16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Bob4171

Mac reinstall

Hoi,
    Net zoals bij windows , wis ik mijn mac eens in de 5 jaar en verwijder ik alles.
    Omdat op mijn mac nu instellingen zitten die ik eraf wil
    Mijn vraag: Kan ik alleen de applicaties folder overzetten naar een HDD en vervolgens alles verwijderen?

Groetjes.

Bijdrager
    Hailstorm

Doe je langer dan 5 jaar met één Mac?:eek:

Geblokkeerd
    Anoniem

Ben je ook meteen al je bestanden kwijt uit je homedir…

Of wou je je hele homedir ook overzetten? In dat geval schiet je geen reet op, want drie maal raden waar alle instellingen worden opgeslagen?;)

Bijdrager
    Bob4171

Nee gewoon de applicaties folder. Meer niet.
    Dat is allemaal dingen die er niet toe doen zoals Fotos Videos die ik niet heb.
    Dus of ik al mijn programmas kon overzetten ;D!

En hailstorm,
    Sommige mensen hebbben geen geld ;D

Bijdrager
    StudioSenay

hailstorm, wat praat je stoer

Moderator
    unSOUND

Puur even het antwoord op jouw vraag: Nee. Je kunt niet de programma map apart zetten en de rest wissen. Veel software is afhankelijk van bestanden op andere locaties op de harde schijf.

Persoonlijk zou ik niet beginnen aan een re-install… Dat is een gewoonte die moet blijven waar hij vandaan komt: Bij Windows gebruikers. Ik zou gewoon kijken welke software eventueel instellingen heeft die de boel vertragen, en die aanpakken.

Bijdrager
    Bob4171

Migratie assistent?

Moderator
    unSOUND

Daarmee zet je ook alle instellingen over, je krijgt daar niet de kans om te kiezen welke software wel, en welke niet overgenomen wordt… Het is daar alles of niets.

Bijdrager
    Bob4171

Hmmm. Nee.
    Dan moet ik al een andere mac hebben.

Is er niet iets van een tooltje ofzo die maar gedeelte van mijn mac kan kopieren , en dat ik die store op mijn hdd. Mac snel herinstalleren en dingen terugzetten.

Moderator
    unSOUND

Nee. En die tools zijn er niet om de simpele reden dat het niet nodig is. Als er een programma dwars zit haal je gewoon dat programma weg, en eventueel ( maar niet eens noodzakelijk ) de plist en de eventuele map uit de Application Support. Een herinstallatie is dus als met een kanon op een mug schieten.

Bijdrager
    Maverick9898

Het heeft inderdaad niet zoveel zin om een reinstall te doen. Ik snap ook het verhaal over de instellingen niet zo goed? Je kan instellingen toch weer zetten zoals je het wilt en applicaties gewoon verwijderen? Dan heb je toch wat je wilt?

Bijdrager
    Vinhelper

Toch kan het wel degelijk. Ik heb het namelijk zelf ook gedaan bij een herinstallatie.

Een .dmg gemaakt via Schijfhulpprogramma van de mappen Programma’s, Afbeeldingen, Bureaublad, Documenten, Downloads, Films, Webpagina’s, Publiek, Muziek, en uit mijn thuismap uit de map Bibliotheek de 2 mappen Widgets en PreferencePanes.

Vervolgens in een schone installatie alle inhoud van de mappen weer in de goede mappen teruggezet, en geen 1 programma heeft iets ”gemerkt”. Zelfs het kieskeurige microsoft office niet.

Ik geef geen garantie, maar bij mij heeft het prima gewerkt. Alles onder Snow Leopard, trouwens.:cool:

Bijdrager
    Gastonw

Software die via een PKG worden geïnstalleerd kunnen volgens mij niet, software via een .dmg volgens mij wel.

iWork zou niet kunnen, Office niet, Adobe niet, maar dingen als FireFox wel volgens mij.

Moderator
    unSOUND

Precies zoals Gastonw al zegt, verschilt het volledig per programma. Dat het bij jou werkt is dus geen garantie. Je zult om het goed te doen volledig met de hand moeten doen, met een volledige kloon van het systeem op een andere schijf. Dat alles gaat je uren en uren aan gepruts kosten, terwijl het dus niks oplevert wat niet nu kan door simpelweg iets weg te gooien wat dus maar enkele seconden in beslag neemt.

Bijdrager
    Hansi2124

Hier heb je een “collega” die hetzelfde wil;-)
    Nogmaals: het is geen Windows, dus moet je het ook niet als Windows behandelen. Je hebt toch niet voor niets voor een Mac gekozen?

Bijdrager
    Hailstorm
    StudioSenay op 24 augustus 2010

hailstorm, wat praat je stoer

*zucht*

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.