30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 56)
  • Q:

Bijdrager
    SvS

MacBook 12" configuratie moeilijk

Zo, MacBooks zijn weer ge-upgrade (of hoe zeg je dat juist?).
    Ik heb àl een iMac 27″ 5k i7 met genoeg RAM en SSD schijf. Dus veeleisend ben ik niet voor een macbook (puur voor mobiliteit en werk op lokatie, reeds aanwezige hdmi scherm erbij). Toch wil ik Adobe CC een beetje op kunnen draaien – Indesign, illustrator, photoshop, niet al te zwaar werk. Dat doe ik nl. wel op de 5k iMac.

Ik twijfel dus enorm tussen 8GB en 16GB (het is dan toch wel €240 verschil!) en m3 en i5 (€120). Natuurlijk kan ik dan wel €360 erbij lappen, maar dat is toch overkill voor 6 uur per week, gemiddeld genomen.

En dan komt natuurlijk 13″ macbook zonder touchbar om de hoek kijken qua prijs die er dichtbij ligt. Apple had die 12″ gewoon ook prijsverlaging moeten bieden, om de consumenten vlot keuze te kunnen laten maken.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  SvS.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  SvS.

Bijdrager
    sunapple

Tja, de i5 schijnt wel echt verschil te maken (net as de vroegere m3 vs m5, het is gewoon een m5), dus die zou ik dan toch doen. 16GB RAM voor zulke apps is ook niet gek als je met grote bestanden werkt.

Kijk, je kan een 12″ kopen die net niet goed genoeg is en over een paar jaar al helemaal te traag geworden is, of je koopt gewoon die 13″ non-Touch Bar waar je toch wat meer power en ook batterij bij krijgt. Het gaat er uiteindelijk om hoeveel je zelf over hebt voor het compacte design en de ventilatorloze serene stilte van de 12″.

Goed, ik heb de m3 2015 12″ gehad en die draaide Illustrator best prima. In die tijd had ik echter geen gek grote bestanden, terwijl ik wel ken hoe het is om tegen de 16GB limiet aan te lopen in Photoshop op mijn 15″ MBP. Ik zou willen dat ik mijn 15″ met een 12″ kon vervangen, want de draagbaarheid is echt te gek.

Bijdrager
    SvS

Lastige keus inderdaad. Je geeft ook precies aan waarom ik voor 12″ zou willen gaan, met kanttekeningen eraan vast. Even bezinken. Ik hoop dat er hier nog meer ervaringen geschreven worden, want ik heb afgelopen tijd hier bar weinig gelezen over 12″. Zijn het stille, maar erg tevreden gebruikers?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  SvS.

Bijdrager
    NI3LS

Ik heb een MacBook 12″ na jarenlang een MacBook Air 13″ te hebben gehad. Inmiddels een maand of 8 in huis.

MacBook 12″ is een pareltje om te zien, de opslag is (voor mij) meer dan genoeg, de snelheid kan beter. Op zich prima voor huis, tuin en keukengebruik.

Als je iets meer kracht nodig hebt dan adviseer je een MacBook Pro. Voor design en comfort een 12″.

Bijdrager
    Melle

Hier kort een 12″ gehad. Wel de maxed out versie, meer dan snel genoeg voor standaard photoshop, illustrator en 2D tekeningen. Want sneller dan mijn i7 air uit 2014 en daar doe ik nog steeds alles op. Wat mij enorm stoorde was het luide toetsenbord: niet zonder storen te gebruiken op een vergadering. Vreselijke design fout vind ik.
    Maar de reden om hem, na 6 maand met stevig verlies te verkopen was dat hij niet aansluitbaar was op onze cinema displays… ik dacht op voorhand dat dat met een verloopje wel te fixen ging zijn….

Voor de rest: fantastisch machientje!

Bijdrager
    RoyB

Je kunt de Macbook Pro van 2015 ook nog overwegen. Is een prettige snelle machine met alle gangbare poorten aan boord. Wel jammer dat apple hem zelf niet meer aanbied naar WWDC maar er zijn nog genoeg bedrijven die deze machine nog aanbieden.

succes met de keuzestress

Bijdrager
    Bvanrens

Zelf zit ik ontzettend te twijfelen. Net mijn iPad Pro de deur uitgedaan, omdat ik toch de productiviteit van een laptop miste.
    Ik heb zelf een 27″ iMac late 2013 staan als hoofdmachine en zoek dan iets waar ik op locatie ( ook binnenshuis) kan werken. Dit is voornamelijk browsen, foto/bestand beheer en film kijken. En misschien eens in de zoveel tijd een homefilmpje (vakantie ding oid) editen.

Nu zat ik te twijfelen tussen Macbook 8gb M5 512 gb
    Of de macbook pro 13 256 gb

Nu weet ik dat de opslag een verschil is,maar ik vind het prijs verschil bet niet waard tussen de macbook pro’s. Aan de ene kant ben ik bang (na heel het internet af gelezen te hebben.) dat de macbook te langzaam zou zijn. ik weet alleen niet of dit met de nieuwe m5 versie ook zo is?
    Aan de andere kant ben ik wel een beetje verliefd op het mooie (lichte) design en kleur van de macbook. Ik heb alleen geen zin om te moeten wachten of te mopperen wanneer ik mijn bestanden etc aan het orderen of een klein filmpje aan het editen ben. Nu heb ik wel zoiets,je mag wel verwachten van de macbook dat een iMovie filmpje geen probleem
    moet zijn? Of zit ik er dan naast?

Overigens is de aansluit mogelijkheden niet echt een probleem, ik werk heel actief met de iCloud. Vandaar dat ik me ook niet echt zorgen maak over het geheugen.

Ergens weet ik wel dat de macbook voor mij zou voldoen, maar het zou mooi zijn als die laatste twijfels over de prestaties zouden verdwijnen.

Bijdrager
    Bvanrens

En de vraag is of de macbook (12″) minimaal 2 jaar volhoudt zonder te veel ergernissen in de loop van de tijd.

Bijdrager
    Shmoo

Ook wel 4 jaar. Die MacBook is gewoon een serieuze computer zolang je er niet al te heavy dingen op gaat doen. Een thuisvideo met iMovie kan makkelijk.

Photoshop in bepaalde vormen ook nog wel maar daar zit de grens.

Loop eens een A-Mac of wat voor winkel dan ook binnen waar die dingen staan en dan probeer je het uit. Open Finder in de Programma’s folder en dan doe je CMD + A (alles selecteren) en daarna alle apps tegelijk starten. Dat is een prima test om te zien hoeveel power een computer heeft. Probeer het maar eens op die iMac 2013 thuis en daarna in een winkel op de MacBook. 100% zeker dat die MacBook je zal verbazen.

Bijdrager
    Q-collective
    Bvanrens op 17 augustus 2017

Nu zat ik te twijfelen tussen Macbook 8gb M5 512 gb
    Of de macbook pro 13 256 gb

Nu weet ik dat de opslag een verschil is,maar ik vind het prijs verschil bet niet waard tussen de macbook pro’s. Aan de ene kant ben ik bang (na heel het internet af gelezen te hebben.) dat de macbook te langzaam zou zijn. ik weet alleen niet of dit met de nieuwe m5 versie ook zo is?

Misschien ben je in de war met de vorige generatie. De huidige generatie komt in de smaken m3, i5 en i7:

Zoals Shmoo al zei, is de MacBook best een goed apparaat, tenzij je echt de processorkracht nodig hebt, zoals bij video editing (deze video van Tailosive Tech laat een behoorlijk verschil zien bij het exporteren van video’s bijvoorbeeld).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Q-collective.

Bijdrager
    Bvanrens

Ook wel 4 jaar. Die MacBook is gewoon een serieuze computer zolang je er niet al te heavy dingen op gaat doen. Een thuisvideo met iMovie kan makkelijk.
    Photoshop in bepaalde vormen ook nog wel maar daar zit de grens.
    Loop eens een A-Mac of wat voor winkel dan ook binnen waar die dingen staan en dan probeer je het uit. Open Finder in de Programma’s folder en dan doe je CMD + A (alles selecteren) en daarna alle apps tegelijk starten. Dat is een prima test om te zien hoeveel power een computer heeft. Probeer het maar eens op die iMac 2013 thuis en daarna in een winkel op de MacBook. 100% zeker dat die MacBook je zal verbazen.

Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. bedankt voor de tip!

@q-collective Ik heb denk ik wat modellen door elkaar gehaald. Soms zie je door de bomen het bos niet meer met al die oude en nieuwe modellen op een site. Ik dacht dacht M5 ook bij de nieuwe generatie zat.

Maar een m3 is dan net te weinig? En zal de i5 het prima doen?

Bijdrager
    Shmoo

De m3 kun je volgens mij vergelijken met de Intel Core i3 processor maar dan de mobiele versie.

Normaal gebruikt Apple nooit de Core i3 omdat het vooral voor huis-tuin-en-keuken-gebruik is. Je ziet die dingen vooral ingebouwd worden in PC Home producten.

Je zou de benchmarks kunnen opzoeken maar goed mij moet eerst iemand eens uitleggen hoe die benchmark site werkt.

https://browser.geekbench.com/

Ik word daar niet heel erg vrolijk van. Zal wel voor bepaalde piemeltjes gemaakt zijn die dat wel begrijpen maar als ik zoek op MacBook 12-inch 2017 dan krijg ik een hoop resultaten voor MacBook Pro 2017. Ik heb toch echt nergens Pro genoemd in mijn zoekopdracht.

Bijdrager
    Q-collective
    Bvanrens op 18 augustus 2017

@q-collective Ik heb denk ik wat modellen door elkaar gehaald. Soms zie je door de bomen het bos niet meer met al die oude en nieuwe modellen op een site. Ik dacht dacht M5 ook bij de nieuwe generatie zat.

Maar een m3 is dan net te weinig? En zal de i5 het prima doen?

De m5 waar je het over had was van de zesde generatie Intel Core (Skylake). De i5 van nu is van de zevende generatie (Kaby Lake). Nu is de volgorde van Intel chips de volgende (van laag naar hoog):
    m3 < m5 < i3 < i5 < i7

Maar een i5 van de zesde generatie is dan weer trager dan die van de zevende generatie. Een beetje zoals een Volkswagen Golf uit de jaren ’80 niet hetzelfde is als een Golf van 2017;)

Kort samengevat: de i5 is een stuk sneller. Persoonlijk zou ik de m3 niet aanraden, tenzij batterijduur je absolute prioriteit heeft. Maar Google even op benchmarks van de MacBook 12″ om een beter beeld te krijgen van de verschillen in de praktijk.

Bijdrager
    Bvanrens

@shmoo

Ik begrijp precies wat je bedoelt met die benchmarks, ik snap er ook vrij weinig van. Deze keuze was ( zoals hierboven al een keer is geschreven) veel makkelijker geweest als de macbook pro en de macbook prijstechnisch niet zo dicht bij elkaar lagen. Je wordt weer gedwongen een keuze te maken, die bijna onmogelijk is;)

Verder kon ik ook niet erg veel vinden over de macbook 2017. Vaak krijg je dan alleen het oude model of een pro. Ter mijn bevestiging: een macbook 2016 is toch de 2017 versie? In 2016 aangekondigd en in 2017 beschikbaar?

Bijdrager
    Q-collective
    Bvanrens op 18 augustus 2017

Ter mijn bevestiging: een macbook 2016 is toch de 2017 versie? In 2016 aangekondigd en in 2017 beschikbaar?

Nee, er zijn 2016 én 2017 modellen. Zie deze tech specs pagina.

Bijdrager
    Bvanrens

Dank je wel! Ik heb niet echt opgelet de laatste tijd, wat betreft MacBooks. Die link is wel handig!

Bijdrager
    Bvanrens

Vandaag even langs de winkel geweest. En de Macbook gaat hem (helaas) toch niet worden. Het wordt sowieso een pro. Aan de verkoper advies gevraagd en die zei gelijk al dat de Macbook echt bedoeld is voor typen onderweg en als je al meer verwacht van je machine dat je al naar de pro gaat. Ook ben je inderdaad veel meer toekomst proef, wat als mijn iMac er geen zin meer in heeft en mijn laptop mijn hoofdmachine wordt? Ook vond ik het typen op de Macbook niet echt prettig. Daarom heb ik besloten om toch voor een pro te gaan, hoe verliefd ik ook ben op het 12 inch model.

Iets anders wat me opviel, ik heb mu pas voor het eerst een Macbook Air vergeleken met een Macbook qua scherm. En ik vond het Macbook Air scherm altijd wel prima en mooi, als je ze naast elkaar hebt gezien, wil je niets anders meer dan retina.

Bijdrager
    SvS

Ik snap je twijfel. Uiterlijk gezien is de 12″ het mooiste van alle laptops. Maar ga je onder de motorkap kijken en je takenpakket incalculeren, dan is Macbook Pro wellicht toch een verstandiger keus voor op een lange termijn. Heel jammer, maar dat is gewoon zo. Maar dit neemt niet weg dat huidige (2017) MB Pro pook mooie en goede laptops zijn! Veel plezier met de Macbook pro!

Bijdrager
    Shmoo

Als ze die instap MacBook Pro zonder Touch Bar nou gewoon eens MacBook 13″ hadden genoemd. Friemelaren bij Apple.

Bijdrager
    fred44nl

mijn Macbook Air is nu 6 jaar oud.
    enkele maanden geleden ben ik op zoek gegaan naar een vervanger.
    Macbook 12″ vind ik te klein, te licht, te fragiel.
    dus òf een nieuwe MacBook Air, òf een Macbook Pro 13″ zonder TB.
    en die laatste is het geworden, vooral vanwege het veel betere beeldscherm.
    en ja, de performance is ook wat hoger, maar dat is voor mij niet zo belangrijk.
    dus nu heb ik een geweldige MBP, maar wel met een rumoerig toetsenbord.
    het typt prima, maar mijn vrouw hoort alles:)

Bijdrager
    Shmoo

Dat model is ook eigenlijk de ideale vervanger voor alles dat MacBook Air was. Het is eigenlijk de Air waar iedereen al jaren om schreeuwende, vertrouwde MacBook Air performance + Retina scherm.

Kleine probleempjes zitten ‘m vooral in het feit dat het ding nog 100 tot 200,- te duur is, het lawaai van het toetsenbord en de batterijduur zal niet zijn wat je van een Air gewend bent.

Bijdrager
    fred44nl

de batterij van m’n nieuwe MBP gaat behoorlijk veel langer mee, dan die van m’n MBA.
    officieel was de gemiddelde accuduur 4 uur. tegenwoordig is dat ook veel langer.
    maar een Macbook Air met Retina had zeker m’n voorkeur.
    al was het alleen maar vanwege de aansluitpoorten:)

Bijdrager
    SvS

Toch wel wisselende ervaringen met de accu’s.

Trouwens, een paar dagen nadat ik deze topic had geopend, kwam er heel toevallig een mooie iBood-dagaanbieding voorbij van een nieuwe 13″ Macbook Air early 2015 (geen refurbished dus). Deze kans met een forse prijsvoordeel heb ik gewoon gegrepen. Ik besloot niet langer om performance (i5) en schijfgrootte te gaan lopen twijfelen, maar voor mobiliteit plus de nog aanwezige aansluitpoorten, die ik inmiddels zo nu en dan volledig heb benut. Voor kracht, schermgrootte en retina wend ik me wel tot 27″ iMac 5k. Tot nu toe dik tevreden over de MB Air.

Kortom: simpele dingen, zoals Safari, mail, div. chatclients, Foto’s app en ja zelfs Photoshop/Indesign zijn prima te uitvoeren op de 13″ Air en zo dus ook op de 12″ Macbook.

Bijdrager
    Bvanrens

Een ander vraagje wat me te binnen schiet. Mijn iMac heeft nu een 3,4 GHz processor, betekend dat dat ik altijd achteruit ga als ik daar onder ga zitten? Of zijn de nieuwe processor’s zo verbeterd dat je met een 2,3 GHz ook snelheid boekt?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Night. Reden: Image tags aangepast

Bijdrager
    fred44nl

je kunt op http://browser.geekbench.com/v4/cpu/search?q=macbook
    een overzicht vinden van de verschillende types MacBook.
    in de searchbar kun je nadere gegevens invullen, dan zoek je nauwkeuriger.

Bijdrager
    Bvanrens

Bedankt voor de link, maar mij zeggen die getallen niet zo veel:-D

Bijdrager
    fred44nl

nee, maar je kunt ze wel als vergelijking gebruiken.
    m’n oude Macbook Air haalt 2400 / 4800 – single / multicore
    m’n nieuwe Macbook Pro 13″ 2.3 GHz haalt 4475 / 9490, hetgeen beduidend meer is.

Bijdrager
    Bvanrens

Ik blijf maar komen met mijn vragen:nerd:
    wat valt er aan de nieuwe macbook pro’s te upgraden? Niks meer?

Bijdrager
    fred44nl

achteraf ??
    niets.

Bijdrager
    Bvanrens

Dat is jammer. Bedankt voor het delen van je kennis!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 56)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.