30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Dahlia

mac-to-mac films streamen (apple tv nodig?)

Ik probeer me in te lezen maar het duizelt me. Als ik films (in film-map, niet in iTunes) van ene mac naar de andere wil streamen, wat heb ik dan nodig? Moet ik een Apple TV aanschaffen? Ik heb een Time Capsule en verder weinige (geen) ervaring met het gebruiken van een thuis netwerk.
    Ik wil liefste ook nog naar de TV kunnen streamen en ik neem aan dat ik dan in iedergeval een ATV nodig heb, maar los daarvan, hoe stream ik media van mac naar mac?

Daarnaast wat betreft Airplay: gaat dat alleen over iTunes? Waar vind ik dat, want daar kom ik ook niet achter. Is dat een app of een functionaliteit binnen iTunes.

Inactief
    Anoniem

Dat kan volgens mij gewoon met bestandsdeling. Je maakt op Mac A verbinding met Mac B waar de film staat en opent dan het filmbestand. De film wordt dan op Mac A afgespeeld.

Bijdrager
    Dahlia

oh echt, zo simpel?! geen netwerk nodig, geen app, geen streamen? Wow. Ik ga het proberen.

Suffe vraag misschien, maar waarvoor hebben mensen een AppleTV? Kan je ook films die niet in iTunes staan afspelen?

Ik heb een LaCinema harde schijf aan mijn TV hangen, maar dat is een gedoe om iedere keer je op je knieen te gaan en je macbook aan te sluiten en de films over te zetten (ik weet het, “gedoe” is relatief gezien wereldhonger en oorlogen, waar hebben we het over….maar toch).

Inactief
    Anoniem

Bestandsdeling doe je wel over een netwerk. Er moet een verbinding zijn tussen de 2 Mac’s. Hetzij via wifi of een bekabeld netwerk.

Bijdrager
    KarelWillem

Met bestandsdeling stream je niet van de ene naar de andere Mac, maar open je gewoon een bestand die ergens anders staat.

Daar is natuurlijk wel een ‘netwerk’ voor nodig. Hetzij met een draadje (ethernet), hetzij draadloos (WiFi).

Mensen hebben een Apple TV 2, omdat ze ook eenvoudig van de Mac naar de TV willen streamen.
    Je noemt het zelf al; niet op je knie├źn voor de TV dus.

AirPlay is een functionaliteit van iTunes op je Mac naar bijvoorbeeld de Airport Express (muziek), of de Apple TV 2 (muziek en/of video).

AirPlay doet hetzelfde vanaf een iPod touch, iPhone of iPad.

Bijdrager
    Sascha

Je kan ook mediacenter-software gebruiken zoals Plex. Dat installeer je dan op beide computers. Op de ene computer staan al je films en de andere computer kan deze middels Plex ook gewoon afspelen.

Wil je weten hoe dat in zijn werk gaat? Bezoek dan eens mijn website http://macminimediacenter.tk en lees Deel 3 eens door.

Veel succes en plezier alvast.

Bijdrager
    Dahlia

thanks, ga ik uitproberen!
    alleen vooruitlopend op de apple tv die ik vast ook wil aanschaffen, al was het maar omdat het zo’n lekker ding is: hoe kan het ??!?!?! dat ik geen films in mijn itunes library kan toevoegen?!?!?! Ik gebruik al MovietoiTunes http://dettmer.maclab.org/movie2itunes.html
    de map waar de reference file naar toe moet heb ik maar zelf aangemaakt in de iTunes folde (“movies”) en daarna de aangemaakte file gesleept in de library. Krijg groen plustekentje maar kan ‘m vervolgens niet vinden. Dit stoort me mateloos! Ik ga ook Plex proberen, maar toch.

Inactief
    Anoniem

Met bestandsdeling stream je niet van de ene naar de andere Mac, maar open je gewoon een bestand die ergens anders staat..

Serieus: wat is het verschil?

Bijdrager
    stavos

Waarschijnlijk de manier van gegevens overdracht. Knijp je een fles water leeg of laat je de zwaartekracht zijn werk doen en de fles leeglopen.. Resultaat is hetzelfde, alleen de handeling ervoor niet.

Bijdrager
    Dahlia

ok, stomme vraag vast, maar hoe krijg je dan een connectie tussen de ene en andere mac, liefst zonder de WIFI verbinding met internet te verliezen. Moet je een locaal netwerk aanmaken of werkt het anders?

Bijdrager
    stavos

Zitten beide Macs op internet via WiFi? Op dezelfde router? In hetzelfde netwerk?:wink:

Bijdrager
    segher

waarom niet gewoon met bleutooth ?

Bijdrager
    SunKeeper

@segher: Met bleu-wat? Daar kun je niet mee streamen, daar is het 100 keer te traag voor.

Ga naar Systeemvoorkeuren > Delen op de Mac waar die films op staan.

Kijk dan links in het rijtje en zoek “Bestandsdeling”, klik daarop.

Ongeveer in het midden zie je vervolgens een vak waar boven staat: “Gedeelde mappen:”

Klik onder dat vak op de [+] -knop, en navigeer naar je ‘Films’-map. Selecteer die, en dan komt die in het vak te staan.

Klik erop en kijk dan naar het vakje ernaast “Gebruikers”. Klik daaronder weer op de [+] -knop, en in het vakje wat dan verschijnt kun je een gebruiker kiezen. Nu is het even de vraag of je de naam van de account op de andere Mac ziet staan.

Zo ja, klik erop. Zo nee, kun je die proberen toe te voegen. Als dat niet lukt, kun je het venstertje sluiten, en in het “Gebruikers”-vak bij “Iedereen” de optie “Alleen lezen” activeren. (standaard staat dat al zo volgens mij)

Zorg dat helemaal links het vinkje voor bestandsdeling is aangevinkt, en kijk dan op de andere Mac in de Finder. Daar komt nu een kolom “GEDEELD” bij, en als je daar op klikt kun je daarna je andere Mac en vervolgens de film-map aanklikken. Daarna is het een kwestie van dubbel klikken op de juiste film.

Inactief
    Anoniem
    SunKeeper op 22 september 2011

@segher: Met bleu-wat? Daar kun je niet mee streamen, daar is het 100 keer te traag voor.

Ga naar Systeemvoorkeuren > Delen op de Mac waar die films op staan.

Kijk dan links in het rijtje en zoek “Bestandsdeling”, klik daarop.

Ongeveer in het midden zie je vervolgens een vak waar boven staat: “Gedeelde mappen:”

Klik onder dat vak op de [+] -knop, en navigeer naar je \’Films\’-map. Selecteer die, en dan komt die in het vak te staan.

Klik erop en kijk dan naar het vakje ernaast “Gebruikers”. Klik daaronder weer op de [+] -knop, en in het vakje wat dan verschijnt kun je een gebruiker kiezen. Nu is het even de vraag of je de naam van de account op de andere Mac ziet staan.

Zo ja, klik erop. Zo nee, kun je die proberen toe te voegen. Als dat niet lukt, kun je het venstertje sluiten, en in het “Gebruikers”-vak bij “Iedereen” de optie “Alleen lezen” activeren. (standaard staat dat al zo volgens mij)

Zorg dat helemaal links het vinkje voor bestandsdeling is aangevinkt, en kijk dan op de andere Mac in de Finder. Daar komt nu een kolom “GEDEELD” bij, en als je daar op klikt kun je daarna je andere Mac en vervolgens de film-map aanklikken. Daarna is het een kwestie van dubbel klikken op de juiste film.

Met bestandsdeling stream je niet van de ene naar de andere Mac, maar open je gewoon een bestand die ergens anders staat.

Bijdrager
    SunKeeper

En toen?

Ik kan ook niet ontdekken wat het verschil is wat KarelWillem bedoelt.

Het stukje wat de Mac nodig heeft vraagt hij op, speelt het af, volgende stukje opvragen, afspelen, enz.. streamen inderdaad.

Werkt ook prima met programma’s. Als je een app niet op een bepaalde Mac ge├»nstalleerd hebt staan, maar wel even kort wilt draaien. (bijv. coconutBattery om iets simpels te noemen) Deel de programma’s-map op de Mac waar je dat programma wel staat, en hup, op de andere Mac openen en draaien.

Enkel iWork protesteert dan, maar de rest draait redelijk vlekkeloos.

Bijdrager
    segher

oh oke

Bijdrager
    Dahlia

vette shit :):thumbsup:
    thanks
    ik kende alleen een lokaal netwerk aanmaken om bestanden over te hevelen. Duurt eindeloos lang en bovendien kan je niet tergelijkertijd online. Dit klinkt veel beter, of we het nou streamen noemen of niet.

Inactief
    Anoniem
    SunKeeper op 22 september 2011

En toen?

Ik kan ook niet ontdekken wat het verschil is wat KarelWillem bedoelt.

Het stukje wat de Mac nodig heeft vraagt hij op, speelt het af, volgende stukje opvragen, afspelen, enz.. streamen inderdaad.

Precies.
    Vandaar ook mijn vraag:

Zoals Stavos al aan gaf: het resultaat blijft toch hetzelfde: Dahlia kan films die op Mac A staan op Mac B bekijken en dat was als ik het goed heb begrepen ook de bedoeling.

Bijdrager
    Dahlia

Ok, dat is me gelukt. Ik load alles down op m’n macbook, vraag me niet waarom. Maar vervolgens wil ik het op zowel iMac als op TV kunnen spelen zonder filetransfer-gedoe. Dus ik heb net geleerd hoe je op de iMac bestanden kan delen (duh) en zo films kan afspelen van ene mac op de ander. Maar nu nog op de tv. Een apple tv werkt alleen via iTunes, toch? En dan hebben we een probleem want het lukt me niet om de files in iTunes te krijgen en te kunnen afsprelen.

Gouden tips?

(P.S. ben niet erg gehecht aan iTunes trouwens….)

Inactief
    Anoniem

Kijk eens naar Handbrake. Daarmee kan je vrijwel ieder video formaat converteren naar een voor iTunes / AppleTV te begrijpen bestand.

Bijdrager
    Dahlia

zonder te converteren liefst…:slant:

Bijdrager
    stavos

Zonder converteren is het aansluiten van je Mac op je TV een van de weinige opties die je hebt. Voor alle andere methodes zul je bijna altijd je materiaal om moeten zetten. Tenzij het natuurlijk al in het juiste bestandsformaat staat, maar materiaal van internet staat dat meestal niet.

Inactief
    Anoniem

Of zo’n mediaplayer die bijna alle bestanden aankan.

Heb er zelf geen verstand van maar er zijn forumleden die er bij zweren.

Bijdrager
    KarelWillem
    Meh1965 op 22 september 2011

Met bestandsdeling stream je niet van de ene naar de andere Mac, maar open je gewoon een bestand die ergens anders staat..

Helemaal niets.

Bijdrager
    KarelWillem
    Dahlia op 22 september 2011

zonder te converteren liefst…:slant:

Heb je een iPhone, iPod touch of iPad?

Dan heb je i.c.m. een Apple TV 2 een real-time videoconverter.
    Of mediaspeler, hoe je het wilt noemen.

Download bijvoorbeeld AirVideo voor iOS en speel in real-time ALLES af wat je maar wilt wat op je Mac staat.

Geen conversie (nou ja, real-time dan), geen gedoe, geen iTunes.

Inactief
    Anoniem
    KarelWillem op 22 september 2011
    Meh1965 op 22 september 2011

Serieus: wat is het verschil?Helemaal niets.

Kort samengevat: bestandsdeling is wat anders dan streamen maar er is geen verschil.;-)

Bijdrager
    KarelWillem

Yep.

Bijdrager
    Dahlia

Heb je een iPhone, iPod touch of iPad?
    Dan heb je i.c.m. een Apple TV 2 een real-time videoconverter.
    Of mediaspeler, hoe je het wilt noemen.
    Download bijvoorbeeld AirVideo voor iOS en speel in real-time ALLES af wat je maar wilt wat op je Mac staat.

maar speelt dat af op de TV dan? Even voor me zien: ik heb macbook met films, een Apple TV2 en een iphone/ipad. Ik zie dat ik kan streamen naar m’n iPad (volgens http://www.inmethod.com/air-video/index.html;jsessionid=907A5B1A9D7D841AB800CD4CDAA7D60B) maar naar m’n tv, dus andersom, ook?
    Sorry voor de aanhoudende vragen, maar ik wil het pas aanschaffen als het inderdaad kan wat ik hoop…

Bijdrager
    KarelWillem

Even op een rijtje:

Er draait op je Mac een programma dat AirServer heet.
    Er draait op je iPad een app dat AirVideo heet.

In AirVideo kies je een film uit de lijst.
    Als de film start met spelen, klik je op de AirPlay knop.
    Kies je Apple TV 2.

Klaar.

Bijdrager
    Dahlia

bon:)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.