17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    TomJK

[MacBook] Accu leeg = laptop uit

Beste mensen,

2/3 jaar geleden begon ik met een iBook. 1 van de handige dingen was dat wanneer de accu leeg was hij in sluimerstand sprong. Je kon dus altijd tot het einde doorwerken want hij ging daarna simpelweg over in de sluimerstand. Je behoudt dus al je data.
    Nu heb ik sinds een paar maanden een MacBook en deze springt gewoon uit wanneer de accu leeg is. Erg onhandig want ik werk graag door totdat mijn accu echt helemaal leeg is. Tevens zit het klokje (rechtsboven) er wel eens langs wat betreft mijn resterende spanning.
    Is het mogelijk ook hier weer ‘iets’ in te schakelen zodat hij in sluimerstand springt ipv domweg volledig uit?

Hartstikke bedankt alvast!

Bijdrager
    macses

dat is niet normaal dat hij uitvalt, mijn macbook pro gaat inderdaad zoals je zegt in sluimerstand wanneer je blijft doorwerken mits waarschuwing gekregen te hebben.

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je door blijft werken, zelfs nadat je de melding hebt gekregen dat de accu
    leeg is, dan slaat hij natuurlijk op ten duur uit;-) Da’s heel normaal.
    Misschien dat ze die grens wat omlaag hebben gebracht zodat de accu wat
    langer mee gaat.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Angelzilla

Ik weet niet of dat helemaal juist is.
    Bij mijn MBP alsmede bij mijn PB gaan de computers in sluimerstand, ook als je doorwerkt tot na de laatste melding en dat de computers vanzelf uitgaan.
    Zodra ik de voeding er weer aanhang en toets indruk dan gaat de computer weer aan met alle programma’s e.d. die ik toen open had staan.
    Gisteren nog toevallig mijn MBP eindelijk aan de voeding gehangen nadat ie een paar dagen met een lege batterij had gelegen. Toets indrukken en voilá, hij kwam gewoon uit de sluimerstand.

Bijdrager
    TomJK

Bedankt, ik begrijp hier dus uit dat dit niet gebruikelijk is? Het gaat inderdaad om NA de melding dat hij bijna op is. Maar op mn iBook ging hij toen in sluimerstand. Iemand een idee of ik dit via de energie besparing o.i.d. kan terugkrijgen? Of klopt er iets anders niet?

(Edit: de beschrijving van Angelzilla klopt helemaal. Zo was het bij mij op mn iBook ook)

Bijdrager
    Merkava

Klinkt een beetje als de accuproblemen die hier vaker voorbij komen.
    Er zijn een aantal software updates geweest, misschien helpen die?

macbook_macbookpro/batteryupdate

Moderator
    unSOUND

Misschien de batterij eens opnieuw kalibreren…

Oftewel:

• Accu volledig opladen zonder te gebruiken of te onderbreken.
    • Accu in 1 keer helemaal leeg laten gaan ( DVD-tje opzetten en herhalen )
    • Accu nogmaals volledig opladen zonder te gebruiken of te onderbreken.

Bijdrager
    Uzbad

Ik krijg op mijn MacBook altijd een melding, circa 10 minuten voordat de batterij helemaal leeg is. Als ik dan blijf doorwerken, springt de MB inderdaad zo’n 10 minuten later in de sluimerstand; hij gaat niet uit, want zodra ik hem aan het infuus (lees: de oplader) leg, licht het scherm weer op, precies waar ik was gebleven (was bij mijn oude iBook ook al zo).
    Kortom, waar ik naar toe wil, is te zeggen dat er toch iets mis is met je batterij. Een calibratierondje, zoals hierboven voorgesteld, kan wellicht geen kwaad. En anders even naar de reseller…

Succes!

Bijdrager
    Tinnieman

klinkt inderdaad als een accuprobleem.

Sinds kort is de accu van mijn iBook ook heel slecht.

Zonder stroom kun je maximaal een kwartiertje werken. Sinds hij zo slecht is valt hij inderdaad soms uit, dit gebeurt allleen als je zware zaken doet.

Met gewoon internetten (zonder filmpies) gaat hij gewoon nog in sluimer.

Bijdrager
    Bor

Core2Duo hier valt gewoon in slaap hoor:? toch maar even kalibreren dan.

Bijdrager
    Gates

weet je wel zeker dat ie uit gaat? Mijn MacBook springt ook in de sluimerstand (zie ik aan het lampje aan de voorkant) maar ik krijg ‘m niet meer ‘wakker’, voordat ik de stekker heb aangesloten.

dus ik denk dat het best mogelijk is dat ie bij jou ook slaapt.. maar niet voldoende stroom heeft om op te starten.

Bijdrager
    TomJK
    ”BillGates”

weet je wel zeker dat ie uit gaat? Mijn MacBook springt ook in de sluimerstand (zie ik aan het lampje aan de voorkant) maar ik krijg ‘m niet meer ‘wakker’, voordat ik de stekker heb aangesloten.

dus ik denk dat het best mogelijk is dat ie bij jou ook slaapt.. maar niet voldoende stroom heeft om op te starten.

Nee hij gaat echt ineens helemaal plof uit. Als ik hem weer aan de stroom hang moet hij ook weer helemaal opstarten.

Ik ben hem momenteel maar opnieuw aan het kalibreren maar ik heb er eigenlijk een beetje een hard hoofd in. Ik heb hem namelijk al 2 maanden en hij is nog nooit in de sluimer gesprongen (of ik moest hem zelf dichtklappen). Eigenlijk dacht ik dat het zo hoorde. Ik vond het al jammer dat Apple dat niet meer in de MacBooks hadden ingebakken want ik vond het eigenlijk ideaal aan mijn iBook.

Voor de rest werkt alles trouwens subliem en heb ik via softwareupdate echt alles binnen (stond ook ooit een battery update 1.2 tussen). Zou jammer zijn als mijn MacBookje toch niet helemaal in orde blijkt terwijl alles super functioneerd!

Bijdrager
    Oppie

Probeer de SMC maar eens te resetten:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

Bijdrager
    TomJK
    ”Oppie”

Probeer de SMC maar eens te resetten:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

De volgende stappen heb ik doorlopen:
    1. Computer uit.
    2. Lichtnetadapter los.
    3. Batterij uit de computer.
    4. Aan/uitknop 5/10 sec ingedrukt.
    5. Batterij er weer in.

Toen ik dat deed merkte ik overigens niks. Daarna heb ik een DVD laten afspelen om hem vervolgens helemaal leeg te laten lopen. Hierbij ging hij opnieuw gewoon ineens uit ipv in sluimer. Daarna heb ik hem volledig op laten laden zonder hem te gebruiken. Momenteel werk ik weer met mn laptop, ik ben benieuwd of hij nu werkt. Ik betwijfel het echter want hij viel opnieuw uit (afspelen DVD) nadat ik de stappen om de SMC te resetten had doorlopen.

Bijdrager
    TomJK

Helaas, helaas, het ‘probleem’ blijft. Iemand nog tips?

Moderator
    Poezenbeest
    ”Tinnieman”

Zonder stroom kun je maximaal een kwartiertje werken. Sinds hij zo slecht is valt hij inderdaad soms uit, dit gebeurt allleen als je zware zaken doet.

Haal iStatPro even van het internet en kijk eens naar de healt van je batterij. Ik heb op mijn iBook van 2002 eens een health gezien van 76%. Nadat ik de batterij had gekalibreerd was dat ineens 74%.
    Dus kalibreren kan helpen. Daarna de tip om zo eens in de twee maanden dit te herhalen.

Bijdrager
    TomJK
    ”Zerk”
    ”Tinnieman”

Haal iStatPro even van het internet en kijk eens naar de healt van je batterij. Ik heb op mijn iBook van 2002 eens een health gezien van 76%. Nadat ik de batterij had gekalibreerd was dat ineens 74%.
    Dus kalibreren kan helpen. Daarna de tip om zo eens in de twee maanden dit te herhalen.

haha ook dat heb ik al;)
    Hier de gegevens:
    Healt: 100%
    Cycles: 58
    MacBook is 2 maanden oud.

Geweldig trouwens hoe iedereen helpt! Complimenten!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.