27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Mac wil niet uitgaan..

Mijn iMac wil heel vaak niet uitgaan, na keuze “Zet uit” een leeg scherm, zonder cursor, maar de Computer gaat niet uit.

Het gebeurt meestal als de Computer daarvoor een poosje in de slaapstand heeft gestaan, ook verdenk ik Mail een beetje.

Wanneer ik voor het uitzetten in Activiteitenweergave kijk zie ik daar, voorzover mijn kennis gaat, niets bijzonders.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je Mail verdenkt, kun je de volgende keer proberen dat programma eerst te stoppen en dan pas de computer uit te zetten. Helpt het niet dan ligt het daar waarschijnlijk toch niet aan.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Jakko,

Heb ik al geprobeerd….

Nog suggesties wat wel de oorzaak kan zijn??

Bijdrager
    fred44nl

zoals zo vaak: Malwarebytes en Etrecheck:)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Fred,

zoals zo vaak, al gedaan…!

Bijdrager
    koen

Andere gebruiker ook al geprobeerd?

Bijdrager
    janbertwedman

Geforceerd (powerbutton 3 seconden indrukken) uitzetten en dan 5 minuten stekker eruit.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@koen,

ook al…

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@janbertwedman,

ook al, anders krijg ik hem Ć¼berhaupt nooit uit…

Bijdrager
    essiw

Ik zou als ik jou was even de applehardwaretest voor de zekerheid uitvoeren, en een keer in safemodus starten.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@essiw,

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, er is geen enkele ander symptoom wat op eem hardware fout wijst, het moet vrijwel zeker een software probleem zijn.

Bovendien heeft dit systeem c.a op een andere Mac gedraaid die hetzelfde euvel vertoonde.

Geblokkeerd
    Carp

Dit is een bekend wake/sleep probleem, meestal door een activiteit die niet stopt bij het uitzetten.

Activiteitenweergave CPU zou dat moeten laten zien.
    Sommigen hebben resultaat met Finder force quit (onder Appletje), voordat ze de Mac laten sluimeren.

Het is idd een softwarefout ‘ergens’ op je home folder.
    Je zou kunnen proberen een combo update te draaien om die fout te herstellen.

Bijdrager
    GoeieDag

Je moet de Mac eens in twee stappen uitzetten.
    Eerst uitlogen uit de gebruiker, en als dat is gebeurd dan uitzetten.
    Op welk moment ontstaat het probleem? Bij het uitloggen of daarna bij het uitzetten?
    Igv het eerst is het iets in de Homefolder, in het tweede geval is het generieker, en bv iets in het OS.

Het door Fred gevraagde EtreCheck rapport is natuurlijk niet voor jezelf bedoeld, maar voor ons. Daarom een bijzonder vreemd antwoord.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Carp,

Heerlijk, eindelijk iemand die het een bekend probleem noemt…

Ik heb al eerder bij de activiteitenweergave gekeken, wat zou ik daar te zien kunnen krijgen dat op een fout wijst?

Waar zou ik die combo update kunnen vinden?

Raak ik iets kwijt, bij deze update, van bestaande voorkeuren e.d.?

V.B. Joop

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@goeiedag,

Jij en Fred ga er zomaar vanuit dat ik zelf etrecheck niet kan lezen? nogal ingenomen van jullie, “ons”!

Bijzonder vreemde reactie van @Goeiendag….

Bijdrager
    TheBigZ

Bijzonder herkenbare reactie van J3. Als je hem probeert te helpen word je vroeg of laat uitgefoeterd.(y)

Geblokkeerd
    Carp
    JoopJoopJoop op 07 maart 2017

@Carp,

Ik heb al eerder bij de activiteitenweergave gekeken, wat zou ik daar te zien kunnen krijgen dat op een fout wijst?

In dit geval Activiteitenweergave/ CPU aanvinken, zoals gezegd.
    Je kunt dan iedere activiteit aanklikken en geforceerd stoppen, mocht bv Finder niet sluiten, dan onder Apple/ Force quit Finder stoppen en dan weer laten slapen.

Combo update hangt uiteraard af van welk OSX je gebruikt, dat zeg je er niet bij.
    Google combo update ‘Sierra’ bv en je vind m gauw genoeg.
    Die combo update veranderd verder niets aan jouw instellingen.

Bijdrager
    koen

@Goeiedag,

Jij en Fred ga er zomaar vanuit dat ik zelf etrecheck niet kan lezen?

Lezen en begrijpen zijn natuurlijk niet hetzelfde. Dus doe ‘ons’ een plezier, en plaats dat Etrecheck log gewoon even. Veel ogen zien meer dan twee.(y)

Bijdrager
    IGBA

Wacom tablet + software aanwezig?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Carp,

Ik heb het gevoel, dat het pas fout gaat nadat het slapen langere tijd heeft geduurd..
    Heb nu het vermoeden dat een screensaver ergens een conflict mee heeft, de saver is eeuwenoud (BigClock2) en nog langer niet geupdate.
    Deze screensaver werkt wel op een ander syteem zonder problemen met iets anders.

Ik gebruik Sierra 10.12.3.

P.S. inmiddelsde screensaver maar eens uit gezet, vanavond na Jinek en Pauw eens testen.

Zal de BIGClock 2 wel missen mocht blijken dat het daaraan ligt, de applicatie waarmee het conclict onstaat zal moeilijker zijn te vast te stellen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@koen,

Etrecheck heeft mij voldoende informatie geleverd…

Voor mij is lezen en begrijpen wel hetzelfde in dit geval.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@igba,

Wacom tablet + software aanwezig?

Geen Wacom tablet met de software daarvoor, gelukkig heb ik dat niet nodig.

De Wacom software heeft tenminste de laatse 30 jaar, met grote regelmaat veel ergenis, problemen e.d. opgeleverd voor talloze gebruikers.

Bijdrager
    GoeieDag

Soms praat je over basale en bekende zaken alsof er helemaal niks van snapt (“Waar zou ik die combo update kunnen vinden? Raak ik iets kwijt, bij deze update, van bestaande voorkeuren e.d.?“) wat helemaal niet erg is hoor, want vragen mag, maar vervolgens moeten we wel weten dat jij een EC rapport op al z’ n merites kan beoordelen en wordt je boos als we er toch om vragen?! Rare plurk ben je ook.

Bijdrager
    fred44nl

Jij en Fred ga er zomaar vanuit dat ik zelf etrecheck niet kan lezen?

waar haal je die opmerking vandaan ??

Bijdrager
    GoeieDag

Bovendien ga je niet in op de tip die ik je geef, waar we verder mee kunnen komen:

Je moet de Mac eens in twee stappen uitzetten.
    Eerst uitlogen uit de gebruiker, en als dat is gebeurd dan uitzetten.
    Op welk moment ontstaat het probleem? Bij het uitloggen of daarna bij het uitzetten?
    Igv het eerst is het iets in de Homefolder, in het tweede geval is het generieker, en bv iets in het OS.

Nee hoor, ipv daarvan weer in de ouwe-zeur-mode.

Bijdrager
    essiw

@essiw,

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, er is geen enkele ander symptoom wat op eem hardware fout wijst, het moet vrijwel zeker een software probleem zijn.

Bovendien heeft dit systeem c.a op een andere Mac gedraaid die hetzelfde euvel vertoonde.

Heb je dan al in safe-modus opgestart, wat duidelijk software matige problematiek kan oplossen? Verder staat je toon me niet echt aan in dit topic, je vraagt hulp van ons, we doen dit vrijwillig (en zelfs als we dit betaald deden zou ik et apart vinden), we kunnen je ook gewoon laten stikken en niet reageren…

Verder kan het geen kwaad om een hardwaretest te doen, baat et niet dan schaad het niet. Andere symptomen hoeven er niet te zijn, of hoef jij niet te merken. Overigens kunnen externe apparaten het uitzetten van een computer verhinderen, het is al een advies van Apple uit de jaren 90 om alle externe apparaten los te koppelen en te kijken of problemen (ook softwarematig) zich blijven voortdoen, echter kan dit natuurlijk niet met je beeldscherm, want die kan je niet loskoppelen, vandaar de Apple hardware test, maar dat wist je waarschijnlijk al? Aangezien je alles beter weet, en niet eens een etrecheck hier wil posten zodat andere er ook naar kunnen kijken waarom vraag je dan nog hulp?

Bijdrager
    McJohn

Ik heb het ooit voorgehad dat bij het afsluiten mijn mac bleef “hangen” aan de dock die omlaag gaat net voor het afsluiten. Ik werd er ook wat wanhopig door, en uiteindelijk na een clean install (doe ik anders nooit haast) was het probleem opgelost en nooit meer (opletten wat ik tik) voorgehad. Mijn euvel kwam (denk ik) door het feit dat ik voorheen eens met een aantal AV’s had zitten spelen en moet er iets, bij de uninstall ervan, blijven hangen hebben.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.