30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    sykkelhus

mac schijf

Ik zie sinds update Catalina twee keer mijn harde schijf in mijn schijfhulp programma  staan ,wat doe ik daarmee . ?

Bijdrager
    fred44nl

niks mee doen.

stilletjes laten staan, want dat hoort zo.

Bijdrager
    sykkelhus

okido.staat mij niet in weg ,maar vond het vreemd

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@sykkelhus,

Je ziet waarschijnlijk dat je harddisk in twee gedeeltes is verdeeld, dat hoort zo bij Catalina.

Bijdrager
    mowat

Ja , één schijf voor het systeem en één schijf voor de gegevens. In schijfhulpprogramma zie je hoeveel ruimte ze elk gebruiken. En zoals gezegd , dat is nieuw in Catalina.

Maar , ik vraag me nog steeds af waarom Apple die 2 schijven ook in je navigatiekolom zet. Dat is toch verwarrend en de gebruiker heeft er toch niets aan.

Ik dacht eerst dat het een foutje was , een bug , maar na de eerste naamloze update en na de eerste echte update van Catalina staan de 2 vermeldingen nog steeds in de navigatiekolom.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door mowat.
    Bijdrager
    GoeieDag

Dat is anders niet standaard, Mowat. Althans, ik zie geen 2 schijven.

Sleep ze er eens uit en vink opnieuw aan in de voorkeuren.

Bijdrager
    mowat

@ Goeiedag,

Het leek mij inderdaad ook niet standaard. Hetgeen je voorstelt is het eerste wat ik gedaan heb. In voorkeuren alles eens aan- en afgevinkt , zowel

in voorkeuren/algemeen als in voorkeuren/navigatiekolom maar de twee schijven komen telkens terug.

Het verschil met de weergave in schijfhulpprogramma is dat daar de 2 schijven duidelijk verschillend zijn , de ene zo’n 10 Gb (systeem) , de andere zo’n 194 Gb(gegevens).

Bij de weergave in de navigatiekolom hebben ze wel de naam Catalina en catalina-gegevens maar als ik op de info klik dan krijg ik identiek tweemaal dezelfde gegevens voor zo’n 204 GB ( klopt met 10 + 194).  Dus het lijkt toch tweemaal dezelfde schijf ( al is de naam ook anders , C- en C-gegevens). Een tweede verschil is dat de inhoudsopgave van de ene (het systeem) in het Engels staat (users,library,system,applications)en bij de andere (Gegevens) in het Nederlands (bibliotheek , gebruikers,enz.).Nog vreemder is dat bij users de volgende verdeling “shared” is en bij gebruikers staat mijn accountnaam+gedeeld+gast). Dus intern toch blijkbaar verschil.

Ik moet wel zeggen dat alles normaal werkt en daarom waag ik me er niet aan om één van beiden te verwijderen , maar ik blijf het wel vreemd vinden.

Er wordt ook effectief maar 204 Gb ruimte opgenomen op mijn schijf , dus geen 2 x 204 Gb.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door mowat.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb geen Catalina dus ik kan er niet mee ‘experimenteren’, maar ik zie totaal het nut niet van zo’n ‘opsplitsing’ wat inconsistent is met wat je ziet als één fysieke schijf als twee volumes (partities dus) op je desktop staat. Dan zie je ook twee icons staan en dat hoort. Wat er nu gebeurt is volgens mij ‘veranderen om het veranderen’. Want als dit nut had (b.v. betere workflow) waarom dan nu pas?

Als je b.v. in het ‘Ga’ menu van de Finder je thuismap opent kijk je gelijk naar al je ‘gegevens’.

Bijdrager
    mowat

@ Hendrik,

ik ziet het nut ook niet zo onmiddelijk.

Ik lees hetvolgende :

split systeem volume – data volume :

It’s this separation of the two boot volumes that Apple hopes will help your Mac maintain integrity of the macOS operating system by preventing potentially malicious software from modifying protected files and folders on your computer.

As Apple itself states:

Catalina runs in a dedicated, read-only volume — meaning it’s completely separate from all other data and nothing can overwrite your critical operating system files.

In other words, Catalina protects the OS in its own read-only volume.

Maar zat die bescherming er voorheen ook al niet in via bv. S.I.P. ? En dan zou het bovendien volgens mij  veiliger zijn van de systeemschijf helemaal niet te tonen.

Bijdrager
    GoeieDag

Waar hebben jullie het over? Er is in de Finder niks veranderd bij Catalina.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kennelijk wel want anders was dit topic niet gemaakt.

Trouwens: eerst geef je mowat een tip over dit verschijnsel en daarna zeg je dat er niks veranderd is?

Ik heb het trouwens ook altijd al vreemd gevonden dat de user library plotseling verborgen moest worden (ook gedaan in het kader van ‘beveiliging’) terwijl tegelijkertijd de systeemmap nog gewoon geopend kon worden.

Maar zat die bescherming er voorheen ook al niet in via bv. S.I.P

Ik vermoed dat dit een uitbreiding van SIP is. Daardoor zal het voor derden nog lastiger worden om iets te laten werken op systeem niveau.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, Mowat heeft iets wat er niet hoort te zijn. Wat er is veranderd is waar het topic over begon: twee volumes in Schijfh.pr.

In Finder is de presentatie niet anders dan hoe het altijd was.

Pfff.

Moderator
    Night

hendrik ijzerbroot op 2 november 2019 om 20:16

Ik vermoed dat dit een uitbreiding van SIP is. Daardoor zal het voor derden nog lastiger worden om iets te laten werken op systeem niveau.

Ja…ik denk dat veel hulp-app-makers steeds ongelukkiger worden dat ze ooit voor het Mac platform gekozen hebben.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>GoeieDag op 2 november 2019 om 19:52</p>
    Waar hebben jullie het over? Er is in de Finder niks veranderd bij Catalina.

Het OS is meer dan alleen de Finder (wat feitelijk een programma is als elk ander). Het mag duidelijk zijn dat hulpprogramma’s zoals “schijfhulp” deel uitmaken van de globale OS beleving. En daarin lijkt er echt iets veranderd te zijn in de visualisatie van je opstartschijf wat kennelijk verwarrend overkomt.

Bijdrager
    mowat

Ik wil Goeiedag best geloven dat er bij hem niets veranderd is in Finder/navigatiekolom maar bij mij is dat dus wel het geval. Daarom is mijn vraag ook of er nog meer mensen zijn die wél 2 vermeldingen zien. En of de vermelin,g van één van de 2 volumes ofwel de vermelding van de twee het normale is. Als er maar 2 mensen zijn waarvan de ene wel en de andere niet dan kan men daaruit geen sluitende conclusie trekken wat het normale is.

Ik heb het probleem ( als je het zo mag noemen want ik heb er geen last van maar vind het enkel vreemd) eens benaderd via een opstart met ALT vanaf een ander systeem ( High Sierra omdat dat systeem ook APFS herkent). En als ik daar alles nazie kom ik op het volgende :

2 x vermelding Catalina (system en Data) in schijfhulpprogramma  , wat me normaal lijkt.

1 x vermelding Catalina (system) in systeemvoorkeuren/opstartschijf , wat me ook normaal lijkt.

Maar ook hier 2 x catalina (system en data) in finder/ navigatiekolom waarover ik me de vraag stelde.

Inactief
    Anoniem

Dit zegt Apple er zelf over:

https://support.apple.com/nl-nl/HT210650

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als dat “alleen lezen” systeem volume vervolgens toch in de navigatiekolom verschijnt / kan verschijnen heeft dat natuurlijk helemaal geen nut. Want er staat immers geen data op wat je zou willen openen. Het OS is nu kennelijk nog geslotener geworden voor ontwikkelaars of gebruikers die iets meer willen (weten) dan de doorsnee gebruiker.

Bijdrager
    mowat

Maar volgens dit verhaal van Apple is het dus wel zo dat de BEIDE volumes in de finder komen te staan.

Dus zoals het in mijn navigatiekolom staat is het normale en dat is hetgeen ik wilde weten. (alhoewel ik het nog steeds niet slim vind voor iets dat men in feite zoveel mogelijk verborgen wil houden)

Beide volumes worden in de Finder als ‘Macintosh HD’ weergegeven.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door mowat.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nou nee. Ik interpreteer dit anders mowat. Wat er volgens mij staat is dat beide volumes één keer behoren te verschijnen in de navigatiekolom als “Macintosh HD” net als dat een fusion drive één keer verschijnt. Anders zou je namelijk twee keer “Macintosh HD” zien staan. (Er staat weliswaar “beide” maar er staat maar één naam.)

Bijdrager
    mowat

Zo zou je het inderdaad ook kunnen lezen. Men had natuurlijk duidelijker kunnen zeggen dat beide volumes als slechts 1 volume ( of één van de twee) worden weergegeven in finder. Maar we blijven niet muggenziften natuurlijk.

Als het dan bij mij fout zit dan komt natuurlijk de vraag : hoe los ik dat op ,

Kan gewoon beiden uit de navigatiekolom slepen foute gevolgen hebben of is dat geen probleem ?

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, dat is wat ik je al 10 reacties hierboven adviseerde. Waarom zou de presentatie veranderen een probleem geven; je doet dan niks fysieks met de fysieke schijven.

Maar kom, laten we nog 10 reacties met kletspraat doorgaan. En trouwens: als ik zeg ‘bij mij’ dan heb ik het over een aantal Mac’s.

Bijdrager
    GoeieDag

hendrik ijzerbroot op 3 november 2019 om 13:44
    Het OS is nu kennelijk nog geslotener geworden voor ontwikkelaars of gebruikers die iets meer willen (weten) dan de doorsnee gebruiker.

Waarom? Ik denk dat Apple terecht beveiliging hoog in het vaandel heeft staan. Evident is het dat daar veel aandacht voor nodig is, zeker ook gezien het soms lage veiligheidsbewustzijn van de doorsnee gebruiker. En voor die gebruiker maakt Apple zijn systemen, niet voor de hobbyist.

De knutselaars kunnen natuurlijk de Terminal gebruiken, of inloggen als Root gebruiker; dan kun je vast zoveel verzieken als je zelf wilt.

Inactief
    Anoniem

En de vraagsteller is al lang weer weg…

Bijdrager
    mowat

Heb ze eruitgesleept zoals je adviseerde Goeiedag , en weer in voorkeuren aangevinkt , maar geen resultaat. Ze komen beiden weer in de navigatiekolom staan. Ook herstart na verwijderen levert geen resultaat op. We zullen er maar mee leren leven zeker ?

Bijdrager
    GoeieDag

Heeft het niet hiermee te maken: “Ik heb op een aparte partitie Catalina over de laatste versie van Mojave geïnstaleerd ” ?

Je kunt in Schijfh.pr. eens op het op beiden volumesymbolen rechtsklikken en dan ‘Toon in Finder’ selecteren, misschien zie je dan waarvan de doublure in Finder vandaan komt.

Bijdrager
    GoeieDag

hendrik ijzerbroot op 3 november 2019 om 13:44
    Het OS is nu kennelijk nog geslotener geworden voor ontwikkelaars of gebruikers die iets meer willen (weten) dan de doorsnee gebruiker.

Misschien kun je beter je kennis verhogen, in plaats van dit soort gezeur op te schrijven:

macOS 10.15 Catalina: The Ars Technica review – Catalina’s read-only system volume

macOS 10.15 Catalina: The Ars Technica review – Under the hood: System Extensions and DriverKit

Moderator
    Night

Toch heeft hij wel een punt. Catalina is zeker meer dichtgespijkerd. Dat is ook logisch want Apple wil de veiligheid van de gebruiker verhogen en daarom moet het steeds meer ‘op de Apple manier’, waardoor je minder zeggenschap hebt over je eigen systeem.

Bijdrager
    GoeieDag

Het systeem wordt beter beveiligd. En dat lijkt me een core business van de macOS ontwikkelaars.

Dat is iets anders dan het ‘nog geslotener’ maken van het OS.

Bijdrager
    mowat

@ Goeiedag

Ik heb in schijfhulpprogramma gedaan wat je voorgesteld hebt .

Als ik in schijfhulpprogramma op “container disk/schijf Catalina” ( de systeemschijf dus) rechtsklik en ik klik op “toon in finder” dan verschijnt het findervenstertje met daarin de schijf “Catalina” gemarkeerd .

Als ik in schijfhulpprogramma op “container disk/schijf Catalina – gegevens” rechtsklik en ik klik vervolgens op “toon in finder” dan kom ik in een findervenster met de schijf “Catalina – gegevens” gemarkeerd.

Je zou zeggen dat dat logisch is maar  is me dus nog steeds niet duidelijk waarom dat bij mij zo is terwijl die schijf  blijkbaar maar éénmaal zou mogen zichtbaar zijn in de navigatiekolom.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik hoopte dat dit meer duidelijkheid zou geven, waar die presentatie precies vandaan komt.

Maar nogmaals: heeft het niks met de installatie van Catalina te maken zoals jij het hebt gedaan? Want partities geven volumes in de Finder.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.