One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Classic » Mac Quadra 800

Mac Quadra 800

Profielfoto van macpower74

macpower74 op 24 november 2017 #

Ik heb een Mac Quadra 800. Helaas is daarvan de power supply stuk.
Op die Quadra staat oude CAD software (MinCad 4) die draait op MacOs 8.5.  Ik moet een aantal oude MiniCad bestanden op die harddisk
openen. Dan kan ik ze via een aantal tussenstappen upgraden naar recente versies.
Vraag :
1– kan iemand mij helpen aan een werkende powersupply voor de Quadra ( en die installeren ?)
Of
2– kan iemand de harddisk uit de Quadra halen en in mijn ( nog steeds werkende) G3 plaatsen. Dan zou ik die schijf als start-up schijf
kunnen benoemen en op die manier bij de oude bestanden kunnen komen.
Of
3– Is er nog een andere manier om dat vor elkaar te krijgen ?

Alvast dank voor reacties.
J.W.Henssen

Profielfoto van madcat

madcat op 24 november 2017 #

3) de hard disk heeft waarschijnlijk een scsi interface

koop een scsi naar usb convertor en sluit de HDD aan op je recente mac

Profielfoto van nieuwsgroepen

nieuwsgroepen op 24 november 2017 #

Als je in de buurt van Orvelte woont, kan het Apple museum je vast wel van dienst zijn. Natuurlijk kunnen ze dat ook als je verder weg woont:-)

macpower74 op 24 november 2017 #

Dank Madcat en Nieuwsgroepen.

Madcat : de Quadra 800 heeft  een SCSI port. Of bedoel je dat niet.
Bovendien, ik heb geen voeding meer op die Quadra. Power aansluiting is kaduuk.
Of komt de power vanuit de usb poort van mijn werkende computer ( G4 of MacbookPro) ?
Dus als ik een SCSI converter naar USB aansluit op de Quadra en bijv. de MacBookPro
kan ik die oude HD weer lezen ?

Ben hier niet zo handig in, dus vandaar mijn vragen.

Profielfoto van fatboysmart

fatboysmart op 24 november 2017 #

Ik denk dat bedoeld wordt dat de harde schijf in je quadra 800 een SCSI interface heeft. Als je de Quadra openschroeft en de harddisk eruit haalt, dan kun je die harde schijf rechtstreeks aan een ‘moderne’ mac hangen met die SCSI naar USB converter. Je oude quadra heb je dan niet meer nodig, maar je kunt wel je bestanden benaderen.

Correct me if I’m wrong…

Profielfoto van fatboysmart

fatboysmart op 24 november 2017 #

Heb nog even voor je gezocht, maar dit is toch niet zo eenvoudig als het lijkt. Lees dit maar eens door.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/332025-28-scsi-converter

Ik denk dat je meer kans maakt om de voeding te laten repareren en daarna proberen alle belangrijke bestanden eraf te krijgen.

Maar misschien heeft iemand anders er meer ervaring mee?

Profielfoto van madcat

madcat op 25 november 2017 #

Dat was inderdaad mijn idee, maar blijkbaar zijn die convertors duur
https://www.ebay.com/itm/RATOC-U2SCX-USB2-0-to-Ultra-SCSI-Converter-with-WIN-7-driver-EXC-COND-/292334665509

Het alternatief is dan een mac of pc zien te vinden met een werkende scsi kaart zodat je de hard disk daarop kan aansluiten.

macpower74 op 25 november 2017 #

OK, bedankt allemaal weer voor de support.
Tsja, is wat lastiger dan ik dacht.
In mijn onnozelheid dacht ik de HD uit de Quadra te halen en in een vrije Bay van mijn G3 te stoppen ( onder de ZIP bay is er nog eentje vrij)
De HD van de Quadra is er makelijk uit te halen, maar ik keek eens in de G3 en daar zitten zoveel
van die ATA kabels in dat ik geen idee heb waar en hoe aan te sluiten.
Dus  @fatboysmart, is het misschien beter om de voeding te laten maken ?
Heeft iemand van jullie een idee waar ik dat kan laten doen ?

Bedankt nogmaals voor de hulp

Profielfoto van McD44N

McD44N op 25 november 2017 #

Voeding repareren moet je niet willen. Vervangen wel, of zelfs een occasion Quadra op de kop tikken, dat zal goedkoper zijn..
Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/z.html?query=apple+quadra&categoryId=0
https://www.recycledgoods.com/apple-699-0392-power-supply-mac-iicx-iici-quadra-aa15830/

Profielfoto van scotty2

scotty2 op 25 november 2017 #

Als je in de buurt van Vinkeveen woont is er vandaag een Klokhuis dag – klokhuis.nl – en daar worden allerlei spullen voor oudere macs aangeboden.
Ze hebben ook iets van een “repair cafe”.
Wellicht de moeite.

Bedankt McD441 en Scotty2.
Ik zal eens kijken of ik via Marktplaats iets te pakken kan krijgen .
en ja, Klokhuis bijeenkomst was een goed idee geweest. Ik woon tussen Arnhem en Zutphen,
dus Vinkeveen is niet echt in de buurt:-(
Ik kan in ieder geval een mailtje sturen naar Klokhuis, misschien dat daar een oplossing ligt ?

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 25 november 2017 #

Voor een paar tientjes en verzendkosten knal je er een nieuwe voeding in. En dan rammelen met die hap:-)

Je kan het internet ook afspeuren naar een power supply:
Je moet dan zoeken op: Quadra 800, 840AV of PowerMac 8100. Deze hebben allemaal de zelfde 200W power supply (Apple part nr. 614-0012 en/of Delta Electronics part nr. SMP-220DB)

Bedankt Night,
De link op marktplaats wijst naar een power supply die helaas niet compatibel is met de Quadra 800.
Die andere link wel, maar dat is in de US of A. Hoge verzendkosten.
Ik zoek blijf zoeken, bedankt.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 26 november 2017 #

Hier dan?

https://www.ebay.nl/itm/Delta-Electronics-Apple-SMP-220DB-200W-Power-Supply-Unit/262902973461?hash=item3d363d0415:g:gq0AAOSw2gxY0AU8

https://www.ebay.com/itm/Delta-Electronics-Apple-SMP-220DB-200W-Power-Supply-Unit/262902973461?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D45727%26meid%3D85dc8b3fed6044c29aa6e6293516bcad%26pid%3D100623%26rk%3D2%26rkt%3D2%26sd%3D111603609025&_trksid=p2047675.c100623.m-1

Vraag anders eens naar Harm  – als die er nog steeds werkt – van Chipmunck (in Eindhoven). Die is vaak nog wel thuis in dat nostalgische spul.

macpower74 op 27 november 2017 #

Opnieuw mijn dank  Night.
Heb even gekeken op je link en dat is inderdaad de goede voeding. Kost 55,- Engelse Ponden (incl. verzenden), beetje boven wat ik in mijn hoofd had, maar ik neem het zeker mee in het hoofdstuk : oplossingen :-))
Zal ook eens bellen met Chipmunk.

nieuwsgroepen op 27 november 2017 #

Beste JW,

misschien toch eens contact opnemen met het Apple museum in Orvelte, grote kans dat zij daar een werkende Quadra hebben staan waar je je eigen schijf wel mag inhangen, scheelt je een hoop ombouwen mbt de voeding. Ook is er daar en hoop kennis aanwezig mbt oudere macs.

Eventueel heb ik hier thuis nog wel een werkende power-pc (7200, 7500, 8600) waar ook iets van os-8.? op staat, alleen staan die een beetje achter op de zolder. Kom je er in Orvelte niet uit, dan kun je nog even doorfietsen naar Westerbork.

Heb je kinderen, die kunnen zich ook prima vermaken in Orvelte.

http://www.applemuseum-nederland.nl

info@applemuseum-nederland.nl

Groetjes,

Arjan

macpower74 op 27 november 2017 #

Beste Arjan,
Dank voor je reactie. Ik heb (op jouw eerder aanraaden- 24-11?) op 24-11 contact gezocht met het Apple Museum. Tot heden nog geen reactie gekregen. Ik zal ze morgen even bellen ( snap dat ze daar ook wel wat anders aan hun hoofd hebben?).
Op de fiets naar Westerbork gaat ‘m niet worden :-)) Woon in Dieren, dus dat is nog wel een stukje trappen. Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod. Hou het in mijn achterhoofd.
Met groet, jan willem

macpower74 op 06 december 2017 #

Beste adviseurs,
Inmiddels heb ik via het Apple museum in Orvelte iemand gevonden die een vervangende voeding in de Quadra 800 heeft gezet.
De Quadra start weer op, maar blijft helaas steken bij het “Welcome to Macintosh” logo.
Reset of PRAM helpt niet, Exensions Off ook niet.
Het systeem is MacOs 7.5

Dus ben ik wel verder , maar het werkt nog steeds niet.
Suggesties blijven welkom, uiteraard :-))

Dank nogmaals aan allen voor de geboden adviezen.

nieuwsgroepen op 06 december 2017 #

Wat je kunt doen:

Jou schijf in een werkende quadra hangen als eerste (en enig(st)e): blijft deze ook hangen op het zelfde punt dan is het een probleem op je schijf, start deze wel op kun je bij je bestanden.

Jou schijf in een werkende quadra er bij hangen als tweede schijf (weet niet of de quadra een tweede scsi aansluiting heeft)(let op scsi-id), dan kun je waarschijnlijk je programma opstarten en je bestanden openen. In ieder geval kun je bij je bestanden.

Voor deze opties kun je denk ik ook het beste terecht bij het Apple museum.

Als dit niet lukt of als er nergens een werkende quadra beschikbaar is, zou je de schijf in een werkende power-pc erbij kunnen hangen om zo bij je bestanden te kunnen. Als ze die niet hebben bij het Apple museum ben je welkom in Westerbork, wil ik kijken of mijn power-pc’s nog starten.

macpower74 op 08 december 2017 #

Ik heb de Quadra weer aan de praat gekregen. Het gaat de goeie kant op :-))
Maar hij start alleen op vanaf een floppy “Disk Tools” versie 7.5. Vlgns EHBO op die floppy is de HD in orde.
Maar… zodra ik een Restart doe en de floppy er uit komt, blijft de HD hangen en komt niet verder dan : “Welcome to Macintosh”.
Is de systeemsoftware corrupt/beschadigd ?
Dan zou ik die opnieuw moeten installeren?

Adviezen welkom.

Profielfoto van SvS

SvS op 08 december 2017 #

Herstarten met SHIFT ingedrukt houden? (dan zijn alle extensies, regelpanelen en overige lettertypes uitgeschakeld)

Ja, dat heb ik gedaan. Ook de Pram ge-reset.
Maar geen resultaat.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 08 december 2017 #

Dus de schijf is benaderbaar en zichtbaar. Dan zou mijn suggestie die ik in mijn hoofd had (geen goede connectie met HDD) dus niet opgaan.

Kan je ook opstarten met de installatie diskette?

Ik heb helaas geen Apple installatie floppies of  CD van 7.5. Wel een set floppies van 7.5 en dat zijn kennelijk copies
van de originelen. Daarvan is in ieder geval schijf 1 corrupt/beschadigd o.i.d.
De Quadra heeft een CD lade, maar daar kun je alleen met een originele CD van Apple mee opstarten. Eigen gebrande cd’s pakt ie niet.
Ik weet niet eens of 7.5 ooit is uitgebracht op een CD. Ik dacht eigenlijk alleen op en setje floppies ( 1t/m7)

Tot zover weer.

Over dit topic

Gestart op 24 november 2017 door macpower74

Laatste reactie door macpower74

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?