10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    BartSaerens11

Macbook

Hey OMT’ers!

Ik zou graag een MacBook willen kopen in de aanloop naar mijn studies. Ik ga wellicht TEW of handelswetenschappen studeren. Voor deze studies zal ik het iWork-pakket vooral gebruiken. Grafische programma’s zal ik wellicht niet moeten gebruiken.

Nu zit het zo dat ik graag een 15inch zou hebben omdat dit volgens mij echt wel nodig is voor programma’s zoals Pages of Keynote… Of zijn er mensen die prima met een 13 inch kunnen werken en geen last hebben van het kleinere scherm?

Op zich zou een 15inch geen grote meerkost mogen zijn, maar nu heb ik gemerkt dat men in de Apple store enkel nog de MacBook Pro retina verkoopt in het formaat 15 inch. Alle andere MacBooks zijn immers 13inch.

Mijn vraag is eigenlijk welke MacBook jullie mij aanraden wetende dat ik hem vooral zal gebruik voor:

– iWork pakket: Keynote, Pages en Numbers
    – livestreams bekijken (voetbal)
    – gewoon surfen, mails lezen…
    – Af en toe gamen: ik ben geen fanatiek gamer, maar ik vind het wel eens leuk in mijn vrije tijd. Hierbij denk ik aan FIFA, GTA…
    – Heel af en toe gebruik maken van iLife: een filmpje maken in iMovie en foto’s bewerken in iPhoto
    – bekijken van online films en filmbestanden op USB
    – muziek, video’s en films streamen van MacBook naar Apple TV

Alvast bedankt!

Bijdrager
    hokkie

Elke MacBook zal goed genoeg zijn voor de eisen die je stelt, daar zijn ze immers voor gemaakt. Ik zie geen professionele/zware programma’s. Macs zijn geen game machines, dus verwacht daar niet te veel van.

Ik werk met een 13″ scherm (iWork) en voor 80% van mijn werk is dat voldoende, maar af en toe had ik liever een groter scherm (meer werkruimte). Op kantoor/thuis zou je natuurlijk een externe monitor kunnen plaatsen en voor onderweg… tja is altijd een beetje behelpen.

Bijdrager
    BoniMacX

BartSaerens11: Ik zou in jouw geval zeker het topmodel kopen…:lol:
    Jongen toch… Ik doe met een instapper model MBP mid 2008 meer dan wat jij doet, terwijl alle huidige Mac’s twee maal zo krachtig zijn.

Hier, klik maar is > http://www.onemorething.nl/community/zoeken/?qry=macbook%20kopen&fromdate=01-01-2013&todate=31-12-2013

Bijdrager
    Haike

Bedoel je nou een tweedehands Macbook? Want de Macbook wordt allang niet meer gemaakt, dus die is nieuw niet te krijgen, blijft over de Mac Book. Pro.

Bijdrager
    BartSaerens11

Haike: tweedehands zou ik sowieso niet doen. Ik bedoel eigenlijk gewoon welke MacBook (air 13″, pro 13″ of pro 15″) je in mijn geval zou aanraden.

Bijdrager
    Haike

Tja,… ik zelf heb een 15″ MBP en thuis hang ik die aan een groter 24″ extern scherm; vind ik een ideale situatie. Ik wou ook een 15″ omdat mijn ogen ook niet meer zo zijn als dertig jaar geleden, en voor als ik onderweg ben, is dat prima, ik werk de zaken dan thuis op het grootte scherm dan wel weer uit, mocht dat aan de orde zijn. Zo zou jij het ook met een 13″ MBP kunnen doen, want als ik het zo lees heb je niet per sé een retina scherm nodig, overigens was ik niet op de hoogte van het feit dat de 15″ alleen nog maar met retina scherm verkrijgbaar is. De standaard 15″ is qua prijs dan ook fors omhoog gegaan, zie ik.
    Een air kun je overwegen die is wat minder krachtig, en heeft wat minder aansluitmogelijkheden qua randapparatuur. Maar voor het verwerken van tekst is het een prima dingetje.;)

Bijdrager
    BartSaerens11

Haike: bedankt!
    Hokkie: je zegt dat elke MacBook goed genoeg zal zijn voor de eisen die ik stel… Dus denk je dat een MacBook air 13″ zou volstaan? Of neem ik beter een MacBook pro 13″? Die valt qua prijs nog mee… De MacBook pro retina 15″ lijkt me sowieso te duur voor mijn eisen…

Waar zou ik dus het beste mee zijn: een MacBook air 13″ of MacBook pro retina 13″? Of een MacBook air met eventuele wat extra’s (i7, upgrade naar 8GB…?)

Iemand een idee wat het beste is in mijn geval?

Bijdrager
    BartSaerens11

Misschien ook belangrijk: het is de bedoeling dat ik toch minimaal 4-5 jaar de MacBook gebruik….

Bijdrager
    CedricH

Voor studies is een 13″ MacBook Air goed, wel het RAM geheugen uitbreiden naar 8GB bij aankoop want dat kan je later niet meer uitbreiden. MacBook Pro Retina kan je ook doen, als je het budget hebt waarom niet. Dan kan je het geheugen upgraden naar 16GB ook. Beiden zijn zeker sterk genoeg voor wat je wilt doen en gebaseerd op mijn ervaring met eerdere Macs kan je er zeker 4 tot 5 jaar mee verder. Het enige probleem met de huidige generatie Macs is dat je ze direct bij de aankoop moet upgraden want nadien kan het niet meer.

Wat ik wel met aandrang wil aanraden om Microsoft Office for Mac te installeren op je nieuwe Mac, dit zal je een hoop problemen besparen, zeker als je voor groepswerken documenten gaat moeten uitwisselen of documenten moet opsturen naar docenten (ik heb zelf ook handelswetenschappen gestudeerd). Je leest op Apple fora een hoop gezeik over Microsoft producten en, toegegeven, het ziet er niet zo lekker uit als iWork maar het werkt veel fijner. iWork is mooi en leuk maar je zal snel tegen de limieten van dat pakket aanlopen, compatibiliteit met Office bestanden is echt belabberd!

Bijdrager
    marcapple

ik heb een 15 inch retina (2013 late ) en deze bevalt zeer goed, zowel voor thuisgebruik als voor mijn studie. het ligt aan je budget natuurlijk, want de macbook pro 15 inch begint bij 2000 euro. maar dan heb je zeker wel wat. een i7 2.0 ghz, 8gb werkgeheugen en een 256 gb ssd, en je videokaart is een intel iris pro. en ik kan je verzekeren dat dit model een supermodel voor jou zal zijn. puur omdat het scherm een 15 inch is een een i7 is altijd mooi meegenomen.

de MacBooks zijn geen game pc’s maar je zou er heus wel een spel op kunnen spelen denk ik, maar het zou niet zo goed zijn als een game pc of iets in die richting.

2e hands is ook een idee, maar kijk uit voor oplichters en dieven want die zijn erg actief op de apple markt. ik verwacht niet dat je aan heling mee wilt doen. de 17 inch waren het groots. ik zeg waren omdat de 15 inch dat nu is.

suc6 met het kiezen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.