27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    Ashwiieenn

Macbook 2017 (touchbar) in thailand kopen…

Hi,

Ik ga in februari 4-6 maanden backpacken in azie, nu wil ik daar mijn macbook kopen om zo wat te besparen.
    Nu heb ik een aantal vragen hierover. (dit is vast en zeker eerder besproken maar kon het niet zo snel vinden)

1. Zit er een officiele apple store in bangkok? (Staan aantal vage antwoorden op google)
    2. Hoe zit het tegenwoordig met garantie’s van producten uit het buitenland?
    3. Iemand hier ervaringen mee die de nodige tips heeft?

Bedankt alvast.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Pete.Z. Reden: Verplaatst uit OMT sub forum

Bijdrager
    Q-collective

1. Nee, wel officiële resellers.
    2. Apple’s 1-jarige fabrieksgarantie is wereldwijd. Consumentenrechtgarantie (de wettelijke garantie dus), is enkel van toepassing voor producten gekocht binnen de EU en EFTA landen (Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland).
    3. Nee. Maar een MacBook is een MacBook. Let even op de toetsenbordindeling.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Q-collective.

Bijdrager
    Ashwiieenn

Bedankt voor je reactie!

Toestenbord indeling was ik me van bewust, dan ga in Bangkok even een aantal stores langs en hopen dat ze er 1 met US toestenbord op voorraad hebben.

Bijdrager
    IGBA

Heb je punt 2 ook echt begrepen?

Bijdrager
    Ashwiieenn
    IGBA op 28 augustus 2017

Heb je punt 2 ook echt begrepen?

@igba, volgens mij redelijk duidelijk uitgelegd, wat zou ik verkeerd kunnen begrijpen?

Bijdrager
    Melle

Hoeveel kan je concreet besparen? Wel benieuwd + als je dan Apple erbij neemt (kan je hier altijd nog doen toch?) dan ben je nog stuk beter af dan die standaard 1 jaar en met moeite 2 jaar garantie van Apple als je hier een product koopt….

Bijdrager
    fixar

Houdt ook even rekening met het volgende:

– garantie is, zeker na afloop van de 1 jarige fabrieksgarantie, heel erg lastig.
    – Het kan zijn dat je bij terugkeer in Nederland aan de Douane moet aantonen dat je deze laptop in de EU hebt aangeschaft, als dit niet lukt zul je de invoerbelasting (niet echt veel op elektronica volgens mij) en BTW (jep, 21% ) moeten betalen. Dan zal je voordeel wel behoorlijk minder zijn.

Bijdrager
    Ashwiieenn
    Melle op 28 augustus 2017

Hoeveel kan je concreet besparen? Wel benieuwd + als je dan Apple erbij neemt (kan je hier altijd nog doen toch?) dan ben je nog stuk beter af dan die standaard 1 jaar en met moeite 2 jaar garantie van Apple als je hier een product koopt….

@melle, Als ik nu een de macbook zou kopen die ik wil scheelt me dat bijna €750,-. Ook een beetje afhankelijk van de wisselkoers uiteraard.

@fixar Invoerbelasting en BTW ben ik me van bewust, mocht het zo zijn speel ik bijna quitte en is het voordeel zo goed als weg inderdaad.

Bijdrager
    KR1275

De euro stijgt weer wat, dat scheelt. Mijn Mini en 5S komen daar vandaan. Bij beide scheelde het meer dan 350 euro.

Een MacBook lijkt me niets, aangezien het toetsenbord anders is, maar ja, dat moet je zelf weten. Het valt bij de douane wel direct op natuurlijk. Of reis met een Thai en vraag of die de MB vasthoudt als je de controle passeert.

Waarom Thailand? 7% belasting, dus veel krijg je niet terug.

In Maleisië is het vaak goedkoper en de BTW is daar 10%. Naar welke landen ga je?

In Siam Paragon zit een grote Apple dealer, iStudio by Copperwire is erg betrouwbaar en heeft meerder filialen (ook in Silom Complex, Central World o.a.: https://www.mustlovemac.store). Koop niet in MBK, dat is niet betrouwbaar. Vaak refurbished spul dat niet van Apple komt en waar je beslist een risico mee loopt.

Heb je al nagedacht over de invoer in NL en wat dat extra kost…?

De prijzen die hier staan, zijn de prijzen die je in de winkel betaalt. Aan kortingen doen ze in Thailand net zo veel als in Nederland… niet dus. BTW is 7%, maar daarover betaal je een fee als je belasting terug wil (je krijgt een pasje, formaat bankpas, mee om de belasting terug te vorderen. Ga op tijd, want drukte van belang…

NB. over die Thaise Apple site: de afbeeldingen kloppen niet. Het toetsenbord is in het Thais! Met kleine Amerikaanse letters.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  KR1275.

Bijdrager
    Ashwiieenn

@KR1275, Je kan een US toetsenbord kiezen. Enige verschil is dat er dan geen euro teken op zit.
    Douane heb ik al een manier om er door te komen, maar daar kan ik hier helaas niks over zeggen.

En Thailand omdat mijn reis daar begint. Ik heb nu alleen een Macbook van werk die ik helaas niet kan meenemen. Ik ga een YT channel beginnen (nee geen vlog), en zo 4K filmpjes maken van mijn reis. Vandaar dat ik aan het begin van de reis de Macbook wil kopen.

Bijdrager
    KR1275

Ik heb in Thailand nog nooit een winkel gezien die de US-versie op voorraad heeft. Die moeten ze bestellen. Dan ben je zomaar een week verder.
    Ik woon 4 maanden per jaar in wisselend Bangkok en Ho Chi Minstad (ik ben nu thuis in NL trouwens…). In Vietnam en Maleisië verkopen ze de US-versie wel.

Wel prachtig plan! Azië is mooi, zeker als backpacker! Vietnam, Loas, Cambodja… onvergetelijk en je gaat veel backpackers tegenkomen. Youtube zit vol met prachtige vlogs en andere filmpjes.

Ben je niet bang dat je MB tijdens het backpacken beschadigt? Misschien kun je beter een MBP van 2010 nemen?? Ik zou het wel eng vinden…

Bijdrager
    Martin67

Hoi, Ik ben regelmatig in ZO Azië oa Thailand, Vietnam, Cambodja en Maleisië en kan je vertellen dat de Apple prijzen daar niet zo erg verschillen met de Europese prijzen. Ook al worden de meeste Apple producten daar gemaakt. De verkoopprijzen zijn net als in Nederland gebaseerd op de Amerikaanse adviesprijs.

Een vanaf Macbook kost in Thailand ongeveer 50.000 Thai Baht dat is grof omgerekend zo’n €1250 scheelt dus maar zo’n €250 met de Nederlandse adviesprijs.

Zoals je zelf al aangaf moet je goed letten op de toetsenbord indeling. Er zijn echter nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Je mag vanuit landen buiten de EU, spullen meenemen met een totale waarde van €430. Word je bij terugkomst aangehouden betaal je 21% BTW en invoerrechten. In dit geval zal je meer betalen dan de Nederlandse adviesprijs.

Thailand is van alle genoemde landen verreweg het duurst vwb electronica. De beste deals maak je in Maleisië, Cambodja en soms Vietnam.

Copy Copy! Ja in deze landen is het ook goed uitkijken of je wel een echt Apple product hebt aangeschaft. Ik heb iPhones gezien die niet van echt waren te onderscheiden, ze draaiden alleen op Windows en Android en uitbreidbaar geheugen met SD Cards. Ook zeer goed nagemaakte Beats Wireless Hoofdtelefoons met Penlites. Macbooks heb ik niet gezien, maar ik zou wel oppassen.

Houd ook rekening met de voedingsspanning in ZO Azië gebruiken ze andere stekkers.

Accessoires daarentegen te kust en te keur, uiteraard soms ook namaak maar zeer goed en goedkoop.

Vlieg je met een Gulfcarrier (Emirates, Qatar of Ethiad) is het verstandiger om een macbook aan te schaffen tijdens je tussenstop in bijvoorbeeld Dubai. Google maar eens op Dubai Duty Free.

Aan het eind en het begin van het jaar hebben vele Apple resellers hier in Nederland ook erge scherpe aanbiedingen bijvoorbeeld Mediamarkt met zijn BTW loze prijzen. Ik zou daar dan voor gaan.

Bijdrager
    Ashwiieenn
    KR1275 op 28 augustus 2017

Ik heb in Thailand nog nooit een winkel gezien die de US-versie op voorraad heeft. Die moeten ze bestellen. Dan ben je zomaar een week verder.
    Ik woon 4 maanden per jaar in wisselend Bangkok en Ho Chi Minstad (ik ben nu thuis in NL trouwens…). In Vietnam en Maleisië verkopen ze de US-versie wel.

Wel prachtig plan! Azië is mooi, zeker als backpacker! Vietnam, Loas, Cambodja… onvergetelijk en je gaat veel backpackers tegenkomen. Youtube zit vol met prachtige vlogs en andere filmpjes.

Ben je niet bang dat je MB tijdens het backpacken beschadigt? Misschien kun je beter een MBP van 2010 nemen?? Ik zou het wel eng vinden…

@KR1275 Bedankt dan ga ik er even goed over na denken, en nee ben er niet zo bang voor. Eerder bang voor m’n Drone of Camera, maar ach met veilig thuis zitten kom je nergens dus we gaan er gewoon voor.

Bijdrager
    KR1275

De stekkers in Thailand en Vietnam zijn gelijk aan die van ons (bij Apple producten). Dus dat scheelt. Zit er toch een rare, vaak Engelse stekker aan, dan is het dikwijls import uit Hong Kong, het mekka voor goedkope electronica.
    Ook in Saigon zit een goede Apple winkel, ik ken er een aan de Le Loi, midden in het centrum.
    Het prijsvoordeel is minder geworden, omdat de euro de laatste jaren flink is gedaald. Maar gelukkig, die stijgt weer wat.

Dat van die tussenstop in Dubai etc… die ervaring deel ik niet. Wel het tegenovergestelde: het is daar veel duurder dan in een Nederlandse winkel.

Apple hanteert voor Aziatische landen echt wel lagere prijzen, zelfs zonder de BTW is het een stuk goedkoper. Ook bij goedkope accessoires bespaar je zomaar een paar tientjes! Ik denk dat Apple de prijzen aanpast aan het gemiddelde inkomen in die landen.

Garantie? Ik heb mijn in Bangkok gekochte muis 2 in Den Haag omgeruild, omdat hij ‘stuiterde’ op het scherm. Was geen probleem.

Bijdrager
    Ashwiieenn

@martin67, bij BTW actie’s doet Apple niet mee (mediamarkt). Enige actie’s die er in Nederland verder zijn, zijn de studenten acties.

Ik ben wel even benieuwd naar de andere optie jij benoemde, Duty free.
    Ik vlieg met Qatar Airways via DOHA, heb je daar misschien meer informatie oid over?

Bijdrager
    KR1275
    Ashwiieenn op 28 augustus 2017
    KR1275 op 28 augustus 2017

@KR1275 Bedankt dan ga ik er even goed over na denken, en nee ben er niet zo bang voor. Eerder bang voor m’n Drone of Camera, maar ach met veilig thuis zitten kom je nergens dus we gaan er gewoon voor.

Da’s ook weer zo…

Wanneer ga je en wat zijn de plannen? Ik heb de indruk dat hier wel wat ervaringsdeskundigen zitten…

Bijdrager
    KR1275
    Ashwiieenn op 28 augustus 2017

@Martin67, bij BTW actie’s doet Apple niet mee (mediamarkt). Enige actie’s die er in Nederland verder zijn, zijn de studenten acties.

Ik ben wel even benieuwd naar de andere optie jij benoemde, Duty free.
    Ik vlieg met Qatar Airways via DOHA, heb je daar misschien meer informatie oid over?

Wel US-versies, maar dan kun je beter in NL gaan shoppen. MEGA-duur in Doha!

Bijdrager
    Ashwiieenn

@KR1275

1 Feb 2018 vertrek ik na Bangkok, dan ga ik 6 maanden reizen.

1. Thailand
    2. Cambodja
    3. Vietnam
    4. Zuid-Thailand
    5. Maleisië
    6. Indonesie

Hoe wat en waar precies ga ik nog plannen, maar dit is grofweg wat ik wil gaan doen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Ashwiieenn.

Bijdrager
    KR1275

Vergeet Laos niet! Vang Vieng en Luang Prabang mag je niet gemist hebben.

Bijdrager
    Martin67

@KR1275
    Dubai Duty Free Macbook pro 15′ touchbar $2277,50 (usd)
    Apple Store ned €2799

Verschil van €891 euro.

Ik deel jou mening niet:)

Bijdrager
    KR1275
    Martin67 op 28 augustus 2017

@KR1275
    Dubai Duty Free Macbook pro 15′ touchbar $2277,50 (usd)
    Apple Store ned €2799

Verschil van €891 euro.

Ik deel jou mening niet:)

hmm… ik heb ze niet gezien, en ik ben in juni terug gekomen (vloog met Emirates).

Bijdrager
    Martin67

@KR1275
    Geeft niet, is ook een erg grote luchthaven
    hier een linkje
    https://online.dubaidutyfree.com/ddf/browse/product-detail.jsp?productId=110534856

Bijdrager
    KR1275

Ik heb ze echt niet gezien, maar wel veel rond gekeken (moest lang wachten).

Voor die prijs zou ik niet twijfelen en Thailand vergeten (voor de MB, niet als bestemming). Dan kun je die vanaf dag 1 gebruiken…

Oh nee, hij vliegt via Doha. Daar heb je niet veel en de prijzen zijn erg hoog, maar…. dit geval baseer ik het op de prijzen van iPads en iPhones.

Bijdrager
    Ashwiieenn

Geldt dat ook voor DOHA?

Bijdrager
    Martin67

@Ashwilieenn
    @KR1275

In februari was ik in Dubai vandaar dat ik ook zeker weet dat daar echt goede deals zijn te vinden.

Op Doha Hamad International was ik vorig jaar, erg mooie luchthaven. Er waren een aantal electronica shops zoals Pulse en Infinity. Ik heb daar ook Apple producten zien liggen die zeker goedkoper waren dan de Nederlandse ook Macbooks alleen waren de Touchbars nog niet op de markt.

Zoals ik al vertelde ik was daar vorig jaar. Ik kan nu ook niets terugvinden op het web als ik Google op Qatar Duty Free. Wellicht heeft dat te maken met de boycot van Saudi Arabië en de rest van de golfstaten inclusief coalitie genoten (oa Amerika).

Bij een boycot zullen bepaalde partijen niet willen leveren, misschien ook Apple. Bij schaarste worden alle dingen duurdere ik denk dat dat ook voor Doha geldt.

Bijdrager
    MissMittens

Dubai airport hebben ze zeker weten Apple spul. Daar geweest in mei. En flink goedkoop

Bijdrager
    MissMittens

Ik vond dit Doha airport heeft virgin megastore met in store Apple store

https://dohahamadairport.com/shop/virgin-megastore

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.