14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    GerardHenninger

Mac voor Photoshop/Fotografie voor 2000 euro

Volgende week ga ik overstappen, maar ik heb nog de laatste keuze-twijfels.

Op dit moment werk ik op een AMD X2 4400+, 2GB geheugen. Behalve dat ik me steeds meer en meer erger aan Windows (Vista), vind ik Photoshop CS3 en vooral Lightroom niet lekker werken.

Ik was van plan om een MBP te kopen, gewoon het “goedkoopste” model. Ik heb al een 20″ scherm dus die sluit ik daar dan op aan. Maar nu las ik op een ander bekend Tech forum dat ik er qua snelheid niet veel op vooruit ga, mede door de 5400 RPM schijf in de MBP. Klopt dit?

Zal ik dan toch maar weer kijken voor een 24″ iMac, met de kans dat deze vrij snel een update/nieuw design krijgt?

Of misschien voor de goedkoopste Mac Pro gaan?

Het budget is iets meer dan 2000 euro….

Bijdrager
    hansenonline

ik heb die macbookpro en lightroom hierop loopt rondjes om lichtroom op mijn imac g5. wat je natuurlijk nog kan doen is het fotowerk via een firewire schijf doen, die is volgens mij sneller.

Bijdrager
    J.C.

Als je niet mobiel hoeft te zijn zou ik voor de 24 inch iMac gaan, zo’n Macbook Pro is een fatastische machine, maar als je er nog weer een groter beeldscherm aan hangt, en nog weer een FireWire disk kan je net zo goed een 24 inch iMac kopen.

Dan zou ik overigens nog wel even wachten tot updates komen, en er dan minimaal 2 Gb RAM in doen.

Bijdrager
    GerardHenninger
    ”J.C.”

Als je niet mobiel hoeft te zijn zou ik voor de 24 inch iMac gaan, zo’n Macbook Pro is een fatastische machine, maar als je er nog weer een groter beeldscherm aan hangt, en nog weer een FireWire disk kan je net zo goed een 24 inch iMac kopen.

Dan zou ik overigens nog wel even wachten tot updates komen, en er dan minimaal 2 Gb RAM in doen.

2 of 3GB was ik dan wel van plan ja, maar ik heb niet zo’n zin om te blijven wachten op updates….

Bijdrager
    J.C.

Je kan ook gewoon nu kopen. Er zullen altijd updates blijven. Als je hem nodig hebt kopen. Heb je nog even, dan kan je wachten, maar de verwachtingen zijn September, en dat is nog behoorlijk lang.

Moderator
    Poezenbeest

Qua snelheid moet je je ook bedenken dat grafische software gewoon anderhalf keer zo snel draait op een Mac, dan op een PC. Heeft niet zoveel met de kloksnelheid te maken, alswel met de inrichting van het moederbord en met name de grafische kaart.

Als je een iMac koopt, heb je keuze uit twee grafische kaarten en alleen als je echt veel high-end filmbewerking gaat doen, is de upgrade daarvan de moeite waard, voor stilstaand beeld kan je heel goed werken met de standaard grafische kaart.

Wat wel een aanrader is, is om het geheugen en de HD te maximaliseren, zo kan je namelijk nog heel wat jaartjes plezier hebben aan je iMac en al het geld dat je overhoudt besteden aan fotoapparatuur. Zoals hierboven al is gezegd, is een MacbookPro een prima machine, maar het extra geld niet waard als je niet mobiel hoeft te zijn.

Beter is het om een iMac te kopen en daarnaast te sparen voor een gewone Macbook. Mocht je ooit presentaties moeten maken of on-site moeten werken, dan voldoet die machine ook prima als aanvulling op de iMac.

Bijdrager
    GerardHenninger
    ”Zerk”

Qua snelheid moet je je ook bedenken dat grafische software gewoon anderhalf keer zo snel draait op een Mac, dan op een PC. Heeft niet zoveel met de kloksnelheid te maken, alswel met de inrichting van het moederbord en met name de grafische kaart.

Als je een iMac koopt, heb je keuze uit twee grafische kaarten en alleen als je echt veel high-end filmbewerking gaat doen, is de upgrade daarvan de moeite waard, voor stilstaand beeld kan je heel goed werken met de standaard grafische kaart.

Wat wel een aanrader is, is om het geheugen en de HD te maximaliseren, zo kan je namelijk nog heel wat jaartjes plezier hebben aan je iMac en al het geld dat je overhoudt besteden aan fotoapparatuur. Zoals hierboven al is gezegd, is een MacbookPro een prima machine, maar het extra geld niet waard als je niet mobiel hoeft te zijn.

Beter is het om een iMac te kopen en daarnaast te sparen voor een gewone Macbook. Mocht je ooit presentaties moeten maken of on-site moeten werken, dan voldoet die machine ook prima als aanvulling op de iMac.

Heel erg bedankt voor je reactie, goed onderbouwd.
    Klein drempeltje is echter dat de iMac misschien binnenkort vervangen wordt, maar misschien moet ik daar niet teveel over nadenken en gewoon kopen en aan de slag gaan.

Oftewel, een 24″/20″ iMac met 3GB RAM en misschien een leuke FW externe harddisk?

Bijdrager
    J.C.

Ik denk dat je beter de interne hardeschijf upgrade, die is namelijk minder makkelijk te vervangen, daarna kan je altijd nog een extrene FireWire disk kopen voor backup/extra ruimte.

Inactief
    Anoniem
    ”J.C.”

Ik denk dat je beter de interne hardeschijf upgrade, die is namelijk minder makkelijk te vervangen, daarna kan je altijd nog een extrene FireWire disk kopen voor backup/extra ruimte.

Maar voor het geld van een upgrade van de interne HD kun je al een hele goede en mooie externe HD kopen die groter is dan de interne HD:D

Bijdrager
    J.C.

Daar zit wat in, maar als je met grote RAW bestanden werkt, en die HD is vol, koop je dan nog een extrerne HD, en dan heb je weer iets anders nodig voor die klant, en moet je weer andere HD pakken etc.

Bijdrager
    GerardHenninger

Ga m’n laptop verkopen dus het wordt een MBP met 7200RPM HD en ik heb al 3x een Porsche Lacie FW HD dus dat komt helemaal goed.

Nu kan ik wachten totdat de nieuwe MBP 2.2Ghz goed leverbaar is en dat is twee weekjes OF ik kan vandaag nog de iets oudere MBP 2.33Ghz kopen (Maar 10 euro duurder dan de 2.2Ghz). Beide 2GB ram. De 2.33Ghz is sneller maar geen Santa Rose. En ja ik ben ongeduldig en wilde eigenlijk voordat ik op vakantie ga een Mac halen.

What to do?

Bijdrager
    macmickey2

Dus van een mogelijk switch naar een iMac of MacPro ga je ineens een MacBookPro halen? Is die mobiliteit echt nodig? Vanwege fotobewerkingsoogpunt gezien werk je veel makkelijker en fijner met een desktop (en ja er zijn mensen die met een touchpad netjes een foto vrijstaand kunnen maken). Als ik jou was ging ik voor de iMac maar zoals je al zei er zitten misschien updates aan te komen. Lees anders dit artikel. Is alweer tijdje geleden maar klopt nog steeds.

Bijdrager
    GerardHenninger
    ”macmickey2″

Dus van een mogelijk switch naar een iMac of MacPro ga je ineens een MacBookPro halen? Is die mobiliteit echt nodig? Vanwege fotobewerkingsoogpunt gezien werk je veel makkelijker en fijner met een desktop (en ja er zijn mensen die met een touchpad netjes een foto vrijstaand kunnen maken). Als ik jou was ging ik voor de iMac maar zoals je al zei er zitten misschien updates aan te komen. Lees anders dit artikel. Is alweer tijdje geleden maar klopt nog steeds.

Vanwege die eventuele update twijfel ik dus. Hoe dan ook, ik wil over op Apple want Windows komt m’n strot uit en Lightroom is bagger traag.

M’n laptop gaat in de verkoop en m’n huidige desktop wordt een fileserver. Ik heb een Wacom A4, een Dell 20″ en Dell 19″. Daarom dacht ik aan een MBP; Elevator erbij alles erop aansluiten en ik kan weer vrolijk verder Photoshoppen.

Bijdrager
    pepe

Tja, en 2 weekjes wachten op een MBP? Ik zit nu al bijn 3 weken te wachten…. Ze schijnen wat moeite met leveren te hebben.

Maar ik vind het de moeite waard om te wachten. Met zo’n klein verschil in het bedrag zou ik toch echt voor de laatste versie gaan….

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.