30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    Macbook White

Macbook 2gb of 4gb?

Mensen,

Help me asjeblieft, ik kom er namelijk echt niet uit.

Ik wil een gewone Macbook White kopen,
    alleen ben ik aan het twijfelen of ik een 2gb of een 4gb moet nemen?
    Want raden jullie mij aan?
    En wat voor extra’s denken jullie dat ik er nog meer bij kan kopen?
    Ik zat te denken om extra opslag erbij te nemen maar dit kost me teveel,
    ik denk dat ik gewoon een externe harde schijf met 1TB erop erbij koop.

Geef me tipss!!:mrgreen:

Alvast Thanks…

Bijdrager
    bedhead

Neem maar 4, op termijn komt het altijd goed uit. Als je later moet bijprikken, kost het je wellicht meer.

Bijdrager
    Moriarty

Hoe meer, hoe beter imho

Hangt een beetje van je gebruikerswens af, maar de kosten van 2x2Gb zijn niet heel erg schokkend, dus ik zou het doen:)

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik heb geen idee wat je ermee wilt gaan doen, maar ik heb 2 GB geheugen in mijn Black MacBook, maar wil 4 GB geheugen hebben. Verder koop ik binnenkort een 2,5″ HD erbij om de foto’s die ik maak tijdens mijn reizen te back-uppen.
    Naast de imagetank dus.
    En voor de films is een 3,5″ HD ernaast ook plezierig en makkelijk.

En als ik veel geld zou hebben, kocht ik een 24″ scherm om naast de MacBook te gebruiken.

Dit om jouw twijfel weg te nemen dus.
    :lol:

Bijdrager
    iDecide

Waarom ga je niet voor de MacBook Aluminium? of de MacBook Pro 13″? Raad er aan om meteen voor 4GB werkgeheugen te gaan. Geeft altijd z’n voordelen, tevens handig voor als je Snow Leopard gaat draaien.

Extra’s:
    – goede laptoptas en/of sleeve
    – een muis die voldoet aan jouw voorkeuren
    – Airport Extreme of Time Capsule
    – Laptop standaard & los toetsenbord*

* erg belangrijk voor wanneer je lang aaneengesloten achter je laptop werkt.

Bijdrager
    wouwout

voor die paar centen: gewoon maximaal geheugen erin.

Bijdrager
    guide506

Zeker 4gb doen als je die mogelijkheid hebt! Over mogelijkheden gesproken.. een aluminium mackbook pro zou ook niet misstaan natuurlijk.. Alleen is via apple extra ram bij je nieuwe macbook kopen is helaas onwijs duur..

Bijdrager
    63743 Master

Ik zou ook net als iedereen 4 GB nemen. Daar zul bij zware applicaties een redelijk groot verschil merken + dat je zoals iDecide al zei bij de upgrade van Snow Leopard nog meer van gaat merken.

Moderator
    unSOUND

Wel knap dat iedereen zeker weet dat hij het gaat merken, zonder dat we weten wat hij aan software gaat gebruiken… Voor hetzelfde geld is hij de hele dag enkel met Teksteditor bezig, dan merkt hij er geen ene zak van…

Overigens zou ik hem bij Apple bestellen met 2 GB Ram erin, en mocht je 4 GB willen hebben dat er zelf bij kopen…

Bijdrager
    Macbook White
    ”unSOUND”

Wel knap dat iedereen zeker weet dat hij het gaat merken, zonder dat we weten wat hij aan software gaat gebruiken… Voor hetzelfde geld is hij de hele dag enkel met Teksteditor bezig, dan merkt hij er geen ene zak van…

Overigens zou ik hem bij Apple bestellen met 2 GB Ram erin, en mocht je 4 GB willen hebben dat er zelf bij kopen…

Heb je eigenlijk wel gelijk in!
    Zoizo iedereen bedankt voor de reacties!!:wink:
    Kgebruik mijn laptopje nu eigenlijk alleen voor internet, msn, video’s bewerken & bekijken van eigen video’s voor school etc. tekst typen…eigenlijk beetje standaard dingen, niet echt dramatisch, kan wel veel dingen doen maar heb er weinig tijd voor vaak, alleen vakanties.
    Maar wat zou je me nu aanraden?
    En zou ik mogen vragen waarom je me aanraad om 2GB bij apple te kopen en later maybe uitbreiden naar 4 GB?
    Hoeveel kost het ongeveer als je het naderhand koopt?

Dankje!

Bijdrager
    joerideleebeeck

Omdat je dan beter eerst eens kan kijken of je met je 2Gb ram genoeg hebt, en ook omdat de prijs dat Apple aanrekent om wat ram bij te steken aardig hoog is.

Als je achteraf merkt dat je toch iets meer ram nodig hebt, kan je dat heel makkelijk zelf doen. En het is (veel) goedkoper.

Hier vind je wat je zoekt qua ram-geheugen.

Een externe harde schijf kan je er zeker nog bij kopen.
    Als je van plan bent om die harde schijf vaak mee te nemen, is het handig om een 2.5″ hdd te kopen vanwege zijn mobiliteit en deze heeft geen extra voeding nodig.
    Als je je harde schijf alleen thuis gebruikt, kan je een 3.5″ kopen. Deze opslagcapaciteit kan groter zijn, is vaak ook sneller, maar heeft wel een eigen voeding nodig.

De keuze is aan jou.

edit: nog wat info toegevoegd.

Bijdrager
    Macbook White

Oke thanks,

Maar stel ik heb 2GB erop zitten kan ik ook iets erbij kopen van 4GB
    en werkt het dan dat je dan bij elkaar 6GB hebt of heb je dan 4GB bij elkaar?

Volgensmij is dit echt een enorme noob vraag, sorry hoor!:P

Bijdrager
    joerideleebeeck

Als je nu je macbook besteld met 2Gb ram, zullen in de twee geheugenbankjes elk één ram-latje zitten van 1Gb.
    Dus als je zou willen upgraden naar 4Gb, dan koop je 2 latjes van 2Gb en kan je je oude latjes wegsmijten / verkopen / bijhouden / …

Apple raadt ook aan om gelijke latjes te gebruiken.

For best performance, fill both memory slots, installing an equal memory module in each slot.

Bijdrager
    Macbook White

Oke cool,

dus dan zou ik ook 2 latjes van 4GB kunnen kopen of van 3GB & dan gaatie dus sneller toch?
    Ben ik alsnog veel goedkoper uit i.v.m. applestoreshizzle.

En je kan het makkelijk verwisselen?
    En welke op die site die je me gaf zou ik dan moeten kopen? Welk soort?

Dankjewel voor de tip!
    You’re awesome!

Bijdrager
    joerideleebeeck

Officieel ondersteundt je macbook ‘maar’ 4Gb, officieus 6Gb.
    2 latjes van 4Gb is dus te veel, 2x3Gb zou nog gaan.

En sneller gaan zal ie niet echt doen, je zal meer dingen tegelijk kunnen doen.
    De snelheid daar zorgt de processor voor, maar overclocken lukt niet, en vervangen zeker niet (soldeerbouten buiten beschouwing gehouden… )

Bijdrager
    Macbook White

oke thanks voor je tip!

Dan gewoon op 4 GB houden, lijkt me het verstandigst.
    Maar wat bedoel je met het laatste?
    Kan je de RAMM-latjes niet vervangen ofzo?
    Ik kan ze toch onder de laptop met een schroefje losdraaien en dan de 2 latjes eruit halen en dan 2 van 2GB erin stoppen?
    Of werkt het zo totaal niet?
    En als het zo wel werkt, moet je nadat je die latjes erin hebt gedaan nog een installatie doen of is het dan gewoon ok?

Sorry voor de vele vragen.

Bijdrager
    joerideleebeeck

Je macbook zal niet sneller gaan werken als je er meer ram bijsteekt, je zal wel meer programma’s tegelijk kunnen openen en meer taken tegelijk kunnen uitvoeren.

Je ram-latjes moet je idd installeren door die drie schroefjes los te vijzen en de latjes gewoon te vervangen.
    Een herinstallatie is niet nodig dan;) .

Hier nog wat info:
    http://www.maclicious.nl/phpbb/viewtopic.php?f=9&t=16

Van Apple zelf:
    http://support.apple.com/kb/HT1651

En unSound niet vergeten natuurlijk:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=86467

Bijdrager
    DaveFlash

UPDATE 24/7/09 12:58: De links hier zijn allemaal voor DDR3 RAM latjse op 1066Mhz (1,066 GHz)

De huidige macbook pro’s ondersteunen allemaal tot 8GB! aan ram.

En nee, 2 x 3 gaat niet, het wordt niet ondersteund, en ook niet verkocht voor de mac. Voor PC’s kun je wel 6GB hebben maardat word inderdaad opgelost door 1 x 4GB en 1 x 2GB.

Kijk eens op sites zoals
    http://www.interngeheugen.com of http://www.geheugen.com
    Op de sites is een zogenoemde “Geheugen Wizard” te vinden, vul hierin je merk, Apple dus, en het model

Bijvoordbeeld: de Transcend wizard op http://www.interngeheugen.com/transwiz.odb, selecteer bij Fabrikant Apple, en voer in het veld “macbook” in, dan krijg je een lijst met modellen, om er zeker van te zijn dat je de juiste geheugen selecteert, vergelijk je de “Mb…..”/”Ma…..”/”MC…..” codes met dat van jouw model.

In dit geval staat (bij InternGeheugen.com) helemaal onderaan de huidige modellen:
    Macbook Pro 2.53Ghz Core 2 Duo, Mc118Ll/A, Mc118Ta/A, Mc118J/A (Mid-2009)
    Macbook Pro 2.66Ghz Core 2 Duo, Mb985Ll/A, Mb985Ta/A, Mb985J/A (Mid-2009)
    Macbook Pro 2.8Ghz Core 2 Duo, Mb986Ll/A, Mb986Ta/A, Mb986J/A (Mid-2009)

Vooralsnog heeft interngeheugen.com geen 8GB kit’s of losse 4GB modules van het merk Transcend.
    Daarvoor verwijs ik je door naar de (duurdere) Kingston’s:
    2GB-module (1 x 2GB) á € 39,-
    4GB-kit (2 x 2GB) á € 75,- (deze 4GB kit, is op het moment goed koper dan 2 x 2GB Transcend los (per stuk € 46,- x 2 = 92)
    4GB-module (1 x 4GB) á 391,00 of
    8GB-kit (2 x 4GB) á € 783,-

PS: zowel http://www.interngeheugen.com en http://www.geheugen.com zijn zeer betrouwbaar, heb in het verleden zelf bij hun gekocht, een week geleden nog wat ram bij geheugen.com en ongeveer een jaar geleden bij interngeheugen.com voor mijn iMac uit 2008 (toen (jammergenoeg) nog DDR2 800Mhz; van het merk Transcend)

Bijdrager
    Nikita

3GB modules bestaan niet eens… De 6 GB haal je door 4 + 2 GB. Overigens zijn de 4 GB modules momenteel echt om te huilen zo duur, dus daar kan je beter even niet naar kijken.

Maar voor wat TS met het apparaat wil doen, is 2 GB eigenlijk wel genoeg. Ik heb er genoeg aan, in elk geval, met zo ongeveer dezelfde werkzaamheden.

Bijdrager
    Henriboersema

Ik heb zelf ook voor die keuze gestaan en heb voor 2 gb gekozen. Dat werkt uitstekend, Het zal niet erg lang meer duren dat de prijzen van 2x4gb zakken naar een meer betaalbare prijs en dan smijt ik er 8gb in

Moderator
    Rivanov

Heb in m’n MacBook white gewoon 2GB zitten en hij draait prima. Photoshop etc lopen allemaal perfect. In m’n iMac heb ik wel 4GB zitten aangezien ik daar ook videobewerking op doe.

Bijdrager
    Hostyle

Ik heb zelf in mijn MacBook White de upgrade van 2Gb naar 4Gb uitgevoerd. merk ik verschil? Niet echt, alleen met het opstarten van meerdere programma’s is de macBook sneller dan voorheen.

Bijdrager
    St. Mobbs
    ”unSOUND”

Heb je wel eens gekeken hoeveel geheugen alleen al Safari in beslag kan nemen. Over 1 GB heen is geen uitzondering bij mij. En dan heb je nog het gedeelte wired-geheugen.

Vergeet niet dat de videokaart ook van het werkgeheugen zijn ruimte afsnoept. Ikzelf heb vier GB in een witte MacBook zitten en daar ga ik, zonder hem intensief te gebruiken, bijna elke dag over de 2 GB actief geheugen heen.

En als ik hem een beetje intensief ga gebruiken lopen mijn page-outs gigantisch op. Een gebruikte swap van 1,5 GB is wel een voorgekomen, meestal blijft het beperkt tot een swap van rond de 700 MB.

Vergeet niet dat een witte MacBook maar 4 GB aankan. Dus de optie om er later 2×4 GB in te stoppen heb je niet.

Bijdrager
    Hostyle

Ik zet net zelf even te spieken in de activiteitenweergave en ik kan bovenstaande wel bevestigen:o
    Ik heb dus 4Gb tot mijn beschikking, ruim een kwart gaat al op aan ‘Wired’. Daarnaast heb ik nu iTunes, Cover Stream en Simplify Media* draaien. Totaal gebruik: 906, 75 MB. Bijna 1/4 alleen al aan de simpele taken… Als bijvoorbeeld safari dan ook nog eens bijna 1Gb opneemt, wordt het wel een beetje krap met 2Gb:|

*Simplify Media draait wel, maar ik heb geen internetverbinding, dus momenteel wordt en niks gestreamed:wink: Ik ben gewoon te lui om het uit te zetten.

Bijdrager
    Joffry

€ 41 voor 2 latjes Crucial van elk 2GB bij Komplett

Bijdrager
    St. Mobbs

Ik heb even gekeken, en nu heb ik Safari krap een uur aanstaan. Gebruikt geheugen is nu al 420 MB.

Bijdrager
    MacTS
    ”Joffry”

€ 41 voor 2 latjes Crucial van elk 2GB bij Komplett

Maar dat is DDR2! Je moet DDR3 hebben.

Bijdrager
    St. Mobbs

Niet voor de witte MacBook….

Bijdrager
    Oppie

Meer dan 1 GB wired geheugen? Zeker een Windows via een virtuele machine erop?
    En dat Safari zo veel geheugen gebruikt, is omdat het toch in overvloed is met 4GB.
    Ik denk dat jullie, S. Mobbs en Hostyle, een verkeerde conclusie trekken uit de de Activiteitenweergave presentatie trekken…

Bijdrager
    St. Mobbs

Iets beter lezen Oppie.

Wired geheugen komt bovenop de 1 GB voor Safari. Meestal is wired geheugen bij mij rond de 750 MB. En als de programma’s (waaronder Safari) werkgeheugengebrek krijgen, dan komt er gewoon in swap.

PS: 1 GB voor Safari haal ik niet dagelijks, maar toch zeker twee keer per week. Het grootste tot nu toe is 1,17 en 1,24 GB. (Ik gebruik Safari pas sinds versie 4.0.)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.