21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Simlock

Mac voor 3D

Hallo allen!

Binnenkort is het zover, de tijd om een nieuwe computer aan te schaffen is gekomen. Ik wil hem gebruiken voor: cinema 4D, after effects, première pro, illustrator, Photoshop, maya, Zbrush Octane, Vray & Logic Pro.

Welke computer is hier het meest geschikt voor, is een Mac hier überhaupt geschikt voor? Ik vind Windows nog steeds niet goed genoeg werken dus qua OS gaat mijn voorkeur naar Mac. Werken er hier mensen die veel 3D renderen op Mac. Wat zijn jullie ervaringen?

Wat zijn de belangrijkste dingen waar ik op moet letten naast een i7 processor? Is de grafische kaart bvb belangrijker dan de processor, met het oog op de toekomst? Heb begrepen dat renderen met CUDAcores véél sneller gaat.

Bijdrager
    TheBigZ

Je zou op zoek kunnen gaan naar een tweedehands MacPro4,1 of MacPro5,1 (dwz 2009/Nehalem of nieuwer), en daar een GTX 980 kaart in zetten. Of zelfs twee.:-D

http://barefeats.com/gtx980.html
    http://barefeats.com/gtx980b.html
    http://barefeats.com/gtx980c.html
    http://barefeats.com/gtx980d.html

Zo’n systeem is zelfs sneller dan de nieuwe Mac Pro 2013.
    http://barefeats.com/mpt4k.html

LEGACY MAC PRO ROCKS

With the best NVIDIA and AMD GPUs, the 2008-2012 Mac Pro towers are more than a match for the 2013 Mac Pro (with Dual D700s) and the 2014 iMac 5K (with M295X) when running at 4K. The ‘beast’ lives on.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  TheBigZ.

Moderator
    Mac Daddy

Een GPU is tegenwoordig net zo belangrijk als de CPU, dus ja. Grafische kaart moet je zeker op letten.

Sinds CS6 kan Adobe ook gebruik maken van CUDA cores. Daarom is het nu aan te raden om voor een Nvidia kaart te kiezen en niet AMD. Dan kan je GPU namelijk ook helpen met renderen. Voor 3D geldt hetzelfde, maar wat je GPU in 3D software ook vaak doet is je viewport weergeven. Dus als jij met moeilijke animaties/dynamics werkt, of modellen met veel poygons, dan geeft een sterkere GPU dat soepeler weer.

Ik ga binnenkort wel een Windows werkmachine aanschaffen. Simpelweg omdat je een boel geld kan besparen. Ik heb zelf een PC samengesteld en gekeken welke Mac je voor die prijs kan krijgen. Je kan er een iMac voor aanschaffen, maar heeft mindere specs.

De high end iMacs en Mac Pro’s zijn de beter werkmachines voor editing en 3D rendering. Voor de portability heb je uiteraard de 15inch MBP’s, omdat die een dedicated GPU hebben.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

Bijdrager
    Simlock

Thnx mack Daddy.

Ik heb ook nagedacht over een PC, maar dan komt daar komt voor mij nog wel de prijs van een (goede) monitor bij. Hoeveel ben jij ongeveer kwijt voor je PC exclusief en inclusief beeldscherm? Externe GPU’s zijn ook nog een optie in de toekomst natuurlijk..

Die oude Mac pro is ook wel een tof idee alleen zit je dan toch met verouderde CPU en geheugen, en geen thunderbolt of USB3. CPU is nog steeds wel belangrijk voor renderen van wat ik begrijp. En is die nieuwe Mac pro niet sneller omdat er geen Nvidea kaarten inzitten? (die dus geen CUDA cores hebben dus)

En als je een GPU van 4gig hebt kan je toch geen files die groter dan 4gig zijn uitrenderen toch?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Simlock.

Bijdrager
    TheBigZ
    Simlock op 11 april 2015

En als je een GPU van 4gig hebt kan je toch geen files die groter dan 4gig uitrenderen toch?

Je verwart het geheugen van de grafische kaart met je systeemgeheugen. En zelfs het systeemgeheugen is niet de beperking voor de maximale grootte, aangezien er naar schijf/ssd geswapt kan worden indien nodig.

Bijdrager
    TheBigZ
    Simlock op 11 april 2015

Die oude Mac pro is ook wel een tof idee alleen zit je dan toch met verouderde CPU …

Nou ja, verouderd. Je zult van goeden huize moeten komen om iets als een W3680 6-core Mid-2010 Mac Pro weg te blazen hoor.:-D

Mac Pro Mid-2010 6-core:
    http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=w3680

Dit is de 5K iMac met Core i7:
    http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=4790K

De recente 6-core processor van Mac Daddy hieronder wint uiteraard wel:
    http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=5820K

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb nu een machine samengesteld voor ongeveer: 1772 euro. Dat is zonder monitor.
    Maar pak ik er bijvoorbeeld een Dell Ultrasharp U2415 bij voor: 270 euro, kom ik op 2042 euro uit.
    Voor dat geld koop je deze iMac: http://store.apple.com/nl/buy-mac/imac?product=ME089N/A&step=config Zonder toevoegingen.

Mijn machine heeft:
    – Intel Core i7-5820K 3,3GHz (6cores, 12 threads)
    – 16GB DDR4 geheugen
    – Nvidia GTX970
    – 512GB SSD
    – 2x 2TB HDD

De iMac heeft standaard een i5 quadcore. i5 processors hebben geen hyper threading en dus is niet 8 threads. Die threads maakt 3D software bij renderen zeker gebruik van.
    – 8GB geheugen
    – Nvidia GTXM 775
    – 1TB HDD

Het voordeel van de iMac is wel een hogere resolutie in het scherm en MacOSX uiteraard. Maar ik werk nu ook al een paar jaar op een Windows bak en voor een werkmachine maakt het mij tegenwoordig geen drol meer uit of het Windows of MacOSX is. Ik ga daarom voor een nieuwe Windows machine en koop er 2 Dell schermen bij. Uiteraard zijn die iMac’s nog steeds krachtpatsers en kan je daar ook heel goed mee werken.

Terug naar de techniek. 4GB geheugen in een GPU betekent dat de GPU 4GB werkgeheugen heeft. Ik heb mij er de laatste tijd veel in verdiept, maar weet er nog niet alles van, maar voor zover ik het nu begrijp werkt het zo. Het geheugen is voor 2 dingen belangrijk. 1: Voor beeldweergave. Als je een game speelt in 1080P is, geloof ik, 1GB al genoeg. Als je in 4K wilt spelen heb je meer nodig. En 4GB is dan zeer geschikt.
    2: Volgens mij vinden software die rendert het geheugen ook prettig, want daar kan het snel dingen in opslaan. Dus 4GB is altijd welkom. Waar je ook naar moet kijken zijn de snelheden van GPU.

Maar wat je precies met bestanden van 4GB bedoelt, snap ik niet helemaal. Je kan altijd bestanden groter dan 4GB uitrenderen. Snellere hardware zorgt er simpelweg voor dat het sneller gaat.

Moderator
    Mac Daddy

De MacPro’s hebben overigens vaak professionele GPU’s.
    In geval van Nvidia heb je de Quadro serie die voor professionele doeleinden is bedoeld. De GTX kaarten zijn voor consumenten.

Wat is het verschil? De Quadro’s zijn gericht op renderen en de Geforce op gaming. Een renderkaart werkt vooral secuur en precies. Een gaming zorgt ervoor dat ie zo snel mogelijk beelden kan weergeven.

Je kan met een Quadro kaart ook gamen en met een Geforce kaart ook renderen. Het verschil zit hem erin dat een Quadro kaart veel minder snel een fout zal maken in het renderen dan een Geforce kaart. Daarbij is de hardware van een Quadro kaart altijd van de beste kwaliteit mogelijk. Ze zijn daarom een stuk prijziger.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Mac Daddy.

Bijdrager
    TheBigZ
    Mac op 11 april 2015

Maar pak ik er bijvoorbeeld een Dell Ultrasharp U2415 bij voor: 270 euro,

Met de GTX 970 kun je er ook twee U2515H monitoren op aansluiten. Kost wel ietsje meer natuurlijk.

Moderator
    Mac Daddy

Dat snap ik ook wel, maar het was enkel als voorbeeld.:wink:
    Met die grafische kaart kan je zelfs nog 3 monitoren aansturen als je wil.

Bijdrager
    TheBigZ

Maar welke monitoren ga jij zelf gebruiken?

Bijdrager
    Simlock

Je verwart het geheugen van de grafische kaart met je systeemgeheugen. En zelfs het systeemgeheugen is niet de beperking voor de maximale grootte, aangezien er naar schijf/ssd geswapt kan worden indien nodig.

‘The brand I recommend is Nvidia, because that’s actually the only brand that currently works with Cycles. AMD/ATI cards are dead in the water as far as Cycles is concerned. According to the developers, development can’t continue due to current AMD driver limitations. So save yourself a whole lotta heartache and buy Nvidia.

Secondly, choose a card that has lots of memory. This is important because the biggest downside to GPU rendering is that crashes frequently in complex scenes due to lack of memory. Which means you’ll have to switch to your CPU in order to continue, which is obviously a lot slower. So in a nutshell, the more memory you have, the more textures, geometry and overall complexity you can have in your scene while still rendering on the GPU.’

http://www.blenderguru.com/articles/the-ultimate-guide-to-buying-a-computer-for-blender/

Wat gebeurt er als je te weinig geheugen hebt voor je scene? Stopt de computer dan helemaal met renderen en moet je weer overnieuw beginnen met de CPU, of kan hij gewoon overschakelen?

En, heeft die i7 eigenlijk nog nut.. ’t is wel weer E200 extra.. Ik lees overal dat gpu renderen de shizzle is…

Bijdrager
    TheBigZ
    Simlock op 11 april 2015

Wat gebeurt er als je te weinig geheugen hebt voor je scene? Stopt de computer dan helemaal met renderen en moet je weer overnieuw beginnen met de CPU, of kan hij gewoon overschakelen?

Dat heeft Mac Daddy hierboven uitgelegd.
    Hoe meer geheugen in je GPU kaart, hoe beter, want dat is heel snel.
    Als het niet past wordt er systeemgeheugen gebruikt (i.e. je RAM).
    Als dat ook niet past wordt er naar disk geswapt.

Bijdrager
    TheBigZ
    Simlock op 11 april 2015

En, heeft die i7 eigenlijk nog nut.. ’t is wel weer E200 extra.. Ik lees overal dat gpu renderen de shizzle is…

De GPU kan steeds meer ingezet worden (middels OpenCL, CUDA etc.) maar je processor is uiteindelijk voor veel renderzaken nog steeds de bottleneck. Dus ja, zo’n i7 met hyperthreading, daar heb je zeker profijt van.

Moderator
    Mac Daddy

Lees mij post over de i7. Het verschil tussen i5 en i7 is dat de i7’s over hyper threading beschikken. Dat betekent dat elke core 2 threads heeft. Wat je dus kan zien als elke core splitst zich op. een quad core i5 is een quad core. Een quad core i7 is een 8 core. En 3D software kan met hyper threading omgaan, dus een i7 heb je zeker iets aan.
    Een korte uitleg tussen de CPU vormen: https://youtu.be/GLSPub4ydiM

Ik zal proberen uit te leggen wat ze met dat verhaal bedoelen. Een 3D scene bevat meerdere elementen. Objecten, textures, animaties en wellicht dynamics. Dat moet je pc allemaal berekenen. Sommige van die berekeningen zijn erg zwaar. Subsurface scattering textures bijvoorbeeld of softbody dynamics.
    Mijn huidige pc kan bijvoorbeeld niet goed met softbody dynamics omgaan. Als ik het in de viewport bekijk zie ik dat er rare dingen mee doet en ook met renderen wordt het vaak niet mooi. Daarbij heeft ie het daar ook erg moelijk mee.
    Soms kan een pc het er zo moeilijk mee hebben dat ie zegt: ‘Nee, doe ik niet. Ik ga dit niet voor je renderen. Dat is mij veel te zwaar.’ Het kan ook zijn dat ie het wel doet, maar dat ie er 4 dagen over doet. Waar een krachtigere machine over dezelfde 3D scene 10 minuten over doet. Het is een extreem voorbeeld. En als iedereen in de wereld alle tijd had, was een render van 4 dagen geen enkel probleem, maar helaas werkt het niet zo.
    Dat willen ze met dat verhaal zeggen.

Moderator
    Mac Daddy
    TheBigZ op 11 april 2015

Maar welke monitoren ga jij zelf gebruiken?

Weet ik nog niet. Ik denk sowieso wel Ultrasharps. Maar ik moet eerst nog het geld bij elkaar krijgen en dan beslis ik wel. In eerste instantie dacht ik wel aan 1080P, maar dat is in de nabije toekomst geen goede keuze meer, denk ik.

Bijdrager
    Simlock

Thnx voor jullie antwoorden.

Ik denk dat als ik een PC zou bouwen gelijk ook maar voor een Hackintosh ga, dat zou de ultieme oplossing zijn, maar dat is leuk voor NA de machine die ik nu ga aanschaffen. Een iMac is wel een compleet systeem, en ook uitbreidbaar voor een redelijke prijs dmv externe GPU’s, mocht hij outdated raken in de toekomst. Of… Ik ga nu gelijk voor een MBP met beeldscherm en externe GPU, dan is mijn systeem gelijk portable.

Edit: haha… Nee dus. Een MBP wordt uiteindelijk veel duurder en heb je nog minder.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Simlock.

Bijdrager
    TheBigZ
    Simlock op 11 april 2015

Of… Ik ga nu gelijk voor een MBP met beeldscherm en externe GPU, dan is mijn systeem gelijk portable.

Dat is ook een optie.:-D

http://forum.techinferno.com/implementation-guides/6689-2013-15-macbook-pro-gt750m-gtx780ti%4016gbps-tb2-sonnet-iii-d-win8-1-%5Bsquinks%5D.html

Moderator
    Mac Daddy

Goh. Ik wist niet dat er tegenwoordig externe GPU’s bestaand. Best handig.
    Jaren geleden (2005) had ik een Mac Mini G4 en begon ik net met After Effects en Cinema 4D. De rendertijden waren eindeloos. Toen had ik de wens voor een optie van een externe GPU, maar was toen niet mogelijk. Nu eindelijk wel.

Bijdrager
    TheBigZ

@simlock: Ik begrijp dat je inmiddels een nieuwe iMac hebt gekocht. Welke is het geworden, de Retina iMac?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  TheBigZ.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    IOS dude

In de video is er een mb te zien die windows draait… Werken die externe GPU’s ook op OSX zonder al te veel files manueel te editen of te vervangen/patchten?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.