16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Macbook (2010) maakt geluid van een grasmaaier.

Beste medeleden,

Ik zit met nogal met een vervelend probleem, mijn Macbook maakt een trillend/ zoemend geluid(je).
    Ik dacht dat het de harde schijf was, dus had ik deze vervangen door een SSD. Maar nog steeds maakt de Macbook dit vreemde geluid.

Het is een Macbook uit mid-2010, de witte unibody dus.

Voor de rest werkt de Macbook nog perfect.

Ik heb de Macbook al eens open gehad (deels voor de SSD) en zie niet direct iets speciaal. Misschien de fans? Maar er komt dan ook weer geen lucht boven het toetsenbord.

Ik heb het geluid even ‘gerecord’ met mijn iPhone in een stille ruimte, alles wat je hoort is dus van de Macbook. Al heb ik wel mijn iPhone tegen de Macbook gehouden, dus zo luid komt het ook weer niet tot bij mij. Al is het toch wel vervelend. Geluid: https://www.dropbox.com/s/jfavv2xud4pyn4a/MacBook%20Tril%20Geluid.m4a?dl=0

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Alvast bedankt!

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik vermoed de ventilatoren, je kan de gleuf is dichthouden met je hand of via smcfancontrol ze even uitschakelen https://github.com/hholtmann/smcFanControl

Als je dit kort doet zonder zware processen aan te hebben staan kan het geen kwaad en weet jij de oorzaak.

Bijdrager
    trabant

Of mijn auto klinkt nu als een MacBook!

Tuur op 14 maart 2015

Ik heb het geluid even ‘gerecord’ met mijn iPhone …

Die handeling heet ‘opnemen’. Deden we vroeger op cassettebandjes.

Ik hoor verkeersgeruis en een rateltje*, komt de fan ergens tegenaan?

*Een variant op de speelkaart die we vroeger met een wasknijper aan de vork van onze fiets klemden, zodat die tegen de spaken ratelde en klonk alsof we op een brommer reden…

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

@Usain

Bedankt! Ik probeer het snel even.

@trabant

Hopelijk is mijn Macbook dan ook even veel waard als een auto.;)

En ‘gerecord’ vind ik net even wat leuker klinken dan ‘opnemen’.:)

Bijdrager
    Shmoo

Zet hem eens op het grasveld, als hij dan echt begint te maaien ben je natuurlijk al die jaren voor de gek gehouden.

Bijdrager
    trabant

Stoerkankinezen vind ik ook leuk klinken, maar vraag me niet welke handeling ik me erbij voor moet stellen…

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Ik heb die fancontrol eens gedownload, maar de fans helemaal afzetten lukt me precies niet.
    Wel kan ik ze verhogen, maar het minimum is 2000 rpm.

Geblokkeerd
    Anoniem

Word het geluid harder/erger als je de rpm verhoogt?

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

@Usain

Ja, alles begint luider te ‘ronken’. Ook het ‘grasmaai’ geluidje. Het zijn dus de fans.

Wat zou ik hieraan kunnen doen?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

De lagers zullen wel aan het einde van hun Latijn zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat er niets anders opzit dan om deze te vervangen (de fans, niet de lagers:lol: ). Heb je al wel een SMC reset geprobeerd?

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bijdrager
    trabant

Die fan is nog verkrijgbaar.

Bijdrager
    GoeieDag
    Shmoo op 14 maart 2015

Zet hem eens op het grasveld, als hij dan echt begint te maaien ben je natuurlijk al die jaren voor de gek gehouden.

Die vind ik nou wel erg leuk!:-D

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Allemaal bedankt voor de hup!

Ik weet wat ik moet doen.;-)

Bijdrager
    anna66

@TT

Als je er een nieuwe in hebt gezet, zet je fanspeed dan iets hoger, dan koelt ie beter(hogere temperaturen zijn nooit goed)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Hoge(re) temperaturen kunnen/kan geen kwaad. Dat weet een MacBook zelf ook dondersgoed. Met fantools rotzooien daartegen…:roll:
    Laat temperatuurregulatie lekker aan de system controller over.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.