7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    berkayjobss

MacBook 2017 hardware fout!!

Vraagje,

heb me MacBook naar fabrieksinstellingen gezet maar krijg nu aantal foutmeldingen. Wanner ik nieuwe sofware op wil zetten krijg ik de melding.” Er kan geen prebootvolume gemaakt worden voor installatie apfs”.

Oke dan bedenk ik bij me zelf dan formateer ik de sdd maar dat werkt ook niet..

iemand tips !

Bijdrager
    Shmoo

Had ik ook. Zwaar irritant. Komt omdat de machine geleverd is met Sierra zonder APFS.

Enige dat je kunt doen is opstarten met CMD + R ingedeukt houden zodat je eerst Sierra erop installeert (of het OS dat geleverd werd bij deze computer) daarna upgrade je de machine via de App Store naar High Sierra en wordt ook APFS erop gezet.

Moderator
    Night

Mocht je een bootable clone hebben (hetgeen altijd mijn advies is bij het maken van backups), kun je ook daarvan opstarten en het interne volume als HFS+ formatteren. Daarna kun je zonder problemen HS installeren en zal de disk opnieuw APFS gemaakt worden.

Bijdrager
    berkayjobss

<p class=”cite”>Shmoo op 24 juni 2018 om 22:19</p>

Had ik ook. Zwaar irritant. Komt omdat de machine geleverd is met Sierra zonder APFS.

Enige dat je kunt doen is opstarten met CMD + R ingedeukt houden zodat je eerst Sierra erop installeert (of het OS dat geleverd werd bij deze computer) daarna upgrade je de machine via de App Store naar High Sierra en wordt ook APFS erop gezet.

Ik krijg dan automatisch high sierra, en dan na het downloaden gelijk apfs probleem.

Moderator
    Night

Heb je Sierra in het verleden al gedownload? Kijk even bij je aankopen in de App Store. Als het goed is zal de Sierra installer daar bij staan.

Stond Sierra al op je systeem toen je hem kocht? Dan wordt het iets lastiger. Je moet dan vanuit Recovery Mode eerst de Macintosh HD formatteren als HFS+ (dus niet APFS!) en dan kun je pas – ook vanuit Recovery Mode – aan de HS installatie beginnen.

Als dat laatste ook niet werkt, zul je een USB stick moeten gebruiken en de installatie van daaraf moeten uitvoeren. Nadeel is wel dat je een (andere) Mac nodig hebt om die stick te kunnen maken…

Ik vond ook nog een derde methode (die me het handigst lijkt):

1. Ga naar Recovery Mode
    2. Formatteer de interne drive naar APFS (unencrypted)
    3. Zet dan je Mac uit
    4. Start je Mac op met cmd-opt-R+Powerknop. Je zou nu het wereldbol logo moeten zien.
    5. Installeer HS (nog steeds vanuit Recovery Mode)

Als het goed is zou je de melding Could not create a preboot volume for APFS install nu niet meer mogen zien.

Bijdrager
    berkayjobss

<p class=”cite”>Night op 24 juni 2018 om 22:53</p>

Heb je Sierra in het verleden al gedownload? Kijk even bij je aankopen in de App Store. Als het goed is zal de Sierra installer daar bij staan.

Stond Sierra al op je systeem toen je hem kocht? Dan wordt het iets lastiger. Je moet dan vanuit recovery mode eerst de Macintosh HD formatteren als HFS+ en dan kun je pas aan de installatie beginnen.

Dacht ik ook aan maar die staat er dus niet meer, en heb ‘ toon alle apparaten ‘ aangevinkt

Bijdrager
    penseel
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.