7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    rico91

Macbook 2015 onbruikbaar na laatste update

Ik heb gister mijn macbook Pro (2015) geupdate naar de laatste versie mac os.

dit verliep gewoon zoals het hoort. Opstarten was niet vereist.

nu start ik vandaag mijn macbook op en zie ik ineens het volgende scherm:

(Zie hierboven)

nu is dit al de tweede keer dag dit gebeurt na een update. De vorige keer was de enige mogelijkheid om in veilige modus te starten. Alles backuppen en mac os compleet opnieuw installeren….

kent iemand dit probleem? Het is behoorlijk frustrerend. Kan het liggen aan een hardwarefout? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: IN JUISTE SUBFORUM GEPLAATST

Bijdrager
    GoeieDag

Even voor de duidelijkheid: hoezo MB onbruikbaar? De update is niet geïnstalleerd, maar hij doet het toch wel? Of had je de HD helemaal gewist of zo?

Bijdrager
    Fishke

Ik ben geen expert, maar kun je evt via cmd+r tijdens opstarten niet een installatie over je huidige installatie doen? Misschien download hij gelijk die geüpdate versie in de installatie? Wacht even op reactie van anderen, want ik weet niet hoe veilig deze methode is.

Heb je toevallig geen time machine backup?

Ik heb een 2015 macbook en heb geen problemen met updates (10.13.3)

Bijdrager
    rico91

Bedankt voor de reacties.

met onbruikbaar bedoel ik dat ik alleen de mogelijkheid heb om de macbook opnieuw op te starten. Opnieuw krijg ik dan dit scherm.

wat dan we mogelijk is is opstarten in veilige modus.

Inmiddels heb ik opgestart met cmd+R toets en mac os opnieuw geinstalleerd. Gelukkig behoud hij al mijn programma’s en staat alles er nog op!! Ieder geval één zorg minder 😁.

maar toch is het gek dat dit de tweede keer is dat het gebeurd. Het kost steeds behoorlijk veel tijd om opnieuw te herstellen.

Bijdrager
    McMeller

Wat bedoel je in je eerste post met “Opstarten was niet vereist”? Bedoel je dat het niet nodig was om je Mac opnieuw op te starten om de macOS-update te installeren?

In dat geval denk ik dat daar de kern van het probleem kan zitten, want dat is namelijk altijd vereist, bij elke macOS-update.

Moderator
    Night

Kennelijk is er een fout opgetreden aan het einde de installatie nadat feitelijke installer al werd verwijderd (standaard procedure) waardoor de installer uiteraard niet meer te vinden is, met bovengenoemde foutmelding als gevolg. Dit kan bv. in sommige gevallen voorkomen als een bverkeerd apssword word ingevoerd bij het starten van de update-installer.

Naast de tijdrovende manier om MacOS geheel opnieuw over de oude versie heen te installeren vanuit Recovery Mode, is het ook mogelijk – en eenvoudiger – op te starten in Safe Mode, de updater opnieuw te downloaden en te draaien.

Ook is het soms mogelijk via dat het Apple menu () de mogelijkheid getoond wordt te kiezen voor de opstartschijf. In plaats van de Installer kies je dan voor je eigen disk. Ook hier geldt dan: updater her-downloaden en opnieuw proberen.

Bijdrager
    rico91

Tnx voor de tips!!

ik denk inderdaad dat het fout is gegaan dat ik na de update niet de macbook opnieuw opgestart heb. Ik zal hier voortaan rekening mee houden!

Ik ben in ieder geval blij dat het geen defect is 😁👍🏻.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.