17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    mc bartje

[macbook] aankoop vraagjes

ik wil een macbook aanschaffen maar heb nog een aantal vraagjes.

aan de toetsenbord keuze zit ook je mac os taal keuze vast,
    nou heb ik opzich geen probleem met engels talige mac os maar nederlands zou wel leukker/ prettiger zijn, maar als ik voor nederlands kies dan moet je meteen aan een nederlands toetsenbord.
    wat zijn precies de verschillen tussen nederlands of het bekende internationale toetsenbord?
    en de mensen die een nederlands toetsenbord hebben, hebben jullie moeite gehad om te wennen hieraan?

ook vraag ik me af of er veel prestatie verschil zit tussen 1,83 GHz of 2,0 GHz

en is 1 GB geheugen genoeg of is 2 GB echt aan te raden?

en hoe zijn de ervaringen met “I Work” ? is het aanteraden, of juist m*s office for mac? lijkt mij juist wel leuk om het bij apple te houden..

nou schijnt er studentenkorting mogenlijk te zijn, hoe zit dat precies? kan dat alleen in de store?

Bijdrager
    n8n

volgens mij is het enige verschil dat er op een Engels plankje geen €-teken op de ‘2’-toets staat. Die is verder wel te gebruiken en het OS kan je in elke taal instellen die je nodig denkt te hebben, leuk als je Italiaanse tante een keer op bezoek komt:P

Volgens mij gebruiken ze in Engeland ook een qwerty-plankje. De studentenkorting is te verkrijgen in de Apple onderwijs-store.

Alleen even je school invullen, 6% is de korting voor zover ik weet. in de Apple winkels kan je hier gebruik van maken met je studentenpas

edit: Ik heb meerdere malen begrepen dat het verschil tussen 1 en 2 GB aanzienlijk groter is dan die paar Mhz. Al weet ik niet wat je er mee wilt doen, voor office, internet ed. heb je aan 1GB meer dan genoeg lijkt me.

het verschil tussen office en iWork weet ik niet, al zal iwork ongetwijfeld een prettigere interface hebben, want slechter dan Office lijkt me haast onhaalbaar. Ikzelf geef toch de voorkeur aan teksteditor om even snel wat te typen en InDesign voor de opmaak van de tekst.

Bijdrager
    Marcski

mijn macbook heeft gewoon een US-indeling, hoor, en ik heb OS X ook op engels gezet.

Ik heb hem gewoon bij een APR gekocht, het is gewoon een nederlandse macbook.

Bijdrager
    mc bartje
    ”i,N8N”

….. Al weet ik niet wat je er mee wilt doen, voor office, internet ed. heb je aan 1GB meer dan genoeg lijkt me.

hou wel van gamen op zn tijd maar daar zal ik mn pctje wel gewoon voor gebruiken, vooral wegens video vermogen..

maar zal vooral gebruikt worden voor schoolwerk internet + msn (of mac variant) en af en toe wat fotoshop en dergelijke dingen. :innocent:

Bijdrager
    n8n
    ”mc
    ”i,N8N”

….. Al weet ik niet wat je er mee wilt doen, voor office, internet ed. heb je aan 1GB meer dan genoeg lijkt me.

hou wel van gamen op zn tijd maar daar zal ik mn pctje wel gewoon voor gebruiken, vooral wegens video vermogen..

maar zal vooral gebruikt worden voor schoolwerk internet + msn (of mac variant) en af en toe wat fotoshop en dergelijke dingen. :innocent:

Dan lijkt 1Gb me voldoende, al is ‘een beetje aankloten met Photoshop’ een vrij relatief begrip, als ik aankloot zit ik toch snel op bestanden van 20MB. Voor school vaak meerdere van 70, dan zet ik iTunes en Safari toch liever even uit. Maar ik heb dn ook een 450Mhz met 768 MB RAM

moet nog zeker 1000 euro voom mn MacBook Pro :cry:

Bijdrager
    Aerea

Je kunt met 1 GB wel redelijk wat. Maar als je Photoshop gaat gebruiken zou ik sowieso al gaan voor de 2GB.

Mijn MBP 2,33Ghz is wat dat betreft ideaal. Voor school Photoshop ik met bestanden van 500-700MB, ondertussen DVD kijken op een tweede scherm, InDesign, GoogleEarth, MSN, internet, Mail, Dreamweaver etc.

Dus het is, zoals i,N8N zegt, belangrijk met wat je ‘aankloot’ in Photoshop. Een fotootje zwart wit maken of iets, tsja, 1GB is dan genoeg.

Bijdrager
    RiFF

Koop er eentje met een goede ventilator;)

Heb mijne vanochtend weggebracht, ben hem nu een paar dagen kwijt:(

Bijdrager
    Teigetje16

Heey allemaal!

Ik wil graag een Macbook aanschaffen, ik vind hem er echt zo mooi uitzien:D :D Maar ja looks zijn niet alles natuurlijk! Ik had een beetje research gedaan op internet en zag een hele lijst met problemen:

1. bruingele plekken voor het toetsenbord.
    2. oververhitting
    3. het uitschakelen van de computer (randomshutdown)
    4. scheuren in de behuizing
    5. piepende scharnieren

Nou weet ik dat ze zeggen dat er een aantal dingen zijn opgelost…maar ik vind het dus lastig om te beslissen….kan iemand mij helpen?

Bijdrager
    Aerea
    ”Teigetje16″

1. bruingele plekken voor het toetsenbord.
    2. oververhitting
    3. het uitschakelen van de computer (randomshutdown)
    4. scheuren in de behuizing
    5. piepende scharnieren

Ik kan je een andere lijst noemen wat er met mijn (vorige) MacBook Pro aan de hand was. Die wordt ongeveer van vergelijkbare lengte, zonder dat er één van die problemen bij zullen zitten zelfs. Ofwel: er kan veel misgaan. Na wat gedoe en gebel met die helpdesk van ze (Apple) besloot ik om duidelijk te zijn tegen ze. Want ik zat nog in mijn ‘tien dagen na aankoop’, belde en eiste gewoon een nieuwe. Die kreeg ik. Hiermee is niks mis. De meeste van zulke kwalen komen echt wel binnen twee weken aan het licht en dan kun je er wat aan laten doen gelijk. Daarnaast is de kans natuurlijk (hoop ik) niet groot dat je de pech hebt een verkeerde te treffen..

Bijdrager
    Teigetje16

hmm nou weet ik nog steeds niet of ik de macbook dan wel moet komen.

Ik hoor op zich ook wel weer veel goede reacties erover….mss moet ik het maar gewoon doen (wel even wachten op Leopard in april:( )

Bijdrager
    Aerea
    ”Teigetje16″

hmm nou weet ik nog steeds niet of ik de macbook dan wel moet komen.

Ik hoor op zich ook wel weer veel goede reacties erover….mss moet ik het maar gewoon doen (wel even wachten op Leopard in april:( )

Haha jaweeeel! Ik vind dit ding elke cent waard van wat ie kost. Geweldige dingen zijn het.:P

Bijdrager
    Switch

Mijn macbook is er een van de eerste generatie. Echter ik heb nooit last gehad van random shutdown, scheuren, oververhitting of piepende scharnieren. Wel de verkleuring gehad maar door de service van Apple netjes verholpen met een nieuwe topcase. Dus ondanks dat ik een Macbook had van de eerste generatie, heb ik van die beschreven mankementen geen last gehad. Je moet ’t maar net treffen, het is mijn eerste Apple en ik ben helemaal “om” :D

Bijdrager
    puntKoen
    ”Marcski”

mijn macbook heeft gewoon een US-indeling, hoor, en ik heb OS X ook op engels gezet.

Die indeling hier heet US-International[/URL]. In de US zelf krijg je echt de US-layout[/URL], met een liggende enter-toets.

Bijdrager
    Marcski

je hebt helemaal gelijk

Bijdrager
    Teigetje16

Office for mac is wel handig, aangezien de meesten om je heen met Windows (en dus vaak ook met Word, powerpoint enzvoorts dus) werken, waardoor je toch nog gemakkelijk bestanden met elkaar kunt delen, iwork is een mooi programma, maar maar weinigen hebben dat zodat als je er een bestand in maakt, je het eigenlijk niet kunt delen….

Bijdrager
    Shannon

Bij je aankoop van een macbook zit er van microsoft een 30 trial versie bij. Hiermee kan je kijken wat je van office for mac vind.
    Ik persoonlijk vind het niet fijn werken, ik w8 tot de native versie van openoffice (zonder x11).. kan niet meer lang gaan duren voordat dit komt..

En verder gebruik ik Google docs and spreadsheets.
    Gratis, handig en het doet alles voor wat ik nodig heb en je kan vanaf elke computer aan je docs komen.

Bijdrager
    Teigetje16

Zoveel anders is het allemaal niet. Als je gewend bent om met word te werken en als je kijkt naar het effectieve aspect, dan zou ik er wel voor kiezen. Vooral als je veel voor school moet inleveren en je het bijvoorbeeld naar iemand moet mailen, dan is het wel zo makkelijk dat die ander het programma gewoon kan openen en niet eerst het geheel moet aanpassen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.