23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    methos0070

macbook ?

hey iedereen

bij deze zet ik mijn eerste stapjes op dit forum.

na het ondertussen al meer dan 15 jaar gesukkel met windows ( ohja ik heb al veel mijn computer/lap top door het venster willen smijten) begin ik nu na te denken om DE STAP te zetten.
    de kwaliteit, de prijs, het design, etc was mij al bekend van een mac maar mijn grootste vrees was dat het niet compatibel zou zijn. voor school heb ik dagelijkst word, excel, powerpoint, access nodig. nu blijkbaar is dat laatste probleempje dus ook al opgelost. zeker nu met het programma “bootcamp”.

nu mijn eigenlijke vragen:
    1) als je bootcamp installeert met XP/VISTA erop draait je mac dan nog op zijn oorspronkelijk OS. dat is mij niet echt duidelijk. is die bootcamp een gewoon programma ?
    2) als je via die bootcamp XP/VISTA draait kunnen die virussen dan ook niet gedraaid worden ?
    3) ik overweeg om een macbook 13″ in aluminium te kopen. speelt het een rol welk OS erop zit ?

Bijdrager
    Nietzman

1. OsX blijft gewoon staan, zie het als een good ‘ol dualboot zoals je die ook met Windows/Linux kunt hebben.
    2. Windows blijft gewoon Windows, dus ja, gevaar voor virussen blijf je lopen.
    3. De nieuwe MacBooks levert men maar met 1 Os, Leopard. Een keuze die je dus niet hoeft te maken.

Bijdrager
    MacBoot

1) ja, je maakt via Bootcamp een aparte partitie aan waar Windows op ge├»nstalleerd word, dan kun je het als je wilt via Parallels en VMware Fushion onder OSX draaien (alleen dan worden er geen grafisch zware programma’s ondersteund)
    2) als je het alleen het office pakket draait via Bootcamp hoef je niet bang te zijn voor virussen, daarnaast is Mac OSX niet gevoelig voor virussen, daarnaast kun je natuurlijk altijd via Windows een virusscanner installeren
    3) Mac OSX is gewoon het beste, maar je kunt als wilt de opstartschijf veranderen naar de Windows partitie

Bijdrager
    Neptunus

Voor Word, Excel en Powerpoint bestaan Office 2008 for Mac, iWork en nog veel meer andere programma’s (NeoOffice, OpenOffice..) waarmee je die bestanden op een Mac kan openen.

Voor Access echter is er niet echt een compatibel programma..:( Ik ben er zelf ook al lang naar op zoek en hoop dat Microsoft het nog eens voor de Mac gaat maken.

Bijdrager
    methos0070

amai bedankt voor de snelle reacties !!!

nu ivm die bootcamp, ik denk dat eens ik de overstap gemaakt heb ik wel eventjes genoeg ga hebben van windows. toch is het handig als ik bepaalde programma’s niet kan draaien op Leopard er een noodoplossing is.

alvast bedankt voor de uitleg.

ondertussen is er nog een vraag gerezen: kan ik via een outlook-achtig programma mijn hotmailaccount openen via een programma. op vista gebruik ik daar windows live mail voor.

Bijdrager
    DouweM

Nee, dat kan niet, alleen als je Hotmail Plus koopt. Microsoft is namelijk zo … geweest om Hotmail op een protocol te laten draaien dat alleen kan worden gebruikt in Windows Live Mail, andere webmail aanbieders, zoals Gmail ondersteunen wel netjes POP en IMAP, die je dus wel in elk programma, waaronder dus Apple’s Mail.app kunt binnenhalen.

Bijdrager
    Gilles

Dat standaardprogramma heet ‘Mail’ maar is helaas niet compatibel met hotmail.
    Wel zijn der een aantal alternatieven zoals bv. thunderbird.
    Ooit had ik zelf een plugin waardoor ik toch hotmail kon ontvangen in Mail.

Laatste optie kan ook zijn dat je uw hotmail vervangt door een gmail die wel perfect werkt :innocent:

Bijdrager
    LEXY

In het Office voor Mac pakket zit Entourage. Dat is een soort Outlook voor de Mac en kun je prima je Hotmail account mee beheren.

Bijdrager
    Gilles

@ lexy: maar moet je dan ook niet upgraden naar de betalende versie van hotmail? althans dat probleem leek mijn broertje te hebben.

Bijdrager
    DouweM

Gilles en Lexy;

Hotmail kun je alleen gratis binnenhalen in Windows Live Mail, betaald kan volgens mij in alle clients, dan is er namelijk gewoon POP-toegang. Via plugins voor Mail.app en Thunderbird kun je, als je Hotmail-account zoveel jaar oud is, geen idee waarom dat is, ook je Hotmail binnen halen.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet
    ”methos0070″

ondertussen is er nog een vraag gerezen: kan ik via een outlook-achtig programma mijn hotmailaccount openen via een programma. op vista gebruik ik daar windows live mail voor.

Een browser is ook een programma, toch? :wink:

installeer een alternatieve browser (opera, firefox…) met als startpagina hotmail… klaar

Bijdrager
    petervl57

Lexy heeft gelijk. Entourage 2008 heeft gewoon een standaard accountinstelling voor windows live mail. Vul je hotmail account in en je hotmail verschijnt netjes in entourage.

Bijdrager
    PowerMacje

Waarvoor wil je allemaal Windows gebruiken?

Bijdrager
    methos0070

hmm blijkbaar zijn ze mijn microsoft zo dom nog nie.

@ sullivan: met zo’n programma heb je veel meer mogelijkheden: agenda’s gelijkzetten, leesbevestiging, ….

Bijdrager
    DouweM

Petervl57;

Okay! Weer wat geleerd:) Heb zo lang niet met Hotmail gewerkt dat ik alles vergeten ben…

Bijdrager
    Hansi2124
    ”methos0070″

kan ik via een outlook-achtig programma mijn hotmailaccount openen via een programma. op vista gebruik ik daar windows live mail voor.

Ik gebruik Hotmail zeer weinig. Maar met het chatprogramma aMSN http://www.amsn-project.net/ kan je dus via je hotmail account chatten en dat programma geeft ook aan als je nieuwe mail hebt. Vervolgens klik je op die mededeling en kom je terecht bij je hotmail-mailbox (Windows Live). Je kan die link van Windows Live natuurlijk ook gelijk in je Bladwijzers stoppen, dan kan je er zonder chatprogramma ook gelijk naar toe.

Bijdrager
    thugdre

Ik trek nog steeds vlot en zonder te betalen mijn hotmail mails naar Mail.app.
    Nog steeds via het (ondertussen idd overleden) HTTP-mail project (versie 1.53)
    (Met Mac OS X 10.5.6)

KLIK

Bijdrager
    Jiriman123

je kunt ook via safarie hotmail open hoor dat is echt geen probeleem

Bijdrager
    AST

Entourage!

Bijdrager
    sanius

De functionaliteit van Gmail is in mijn inzicht veel sterker ten opzichte van Hotmail… Daarnaast heb je met gmail dus ook de mogelijkheid om je mailtjes via Mail te ontvangen. Ook vind ik hotmail, meer voor 16-jarige meisjes….

Wat betreft kalender e.d. Mail heeft goede algoritmes die kunnen zien of een stukje tekst een adres of een datum is… Die kun je vervolgens toevoegen aan Adresboek en iCal (de standaard adressenboek en kalender van OS X).

Entourage gebruik ik niet, omdat ik zo min mogelijk windows programma’s wil gebruiken:P

Bijdrager
    .Robin
    ”sanius”

Entourage gebruik ik niet, omdat ik zo min mogelijk windows programma’s wil gebruiken:P

Bullshit. Het is een OSX programma. En ik moet eerlijk wezen dat Entourage ook zo z’n voordelen heeft. Veel overzichtelijker dan Mail. En je hebt meer controle over je mails. En het is altijd nog een Microsoft product. Alsof hun niks goeds maken. Ik vind hun Xbox divisie toch wel kick ass en hun Zune lijn vind ik ook erg tof.

:?

Moderator
    unSOUND
    ”Mr

Alsof hun niks goeds maken. Ik vind hun Xbox divisie toch wel kick ass en hun Zune lijn vind ik ook erg tof.

Dat hebben ze dan ook niet zelf ontwikkeld, maar opgekocht.

Bijdrager
    MouseMighty

EN in de XBox zit… jawel de “oude” PowerPC processor :P Maar zoals gewoonlijk dwalen we hier behoorlijk af en verzanden we in een Hotmail ja/nee discussie een Entourage/Mail topic etc. :sotp:

[bezijden-de-discussie] Het is “alsof zij niets goeds maken en hun lijn. Anders krijg je voor dat je het weet het over “hullie’s” en “zullie’s” [/bezijden-de-discussie]

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.