17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Deadguynl

Macbook aanschaffen, enkele vragen

Beste One More Thing leden,

Ik ben al vaker deze community tegen gekomen met betrekking tot problemen met computers. Maar nu heb zelf een specifieke kwestie, vandaar dat ik me heb aangemeld.

Nu even over de kwestie:
    Voor mijn studie, waarmee ik in augustus 2014 begin wil ik graag een macbook. Ik ben er daarom ook voor aan het sparen ( ben 17 jaar, dus het gaat helaas niet zo snel). Veel studenten van de opleiding raadden mij een macbook aan, want het mediacentrum daar is bijvoorbeeld volledig ingericht met iMac”s.
    Nu zit ik echter met het probleem welke Macbook ik zal nemen. Ten eerste het formaat, aangezien ik er dus best vaak mee ga reizen twijfel ik tussen 13 en 15 inch. Wat zijn jullie ervaringen met reizen en het gewicht?
    Vervolgens de hardware, de Macbook zal gebruikt worden voor fotobewerking, af en toe videobewerking en ik zal er ook veel met Logic op gaan werken (ik maak veel muziek). Wat voor processor is slim om te kiezen voor deze doeleinden? Het RAM geheugen was ik al uit, dat wordt 8GB

Ten slotte het opslag geheugen, ik wil er een HDD en SSD in. De CD drive heb ik dus niet nodig. Hoeveel geheugen raden jullie me aan, kijkend naar wat ik er mee doe? Ik zat te denken aan 1TB HDD voor bestanden, muziek, etc en 256GB SSD voor OSX en programma’s zoals Logic.

Ik hoop dat jullie advies kunnen geven! Alvast bedankt.

Groetjes Job

Bijdrager
    TKroon

Hoi Job,

Ik zou met jouw doeleinden voor de 13″ (portable) retina MacBook Pro gaan. i5 of i7 maakt niet veel uit, gezien je financiën zou ik genoegen nemen met de i5. HDD is gelukkig niet leverbaar en zou ik je nooit aanraden, dus het wordt de flashopslag (razendsnel). Als je video wilt bewerken gaat het om grote bestanden, dus zou ik je op zijn minst de 256 GB aanraden. Als je meer nodig hebt zou ik je een externe USB 3.0-schijf aanraden, dan heb je altijd genoeg. Met 8 GB RAM kom je uit op €1529. Je zou de 16 GB RAM nog kunnen overwegen, afhankelijk van of je het video- en fotobewerken tegelijk wilt doen, maar dat is je eigen keus.

Als je echt veel power wilt om video te bewerken, kom je toch bij de 15″ uit, met videokaart. Deze kost echter €2629, wat denk ik ver buiten je budget komt.

Mijn advies in het kort: 13″ retina MacBook Pro, dan de geüpgraded standaardversie met 8 GB werkgeheugen en 256 GB opslag voor €1529, met eventueel een USB 3.0-externe harde schijf voor meer opslag.

Bijdrager
    Deadguynl

Hoi Thomas,

Ten eerste bedankt voor je reactie!

Ik heb via kennisen een winkel doorgekregen (leapp.nl) die tweede hands Macbooks verkoopt die in goede staat verkeren en een jaar garantie hebben standaard. Daar staan ook Macbooks op met een Intel C2D processor, een Intel dual core i5 en quad core i7 (laatste 2 genoemde processors op dit moment alleen in 15”). Voldoen deze ook of raadt je me aan om een splinternieuwe te kopen?

Bijdrager
    Boenjasky

Ik zou kiezen voor de 13” retina. Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat films bewerken op een i5 of i7 weinig verschil brengt.
    Je kan er ook voor kiezen om een 128 GB te nemen en dan met die 200 euro (die je bespaard) een goede WD portable schijf kopen, maar dit is natuurlijk eigen keus.

Bijdrager
    TKroon

Hoi Job,

Dat zou ik je afraden als je het mij vraagt. Het retina-scherm is voor video en fotobewerking uitermate geschikt, en de vorige generatie 13″ had eigenlijk te weinig grafisch vermogen voor de taken die je wilt doen. De 15″ is een superapparaat en kun je wel kopen. De reden dat ik het je afraad, is dat je als je zo’n bedrag uit gaat geven en het product je hele studie wilt gebruiken, het fijner is om deze zelf te kopen en dus zeker te weten wat ermee is gebeurd, ondanks het jaar garantie dat ze bieden. De Intel C2D is oud en dus sowieso niet aan beginnen!

Wat Boenjasky zegt is ook een optie, maar je krijgt €100 korting op de 256 GB als je de geüpgraded standaardversie pakt (eigenlijk is de standaard 1329, + 200 van SSD en +100 van RAM, maar de geüpgraded standaardversie is 1529), maar je kunt het overwegen inderdaad. Houd er dan wel rekening mee dat 128 GB erg snel vol is als je met videobestanden werkt, en je mogelijk dus altijd de extra schijf mee moet nemen als je je videobestanden bij je wilt hebben.

Bijdrager
    Deadguynl

Boenjasky en Thomas, bedankt voor jullie antwoorden!

Nog een enkele vraag voordat ik volledig geholpen ben, is het wel mogelijk om nog een extra harde schijf erzelf in te bouwen, of is de SSD van 256/128GB de enige die erin past?

Bijdrager
    TKroon

Nee, dat is niet mogelijk. Bij de retina MBP’s zit het flashgeheugen gesoldeerd op het moederbord en dat kan niet vervangen of uitgebreid worden. Vandaar dat je nu ook het werkgeheugen zover mogelijk uit moet breiden.

Bijdrager
    TKroon

Nee, dat is niet mogelijk. Bij de retina MBP’s zit het flashgeheugen gesoldeerd op het moederbord en dat kan niet vervangen of uitgebreid worden. Vandaar dat je nu ook het werkgeheugen zover mogelijk uit moet breiden.

Bijdrager
    Nic

Check t.z.t. SURFspot.nl voor 8 tot 10% studentenkorting op je nieuwe Mac via je onderwijsinstelling (net iets meer dan de 6% gewone onderwijskorting).

Bijdrager
    goulashkanone

Ik zou als ik jou was gaan voor een 2010/2011 15″ met Corei5/Corei7.
    Op Marktplaats staan er genoeg te koop.
    Kijk naar een model met hogere resolutie en mat scherm, dat zou ideaal zijn.
    Bij deze versie, kun je de optische drive vervangen voor een caddy waar je een SSD in kunt stoppen.
    Ook kun je het geheugen upgraden naar 8GB (als dat al niet gedaan is).

Op deze manier heb je een snelle Macbook Pro met veel geheugen, zonder dat je met een externe harddisk hoeft te slepen.

Je hebt dan wel een 2ehands exemplaar, maar de meeste mensen gaan erg zuinig om met hun dure Apple spullen en de bouwkwaliteit is ook nog eens bijzonder goed, dus ik zou daar niet al te bang voor zijn.

Bijdrager
    MelvinCornelissen

@Thomas Kroon, hij vraagt of de SSD later vergroot kan worden. Niet het werkgeheugen.

De opslag is nadien nog te vergroten.

Bijdrager
    TKroon

Melvin, waar vind je dat? Het is namelijk flashopslag (bron: Apple zelf) en geen SSD.

Bijdrager
    RamonV

Alleen OWC heeft daar op dit moment een oplossing voor en zij zijn redelijk prijzig. Flashopslag later upgraden kan dus wel maar als er geen andere fabrikanten van komen is het niet erg goedkoop.

Bijdrager
    brandonPro

Beste deadguynl,

Ik kan u zowel de 13inch als 15inch aanbieden voor een lager bedrag dan de retail prijs in Nederland. 13 inch vanaf 1329 euro (2.4ghz 8GB ram + retina) en de 15inch vanaf 1829 euro (2.0ghz 8GB ram + retina) bij interesse kunt u mij een persoonlijk bericht sturen.

Mvg, brandonPro

Bijdrager
    MelvinCornelissen

OWC is inderdaad de enige fabrikant op het moment en, hoewel prijzig, nog steeds goedkoper dan Apple zelf.

PS. flash opslag valt ook gewoon onder het SSD medium.

Bijdrager
    Janjans

@brandonPro Check even de huisregels, verkoop is hier niet toegestaan.

@deadguynl
    Als ik jou was zou ik bericht van brandonPro negeren, ik vertrouw het iig niet.

Bijdrager
    brandonPro

@janjans

Dat jij het niet vertrouwd hoeft niet te betekenen dat deadguynl het niet vertrouwt! Dat jij nou zo dom geweest bent om blindelings mensen te vertrouwen betekend niet dat deadguynl zo’n domme jongen is om blindelings mensen te vertrouwen! Of ben jij nou zo’n stereotypetje die altijd bij/met andere mensen probeert te schuilen of meelopen?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.