16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    JM-Y

Mac Upgraden..?

Ik sta op het punt om een powerbook G4 te kopen maar zit nog met 1 vraag..

Pcs zijn (Overdrevengezegd) het uur dat je het koopt al outdated.. is dit nu ook het geval met een Mac? En als dit inderdaad het geval is bestaat er dan ook een mogelijkheid om je mac te upgraden..?

Bijdrager
    MacBeer

Ja. Als je het zo stelt dan is het antwoord: ja.

Maar dat is met computers per definitie zo. Wel kan je zeggen dat een Mac langer meegaat dan een PC. Ik werk nu op een machine die stamt uit het jaar 2002 en nog prima meekan qua snelheid.

Een Powerbook kun je uitbreiden maar niet veel. Hoeft ook niet. Het is zaak dat je voordat je de Powerbook koopt al besluit hoe groot de grafische kaart is en hoe groot de harde schijf is. Je kan deze bestellen (Built To Order) in de Apple Store op http://www.apple.nl of http://www.apple.be
    De grafische kaart kun je volgens mij niet vervangen. De had wel maar ik vind het inbouwen van een hd in een laptop niet zo prettig.

Bijdrager
    JM-Y

Is het dan ook zo dat de snelheid van een mac ongeveer 2 keer zo snel is als een pc..? als dit zo is kan ik er dus vanuit gaan dat een powerbook waarschijnlijk makkelijk 5 tot 10 jaar mee kan gaan aangezien ik er geen zware spellen mee zal spelen..?

Bijdrager
    MacBeer

Over 5 jaar zul jij waarschijnlijk zoeken naar een vervanger van de Powerbook. Ook zaken als het OS vragen op den duur meer van de hardware.

De processoren van Apple werken op een andere manier dan de processoren die in PC’s zitten. Het komt erop neer dat de processors van Apple efficienter omgaan met de informatie die ze moeten verwerken. Hierdoor draait de processor op een lagere kloksnelheid maar verwerkt net zoveel (zelfs meer) informatie dan een Pentium. Dit proces noemt met ook wel ‘the megahertz myth’. Er is op dit forum al veel over geschreven. Met de zoekfunctie kom je veel draadjes hierover tegen.

Het blijft echter lastig deze twee processoren met elkaar te vergelijken. Er zijn meer factoren die meedoen in de race naar snelheid.
    Koop zowiezo het beste systeem dat je je kan veroorloven, en nog belangrijker: RAM, RAM en nog eens RAM… Mac’s presteren beduidend beter als ze behoorlijk wat RAM aan boord hebben. Anno 2005 zou ik zeker niet genoegen nemen met minder als 1 gig aan RAM.

Bijdrager
    JM-Y

Ok bedankt voor de tips! ik zal ook me eigen nog wat verdiepen in het snelheidgebeuren voordat ik besluit om er eentje te bestellen.. Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Bijdrager
    MacBeer

Kijk hier maar eens naar (17 MB)

Bijdrager
    JM-Y

Tegek! :D Je hebt me onwijs geholpen! Enorm Bedankt!!

Bijdrager
    vogel

Heel even wachten totdat je Powerbook met Tiger (OS X 10.4) geleverd gaat worden, dan is ie al wat minder snel verouderd.

Bijdrager
    JM-Y

is dit rond dezelfde tijd dat Tiger ook gewoon tekoop in de winkel is of zou ik iets langer moeten wachten..?

Bijdrager
    vogel
    ”JM-Y”

is dit rond dezelfde tijd dat Tiger ook gewoon tekoop in de winkel is of zou ik iets langer moeten wachten..?

Geen idee. Als Tiger te koop is zou die toch geleverd moeten worden bij je toekomstige aanwinst. Toch?

Bijdrager
    JM-Y

lijkt me wel.. :) Kan niet wachten!

Bijdrager
    trabant

Op het gevaar van een informatie-overdosis wijs ik je nog even op MacRumors Buyer’s Guide. Met die aantekening dat Apple deze site lijkt te plagen door dit keer met vrijwel alle modellen langer te wachten met een update. Als je een beetje rondsurft, zul je wel merken dat er heel binnenkort een bookjes-update aankomt. Dat betekent doorgaans dat ze net iets krachtiger èn goedkoper zijn dan de voorganger. Goede kans dat die update dit keer samenvalt met OS 10.4 “Tiger”.
    Nadeel is wel dat dat een BTO (Build to Order) exemplaar ook weer even wat tijd kost. Wacht je eerst op een update en dan op de levering:x

Mocht je toch vlak vóór een update nog het oude model kiezen èn AppleCare erbij willen kopen (al hoeft dat laatste pas aan het eind van het eerste jaar en eerder zou ik het zeker niet doen), vergewis je er dan wel van dat de machine binnen 90 dagen na de productie aan jou is verkocht, want Apple hanteert interne protocollen die er absoluut niet tegen kunnen als een computer niet binnen 90 dagen verkocht is. Moet je weer gaan faxen naar Ierland, dat soort dingen.
    Maar AppleCare is gebaseerd op de toestand in de VS, de Nederlandse wetgeving beschermt consumenten zoveel beter, dat je dat geld beter in extra RAM kunt steken. En dat is elders aangeschaft weer stukken goedkoper dan bij Apple, maar niet alles werkt naadloos, dus moet je daarvoor weer een goede leverancier vinden; eentje die het reepje weer terug wil nemen als je er kernel panics van krijgt.
    Ben je nu nog niet verzopen in de informatiezondvloed? Dan kun je hier eens proberen kopje onder te gaan.

Bijdrager
    JM-Y

Ik zal hoe dan ook toch tot augustus moeten wachten voordat ik mijn powerbook kan aanschaffen.. :( Maar ik ben dan waarschijnlijk wel verzekerd van Tiger..:D

Inactief
    Anoniem

als je denkt dat een G4 van 867Mhz een Pentium Itanium (de next gen pc processor) van 1,8Ghz ver achter zich laat hoef je je niet veel zorgen te maken over outdated. Mac lasts and keeps lasting :D het duurt echt heeeeeel erg lang voor je mac oud is. PB is een prachmachientje, mn broer heeft een 17 inch PB, is echt wel strak macje.:D

Bijdrager
    MacAttack

Pentium Itanium? Waar heb je dit vandaan? Klinkt een beetje als De Xserve G3 :?

Inactief
    Anoniem

das de codename van de nieuwste gen intel processoren eigenlijk dus de Pentium 5. Is toch zo uitgelegd op ergens op een apple site geloof apple.au in de mhz myth

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.