One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Mac start steeds op met Schijfhulpprogramma

Mac start steeds op met Schijfhulpprogramma

Profielfoto van Industriousiris

Industriousiris op 28 september 2017 #

Een van mijn iMacs start plotseling niet meer op… Iedere keer kom ik terecht in het Schijfhulpprogramma en als ik dat dan uitvoer, lijkt er niets aan de hand. Heb geprobeerd OS X opnieuw te installeren, maar dan zegt hij: disk is locked.

Punt is dat onlangs de externe HD, waar de backup opstond het ook heeft begeven….

Ik heb ook een SMC- en een PRAM-reset geprobeerd, zonder succes:-(

Enig idee wat ik nog kan doen? Kan ik op de een of andere manier nog een backup maken?

Profielfoto van Blieper

Blieper op 28 september 2017 #

Ik zou hier eens kijken

Ik denk dat je in jouw geval het beste in Recovery Mode kunt opstarten

Profielfoto van koen

koen op 28 september 2017 #

Welke iMac? Welke OS versie?

@koen Dat kan ik nu dus niet precies zien. Het is een 24″, maar nog die van een inch dik. Er is al twee keer een nieuwe HD ingezet. Een keer, omdat Apple zelf dat initieerde, omdat de schijf die erin gebouwd was niet goed zou zijn en 1 een paar jaar terug….

OSx is Sierra, volgens mij de laatste versie.

@blieper, zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is dat waar hij sowieso in opstart. Als ik opstart met Command-R ingedrukt, kom ik in ieder geval ook weer bij dat MacOSUtilities scherm. Daar kan ik dan kiezen uit:

Restore from Time Machine
Reinstall macOS
Get Help Online
Disk Utility

Die eerste heb ik niet. Die tweede lukt niet, omdat de enige schijf die ik daar te zien krijg op slot zit. Het is een recovery schijf, lijkt me ook niet de schijf die ik moet hebben….

Derde werd ik niet wijzer van en 4e heb ik verschillende keren geprobeerd, maar maakt geen verschil. Het is daar ook net of de echte HD waar alles opstaat weg is. De namen lijken anders.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 28 september 2017 #

Je moet eens beginnen met optie 4 en dan de disk aanklikken, die vlak onder ST3100…. staat.
(Als dat niet lukt, dan de ST3100… proberen)
Als de disk grijs is, klik dan eens op ‘mount’ **

Dan kiezen voor ‘First Aid’:

**) Lukt dat niet, dan eens kijken Apple Diagnostics.

Industriousiris op 29 september 2017 #

@night Bedankt voor de tip en de moeite! Ik krijg de volgende melding:

First Aid process has failed. If possible back up data on this volume. Click to continue.

Hoe maak ik een backup, als ik nergens bij kan?

[afbeelding geroteerd door moderator]

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door Profielfoto van Night Night.
  • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Image re-rotated
Profielfoto van HiSkippy

HiSkippy op 29 september 2017 #

Heb dit ook gehad met een MacBook. De hdd was blijkbaar beveiligd met filevault en daarom was hij locked en toonde hij als ware hij vol. Zelfde als jouw plaatje.
Heb de disk unlocked met het systeem wachtwoord van de admin. Hoe hij in de locked mode is gekomen blijft duister, maar inloggen met verkeerde wachtwoord een paar keer zou de oorzaak kunnen zijn geweest, in mijn/dit geval. In ieder geval nadat de disk unlocked was, heb ik opnieuw opgestart en kon ik gewoon weer inloggen met het gebruikersaccount en was alles normaal. Ik heb wel filevault daarna uitgezet. Koste 24 uur, maar wilde niet weer in deze problemen komen. Hoe ik hem unlocked heb, weet ik niet meer precies. Kreeg de optie denk door ehbo of erase te proberen, wat dan niet lukt maar wel de optie geeft unlock disk. Succes!

Industriousiris op 29 september 2017 #

Ah, dat geeft wat hoop @hiskippy! Ik heb even gekeken, maar nergens wordt er een wachrwoord gevraagd.
Echter kon ik hierdoor wel weer gerichter googelen en heb wat dingen gevonden die ik ga uitproberen. Moet eerst even een nieuwe externe HD kopen voor een backup.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 29 september 2017 #

Let op: alleen gebruiken als de disk weergegeven wordt als ‘Locked’.

Als het goed is kan je vanuit Recovery Mode ook Terminal opstarten. Van daaruit moet je eerst het volume UUID achterhalen.

Dat doe je met

diskutil corestorage list

Je moet dan zo’n soort plaatje krijgen:

Als je de volume UUID hebt gekopieerd, kun je met onderstaand commando:

diskutil corestorage unlockVolume UUID -stdinpassphrase

(stdinpassphrase zorgt ervoor dat er om je password gevraagd wordt). Als alles goed gaat en je het juiste wachtwoord hebt ingetypt, zou de drive moeten unlocken en mounten. Dan moet je iets zien als hieronder:

Desgewenst kun je daarna ook het volume de-crypten (dus de filevault ongedaan maken):

diskutil corestorage revert UUID -stdinpassphrase

Je kunt dan de voortgang volgen m.bv. het commando:

diskutil corestorage list

(de belangrijkste gegevens zijn blauw gemaakt)

Let op: Indien je een recovery key hebt, is de werkwijze iets anders…

(bron)

Industriousiris op 06 oktober 2017 #

@night

Sorry voor mijn late reactie, life got in the way…
Ben er niet meer aan toegekomen om er verder mee aan de slag te gaan. Heb nog een vraag, want waar staat dat de schijf op ‘Locked’ staat? Ik zag dat alleen toen ik probeerde OSX opnieuw te installeren. En dat was de Recovery schijf die Locked was, klopt dat dan?

Profielfoto van HiSkippy

HiSkippy op 06 oktober 2017 #

Ik zou die ST31000…… aanklikken en dan weer hoofdschijf en niet recovery schijf. En dan niet first aid/ehbo maar erase/wissen proberen. Daarop kreeg ik de melding disk locked en de vraag to unlock. Ja gedaan en toen werd een ww gevraagd. De recovery schijf kan je nooit zo in volgens mij.

Industriousiris op 09 oktober 2017 #

@hiskippy Ik krijg de vraag unlock niet, als ik dat aanklik…

Is hij dan wellicht toch niet locked?

Industriousiris op 11 oktober 2017 #

Ben nu bezig een backup DMG-image aan het maken dmv DiskDrill… Om daarna een nieuwe installatie van OS X te doen. Hopelijk gaat dit lukken!

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 11 oktober 2017 #

Je hebt een dubbel probleem: je externe harddisk is gecrashed en je interne harddisk is niet goed benaderbaar. Ik maak me echt zorgen om je data!
Zorg eerst voor een nieuwe, goede externe disk en installeer dáár (High) Sierra op. Dan kan je daar vanaf opstarten en je data veilig gaan stellen via de Migratie-assistent.
Daarna kun je je interne disk gaan wissen (dus OOK de recovery partitie en de EFI partitie en het geheel weer één HFS+ journaled partitie maken). Dan wederom macOS installeren, maar nu op je interne disk (let op dat je je niet vergist ;-) ) en tijdens de installatie je data van de externe disk gelijk laten kopiëren naar je interne disk. De externe disk kan je dan daarna weer als (TimeMachine)backup gaan gebruiken.

Industriousiris op 12 oktober 2017 #

@night Ja, daar maak ik me dus ook ernstige zorgen om. Ik gebruikte Diskdrill (https://www.cleverfiles.com/hard-drive-backup.html) om een bootable disk op een USB stick te maken. Als ik die schijf kies om mee op te starten, kom ik alsnog in recovery mode.  Toen met diezelfde Diskdrill geprobeerd n tot 2 x toe een backup te maken op een nieuwe externe HD. De eerste keer ging bijna meteen mis, de tweede keer was hij na úren bezig te zijn en boven de 95% er ook niet in geslaagd…

Ga het nog 1x daarmee proberen en anders koop ik een FireWire kabel met een Thunderbold hub (oude iMac heeft geen Thunderbold, nieuwe geen FireWire) en probeer ik het op die manier met Target Disk Mode om gegevens van de defecte Mac op een op de nieuwere iMac aangesloten HD te zetten.

Heb ook gekeken hoe ik een bootable installatie van OS X op de HD kan zetten. Dat kan ik vannacht nog proberen, want dat duurt ook weer uren en dan kan ik de computer niet gebruiken en dat is niet echt handig nu…

Over dit topic

Gestart op 28 september 2017 door Industriousiris

Laatste reactie door Industriousiris

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?