13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    slusho

MacBook 2010 dood. SSD erin of…?

Beste,

Mijn MacBook Pro (“Core 2 Duo” 2.4 13″ Mid-2010) lijkt het te hebben begeven.
    Bij het installeren van Sierra meldt hij keer op keer dat dat niet lukt wegens een fout.

Toen dacht ik via internet recovery eerst Yosemite maar weer terug te zetten, maar elke poging daartoe strandt omdat ik daarbij de harde schijf niet kan selecteren om de recovery op uit te voeren.

Een rondje schijf EHBO leert vervolgens dat de harde schijf is beschadigd en niet kan worden hersteld.:-(

Wat is wijsheid? Loont het om er een SSD in te (laten) zetten — ondanks dat het niet ingewikkeld schijnt te zijn, zie ik dat mezelf niet doen, of zal ik beter naar een nieuwe MacBook omzien?

Ik gebruik ‘m eigenlijk voornamelijk nog voor muziek(beheer) en downloads. Alle dingen die ik niet op m’n werkmac wil hebben, zeg maar.

Bijdrager
    ikkezelluf

Als het inderdaad de HD is dan loont het zeker om een SSD er in te zetten. Ik weet niet hoeveel RAM jou MacBook heeft, als dat 4GB is loont het zich om dat ook uit te breiden naar 8GB. Je hebt dan het gevoel een gloednieuwe machine te hebben.

Een paar maanden geleden heb ik zo de Macbook late 2008 van mijn zoon een update gegeven en dat ding draait weer als een tierelier…..

Bijdrager
    THX-1138

Anders neem ik ‘m graag van je over voor 200 euro of zo.

Bijdrager
    aaa

Het is niet zo moeilijk als je denkt. Gewoon even op ifixit kijken.

SSD kopen:
    https://tweakers.net/pricewatch/469769/crucial-bx200-240gb.html

En nog wat ramm uitzoeken als je wilt. Daarna kan die nog wel wat jaartjes mee. Voor muziek en downloads.

Bijdrager
    slusho

Dank voor de antwoorden.
    Ik ga even moed verzamelen om het tóch zelf te doen of zoek een adres waar ik het kan laten doen.

Bijdrager
    Zakske

Het is eenvoudig om zelf te doen; op YouTube staan prima tutorials.

Bijdrager
    slusho

Ik ga het proberen. Voor de zekerheid: de SDD uit de link van lalalalalalalalal is precies de goeie?

En als ik het geheugen ook wil upgraden moet dat voor mijn “Core 2 Duo” 2.4 13″ Mid-2010 deze zijn toch?
    https://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

En dan Torx T6 en Phillips #00 schroevendraaiers. Mis ik dan nog iets?

Bijdrager
    Zakske

De SSD uit die link is prima, en je hebt ook het goede geheugen. Het enige waar je op moet letten is dat je niet statisch geladen bent. Even een buis van de verwarming aanraken lost dat probleem op.

Succes!

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Zakske.

Bijdrager
    robinn

Ik heb hetzelfde probleem als OP (zij het dat ik een nog oudere MacBook heb, een Alubody late 2008) en nu ook hetzelfde plan;-)

Ik heb de RAM al naar 4GB verhoogd. Zou deze SSD passen? https://www.bol.com/nl/p/kingston-v300-interne-ssd-120gb/9200000009985931/?country=BE&suggestionType=typedsearch

Wat ik me alleen afvraag: hoe kom ik aan de meest geschikte OSX? Ik heb nog een schijfje van 10.6.8 ergens liggen als het goed is, maar zou graag een hogere willen (wellicht Mountain Lion, of wat raden jullie me aan?). Kan ik dan het beste Snow Leopard installeren en dan via de App Store upgraden, of weet iemand een efficiëntere manier?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Zakske

Ja, die SSD past er gewoon in.

Op een late 2008 unibody MacBook kun je probleemloos El Capitan (OS X 10.11) installeren, 4GB RAM zou meer dan genoeg moeten zijn.

Volgens mij kun jij nog El Capitan uit de App Store downloaden, omdat dat het laatste OS is dat die MacBook kan draaien. De meest efficiënte manier is om het OS op een USB-stick te mikken en het dan via een clean install op je MacBook te installeren.

Bijdrager
    slusho

Beste,
    Het is gelukt. Duurde even voor de bestelling er was en ik tijd had, maar vanmorgen in een half uurtje gedaan. Draait weer als een zonnetje en een stuk sneller nu.
    Voor iedereen met twee linkerhanden: het is ECHT niet ingewikkeld, als IK het zelf kan…

Nogmaals dank iedereen voor het meedenken.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  slusho.

Bijdrager
    Brombeer
    ikkezelluf op 27 september 2016

Ik weet niet hoeveel RAM jou MacBook heeft, als dat 4GB is loont het zich om dat ook uit te breiden naar 8GB. Je hebt dan het gevoel een gloednieuwe machine te hebben.

Dat model kan volgens de MacTracker 16 GB hebben, dan kun je voor het zelfde geld beter één reepje van 8 erin zetten en een originele 2GB laten zitten.

Bijdrager
    Zakske
    slusho op 09 oktober 2016

Voor iedereen met twee linkerhanden: het is ECHT niet ingewikkeld, als IK het zelf kan…

Ik zei toch dat het niet moeilijk was.

Enjoy!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.