5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Qapla

Mac vindt oude niet bestaande OS als partitie

Zopas mijn MacBook Air 2018 geherinstalleerd. Nu zie ik bij over deze mac bij opslag een tweede partitie met dezelfde grote als mijn SSD. Dit is volgens mij de opslag van voor de herinstallatie en deze bestaat niet. Waarom wordt deze nog getoond?

Bijdrager
    iDEOwen

Hi Qapla,

Was het de bedoeling om een clean install te doen (dus je bestaande data te wissen)? Als dat het geval is, dan is de clean install op zich redelijk gelukt. Er is een 2e volume (niet partititie) aangemaakt met een schone macOS, echter is het wissen van de oorspronkelijke systeemvolume mislukt.

Dit zou je gewoon zelf kunnen selecteren in disk utility, en dan op het minnetje bovenin te drukken.

voor alle duidelijkheid, de bovenste volume is de nieuwe systeemvolume, de onderste de oude/oorspronkelijke.

Bijdrager
    Qapla

Het gekke is dat dit geen 2 volumes zijn, want dat zou ook niet kunnen, ik heb maar 1 SSD van 256gb.

Blijkbaar staat alles van voor de herinstallatie nog steeds om mijn mac en wordt er bij over deze mac 2 volumes getoond, maar staat alles wel gewoon op 1 volume.

Vreemd, want ik had nochtans voor de installatie mijn SSD geformatteerd. Ik ben er nog steeds niet uit waarom hij 2 volumes laat zien.

Bijdrager
    Qapla

@iDEOwen, in ieder geval bedankt. Ik heb in disk utility het volume verwijderd en daarmee is alles ook opgelost!

Bijdrager
    iDEOwen

Het is een beetje technisch verhaal, maar APFS (het nieuwe filesysteem), kan meerdere volumes aanmaken (binnen een container partitie) op een schijf die de ruimte delen. Dus het lijkt alsof je 2 schijven hebt met dezelfde ruimte, maar is toch niet helemaal zo. Ze delen namelijk gewoon de ruimte met elkaar.

Maar je bent er iig uitgekomen.:)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.