14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Franklin84

MacBook 10.4 Kernel Panic

Hier is het ook zover, heb hem net een week ofzo. Een kernel panic en ik krijg m’n Macbook niet meer opgestart.

Safe boot werkt niet, ook krijg ik hem niet opgestart vanaf de CD gek genoeg. Hardware test laat niks vreemds zien. Toch start hij niet op.

Wat ik gedaan heb voordat hij niet meer wilde booten?

Ik was bestanden aan het kopieren via netwerk van PC naar Mac. Toen crashte de PC waarna de Mac problemen kreeg met het netwerk. Hij reageerde niet meer dus besloot ik de Finder te killen (alt+command+esc). Toen ik opnieuw wilde opstarten nadat ik alle openstaande programma’s handmatig had gesloten deed hij helemaal niks meer. Dus besloot ik de power toets ingedrukt te houden en daarna opnieuw te starten. Daar begint dit verhaal.

Net al met Apple aan de telefoon gehangen, maar die hebben mij doorverwezen naar Apple Centre want aangezien ik niet vanaf de DVD kan opstarten kunnen ze niks voor me beteken.

Heb ik nog iets niet geprobeerd waarvan jullie zeggen, probeer dat eens? Ik hoorde iets over Diskwarrior. Kan ik dat nu wel of niet vanaf een Windows PC branden en gebruiken? Ook als de OS X DVD niet wil starten?

Bijdrager
    MJG

PRAM reset?

Bijdrager
    Franklin84

Dat heb ik gedaan ja.. mocht niet baten.

Ik lees nu net over Diskwarrior dat je die moet branden via de Disk Utility. Aangezien ik niet van de schijf of van de DVD kan opstarten helpt me dat dus helaas niets…sh*t

Bijdrager
    jeroenimo

Eerste hulp bij kernel panics:

-Haal alle externe hardware weg zoals USB,Firewire apparaten en netwerk kabels en probeer het weer.
    -Ga na wat je als laatste hebt geinstalleerd en probeer het te uninstallen
    -Kapot of rot Ram geheugen is een notair veroorzaker . Heb je recent nieuw ram geinstallleerd ?

Kan het me niet voorstellen maar misschien is het file susteem wel in de war

Probeer eens met appeltje -s op te starten en voer dit uit

[code:1:d8decc27a9]fsck -f[/code:1:d8decc27a9](let op de spatie tussen de k en -) en druk op enter
    herhaal tot “everything appears to be ok” komt
    [code:1:d8decc27a9]reboot[/code:1:d8decc27a9] en druk weer op enter..

Maar om eerlijk te zijn meestal is het een hardware probleem.

Als laatste redmiddel installeer osx op nieuw en kies voor “Archiveer en installeer”

Bijdrager
    Franklin84

Ik kan dus niet meer in MacOS X komen, dus kan ook niks verwijderen.

Hij is nu bezig met die fsck. Kijken wat daar uit komt. — Bij de eerste poging was alles al OK. Dus een harddisk probleem kunnen we ook uitsluiten?

OS X kan ik ook niet opnieuw installeren omdat hij dus niet vanaf de schijf kan starten.

Geheugen heb ik onlangs niet geinstalleerd. Ook gaf Apple’s Hardware Check geen problemen aan nadat hij het geheugen ‘uitgebreid’ gechecked had.

Ander vraagje, hoe kan ik de DVD ejecten? Edit: never mind, muisknop ingedrukt houden dus :wink:

Bijdrager
    jeroenimo
    ”Franklin84″

OS X kan ik ook niet opnieuw installeren omdat hij dus niet vanaf de schijf kan starten.

Duidelijk: Garantie gevalletje !

Hup terug dat ding !

(opstarten vanaf installatie DVD is met “c” ingedrukt, dat wist je toch ? )

Bijdrager
    jeroenimo

Nog 1 ding wat je kan proberen:

Haal een van de twee ram latjes er uit en start weer op, kijk of het dan wel goed gaat
    daarna stop je em weer terug en haal je de andere er uit en test je of het goed gaat, dan kan je iig uitsluiten of het aan het ram geheugen ligt.

Bijdrager
    Franklin84

Hmm, dat doe ik liever niet. Ook omdat de uitgebreide hardware test geen geheugen problemen vond. Dan ga ik er liever gewoon morgen mee terug naar de Apple Centre. Ook al heb ik geen backup kunnen maken. Dus ik denk dat ik even ga proberen om met die Diskwarrior de Mac op te starten.

Of een Ubuntu Live CD. Ik neem aan dat die wel gewoon HFS+ kan lezen?

Bijdrager
    Franklin84

Ik heb nu een andere manier geprobeerd om vanaf de DVD op te starten, via de ALT toets. Nu heb ik een blauw scherm (geen BSOD :wink: ) maar er gebeurd niet veel. Wel beginnen de ventilatoren te loeien. Schijnbaar doet hij dus wel iets.. is dit voor iemand herkenbaar?

Edit: en ook met de Ubuntu Live CD krijg ik een kernel panic! Oei oei oei..

“Kernel panic – not syncing: Attempted to kill the idle task”

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Franklin84″

Hmm, dat doe ik liever niet. Ook omdat de uitgebreide hardware test geen geheugen problemen vond.

Dat zegt niks. Mijn MacBook gaf een tijdje geleden aan de lopende band kernel panics — zo vaak dat zelfs de hardwaretest vastliep. Ik heb het geheugen eruit gehaald en er weer (stevig) ingeduwd, en toen gaf hardwaretest geen enkele fout, ook niet bij de uitgebreide. Echter, wanneer ik iets probeer als b.v. een iDVD-film te branden of een paar Parallels-sessies tegelijk aanzet, loopt de computer vroeger of later vast. Ik denk dus dat ik maar eens terug moet met het ding, zeker omdat ik het geheugen er niet eens zelf ingezet heb — ik heb de computer gelijk met 1 GB gekocht, dus je zou mogen verwachten dat het goed werkt.

Bijdrager
    RiFF

Terug ermee, dat anderen die ervoor betaald krijgen dit probleem maar oplossen.

Bijdrager
    Franklin84

Hehe, ja gelijk heb je hoor! Maar het punt is, ik weet dus niet wat ze ermee gaan doen. Er staat namelijk nog het e.e.a. aan data op de harde schijf. Ik hoop in ieder geval dat ze een volledige format kunnen vermijden.

Of is er nog een manier waarmee ik wat data (bij voorkeur via netwerk) over kan zetten?

Bijdrager
    Franklin84

Nou, ik heb hem zojuist achter gelaten in het Apple Centre. Voelt alsof je een huisdier moet achterlaten bij de dokter.. :P

Ze zouden sowieso proberen om alle data te behouden. Ik hoop dat ze woord houden. Al heb ik op de terugweg de schade berekend, het valt volgens mij wel mee. Maar toch. Er staat toch e.e.a. van m’n bedrijf op wat ik nog niet gebackupped had. Mooi balen dus!

Anyway, ik ben hem nu een weekje kwijt. Voordeel is dat ze gelijk de topcase vervangen. Ben benieuwd wat er nu aan de hand is ermee en hoe ik het de volgende keer kan oplossen of beter nog, vermijden.

Bijdrager
    jeroen_mac

Franklin,

Toevallig. Heb exact hetzelfde probleem. Heb m pas een maand…:(
    Ook kernel panic bij opstarten, geen reactie met Mac OS X DVD, geen duidelijke aanlijding, gebeld met Apple -> geen idee-> doorverwezen naar MacCentre.
    Heb ook geen backups kunnen maken dus hoop dat ze mijn data intact houden!

Vandaag gaat ie naar Woerden voor reparatie…
    Zou graag weten waar dit aan ligt en hoe te voorkomen.

Heb jij ‘m alweer terug? Data behouden? Meer bekend over oorzaak oid?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.