16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Bvanrens

Macbook 2012 tweedehands

Goedemiddag,

Is het verstandig om een tweedehands macbook pro uit 2012 met 16 GB 2,6 GHZ quad i7 met 500 GB ssd aan te schaffen?

Wordt gebruikt voor administratie en af en toe een cad (3d) programma. Prijs 650 euro.

ik hoor het graag.

groetjes,

Bram

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden geleden door  Bvanrens.

Bijdrager
    fixar

13″ of 15″?  Bovendien is de  2.8 GHz (Core i7) een versie die volgens mij in een model 13″ late  2011 zit (en dat is een DUO en geen QUAD) … en dat is toch anders dan een model 2012… onder meer omdat de 2011 versie géén ondersteuning heeft voor USB3 maar het met de langzamere USB2.  En dan is 650 euro echt veel te veel voor een 6+ jaar oude MBP.

15″ macbook Pro’s uit die periode moet je sowieso links laten liggen want die gaan bijna zeker kapot door een falende videochip (en dan is ie meteen ‘total loss’)

Voor een macbook pro (retina, 15-inch, early 2013) 2.8Ghz QC i7 is het wel een goeie deal.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden geleden door  fixar.

Bijdrager
    Bvanrens

ik bedoelde 2,6 GHz i7 quad. model uit 2012 15 inch

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden geleden door  Bvanrens.

Bijdrager
    Shmoo

Nee joh, begin niet aan die onzin. Aankopen die alleen maar gedaan worden vanwege het budget zijn nooit goed. Niets ouder dan 2014 kopen.

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>Bvanrens op 16 maart 2018 om 21:08</p>
    ik bedoelde 2,6 GHz i7 quad. model uit 2012 15 inch

dan geldt deze regel:

15″ macbook Pro’s uit die periode moet je sowieso links laten liggen want die gaan bijna zeker kapot door een falende videochip (en dan is ie meteen ‘total loss’)

Bijdrager
    tav

#fixar. Zat dit probleem alleen bij de 15″ Macbook of ook bij de 13″

Bijdrager
    Classic II

Alleen bij de 15″ (en 17″ van 2011)

13″ heeft de videochip geïntegreerd op de processor en gaat vrijwel nooit stuk.

Bijdrager
    psteintj

Ik had zelf een MacBook pro 2014 en je kunt zeker de laatste tijd goed merken dat hij de echte snelheid wel kwijt is, dus ik zou geen € 650 Euro uit geven voor een laptop van 6 jaar oud.

Bijdrager
    MrBelloNLD

de 15″ 2012 model MacBookPro9,2 gaan weinig kapot, hebben usb3 (en firewire en thunderbolt etc) en zijn nog steeds goed uit te breiden, accu te vervangen

de 15″ 2010-2011 modellen kunnen inderdaad geplaagd worden door videochip trammelant, hebben geen USB3

prijs 650,- lijkt mij netjes zeker omdat er al 16gb en een 500 gb ssd in zit

voor internet/mail/administratie geen enkel probleem, cad / 3d applicaties kunnen veel vragen van een computer, maar die 2012 modellen doen kwa cpu weinig onder voor de recentere modellen..

2,6 i7 2012: passmark 11013

2,5 i7 2014: passmark 12930

2,7 i7 2016: passmark 12808

het blijft inderdaad natuurlijk wel een “oudje” waarschijnlijk zonder garanties, maar bij leapp zullen ze echt het dubbele vragen.

suc6 met je keuze.

Bijdrager
    Bvanrens

Ik heb de gok gewaagd en heb hem gekocht, tot nu toe bevalt hij prima. Van de week even uitproberen met CAD.

Bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>MrBelloNLD op 17 maart 2018 om 14:19</p>
    de 15″ 2012 model MacBookPro9,2 gaan weinig kapot

Ehh, ik heb er toch heel wat naar de video-hemel zien gaan de afgelopen jaren. Er was zelfs een reparatie-programma voor van Apple (wat steeds verlengd is, maar uiteindelijk begin 2017 is stopgezet)

Bvanrens, evengoed veel plezier met je MBP, ik hoop dat jij er toch lang plezier van zult hebben.

Bijdrager
    Shmoo

Ik mag hopen dat je het ding wel serieus getest hebt voor de aankoop.

Serieuze hardware-test en eens iets gaan doen dat serieuze performance van de videokaart vraagt. Kun je kijken of je rare dingen op je beeldscherm ziet verschijnen wanneer je snel met de muis beweegt en dat soort fratsen.

Bijdrager
    eugy

Dit is een gevalletje ‘zonde van je geld’.

Moderator
    Night

Of niet. Dat kan je zonder een glazen bol nooit zeggen… Zelfs met perfecte scores in een performance test kan ie morgen kapot gaan. Of nog 10 jaar doordraaien.

Bijdrager
    Bvanrens

Je kunt niet altijd zes gooien

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt wel zelf bepalen om niet te gooien wanneer je weet dat je minimaal een 5 moet raken.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.