22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    wvennix

MacBook 12 bestellen en bezorgen in US

Een vriend van mij zit volgende week in de US en ik ben van plan om hem een MacBook mee te laten nemen. Via Amazon is de MacBook ’12 (model early 2016) nu 999 dollar, + waarschijnlijk 6% tax.
    Idee is het volgende: bestellen via Amazon, laten bezorgen bij Amazon pick up point. Mijn vriend pakt de laptop daar op en neemt hem (zonder doos en ingelogd) mee naar NL. Nu is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee en accepteert Amazon gewoon mijn NL credit card?
    Hoor graag!

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    Q-collective

Probeer het gewoon eens? Ik heb al vaker spul uit de VS gekocht bij Amazon.

Houd er wel rekening mee dat apparaten uit de VS geen consumentenrecht garantie hebben. Je hebt dus enkel het eerste jaar aan Apple’s fabrieksgarantie.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Q-collective.

Bijdrager
    GoeieDag

Het kopen moet geen probleem zijn.

Dat omzeilen van de douane om niet nog eens 21% BTW te hoeven te betalen, en het voordeel dan nogal teniet doet, is natuurlijk een ander verhaal. Uit de doos, ingelogd… Hou toch eens op! Denk je dat ze daar dom zijn bij de douane? Als ze je (je vriend) controleren, zien ze direct dat het ding in principe niet uit de EU komt, door het ontbreken van het Euro teken op de 2-toets. En dan vragen ze om je bon; geen bon? Dan nemen ze ‘m in en mag je ‘m later ophalen mét bon.
    Dus in die zin kun je ‘m net zo goed in de doos laten, en net doen alsof ie al lang in gebruik is, is iig helemaal onzinnig. De kans dat ze het controleren is niet zo groot, dus dat kan je voordeel zijn.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Vergeet niet dat er in nederland een iets ander toetsenbord op zit dan in de usa. Is wel aan te wennen, maar als je ook regelmatig met andere apple laptops werkt kan dat vervelend zijn.

Doe je vriend hier mee te belasten ontneem je hem wel zijn belastingvrije import ruimte, ook is de boete voor hem als hij hem niet aangeeft en wel betrapt wordt.

Hoeveel is de besparing eigenlijk, en is het dat waard om iemand anders ergens naar toe te sturen om zo’n ding te halen, gaat tenslotte af van zijn vakantie/vrije tijd aldaar.

Bijdrager
    SvS

Ik zou het niet doen. Kan vervelend worden. Ook voor je vriend als reiziger. Naast risico’s van douane, vind ik het toch een risico voor hemzelf om een €1000 kostend apparaat mee te zeulen voor een ander. Bij overval, verlies, beschadiging (laten vallen) of wat dan ook, heeft hij het gedaan. Kan ingewikkeld worden voor jullie relatie.

CC is goed te doen. Maar dat is risico verder niet. Ik bestel ook bij Franse en Duitse Amazon met mijn MasterCard CC.

Bijdrager
    wvennix

Dank voor alle reacties! In NL is dit apparaat nu te koop voor €1249 bij verschillende webshops. Daar zou het omgerekende bedrag uitkomen op rond de €840, dus een korting van dik €400..

Bijdrager
    iNicky

Je moet doen wat jou het beste lijkt. Het kan goed gaan en dan heb je 400 euro voordeel, waarvan je jouw vriend wel op minimaal een etentje mag trakteren, of het gaat fout en je bent (veel) duurder uit. De risico’s zijn hier uitgelegd, aan jou om te bepalen hoeveel risico jij je vriend wilt laten lopen.

Bijdrager
    GoeieDag

Toetsenbord zie ik geen probleem in; ik heb ook altijd een buitenlands toetsenbord in gebruik, en kan er geen nadeel van ontdekken. Maar ik weet dan ook niet beter; misschien dat een EU toetsenbord automatisch tekst kan typen of zo…:wink:

Boete zul je ook niet krijgen. Gewoon zeggen dat je het van een kennis daar hebt overgenomen of zo, en daarom ook geen bon hebt. Ze zullen dan de goedkoopste NL prijs opzoeken, bv op Tweakers Pricewatch, en daarvan nemen ze 60% en over dat bedrag heffen ze weer 21% BTW. Geen invoerkosten op electronica.

Vergeet je in je leuke berekening niet nog wel ff de US sales tax van 6-12% mee te nemen? (Afhankelijk van in welke staat/stad je het koopt.)

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Als je ‘m op je bedrijf zet dat heb je helemaal geen garantie.
    Zelfs niet de 1 jaar-consument-garantie.
    In het prijsverschil is de btw is begrijpelijk, maar de rest niet.
    En al helemaal niet omdat Apple in de EU vrijwel ALLE belastingen ontduikt.
    Koopt dus allen uw Apple in de VS.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Inderdaad GoeieDag, de sales tax wordt nooit vermeld in de VS (ook niet op de website) maar die komt er wel bij.
    In New York is die bijv hoog, 12 % dacht ik

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  aartjan.nl/blog.

Bijdrager
    schnhvn

De meesten zien wel echt teveel beren op de weg…

Is gewoon te bestellen daar met je CC en laten afleveren in een Amazon locker o.i.d. is geen probleem. Ik laat het soms in het hotel afleveren..

Als ie gewoon in je tas zit met een willekeurig hoesje er om heen valt dat echt niet op… Eventueel kan je toch ook een account aanmaken/apple id op de laptop dan is ie in iedergeval niet leeg..

Lekker meenemen zoals de halve wereld dat doet..

Bijdrager
    GoeieDag

OH.
    Ik zeg het toch al eerder: de kans dat je niet gecheckt wordt, is vrij groot. Maar als je wel gecheckt wordt, helpt dat hoesje en accountje van jou geen zier, want ze zien direct aan het toetsenbord dat het een gevalletje grijze/zwarte import is.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    KarelWillem

In Nederland kun je zo’n beetje elk toetsenbord aantreffen bij laptops.
    Dat je computer dus niet uit het land komt waar het toetsenbord er van op zit (goede zin wel) zegt helemaal niets.
    En mag nooit een douane-argument zijn.

Bijdrager
    Buzz
    GoeieDag op 09 oktober 2017

Denk je dat ze daar dom zijn bij de douane?

Nee, ze zijn niet dom, maar ze hebben natuurlijk wel bepaalde prioriteiten en beperkte tijd. Uiteraard zal het dan juist wel wat kunnen uitmaken of je een complete doos in cellofaan het land in brengt, of een laptop die al in gebruik is.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Buzz.

Bijdrager
    Q-collective
    aartjan op 09 oktober 2017

Als je ‘m op je bedrijf zet dat heb je helemaal geen garantie.
    Zelfs niet de 1 jaar-consument-garantie.

Je haalt twee dingen door elkaar:
    – De 1-jarige fabrieksgarantie: die zit op alle Apple producten, altijd. Dit komt vanuit de fabrikant.
    – De consumentenwetgeving garantie: dit is wetgeving voortvloeiende uit een EU richtlijn die stekt dat een apparaat het minimaal twee jaar moet doen en die in Nederland producten een meer onbepaalde termijn garantie biedt. Dit is specifiek iets wat voor consumenten aankopen geldt (en vaak ook wordt gehonoreerd bij eenmanszaken). De aansprekende partij is het punt van aankoop, niet de fabrikant.

Een toestel uit de VS heeft dus 1 jaar fabrieksgarantie, geen consumentenrecht.

Bijdrager
    GoeieDag
    KarelWillem op 09 oktober 2017

In Nederland kun je zo’n beetje elk toetsenbord aantreffen bij laptops.
    etc

Lees nou eens. Het gaat er niet om dat je dat toetsenbord niet mag hebben, het is voor de douane een aanwijzing dat het mogelijk ‘illegale’ import betreft. En dan kunnen ze naar de aankoopbon vragen, en als je die niet kunt tonen, kunnen ze het ding innemen. Dat recht hebben ze.

Buzz, ik ben het met je eens dat je met een MB in cellofaan geen sterk verhaal hebt dat je het ding hebt overgenomen van een kennis, of zo. Maar de praktijk is: òf je mag zo doorlopen (dus met doos en al), of ze houden je staande, en dan moet zullen ze ook alle bagage checken. En dan heb je dus een probleem, cellofaan of niet.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Goh, wat doen we allemaal weer lekker moeilijk en angstig.

Je kunt in de Apple store elk toetsenbord krijgen wat je wilt.Kwestie van aanvinken bij je aankoop. Verder kan je hem op Nederlands zetten, een NL lader meenemen (alleen het snoergedeelte of stekkerdingetje wat je er zo opschuift) uit Nederland en het ding in een laptop tas of in je ingecheckte bagage doen. Doos gooi je gewoon weg. Zelfs als je vriend “gepakt” wordt, wat ik niet snel zie gebeuren, er gaan dagelijks duizenden laptops langs de douane, dan nog zullen de (meerkosten) te overzien zijn. Je hebt dan geen “koopje” mee maar je gaat er ook niet aan failliet.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    Buzz

Goeiedag: We lullen er niet omheen. Je zegt zelf dat het toetsenbord een van de vele indicaties is. Je geeft zelf al toe dat het aanwezig zijn van de verpakking een belangrijkere indicatie is. Ik denk dat je het ook met me eens bent dat het een belangrijkere indicatie is als iemand twee of meer laptops bij zich heeft. Als er dus een verschil is in het belang van verschillende indicaties, dan heeft het ook zin om elkaar hier over informatie en tips te geven. Jij doet hier zelf een bijdrage toe, maar je hebt daarop toch niet het alleenrecht?

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Buzz.

Bijdrager
    GoeieDag

Had mijn bijdrage al weggehaald, want ik heb mijn punt al eerder gemaakt. Ben er dus wel klaar mee.
    Als ze je aanhouden en je mag je bagage tonen, is het enige wat helpt een NL aankoopbewijs, geen NL stekkertje.

Moderator
    Pete.Z

Je loopt altijd een vrij gering risico dat de douane je er uit pikt natuurlijk, en laders of toetsenborden maken dan geen bal uit. Aankoopbon met serienummer is het enige wat je vrij kan pleiten.
    Dat gezegd, het enige stuk Apple hardware hier in de familie wat in NL is gekocht is een iMac, verder komt alles uit de USA, en altijd probleemloos.

Bijdrager
    Buzz

Ik betwijfel toch dat de douane mijn laptop, toch een belangrijk stuk gereedschap voor mijn werk, in beslag zou nemen als ik niet ter plekke een aankoopbon kan overleggen. Als die nieuw in de doos zit, of ik heb er meerdere bij me, ok. Maar anders? Lijkt me sterk.

Bijdrager
    GoeieDag

Helaas heb ik die ervaring wel, met een MB van zeker een half jaar oud, die er dus best gebruikt uitzag, maar wel met een US keyboard.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.