One More Thing » Community » Forum » Pro » Systeembeheer » Mac & Windows – Oplossingen?

Mac & Windows – Oplossingen?

Profielfoto van Sarcas

Sarcas op 10 augustus 2017 #

Ik ben de enige Mac gebruiker in een klein netwerkje van PC’s. De bestanden die ik gebruik staan op een Windows 10 apparaat. Ik loop voortdurend tegen de gebrekkige werking van MacOS in een Windows omgeving aan.

Spotlight – Weigert de SMB shares te indexeren. Als ik een document zoek met een bepaalde inhoud moet ik eerst naar een Windows PC toe wandelen om het document te zoeken, en dan kan ik hem prima openen op m’n Mac. Redelijk omslachtig.

Rommel – MacOS laat overal rommel achter: smbdeletexxxx files. Tientallen per directory soms. En nee, ze gaan niet allemaal automatisch weg. Sommige zijn maanden oud. M’n collega’s worden er gek van.

Er is geen geld om een duur pakket te kopen dat betere comptabiliteit biedt. Zonder veel hoop gooi ik mijn frustratie hier maar weer op het forum. Iemand ideeën? Werken er zo weinig mensen in een gemengde omgeving?

S.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 10 augustus 2017 #

Dropbox

Dit zou je kunnen oplossen met enkel één Dropbox (gebruikers) account op alle systemen maar dan moet je wel uitkijken dat jullie allemaal tegelijk aan hetzelfde gaan werken want dan kunt je wel eens in de problemen komen tijdens het syncen. Pietje open bestand A gaat er aan werken. In de tussentijd opent Cindy bestand A en gaat daar ook aan werken. Pietje slaat bestand A op en Cindy 2 minuten later ook. Cindy’s bestand zal dan leading zijn en alles dat Pietje deed is verdwenen.

Andere oplossing om dit tegen te gaan is Dropbox Business. Dan kun je gebruikersprofielen aanmaken en heb je dat probleem niet. Dropbox Business is te koop vanaf minimaal 3 gebruikers. Kosten zijn dus ongeveer 350,- ex btw per jaar maar dan krijg je wel het beste van het beste dat Dropbox te bieden heeft zoals Smart Sync.

Profielfoto van Macfannijmegen

Macfannijmegen op 10 augustus 2017 #

Wij gebruiken een synology nas en cloud station drive om mappen op de lokale computer te synchroniseren, dit werkt op zowel windows als mac. Dit kan ook extern gebruikt worden, enkel internetverbinding nodig. Uiteraard niet geschikt voor gevoelige bestanden die alleen op het werk toegankelijk moeten zijn.

Daarnaast kunnen we via finder ook de NAS gewoon benaderen en bestanden openen/bewerken/opslaan, werkt ook perfect. Dit werkt ook met een PC.
Simpele NAS kost je eenmaal een relatief kleine investering en lijkt me sowieso beter dan het opslaan op een windows 10 PC.

Wij hebben er eentje met 2 schijven (dus altijd een backup lokaal) en gebruiken de VPN om van buitenaf op het netwerk te kunnen.

Succes!

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 10 augustus 2017 #

Er is geen geld om een duur pakket te kopen dat betere comptabiliteit biedt

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 10 augustus 2017 #

Je zult toch iets moeten investeren. Professioneel systeembeheer is nu eenmaal niet gratis.

Er zijn 2 opties:

• AFP gebruiken op Windows met Acronis FilesConnect. (Vanaf $795,00 per 3 clients) of
  MacServerIP ($200,00 / 10 clients). >> Niet de beste recenties.

• Alle data éénmalig naar een (externe) Mac HFS+ disk overzetten (evt. de disk gebruiken die je nu
  al gebruikt op Windows, de data veilig stellen en dan op de Mac herfomatteren) en dan de
  WinPC’s toegang geven d.m.v. MacDrive. ($49.99 per Windows Machine)

Hoewel FilesConnect de duurste oplossing lijkt, heeft deze toch diverse voordelen, zoals:
• tot 600x snellere bestandstoegang en zoekopdrachten
• Spotlight searches mogelijk op SMB disks
• Goede filename handling
• TimeMachine backups
• Active directory support
• Network reshare (Windows netwerk wordt herkend en alle disks en machines zijn op een Mac
  manier terug te vinden)
• Zeer gemakkelijke installatie en makkelijk in gebruik.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 10 augustus 2017 #

PC kopen voor jezelf.

Profielfoto van makasa

makasa op 11 augustus 2017 #

Parallels op je mac zetten en windows er naast installeren. Daarnaast is het even wandelen naar een ander apparaat ook goed voor je gezondheid. Kom je nog eens achter je beeldscherm weg.

Profielfoto van Sarcas

Sarcas op 11 augustus 2017 #

@shmoo; Ik heb deze optie ook wel eens bekeken, maar kwam in de knoop met de Wet Bescherming Persoonsgegevens etc. Ik werk onder andere met medische dossiers en het is voor mij een oerwoud van regels…

@macfannijmegen; Dat is interessant. Daar ga ik me eens in verdiepen, merci.

@night; Ik werk in de zorg, een stichting, voor een beschermd-wonen project. Alles gaat via giften, subsidies en pgb’s. Er is domweg geen geld. Ik ben zorgverlener maar kom uit de ict (vroegâh…) en houdt naast m’n reguliere werk de boel met vloeken en geluk aan de praat.

@goeiedag; O_o

@makasa; Ik beweeg genoeg, dank je voor je zorgen:)

Ik hou van Mac, al sinds mijn eerste Mac, de Macintosh ED. En veel werk echt fijn. Maar de compatibiliteit met Windows is waardeloos. Ik snap niet dat ze dat niet verbeteren. Ik ben een groot deel van de tijd die ik win door met mn Mac te werken kwijt omdat ik de problemen moet oplossen die het werken met m’n Mac veroorzaakt.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

S.

Profielfoto van Bart119

Bart119 op 11 augustus 2017 #

Sarcas op 11 augustus 2017

Ik hou van Mac, al sinds mijn eerste Mac, de Macintosh ED. En veel werk echt fijn. Maar de compatibiliteit met Windows is waardeloos. Ik snap niet dat ze dat niet verbeteren. Ik ben een groot deel van de tijd die ik win door met mn Mac te werken kwijt omdat ik de problemen moet oplossen die het werken met m’n Mac veroorzaakt.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

S.

Misschien toch eens rekenen, of dat je nu niet meer tijd verliest, dan dat je met je Mac wint?

Mac OS mag dan nog zo fijn en vlot werken, Microsoft heeft met Windows 10 ook een dijk van een besturingssysteem neergezet, dus van tijdsverlies is niet veel sprake meer.

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 11 augustus 2017 #

Bart119 op 11 augustus 2017

Mac OS mag dan nog zo fijn en vlot werken, Microsoft heeft met Windows 10 ook een dijk van een besturingssysteem neergezet, dus van tijdsverlies is niet veel sprake meer.

Dat is nogal subjectief.

Profielfoto van Sarcas

Sarcas op 11 augustus 2017 #

@bart119; Mogelijk, maar ik loop voortdurend tegen problemen aan die ik op mijn Mac niet ervaar. Misschien omdat ik sinds Vista uit de ict ben gestapt en jaren niets meer met Windows te maken had en mijn kennis gewoon niet meer toereikend is. Ik, zeer subjectief, vind het een onoverzichtelijke warboel. Maar daar ging het allemaal niet om. Smaken & ervaringen verschillen. Interessant, maar niet hier. Mijn punt is dat als Apple en voor kon zorgen dat MacOs probleemloos in een Windows-omgeving zou werken, dit een verkoopargument zou zijn. Ik betaal de prijs voor mijn eigenwijsheid om m’n Mac te blijven gebruiken; wekelijks moet ik de troep opruimen die m’n Mac op de Windows-machine achterlaat, en ik kan niet in documenten zoeken.  Het zijn twee dingen waarvan ik niet kan geloven dat die niet op te lossen zijn. Maar al jaren een probleem, zoals ik op de verschillende forums zie. Het is jammer dat Apple dit soort problemen niet aanpakt.

S.

Profielfoto van Bart119

Bart119 op 11 augustus 2017 #

Jakko op 11 augustus 2017

Dat is nogal subjectief.

Het omgekeerde beweren is ook subjectief;)

Maar het is wel een feit dat je windows 10 in de verste verte niet meer met Vista kan vergelijken.

Profielfoto van aartjan

aartjan op 11 augustus 2017 #

Wat macfannijmegen zegt: een NAS gebruiken.
De bestanden staan op de NAS, je kan erbij via Windows of Mac, je mount de schijf als externe schijf.
Extern via internet kun je er ook gewoon bij. Met Apps voor je mobiel.
Backup is intern geregeld, ook nog eens.
Minimale investering.

Profielfoto van MrBelloNLD

MrBelloNLD op 11 augustus 2017 #

let wel dat spotlight server indexering niet werkt op NAS of win server zonder Acronis Files Connect (beter bekend als ExtremeZ-IP)
werkt wel indien je vanaf je mac verbindt met afp -> Mac met Server.app en/of WinServer met ExtremeZ-IP
maar je kunt natuurlijk ook zoeken met EasyFind of iFileX of soorgelijke app…

om het aanmaken van .DS_Store op NAS of Windows volumes te stoppen kun je de volgende raadplegen:
https://discussions.apple.com/thread/5017314?tstart=0

grt & Suc6

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 11 augustus 2017 #

Of alle bestanden in een map op je Mac zetten en deze map delen met je Windows collega’s.
HELEMAAL GRATIS

info: https://support.apple.com/kb/PH18707?locale=nl_NL

Nou ja, misschien een leuk extern USB diskje van een paar tientjes, als het niet allemaal op je interne disk past….

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 11 augustus 2017 #

Volgens mij houdt je je nogal rigide vast aan een bekende workflow. En daar ga je jezelf dan vervolgens kwaad over maken.
Incompatibiliteit is niet helemaal op te lossen, omdat beiden gesloten systemen zijn, en bv MS niet alle informatie over NTFS vrij geeft.
Dus je zult wat moeten doen, zoals een NAS als ‘tussenstation’ installeren (mooiste oplossing). Of je gaat een PC gebruiken. Of je accepteert enig ongemak.

Profielfoto van MrBelloNLD

MrBelloNLD op 11 augustus 2017 #

maar de TS zoekt nu juist naar verbeteringen voor de ongemakken…. (en hij is niet enige die zich afvraagt waarom nu nog steeds niet simpeltjes allang opgelost….)

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 11 augustus 2017 #

Het omgekeerde beweren is ook subjectief;)

Daarom liet ik ook je bijzin over macOS staan, want daar gaat hetzelfde voor op:)

Profielfoto van computer space

computer space op 12 augustus 2017 #

De twee problemen die je noemt zijn zo opgelost:
Met Tinkertool aanmaak mac resource forks op Fat/ntfs volumes uitschakelen. En gewoon met easyfind zoeken.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 14 augustus 2017 #

Zou Tinkertool ook de aanmaak van die smbdeletexxxx files verhinderen?:roll:

Dit zou volgens internet ook een oplossing kunnen zijn: Typ in Terminal het volgende commando:

defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores -bool true
Profielfoto van Aqua1

Aqua1 op 02 oktober 2017 #

Sorry als het teveel oftopic is, maar is het ook mogelijk om die files niet te laten ontstaan op een externe schijf? Dus niet over netwerk, maar gewoon een usb-drive, of stick?

Ik heb het onderstaande gevonden dat volgens mij doet wat ik wil. Maar ik ben nog niet zo goed met terminal. Kan iemand me uitleggen wat er precies staat?

Create a script called Remove_Hidden_Files.sh by opening terminal and for example cd ~/Documents and type touch Remove_Hidden_Files.sh

Using vi create the script. In Terminal type vi Remove_Hidden_Files.sh

Press “I” to get in to insert mode and type the following (Hint to get # press alt and 3)

#!/bin/bash
   # Removing the hidden files from my drive using the find command. Change xxx to the name of your external volume or path you wish to run the command on.
   # the -mount will stop the find command going to other volumes other than specified.

find -x /Volumes/(xxx) -mount -name ‘.DS_Store’ | xargs rm -rf
   find -x /Volumes/(xxx) -mount -name ‘.Spotlight-V100’ | xargs rm -rf
   find -x /Volumes/(xxx) -mount -name ‘.Trashes’ | xargs rm -rf
   find -x /Volumes/(xxx) -mount -name ‘._.Trashes’ | xargs rm -rf
   find -x /Volumes/(xxx) -mount -name ‘.fseventsd’ | xargs rm -rf

Press escape to get out of insert mode and hold shift and press :

Type wq! and then press enter

Make the script executable chmod 775 ~/Documents/Remove_Hidden_Files.sh

Test this out to make sure it works. You can easily do this by opening terminal and type cd /Volumes/(xxx) press enter and then ls -la to list all the files and you should see a .DS_Store if not navigate with the finder to the volume and then repeat the command and you should see one there.

Open another terminal by pressing command key and N

Type cd ~/Documents

Type sh Remove_Hidden_Files.sh

Go to the other terminal window and check the .DS_Store files are removed.

Create a launch daemon. This means to run automatically so you don’t have to do anything.

Best way is to download lingon

Create a daemon for you user account and call it com.remove_hidden_files.Launchd

In the command box type sh ~/Documents/Remove_Hidden_Files.sh

You can either type in the path or browse to it /Volumes/(xxx)

Reboot the machine and try it out

Over dit topic

Gestart op 10 augustus 2017 door Sarcas

Laatste reactie door Aqua1

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?