13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    4ilo

Mac super traag.

Beste,

Sinds ongeveer een week geleden is mijn macbook pro (13-inch, medio 2012) ineens vreselijk traag.
    2 dagen geleden zet ik ’s ochtends mijn laptop aan, hij start op tot aan het inlogscherm. Ik voer mijn wachtwoord in, en hij doet niks meer. Hij loopt vast, en logt niet in. Ik heb dit een half uur laten doen zonder resultaat. Dit heb ik 3 keer geprobeerd.

Toen heb ik met het herstelprogramma een schone mac osx installatie geïnstalleerd, in de hoop dat hij daardoor wel terug op zou starten.

Deze installatie duurde ontzettend lang, veel langer dan het zou moeten duren.

Nu start mijn mac terug op, maar is nog veel trager dan vorige week, als ik ergens op klik moet ik soms 2minuten wachten voor er reactie komt.

Wat zou dit kunnen zijn?

alvast bedankt,
    Olivier

Bijdrager
    heliasje

heb je als eens in activiteitenweergave gekeken, misschien dat er ergens een programma op de achtergrond draait wat veel verbruikt ? Mvg

Bijdrager
    4ilo

Nee, dat is het niet, daar zie ik geen uitzonderlijk verbruik.

Olivier

Bijdrager
    heliasje

misschien eens een hardware test uitvoeren of eens met een andere gebruiker inloggen

Bijdrager
    heliasje

controleer ook eens met SMARTUtility

Bijdrager
    4ilo

Dit is het resultaat als ik scan met SMARTUtility.

Bijdrager
    Targaryen

Neem zeker een back-up van je data en herstel dan je schijf. Als het dan nog niet opgelost raakt, dan is je schijf naar de vaantjes.

Bijdrager
    4ilo

ok, bedankt, ik zal het proberen.

Olivier

Bijdrager
    Rickje

Je schijf is een tijdbom nu. Backuppen en vervangen.
    Tenzij je met iets dat onbetrouwbaar is wilt werken.

Bijdrager
    heliasje

er is waarschijnlijk nog garantie op, dan kun je deze kosteloos laten herstellen

Bijdrager
    SunKeeper
    Targaryen op 12 januari 2014

Neem zeker een back-up van je data en herstel dan je schijf. Als het dan nog niet opgelost raakt, dan is je schijf naar de vaantjes.

Nou, je kunt herstellen tot je erbij neervalt, maar dit gaat nooit meer goedkomen. De schijf is hardwarematig een wrak, Schijfhulpprogramma kan alleen softwarefouten herstellen.

Hier zitten zoveel reallocated sectors op (stukjes van de schijf die zijn afgekeurd en ter vervanging een reservestukje hebben toegewezen gekregen) en ook nog eens bad sectors die niet reallocated zijn (dus onherstelbaar kapot en niet buiten gebruik te stellen) dat alles wat je er op wegschrijft nog maar zeer de vraag is of je het daarna ooit nog terugvindt.

Backuppen indien dit lukt, lukt het niet is het heel jammer. Als er nog garantie geldt, z.s.m. laten vervangen.

Bijdrager
    4ilo

Ok, bedankt allemaal.

Olivier

Bijdrager
    cmug

Wie kan mij vertellen in dit kader waarom je SMARTUtility zou moeten gebruiken ? Apple heeft toch standaard meegeleverd in Schijfhulpprogramma ‘Controleer schijf ‘ . Dat doet toch hetzelfde ?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.