7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    chopchop

MacBook 13" 2009 doet raar

Beste mensen,

Normaal lees ik altijd mee (heel gezellig enzo:razz:) maar nu heb ik zelf eens een probleem. Door wat gladheid ben ik gevallen met mijn MacBook 13″ (mid2009) in de rugzak. Dit is erg hard gegaan, ik had namelijk alleen een hard plastic beker en een MacBook in mijn rugzak. Schade: de knop onder het touchpad (die heeft dit model nog) doet voor een deel niet en een aantal toetsen moeten bijna met geweld worden ingedrukt mocht je ze willen gebruiken. Sinds die val knippert het scherm soms, gaat het scherm uit of gewoon niet aan. Ook doet de laptop niet altijd wat ik wil en is soms erg traag. Helaas heeft het scherm ook een kleine beschadiging opgelopen.

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, hij deed altijd perfect maar nu niet echt. Het rare is dat hij soms uren perfect doet en de andere keer juist niet.

Een kennis zei dat misschien een minimaal scheurtje in het moederbrod kan zitten die uitzet bij hitte ofzo? Dus ik heb al een test app (techtool deluxe) laten draaien maar die zegt dat de laptop OK is..

Heeft iemand tips wat ik kan doen of wat de oorzaak zou kunnen zijn? Komt iemand dit bekend voor?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Traagheid zal de HD wel zijn, die overleeft zo’n klap niet… Je beeldscherm gaat waarschijnlijk aan en uit omdat de LVDS-kabel los zit, en je trackpad zit natuurlijk vast omdat er iets is afgebroken… Je kan de MB voorzichtig openmaken en de beeldkabel herstellen, evenals de HD vervangen. Het is maar de vraag of je niet beter een nieuwe kan nemen?

Bijdrager
    chopchop

Bedankt voor de snelle reactie! Bedoel je een nieuwe MacBook? Kan de schade dan zo groot zijn? Kan er eigenlijk gecontroleerd worden of mijn moederbord wel 100% in orde is? Ik kan me namelijk voorstellen dat daar de raarste problemen van kunnen komen, vooral als het materiaal uitzet bij hitte..

Bijdrager
    Chorro

Mocht het logicboard kapot zijn, dan is de reparatie financieel gezien het echt niet waard. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat ongeveer 60 – 70% is van de prijs van een nieuwe witte Macbook.

Bijdrager
    Road

Zoals eerder is gezegd kan er connectors op het logicboard los geraakt zijn of niet geheel contact maken. Als het logicboard een schok krijgt dan hoeft er niet gelijk direct iets te zijn. Wel kan er op lange termijn defecten komen door dit incident. Het is algemeen bekend dat reparaties die apple uitvoeren erg duur kunnen zijn. Zelfs als je garantie zou hebben dan valt deze schade niet onder de garantie. Het is een lastige situatie waar je nu in zit. Reparatie of een nieuwe notebook zijn de twee opties wat ik kan bedenken.

Bijdrager
    chopchop

Ik laat nog even weten hoe het is afgelopen. Ik heb een onderzoek laten uitvoeren bij een ASP. De klachten die de laptop had waren afkomstig van het logicboard. Financieel gezien was het de laptop niet meer waard en ben nu gelukkige eigenaar van een pro 13″.

Bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    Chorro

Precies wat ik zei!

Nouja, zonde van het geld opzich (als je het probleem nooit had gehad, dan had het je ook geen geld gekost) maar daarentegen heb je nu wel een hele mooie MBP :sarcastic:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.