9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    tarun

Mac wil niet herstarten of uitzetten

Als ik kies voor herstart of zet uit (shut down) dan doet mijn iMac G4 700 MHz met 10.4.5 dit bijna. Dat wil zeggen alles wordt afgesloten, inclusief de Finder. Helaas blijft het daarbij. Er komt geen “draaiend wiel” en ook geen herstart of uit gaan.

Het probleem is ontstaan nadat ik de opstartschijf naar een externe harde schijf heb gekopieerd m.b.v. SuperDuper! Dit had ik eerder gedaan zonder problemen, maar nu dus wel. Ik heb reeds 10.4.5 Combo tweemaal gedraaid, MacJanitor, als single user opgestart en “sudo /sbin/fsck -fy” geprobeerd (permissies herstellen).

Geen resultaat, wat nu?

Bijdrager
    Marc Smiers

Hoelang heb je gewacht. Misschien is je Mac zichzelf aan het herstellen en duurt het even (of lang) eer hij uitgaat.

Bijdrager
    RickDeRaaf

gewoon de powerknop ingedrukt houden voor een 30 sec, dan gaat ie wel uit.
    even wachten en dan weer aanzetten. :apple:

Bijdrager
    Djmichel

Waarom zou je je opstart schijf nu op een externe disk willen (ow..zat ik hardop te denken;) )

Je kan proberen de geselcteerde opstartschijf bij instellingen weer terug te zetten naar de oude instellingen. Kijken of hij weer normaal reageerd en vervolgens weer de externe. Misschien dat je de boel dan niet goed hebt over gekopieerd.

Ik heb wel ooit op m’n oude G5 twee opstartschijven gehad met op elke schijf apart een ander osx (panther & Tiger) Dit werkte goed…maar een externe..

Succes!!

Bijdrager
    Petje

Uitzetten……….
    houd de aan/uit knop meer dan 5 seconden ingedrukt.

UIT!

Bijdrager
    Marc Smiers

Misschien toch 10.4 opnieuw installeren eer je updates eroverheen gooit.
    Er is ongetwijfeld iets beschadigd anders duurt het niet zo lang eer je Mac uitgaat.

Bijdrager
    tarun
    ”Marc

Hoelang heb je gewacht. Misschien is je Mac zichzelf aan het herstellen en duurt het even (of lang) eer hij uitgaat.

Ik heb al diverse keren lang gewacht (tot ongeveer 5 minuten), maar merk dat de harde schijf al na ongeveer 5 seconden geen actie meer toont. Het lijkt wel of na het afsluiten van alle programma’s er gewoon niets meer volgt.

”Djmichel”

Waarom zou je je opstart schijf nu op een externe disk willen (ow..zat ik hardop te denken)

Omdat de interne harde schijf nogal traag is. Ik merk dat de iMac duidelijk sneller reageert met deze externe harde schijf!

”RickDeRaaf”

gewoon de powerknop ingedrukt houden voor een 30 sec, dan gaat ie wel uit.
    even wachten en dan weer aanzetten. :apple:

Dat weet ik, maar dan ben je wel je instellingen kwijt, zoals helderheid en geluid. Bovendien is het niet fijn om iedere keer hardwarematig de computer te moeten afzetten.

”Marc

Er is ongetwijfeld iets beschadigd anders duurt het niet zo lang eer je Mac uitgaat.

Dat zal ik eens proberen. Wie weet. Al hoewel het installeren van 10.4.5 Combo een vergelijkbaar effect moet hebben, of niet?!

Bijdrager
    Marc Smiers
    ”Marc

Dat zal ik eens proberen. Wie weet. Al hoewel het installeren van 10.4.5 Combo een vergelijkbaar effect moet hebben, of niet?![/quote]

Dat hoeft niet. Een combo-update kan betrekking hebben op een deel van systeem.

Bijdrager
    tarun
    ”Marc
    ”tarun”
    ”Marc

Dat zal ik eens proberen. Wie weet. Al hoewel het installeren van 10.4.5 Combo een vergelijkbaar effect moet hebben, of niet?!

Dat hoeft niet. Een combo-update kan betrekking hebben op een deel van systeem.

Dat is inderdaad de oplossing! Bedankt voor de goede hulp.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.