16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    J.

Mac toevoegen aan windows netwerk

Wij hebben hier thuis zowel een draadloos als een bekabeld netwerk. Beiden staan onder de werkgroep michiels. Maar nu is mijn probleem dat mijn mac (god weet hoe) zijn eigen netwerkje heeft opgezet. Werkgroep. nu is het niet mogelijk dat mijn mac ook onder michiels komt. En als dat lukt dat ik dan kan printen langs mijn windows computer…

Bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    TijhofGraphics

Het ziet er naar uit dat jouw mac bij de internet instellingen een verkeerde(standaart?) werkgroep naam heeft deze moet je even veranderen naar michiels, daarna aanbevolen om even de restarten.
    Als je niet weet nog even zeker wil weten hoe je bestanden kunt delen zou je even hier(klikken) kunnen kijken

Moderator
    Poezenbeest

Ik krijg met een MMac en een PC aan een hub op de Mac altijd verschillende werkgroepen, waaronder die van de PC. Werkgroep is volgens mij een standaard werkgroep, die door Windows wordt uitgegeven.

Check of je in de Systeemvoorkeuren (Delen) ook Windows Bestandsdeling hebt aanstaan. Ik meen dat daarvoor ook de installatie van het SMB-subsysteem nodig is (te vinden op de OSX-installatieschijven).

Overigens hoort dit topic thuis in het forum Netmwerken en wellicht vind je daar ook meer antwoorden.

Bijdrager
    J.

Ah, bedankt allemaal, ja sorry dat het in de verkeerde topic stond.

Het delen werkt nu wel, maar hoe krijg ik dan mijn mac onder Michiels?

Bijdrager
    J.

ale ik heb mijn printer al kunnen toevoegen als netwerkprinter, en als ik op afdrukken klik dan drukt de mac ook af en zegt dat het uiteindelijk afgedrukt is. Maar een klein detail. er komt geen papier uit de printer:P

Bijdrager
    WouterReyntjens

*waarom moet de pc in die werkgroep?

*hetgeen je moet doen voor je printer is het volgende:

je verwijdert de printer uit afdrukken en faxen
    je instaleert de drivers voor je printer (omdat het een netwerkprinter is zal je waarschijnlijk een soort “zoek de printer” programma moeten instaleren voor de printer te vinden)
    dan zoek je met dat programma de printer en dan voeg je hem toe bij afdrukken en printers

grtz

Bijdrager
    J.
    ”WouterReyntjens”

*waarom moet de pc in die werkgroep?

*hetgeen je moet doen voor je printer is het volgende:

je verwijdert de printer uit afdrukken en faxen
    je instaleert de drivers voor je printer (omdat het een netwerkprinter is zal je waarschijnlijk een soort “zoek de printer” programma moeten instaleren voor de printer te vinden)
    dan zoek je met dat programma de printer en dan voeg je hem toe bij afdrukken en printers

grtz

weet je soms ook toevallig zo’n printer zoek programma, want zelfs met de driver geinstaleerd lukt het niet :s

Bijdrager
    WouterReyntjens

Kan je mij eens zeggen welke printer je gebruikt? (merk en type)
    Als je de drivers hebt geinstalleerd, dan kan je 2 dingen doen:
    *Kijk eens bij programma’s en kijk of de software van bvb hp of canon te vinden is, zoja probeer deze eens uit
    *probeer de gewone manier om een printer toe te voegen, gewoon naar systeemvoorkeuren=>afdrukken=>+
    dan wachten tot je printer tevoorschijn komt, anders klik je op meer printers en dan selecteer je indien nodig je merk van je printer bovenaan.

probeer dit eens

Bijdrager
    J.
    ”WouterReyntjens”

Kan je mij eens zeggen welke printer je gebruikt? (merk en type)
    Als je de drivers hebt geinstalleerd, dan kan je 2 dingen doen:
    *Kijk eens bij programma’s en kijk of de software van bvb hp of canon te vinden is, zoja probeer deze eens uit
    *probeer de gewone manier om een printer toe te voegen, gewoon naar systeemvoorkeuren=>afdrukken=>+
    dan wachten tot je printer tevoorschijn komt, anders klik je op meer printers en dan selecteer je indien nodig je merk van je printer bovenaan.

probeer dit eens

Het is een canon pixma mp800. Nu heb ik dat stuurprogramma, scanprogramma en nog een ander stukje software geinstalleerd maar als ik het scanprogramma open dan komt er een error box met de melding dat mijn suurprogramma niet is geinstalleerd en dat ik het opnieuw moet instaleren. Dat heb ik gedaan maar hij blijft dezelfde fout geven.

Dat van dat systeemvoorkeuren en afdrukken heb ik ook geprobeerd, ook echt zonder resultaat hij verschijnt niet… maar het is een netwerkprinter, vind hij die dan ook zomaar? Ale het is niet echt een netwerkprinter de computer waar de printer is aangesloten geef toegang tot de printer…

Bijdrager
    WouterReyntjens

oke bij een canon moet je het volgende doen:

je moet hem de eerste keer aansluiten met een usb kabel, doe dit eens dan leg ik het verder uit.

Bijdrager
    wilko

Om je Mac in de goeie werkgroep te krijgen, open je de Terminal en tiep je:
    [code:1:6117c00912]sudo nano /etc/smb.conf[/code:1:6117c00912]
    (je wachtwoord intikken, en enter)

Dit is het configuratiebestand van de samba server en hierin kan je je workgroup veranderen.
    Dat gaat als volgt:

Met de pijltjestoetsen kun je bladeren door het bestand. Wat jij nodig hebt, is de volgende regel:
    [code:1:6117c00912]workgroup = Workgroup[/code:1:6117c00912]
    Bij mij staat die op regel 42, maar ik heb er zelf wel het een en ander in zitten knoeien dus het kan anders zijn bij jou.
    Anyway, je gaat met de pijltjestoetsen naar die regel en zorgt dat er staat:
    [code:1:6117c00912]workgroup = Michiels[/code:1:6117c00912]

Vervolgens doe je de toetscombinatie control+X. Er wordt gevraagd of je het op wil slaan, dus typ y en dan weer enter.
    Daarna je Mac even rebooten en dan zit hij als het goed is op de workgroup Michiels.

Als het niet lukt hoor ik het wel.

Bijdrager
    J.
    ”wilko”

Om je Mac in de goeie werkgroep te krijgen, open je de Terminal en tiep je:
    [code:1:69b1769bc9]sudo nano /etc/smb.conf[/code:1:69b1769bc9]
    (je wachtwoord intikken, en enter)

Dit is het configuratiebestand van de samba server en hierin kan je je workgroup veranderen.
    Dat gaat als volgt:

Met de pijltjestoetsen kun je bladeren door het bestand. Wat jij nodig hebt, is de volgende regel:
    [code:1:69b1769bc9]workgroup = Workgroup[/code:1:69b1769bc9]
    Bij mij staat die op regel 42, maar ik heb er zelf wel het een en ander in zitten knoeien dus het kan anders zijn bij jou.
    Anyway, je gaat met de pijltjestoetsen naar die regel en zorgt dat er staat:
    [code:1:69b1769bc9]workgroup = Michiels[/code:1:69b1769bc9]

Vervolgens doe je de toetscombinatie control+X. Er wordt gevraagd of je het op wil slaan, dus typ y en dan weer enter.
    Daarna je Mac even rebooten en dan zit hij als het goed is op de workgroup Michiels.

Als het niet lukt hoor ik het wel.

Inderdaad hij zit nu in Michiels netwerk. Bedankt daarvoor. Maar hij wilt nog steeds geen printer vinden… Als ik dan druk op meer printers en de computer aanklik waar ik de printer is op aangesloten dan ziet hij ze wel en voegt hij ze ook toe maar dan werken ze nog altijd niet als ik iets wilt afdrukken.

Bijdrager
    wilko

Dat kan WouterReyntjes je vast wel uitleggen, daar heb ik geen ervaring mee:

”WouterReyntjens”

je moet hem de eerste keer aansluiten met een usb kabel, doe dit eens dan leg ik het verder uit.

Bijdrager
    J.
    ”wilko”

Dat kan WouterReyntjes je vast wel uitleggen, daar heb ik geen ervaring mee:

”WouterReyntjens”

ow dat had ik gemist, direct eens proberen se:P

edit: ok, mijn dat aansluiten op usb lukt het printen direct, hij word direct en herkent enook het programma dat niet werkte werkt, maar wat moet ik nu, want ik geraak er nietmaar aan uit :s

Bijdrager
    WouterReyntjens

volgende stap is:D :
    * je trekt de usb kabel uit, en kijkt of hij op het netwerk zit, zoja ga dan naar systeemvoorkeuren=>afdrukken=>+=>kijk of hij erbij staat anders klik je op meer printers en bovenaan kies je canon ij network (als dat kan), als dit gaat ben je al een heel eind op weg.

laat me weten tot waar je raakt,

grtz

Bijdrager
    J.
    ”WouterReyntjens”

volgende stap is:D :
    * je trekt de usb kabel uit, en kijkt of hij op het netwerk zit, zoja ga dan naar systeemvoorkeuren=>afdrukken=>+=>kijk of hij erbij staat anders klik je op meer printers en bovenaan kies je canon ij network (als dat kan), als dit gaat ben je al een heel eind op weg.

laat me weten tot waar je raakt,

grtz

Ja ik geraak tot in de canon ij network, maar daar komt niets tevoorschijn :s

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.