27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Mac-Virus in e-mail?

Ik kreeg zopas in mijn mail-box twee keer een mail.
    Het eigenaardige is dat de afzender ikzelf zou zijn, hoewel ik die mails nooit zelf aan mezelf of anderen heb verstuurd.
    De attachments zijn
    Increase_the_Tax.rar (17,7 KB)
    Reduce_the_Tax.rar (17,7 KB)
    Een tijd geleden kreeg ik er ook al.
    Toen waren de attachments mijn naam met erachter .txt
    Ik heb deze geopend in OS9 en de tekstbestanden waren leeg.
    Toch wel vreemd…

Een .rar bestand kan met stuffit geëxpandeerd worden en wie weet welke rommel er daar in zit.
    :?

Bijdrager
    Tarrie

Welk e-mail programma gebruik je? En staan de verstuurde mails in je outbox?

Bijdrager
    klaus

Die kreeg ik ook vanmorgen.

Het is nu eenmaal zo dat eender wie mails kan versturen onder iemand anders z’n naam. Dat virus komt dus vast en zeker niet van jou, maar van een server ergens in de wereld, die random mailtjes stuurt naar adressen, en datzelfde adres ook als afzender gaat meegeven.

Don’t worry

Bijdrager
    Boskabouter

Gewoon niet openen, dat doen onze Windows vrienden al:P vandaar al die virus geinfecteerde machines daar;) het zijn denkelijk Windows Trojans die erin zitten, waren het soms tekstbestanden die eindigen op iets anders dan .txt??

Bijdrager
    mvdenberg

Dit soort berichten kan je gewoon verwijderen. Je hebt geen virus op je mac.
    De hedendaagse virussussen verzamelen mailadressen van het internet: op een site waar je je adres misschien ooit hebt ingevuld? Of je staat in een adresboek bij iemand die wel een virus heeft. Het virus pakt jou dan als afzender: het bericht komt nerges aan, of wel ergens aan bij een persoon die een virusscanneer heeft: automatisch krijg jij als afzender een bericht dat je een virus hebt gestuurd. (maar dat is helemaal niet het geval omdat het virus je naam gewoon ergens vandaan heeft gelukt)

Vergelijk het eens hiermee: ik pak een envelop, en stuur deze naar sony. Op de achterkant staan jouw naam + adres. Sony krijgt het pakket en zegt: ja ho eens even: er zit geen postzegel op! terug naar de afzender… en dat ben jij! (in dit geval moet jij opdraaien voor de porto kosten)

Bijdrager
    Walkingfingers

Kreeg net dezelfde bijlage. Is niet door mij verzonden. Mijn gedeelte achter de @ was lwv.nl

Ik zou overigens de bijlage nooit (proberen) te openen!

Bijdrager
    Sachin

Niet ongerust zijn. Mac virussen bestaan niet:)

En zoals gezegd kan iedereen een email versturen met jou naam/email adres.

Bijdrager
    fistkikker

Dit betekent waarschijnlijk dat iemand met een windows computer en met jouw naam in zijn outlook adresboek een virus heeft opgelopen. Je kan die bijlagen prima openen op een mac, die kan toch niks met de windows binary code die er in staat.

Sommige (duizenden) virussen op windows computers mailen virusmails rond naar mensen in een adresboek met als afzender iemand anders in het adresboek. Ik krijg wel eens een mailtje van een systeembeheerder, die me waarschuwt dat ik een virus in m’n windows heb:)
    “Wilt u dat niet meer doen!! Ons van die virusmailsturen, straks moet ik u nog blocken!”
    Sorry, ik heb geen virussen, ik heb een mac 8)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Tarrie”

Welk e-mail programma gebruik je? En staan de verstuurde mails in je outbox?

Mail van OSX, en ze staan niet in OutBox en ook niet in Sent

Bijdrager
    Selected
    ”larridon”

hahahahaha..Dat klopt 8)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”larridon”

.

Die bestaan wel, maar zijn zeldzaam. Waarom bestaat anders Virex?
    Het mp3-virus bv camoufleert zich als een liedje en terwijl je ernaar luistert wist hij alles uit je Home Folder.
    vbs Office-virussen werken zowel op Win als op Mac.
    Het programmaatje Disinfectant dat we vroeger onder OS7 en 8 gebruikten, verwijderde een dertigtal toen bekende virussen.
    Ik heb één keer zelf een virus gehad. Het maakte de menu’s uit programma’s kapot.
    (het installeerde een extensie Graphics Accelerator van zodra je een geinfecteerd programma opende en deze extensie zorgde ervoor dat alle nieuwe geopende programma’s ook besmet werden)

Bijdrager
    martijnG
    ”fistkikker”

Dit betekent waarschijnlijk dat iemand met een windows computer en met jouw naam in zijn outlook adresboek een virus heeft opgelopen. Je kan die bijlagen prima openen op een mac, die kan toch niks met de windows binary code die er in staat.

Vaker gebeurd het dat een “spider” ophet intermet allemaal domein namen pakt, en uit gevonden email adressen zal ie bijvoor beeld een naam pakken. Hij maakt hier combinaties van met een @ en een extensie controleert of de email bestaat en zend de email…

Al hoewel het vervelend is al die “spammail”, hoef je hier niet zo bang voor tezijn.

Bijdrager
    martijnG
    ”Mac
    ”larridon”

.

Het mp3-virus bv camoufleert zich als een liedje en terwijl je ernaar luistert wist hij alles uit je Home Folder.

PS Dit is ook géén virus, Het is gewoon een programmatje die je zelf aanmoet zetten… Zolang jij dat bestand niet dubbelklikt of :apple: + O typt, zal deze niet actief worden.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb ook nog eens, een tiental jaar geleden een trojan horse gehad.
    Ik ben de naam vergeten. Hij staat zelfs niet in het Virex-archief . Maar bij het openen begon hij een bepaalde handeling steeds opnieuw uit te voeren (voor zover ik nog weet begon hij altijd nieuwe vensters te openen), en ik wist toen nog niet hoe je dat moest stoppen. Klaver alt escape hielp niet.
    Na een tijd crashte je Mac, en toen was de opstartschijf naar de vaantjes.
    Vanaf toen heb ik steeds met 2 of meer partities gewerkt.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”polorl”
    ”larridon”

hahahahaha..Dat klopt 8)

Hieronder een lijst van gekende Mac-virussen:
    http://vil.nai.com/vil/alphar.asp?SearchType=2&char=macOS&action=Search
    Toegegeven; we zitten oneindig veel veiliger dan Windows gebruikers en de meeste zullen niet werken tenzij je OS9 of classic opstart.
    Sommige daarvan – zoals INIT 1984 – waren heel destructief. Ze hernoemden je bestanden met random 8 letters en overschreven ook de inhoud, zodat je ze niet meer kon openen.

Bijdrager
    JeePee
    ”Mac

Die bestaan wel, maar zijn zeldzaam.

Larridon heeft gelijk, Mac OS X-virussen bestaan nog steeds niet. Er zijn wel wat Classic-virussen.

”Mac

Waarom bestaat anders Virex?

Omdat een fabrikant graag geld wil verdienen en er altijd mensen zijn die het kopen. Ik denk dat ze ook hadden verwacht dat er al wel echte Mac OS X-virussen zouden zijn. Verder wilde men natuurlijk een antivirus dat draait onder OS X en ondertussen Classic-, Macro- en Windowsvirussen en Malware voor OS X eruit zou kunnen filteren.

”Mac

Dat maakt het nog geen virus, maar een script dat vermomd is als MP3, dat is Malware en natuurlijk heel vervelend. Zo kun je er ook een JPEG van maken, een gewone map of wat dan ook. Een virus verspreid zich, die MP3 kun je alleen via P2P oplopen, evenals de Webinstaller van Word 2004, dat is precies dezelfde, maar dan vermomd als Webinstaller van Word 2004.

”Mac

Office-virussen werken zowel op Win als op Mac.

Dat klopt deels. We hebben het dan over Macro-virussen, maar ondanks dat daar een paar honderd van zijn, werken ze lang niet allemaal op een Mac. Bovendien moet je dan Office draaien en zijn ze alleen schadelijk voor Office-bestanden (kan natuurlijk erg vervelend zijn). daar komt nog bij dat Office standaard Macro’s uit heeft staan en je dus van tevoren gewaarschuwd wordt, voordat je zo’n ding opent. Er zou dan een belletje moeten gaan rinkelen.

”Mac

Het programmaatje Disinfectant dat we vroeger onder OS7 en 8 gebruikten, verwijderde een dertigtal toen bekende virussen.
    Ik heb één keer zelf een virus gehad. Het maakte de menu’s uit programma’s kapot.
    (het installeerde een extensie Graphics Accelerator van zodra je een geinfecteerd programma opende en deze extensie zorgde ervoor dat alle nieuwe geopende programma’s ook besmet werden)

Dat is een Classic-virus, oftewel voor het oude Mac OS en kan niets met Mac OS X.:roll:

Feit is dat er nog geen enkel Mac OS X-virus bestaat. Er is een enkele trojan, maar die zijn vrijwel niet te vinden op internet, evenals die paar malware-dingen, niets ervan is in het wild gesignaleerd.

Mocht je toch Windows- en Macro-virussen willen voorkomen, dan is ClamXav een handig antivirus. Het is Donationware en je kunt het gebruiken om handmatig te scannen of mappen in de gaten te houden. Zoek verder op het forum, want er is in het verleden aardig wat geschreven over virussen en antivirussen.:D

Bijdrager
    fistkikker
    ”Mac
    ”larridon”

.

vbs Office-virussen werken zowel op Win als op Mac.

Virex heeft bij mij in de laatste twee jaar een paar windows virussen uit de mail gevist. Geen mac-virussen.
    Voor Mac OS X bestaan (nog) geen virussen, wel wat dingetjes zoals die MP3, die meestal ‘proof of concept’ zijn en nooit in het wild aangetroffen. Ze hebben ook geen verspreidingsmechanisme.
    Het laatste office virus was een Word script in ’97.
    En 30 voor de classic OS’en staat natuurlijk niet in verhouding tot de 100.000+ windowsvirussen. Trouwens, wie gebruikt dat nog?

Maak je niet druk en geniet ervan dat je geen last van virussen hebt (in tegenstelling tot al die mensen met Windows Virussen, Infecties, Spyware, Trojans and Ad-ware).

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt voor de info.
    Ik geef toe dat ik momenteel op mijn computers onder OSX geen anti-virus programma heb.
    Heb vroeger eens Virex voor OSX geprobeerd, maar het was tergend traag.
    En die macro-virussen kan je in Office uitschakelen bij de voorkeuren.
    Maar ik vraag mij toch af of sommige van die OS9 virussen niet gewoon gaan werken als je in OSX classic opstart. Toegegeven, de kans op infectie is heel erg klein.
    Ik heb vroeger alles wat ik in OS9 had grondig gecheckt en er komt niets nieuws meer bij.

Natuurlijk ben ik heel blij dat ik als Mac gebruiker geen last heb van virussen of spyware.

Bijdrager
    KNARFVries

Je hebt gelijk dat er een paar ongevaarljke virussen zijn op dit moment voor de mac
    maar dit is er geen van dit is zo als boven al genoemd een mailserver
    of wat ook nog kan 1 van je vrienden met een windows pc waarbij jij in zijn adresboek staat en dan is hij degene met het virus maar zo als gezegd daar heb jij geen last van

Greetz Knarf

Bijdrager
    Kyokushinkai

Voor OS9 bestaan er meer dan 500 virussen waarvan ongeveer 50 echt virussen zijn voor OS9 en de rest allemaal voor Microsoft software die onder OS9 draait. Dat zegt al genoeg… Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb, maar ik probeer het even op te zoeken.
    [edit]heb het helaas niet kunnen vinden[/edit]

Bijdrager
    vriesela

Over virussen gesproken: je wordt er soms zelfs voor gestraft wanneer je een Mac hebt.
    Vorige week ontving ik van @Home een enquete over virussen. Wanneer je zou mee doen zouden er 75 “@-tjes” (een of ander puntenstelsel van @Home waarmee je ergens korting op krijgt?) te verdienen zijn.
    De eerste vraag was of je wel of geen virusscanner op je computer wilde en zo nee: waarom niet.
    Braaf ingevuld dat ik er geen behoefte aan had, omdat ik op een Apple werk en deze nu eenmaal geen last van virussen had. Doorgeklikt naar de volgende vraag… Maar de enquete werd vroegtijdig beëindigd met de mededeling dat deze hiermee was gesloten en ik slechts 25 @-tjes heb verdiend.
    Maakt me verder niets uit, maar toch…

Bijdrager
    JeePee
    ”Mac

Maar ik vraag mij toch af of sommige van die OS9 virussen niet gewoon gaan werken als je in OSX classic opstart.

Die virussen werken gewoon in Classic, dus mocht je Classic nog gebruiken, dan is een antivirus handig, maar niet echt nodig, want hoe moet je ooit aan die virussen komen?:roll:

”Kyokushinkai”

Voor OS9 bestaan er meer dan 500 virussen waarvan ongeveer 50 echt virussen zijn voor OS9 en de rest allemaal voor Microsoft software die onder OS9 draait. Dat zegt al genoeg… Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb, maar ik probeer het even op te zoeken.

Dat klopt niet. Die paar honderd virussen waar je het over hebt, dat zijn Macro-virussen, dat staat los van het Mac OS. Ze kunnen alleen iets betekenen wanneer je Office (Microsoft) gebruikt.:roll:

Bijdrager
    Sachin
    ”JeePee”

Interessant om te weten:)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Al is de kans op infectie maar 1 op 10000, het is altijd raadzaam van op je hoede te blijven en zeker nooit verdachte attachments te openen.
    Ik vind het ook heel goed dat je nu in OSX een waarschuwing krijgt als iets dat je wilt openen een programma bevat. (na downloaden)

Bijdrager
    JeePee

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is alleen zonde om zoveel geld uit te geven aan een antivirus, zeker wanneer je geen Classic, geen Office en geen P2P gebruikt, want via email loopt het nog niet zo’n vaart.:D

Maar op je hoede blijven kan zeker geen kwaad.:roll:

Bijdrager
    KNARFVries

Juist omdat er haast geen virussen zijn zijn mac gebruikers meer op hun hoede denk ik
    want eens zal 1 van die debiele winhoos gebruikers er 1 schrijfendie op mac werkt

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”Kyokushinkai”

Dat klopt niet. Die paar honderd virussen waar je het over hebt, dat zijn Macro-virussen, dat staat los van het Mac OS. Ze kunnen alleen iets betekenen wanneer je Office (Microsoft) gebruikt.:roll:

Je zegt het zelf: Macro-VIRUSSEN. :P

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.