One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Mac zonder internet verbinden met Mac met internet voor filesharing: mogelijk?

Mac zonder internet verbinden met Mac met internet voor filesharing: mogelijk?

Profielfoto van OSXHIHI

OSXHIHI op 11 oktober 2017 #

Hoi.:)

Ik wil graag mijn nieuwe werk-Mac zo schoon mogelijk houden.
Ik wil deze liever nooit verbonden hebben met het internet.
Toch heb kan het zo zijn dat ik soms content nodig heb van het internet.

Is het mogelijk om een andere Mac met internet aan mijn werk-Mac te sluiten, waarmee ik vrij bestanden kan delen via kabel naar mijn werk-Mac zonder dat deze met internet in aanraking komt?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 11 oktober 2017 #

Je weet dat OMT alleen te bezoeken is via het internet? 😇

Profielfoto van Ome Kor

Ome Kor op 11 oktober 2017 #

Ja, dat kan. Zie hier voor een uitgebreide beschrijving:
https://www.tweaking4all.nl/os-tips-en-trucs/macosx-tips-en-trucs/super-snelle-data-overdracht-tussen-macs-met-thunderbolt/

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 11 oktober 2017 #

Dat is voor data. Jij wil een ‘shared internet connection’. En ja, dat is ook mogelijk. Zie hier:
https://www.howtogeek.com/214053/how-to-turn-your-mac-into-a-wi-fi-hotspot/

Profielfoto van Ome Kor

Ome Kor op 11 oktober 2017 #

Zoals ik het lees moet er alleen data uitgewisseld worden tussen de werk-Mac en die andere, dus zonder Internet.

Profielfoto van Night

Je hebt gelijk @ome-kor: Nu ik het nogmaals lees, zie ik dat hij dus wil downloaden op één Mac en die bestanden naar de andere Mac wil transporteren.

Dat kan zowel bekabeld (zoals jij omschreef) maar ook via een lokaal netwerk (UTP kabel of wifi), mits de andere Mac via een kabel met internet verbonden is. De UTP kabel variant heeft dan een ethernet hub nodig en via wifi middels bestandsdeling: https://support.apple.com/nl-nl/HT204445

Profielfoto van OSXHIHI

Hey, bedankt voor jullie reacties!
Nadat dat tweaking4all artikel gelezen te hebben besloot ik te gaan voor “IP over Thunderbolt” methode, want daarmee kan ik ze allebei tegelijk gebruiken en dus ook heen-en-weer bestanden delen.

Ik had al die stappen uit dat artikel gevolgd, maar het werkt niet bij mij. Ik heb ff flink wat research gedaan, maar kan de oplossing niet vinden.

Als ik in Finder op mijn ‘internet-Mac’ op mijn ‘werk-Mac’ klik bij ‘Shared’ dan staat er bovenaan simpelweg gewoon “Not Connected”..
En als ik op “Connect As…” klik en dan “Using an Apple ID” selecteer doet die niets (behalve even trillen als foutmelding) en als ik “Registered User” selecteer dan staat er al automatisch de User Name van mijn ‘internet-Mac’, maar het wachtwoord wat ik zou moeten invullen zou ik niet weten.
Ik heb alle wachtwoorden die ik ken geprobeerd.

Ik heb bij File Sharing alleen AFP geselecteerd (dit blijkt dus voor Mac’s native systeem te zijn) en ik gebruik op beide Macs macOS Sierra.

Hoop dat dit gaat lukken.

Profielfoto van Night

Welke methode heb je geprobeerd m.b.v file-sharing? via TB kabel of Wifi?

Profielfoto van OSXHIHI

Ik denk TB.. Ik zie niet echt een optie daarvoor bij ‘File Sharing’ in de Sharing sectie van Preferences.
Ik heb simpelweg gewoon de Thunderbolt Bridge aangezet en nu een Mac zonder internet met een Mac met internet verbonden via een Thunderbolt kabel.

Profielfoto van Night

Aha ok… En het lukt dus niet?
Waar gaat het mis?

Voor een stap-voor stap omschrijving, kijk hier (Engelstalig – incl. instructie-video):
https://9to5mac.com/2016/11/22/macbook-pro-thunderbolt-3-bridge-network-video/.

Overigens werkt het via Wifi ongeveer hetzelfde, alleen wat minder snel.
Voordeel is dan wel, dat je beide computers niet naast elkaar hoeft hebben staan.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 11 oktober 2017 #

Waarom gebruik je niet simpelweg een usb-stickje?

Maar anno 2017 bang zijn voor een internetaansluiting is ook wel weer een beetje raar.

Profielfoto van OSXHIHI

Ik doe precies hetzelfde als hij doet in de video. (nu ook net als hij handmatig dat IP adres invullen) en ik krijg nu weer dezelfde trilling-error dat het wachtwoord niet juist zou zijn. Maar ik weet toch zeker dat het het wachtwoord is dat op beide Macs ingesteld is.
Raar..

Ik zag net je (nu weggehaalde) vraag of Filevault uit stond. Ik dacht ergens te lezen dat het bij de Thunderbolt Bridge methode niet uit zou maken (kan dat nu niet meer zo gauw terugvinden, dus kan een waarnemingsfoutje zijn), dus daarom had ik dat niet gecheckt net..

Maar had meteen na je vraag gekeken, en op mijn internet-Mac stond die dus nog aan. Ik ging hem meteen uitzetten, maar mijn internet-Mac is nogal sloom. Dus die is net pas klaar met opnieuw opstarten en heeft nu nog 20 uur te wachten staan tot hij klaar is met decryption, haha.

Ik laat wel weten of dat de fout is geweest als hij klaar is over 20 uur. (edit: FileVault maakt niets uit bij ThunderBolt Bridge)

Wat ik miss ook nog moet vermelden is dat mijn internet-Mac alleen maar Thunderbolt 1 heeft.

Weet niet of dat een probleem is. Heb ff gezocht maar kwam alleen maar op een onbeantwoorde vraag:
https://www.apple.com/au/shop/question/answers/product/MMEL2AM/A/thunderbolt-bridge-can-you-connect-a-2017-imac-thunderbolt-3-usbc-to-a-thunderbolt-1-2012-imac-and-use-as-a-thunderbolt-bridge/QTT4KXFXDXKPCX4CK

Profielfoto van OSXHIHI

GoeieDag op 11 oktober 2017

Waarom gebruik je niet simpelweg een usb-stickje?

Maar anno 2017 bang zijn voor een internetaansluiting is ook wel weer een beetje raar.

Veel meer handelingen, zo’n USB er telkens in en er uit halen. Veilig verwijderen ook nog eens.

Ik heb wel meer redenen gelezen waarom mensen met een machine zonder internet zouden willen werken. Extreme privacy, minder afleiding/betere concentratie etc.
Je bent je ook meer bewust van productieve tijd als je zo werkt lijkt me, want je kan de omgeving doelgerichter / cleaner houden.
Zo heb ik bijv. nu al op m’n werk-Mac alle ‘internet’ apps uit het dock gehaald en alleen pro apps erin, WIFI icoon uit de menubalk gehaald, etc.

Maarja, zoiets is voor iedereen anders.

Zou iemand weten waarom ik de foutmelding krijg dat het wachtwoord fout zou zijn???

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 11 oktober 2017 #

Kan ik me er iets bij voorstellen. Maar dan zou je nog steeds een internetverbinding kunnen gebruiken voor als je het nodig hebt.

Waarom je FileVault uitzet is me een raadsel (FV heeft niks met netwerken te maken), en eigenlijk ook waar je de Mac’s niet met een ethernetkabel met elkaar verbind. Daarvoor is dat allemaal bedoeld. Kun je uiteraard ook ‘heen-en-weer’ bestanden delen.

Profielfoto van computer space

computer space op 12 oktober 2017 #

Opties:
– Little Snitch installeren en internettoegang beperken tot bijvoorbeeld 1 browser.
– Internet in en uitschakelen via voorkeuren
– Internet via telefoon 4G indien nodig aanzetten via airport

Ik snap de TS wel. Computers 24/7 aan het net hangen is tegenwoordig soort digitale kamikaze. Als een bedrijf met IT afdeling daar al niet mee weet om te gaan, waarom de hobbyist thuis wel?
Iedere NAS is tegenwoordig potentiele Bitcoin miner, mijn router is al een keer op afstand genuked door weet ik veel wat (SSD erin was opeens leeg, geen idee van motief), AIVD is sleepwet aan het optuigen.
Offline is het nieuwe standaard.

Ik zoek zelf in deze nog een manier om binnen een huisnetwerk met vaste kabels en router, af en toe het internet dat op een mac via 4G/Wifi binnenkomt even te delen met een andere mac, zonder dat ik meteen die mac als router moet laten functioneren (internetdeling) zodat de rest van de LAN weer in de soep loopt. Ik dacht aan een proxy, maar ik krijg het nog niet werkend.

Ik vind het wel lekker dat nieuwe stijl inbelgevoel. Alleen zonder piepjes en met 150mbit down/50mbit up. En maakt niet uit waar in Europa. Ideaal met al die schoolvakanties.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 12 oktober 2017 #

computer op 12 oktober 2017

Als een bedrijf met IT afdeling daar al niet mee weet om te gaan, waarom de hobbyist thuis wel?.

Omdat een bedrijf niet weet welke lulhannesen er elk moment achter de terminals zitten, en dat weet je thuis wel. Toch wel een significant verschil.

Profielfoto van penseel

penseel op 12 oktober 2017 #

Ome op 11 oktober 2017

Zoals ik het lees moet er alleen data uitgewisseld worden tussen de werk-Mac en die andere, dus zonder Internet.

En dat werkt perfect met een thunderboltkabel, de 2 computers hebben ook geen internet nodig.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 12 oktober 2017 #

Zijn we alleen nog steeds niet uit het probleem met het foute wachtwoord.

Profielfoto van OSXHIHI

OSXHIHI op 13 oktober 2017 #

Night op 12 oktober 2017

Zijn we alleen nog steeds niet uit het probleem met het foute wachtwoord.

Haha, dankjewel Night.
Ik heb weer ff gecheckt en ontdekt dat het wachtwoord het van het openen van m’n werk-Mac op m’n internet-Mac niet werkt, maar andersom dus nu wel. Sterker nog: ik hoef nieteens een wachtwoord in te vullen vanuit m’n werk-Mac. (?)

Misschien is het een foutje. Mijn slome Mac is nog steeds bezig met FileVault decryptie :’) maar als die klaar is ga ik hem formatteren en macOS opnieuw installeren om te kijken of er dan wel heen-en-weer verkeer mogelijk is. En als dat niet helpt misschien de andere ook even resetten.
Ik laat wel weten of het wel of niet heeft geholpen!

Profielfoto van MrBelloNLD

MrBelloNLD 2 maanden geleden #

los van wachtwoord probleem: dat kan toch ip-instellingen met de hand ingeven, geen gateway / dns ingeven (of indien noodzakelijk 127.0.0.1)

Profielfoto van penseel

penseel op 14 oktober 2017 #

https://support.apple.com/nl-nl/HT201462

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 14 oktober 2017 #

Doelschijfmodus (link van Penseel) is natuurlijk helemaal niet zo makkelijk voor het regelmatig uitwisselen van bestandjes tussen 2 Mac’s.
Begrijp nog steeds 2 zaken niet:
– waarom FileFault uitgezet? FV doet niks met netwerken.
– waarom gebruik je geen ethernet kabel?

Profielfoto van penseel

Wat is daar niet makkelijk aan?

Profielfoto van GoeieDag

Omdat je elke keer als je een bestand over wilt brengen, een Mac moet herstarten, en na de actie opnieuw booten. Wil je een bestand de andere kant op brengen, moet je de andere Mac weer herstarten.

Profielfoto van OSXHIHI

OSXHIHI op 14 oktober 2017 #

Ik heb nu twee Macs allebei helemaal clean installed, en het lukt nog steeds niet.
Nu lukt het dus weer van beide kanten niet zelfs meer. (in tegenstelling tot maar een kant van vorig bericht)

Het lukt op alle manieren niet. (Zowel klikken op de MB naam bij ‘Shared’ als het CMD+K en handmatig invoeren van die IP te vinden bij ‘Thunderbolt Bridge’ onder Network in Preferences… En alle opties werken ook niet; ‘Guest’, ‘Registered User’, en ‘Using an Apple ID’)

Bij File Sharing heb ik ook zowel SMB als AFP aan.

MrBelloNLD op 13 oktober 2017 #
los van wachtwoord probleem: dat kan toch ip-instellingen met de hand ingeven, geen gateway / dns ingeven (of indien noodzakelijk 127.0.0.1)

Sorry maar dit snap ik niet echt?

– waarom FileFault uitgezet? FV doet niks met netwerken.

Omdat er een

(nu weggehaald)

bericht stond in dit topic waarin iemand vroeg of FileVault wel uit stond. En ik las op internet dat het niet verstandig is om dat te decryptie proces zomaar te stoppen, dus ik liet hem maar even doordraaien dacht ik. Verder heb ik het toch niet echt nodig + je computer zou er beter gaan presteren ook nog eens.

– waarom gebruik je geen ethernet kabel?

Ik weet eerlijk gezegd niet eens goed wat dat is. Had het ff opgezocht en heb zo’n input alleen op mijn oudere Macbook. Ik kan me nog wel vaag herinneren dat je vroeger zo’n kabel gebruikte als je bedraad internet wou hebben.
Is dat een betere optie dan een Thunderbolt Bridge dan?

Profielfoto van penseel

2 MacBooks Pro verbonden met Thunderbolt kabel zonder de T toets verbonden. Het zelfde met Firewire kabel verbonden, geen T toets nodig.
Kijk dan in de Finder (gedeeld).

Profielfoto van OSXHIHI

OSXHIHI op 14 oktober 2017 #

penseel op 14 oktober 2017

2 MacBooks Pro verbonden met Thunderbolt kabel zonder de T toets verbonden. Het zelfde met Firewire kabel verbonden, geen T toets nodig.

T toets gaat toch over Thunderbolt mode/Target Disk Mode? Dat gebruik ik liever niet, want ik wil ze allebei tegelijk kunnen gebruiken.
En Firewire ken ik ook niet. Wat heeft Firewire met dit te maken heeft?

Profielfoto van penseel

Je hebt de T niet nodig dus niet gebruiken. Net zelf getest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/FireWire

Profielfoto van GoeieDag

Penseel, je maakt het wel verwarrend. De link die jij geeft is het verhaal over de zg ‘Doelschijfmodus’. En dat heeft niks met netwerken te maken. Netwerken doe je dmv Ethernet, WiFi, IP over FireWire/Thunderbolt.

Profielfoto van koen

koen op 14 oktober 2017 #

Kan het misschien via AirDrop?

Over dit topic

Gestart op 11 oktober 2017 door OSXHIHI

Laatste reactie door Shmoo

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?