15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    dVuchi

Mac sluit niet af als externe harde schijven aanstaan.

Hallo,

Sinds enkele dagen doet mijn mac moeilijk bij het afsluiten, meer bepaald als de 2 externe schijven aanstaan en gekoppeld zijn. Als ik deze schuiven wil uitwerpen (op de correcte manier) dan blokkeert heel het systeem en moet ik hem met de knop uitzetten.

Als ik ‘m opstart zonder de externe schijven aan te zetten, dan sluit hij wel correct af.

Wat heb ik al geprobeert:
    – Clean opstarten;
    – Opstarten op de dvd;
    – schijven hersteld (zowel die van de mac zelf als de externe);
    – ….

Niets heeft geholpen.

Wie kan er mij helpen?

(Indien belangrijk: externe schijven zijn 2 lacie’s van 1 TB, OS: nieuwste versie, geupdate op 25/01/2011)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Vinhelper

Het is het handigste om harde schijven alleen aan te koppelen als je Mac al aanstaat, en ook altijd weer loskoppelen voordat je je Mac uitzet.

Maar waarom zet je je Mac zo vaak aan en uit? Of begrijp ik dat verkeerd?

Bijdrager
    dVuchi

Als ik ze wil uitwerpen als hij nog aanstaat blokkeert alles, dat is het probleem eigenlijk net want oorspronkelijk koppelde ik ze los voor het uitzetten.

Vaak en en uitzetten… elke ochtend op, elke avond af? =D

Bijdrager
    Maverick9898

Je kan met Disk Utility kijken of er eventueel wat aan de hand is met je harde schijven. Wie weet geeft die wat nuttigs aan;).

Je kan je Mac beter altijd aan laten staan en s’avonds (of als je ‘m lang niet gebruikt) in Sleep. Dat is beter voor de hardware.

Bijdrager
    dVuchi

Bij één van de 2 schijven blijft het schijfhulpprogramma hangen. De andere is in orde.

Nooit uitzetten is niet echt een oplossing… Dat ik van dag op dag die schijven gewoon niet kan uitwerpen zou toch niet mogen? (het icoon verdwijnt wel van men scherm maar als ik ze uitzet, komt de gekende foutboodschap op men scherm)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zet de Mac uit.
    Sluit alles nu eens aan (ook de power dus van de drives als die een schakelaar hebben), behalve dan die ene drive waar schijfhulp op hangt, en start op
    Voer een shutdown uit, wat gebeurt er nu?
    (als het goed gaat: herhaal dat eens maar dan met die ene drive er weer bij, dan weet je of het daar aan ligt)

Maar:
    Waarom ontkoppel je de drives voordat je de Mac uit zet? Dat heb ik nog nooit met de hand gedaan met externe drives want ze worden namelijk software-matig ontkoppeld tijdens het shutdown proces… (en dat hangt op zijn beurt dan als de drive om wat voor reden dan ook niet wil un-mounten) Sommige drives blijven dan aan, andere gaan in de sluimer.
    Ik heb 5 externe, je denk toch niet dat ik dat steeds met de hand ga doen? Bij mij staat alles constant aangesloten en aan.

En bovendien is het inderdaad zo dat aan/uit zetten, e.v.t. losmaken van stekkers, voor zowel de computer als een drive slecht(er) is voor de hardware.

Bijdrager
    dVuchi

Hendrik,

ik heb nu opgestart en een poging gedaan om af te sluiten met:
    – schijf A én schijf B AAN,
    – schijf A uit en B aan,
    -schijf A aan en B uit,
    Telkens zonder resultaat. zolang er één aanstaat lukt het niet.

Maar het ligt zeker aan de schijven. Als alles ontkoppelt is, is er geen probleem…

Blijkbaar is alles uitzetten niet echt zo goed? Dus alles op sluimer zetten is beter?

Bedankt in elk geval!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat je probleem betreft:
    Heb je de Mac al eens helemaal uit gezet? En dan bedoel ik ook de stroom er af?
    Als je dat namelijk doet, worden o.a. de USB/FW poorten ge-reset. Misschien helpt dat.
    En als extra maatregel kun je dan gelijk een PRAM reset uitvoeren: cmd-alt-p-r ingedrukt houden bij het aanzetten tot na de 2e opstart boing. (Daarna moet je dan mogelijk bepaalde instellingen weer opnieuw uitvoeren)

Verder is OS-X ontworpen om constant aan te staan (en daarmee dus ook de Mac). Steeds uitzetten van gevoelige elektronica verhoogd de slijtage. In het geval van drives ontstaat er dan sneller speling door constant uitzetten en krimpen van metalen onderdelen. Het is dus beter om de sluimerstand te gebruiken.

Bijdrager
    dVuchi

Beide acties ondernomen, nog steeds geen verandering…

Misschien weet ge iets meer als ik zeg dat bij het afzetten (met schijven aan) men bureaublad, dock, … alles weg gaat en komt het blauwe scherm met vooruitgangsindicator (draaiend rondje)

ik kreeg dit scherm soms na een update, voor enkele seconden maar… ja nu blijft het zo. Ondertussen heb ik ‘m al 10-tal keren met de aan/uit knop moeten uitzetten… keer op keer breekt mijn hart ofzo.

En ook, meestal vind ik wel via fora ofzo hoe het op te lossen, maar ik ben nog niemand tegengekomen met hetzelfde probleem…

Als het gefixt raakt, ga ik uw raad toch opvolgen van gwn sluimer in plaats van volledig af te zetten.

Bijdrager
    1984
    dVuchi op 30 januari 2011

Dat ik van dag op dag die schijven gewoon niet kan uitwerpen zou toch niet mogen? (het icoon verdwijnt wel van men scherm maar als ik ze uitzet, komt de gekende foutboodschap op men scherm)

Maar zijn die schijven dan ook verdwenen uit schijfhulpprogramma, (zoniet de USB /FW lostrekken nadat je schijf in de Finder hebt verwijderd, maar je bent niet de enigste met dat probleem

Bijdrager
    dVuchi

Na het loskoppelen (software) van de schijven, blokkeert het schijfhulpprogramma gewoon… kheb ze dan uitgetrokken (usb) maar toen kwam er geen foutmelding. Kheb m dan is willen uitzetten (dus met de schijven uitgetrokken) maar toen blokkeerde ‘m helemaal…

zuur!

Moderator
    Night

Wordt er door het OS of openstaande programma’s data gebruikt die op één of meerdere van je disks staan?

Is er een verschil of je alle programma’s hebt afgesloten en de Finder handmatig herstart hebt voordat je afsluit?

Heb je de inhoud van de folder /Volumes (bereikbaar via cmd-G in de Finder) al eens gewist?

Bijdrager
    dVuchi

De twee schijven bevatten Muziek en Films. De mac zelf is helemaal leeg. Dus alles hangt eigelijk af van de schijven, op de programma’s na.

Als ik die folder /volumes wis… heeft dat gevolgen voor de computer? ik bedoel, moet ik van de weinige bestanden op de mac zelf een kopie maken?

Na het (forceer)stoppen van Finder en terug starten, is er geen verschil met het afsluiten. Dat rondje blijft komen.

Ik hoor hier ook zeggen dat uitzetten eigelijk niet zo best is… Dat de mac op sluimer staat heb ik opzich geen probleem mee maar dat die schijven 24/24 draaien kan toch ook niet goed zijn, of ben ik mis?

Bedankt voor de moeite in elk geval

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Via systeemvoorkeuren (energie stand) kun je indien de schijf deze mogelijkheid heeft voor de sluimerstand kiezen. Het staat er ook bij he?: “indien mogelijk“. Afhankelijk van het ontwerp gaat een drive of op eigen houtje in de sluimer, of hij gaat langzamer draaien. Ik heb 5 drives die in principe altijd aan staan, maar sommige voelen warm aan en andere min of meer koel als ik de computer na vele uren uit de sluimerstand haalt en dat komt vermoedelijk doordat sommige drives in een soort “halve sluimer” vallen ook al zeg ik tegen systeemvoorkeuren laat maar draaien…

Bijdrager
    dVuchi

ze vallen zelf in slaap na een tijdje.. ik ga het voorlopig zolaten. Alles op sluimer is uiteindelijk alleen maar handiger.. geen geklungel meer met schakelaars enzo.

bedankt iedereen!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.