9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Gnuus

MAC:address problemen

Soms start m’n iMac op met een volkomen onbekend mac adres (00:01:01:93:8e:58)!?

Hierdoor werken sommige software pakketten niet, omdat de licentie aan het mac adres is gekoppeld.

Wanneer ik dan opnieuw opstart, komt wel het juiste mac adres naar boven.

Heel vreemd, ik dacht dat dit een hardware adres was, wat niet spontaan kan veranderen!

Heeft iemand een idee hoe dit mogelijk is?

Bijdrager
    tarun

Het MAC-adres is bedoeld als vast gegeven maar kan wel degelijk gewijzigd worden. Waarom dat bij jou gebeurt?

Bijdrager
    iDEOwen

Heb je iets van een virtualisatie programma draaien? Je computer kan dan extra virtuele Mac addressen krijgen.

Als je ‘ifconfig’ in de terminal tikt (en natuurlijk daarna return), krijg je een overzicht van al je netwerk interfaces. Misschien dat je dan wat wijzer er van kan worden.

Bijdrager
    Gnuus

Nee, geen virtualisatie en met ifconfig kan ik het betreffende adres ook niet vinden.

Kan het iets te maken hebben met VPN?

Bijdrager
    erwinde

Lijkt inderdaad virtualisatie software o.i.d. te zijn dat dit veroorzaakt. 00:01:01:93:8e:58 start met 00:01:01 welke range gereserveerd is voor private mac adressen. Die hoort dus niet in een echte hardware netwerk interface voor te komen.

Moderator
    Night

VPN? Zou het kunnen dat de VPN software een ‘fake’ mac adres publiceert teneinde een Mac te maskeren op het web? Goeie vraag…. dat zou je eens aan de maker van jouw VPN software moeten vragen.

Bijdrager
    erwinde

VPN’s maken zeker netwerk interfaces aan. OpenVPN maakt iets als ‘utun3’, ppp laat een ‘ppp0’ verschijnen. Daar hoort echter geen MAC adres bij, aangezien dit geen ethernet devices zijn.

Moderator
    Night

Ik heb dergelijke mac-address problemen overigens al eens voorbij zien komen op andere fora, echter zonder oplossing.

Bijdrager
    Franky Mac

Er is ook een BlueTooth interface actief in je Mac (awdl0:), voor AirDrop e.d., die heeft ook een MAC adres. Die zou je met ifconfig in Terminal moeten kunnen zien.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.