19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

[Opgelost] Progressbar blijft hangen bij het opstarten

Ik heb het voor de eerste keer gehad na de installatie van High Sierra met de fameuze firmware update. Nadien is alles een tijd goed gegaan. Maar nu duikt het probleem meer en meer op. Wanneer ik na een shutdown ’s avonds de volgende morgen boot van mijn werkpartitie die nog steeds Sierra is vindt de computer de opstartschijf niet onmiddellijk. Het duurt tussen de twintig en de veertig seconden voordat ik wat schijfactiviteit hoor en dat start hij op. Bij het checken van het regelpaneel startupdisk zie ik dat er geen enkele schijf donkerder is (geselecteerd), ik heb nochtans de juiste SSD geselecteerd. Zappen van de PRAM heeft niet geholpen. Zou het kunnen zijn dat de PRAM batterij moet vervangen worden? Bestaat er een programmaatje om dit te controleren? Of is er een andere oorzaak?
    Bovendien word ik ook geconfronteerd met de boodschap “You can’t change the startup disk because you have insufficient privileges” hoewel als ik niet restart kies vanuit het regelpaneel ik toch op de geselecteerde schijf kan opstarten.
    TIA.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  Mac Hammer Fan.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  Mac Hammer Fan.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Night.

Bijdrager
    NicoJ

Misschien eens opstarten vanaf de repair-partitie en met Schijfhulpprogramma de rechten van de beoogde opstartschijf herstellen?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Permissies herstellen? Noch in Sierra, noch in High Sierra is deze optie beschikbaar bij disk utility. Hoe moet ik dat dan doen?

Bijdrager
    GoeieDag

Welke Mac? Wat voor een opstartschijf; intern of extern?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Mac Pro 2009 geflashed naar 5,1. Alle schijven zijn intern. De Sierra is op een Samsung EVO SSD gemonteerd op een OWC PCI-SATA III kaart in slot 4. High Sierra staat op een OWC Neptune SSD in een gewone harde schijf sleuf SATA II. Het probleem doet zich blijkbaar alleen voor bij de Sierra SSD op de PCI-kaart. Voor de firmware update naar High Sierra liep alles naar wens.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    NicoJ

Opstarten in veilige modus loste bij mij ook ooit wel ’s wat problemen op.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201262

Bijdrager
    piebas

Is er wel een schijf geselecteerd in opstartschijf?
    Mijn ervaring is dat als dit niet het geval is opstarten vertraagd wordt.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bij opstarten in veilige modus heb ik geen beeld want ik gebruik een nVidia Geforce 980 en dan is de webdriver niet actief. Opstartschijf is geselecteerd. Maar als ik de volgende dag opstart en het regelpaneel open niet, dan is er geen enkele donkerder. Vandaar wellicht de vertraging. De Mac Pro, met 2 SSDs en 3 harde schijven, vergeet blijkbaar zijn standaard opstartschijf die ik bijna altijd gebruik met Sierra. Ik zal nog eens een SMC reset proberen.

Bijdrager
    piebas

En probeer ook een parameter ram reset.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  piebas.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    piebas op 04 januari 2018

En probeer ook een parameter ram reset.

Dat heb ik al gedaan. (zie eerste post).:wink:

Bijdrager
    NicoJ

Het feit dat je geen beeld hebt als je opstart in veilige modus houdt niet in dat je niet in veilige modus kunt opstarten.
    Als je opstart en na een tijdje, als je er zeker van bent dat hij helemaal is opgestart, gewoon herstart, zonder scherm, bereik je volgens mij hetzelfde effect.

Moderator
    Night

Je kan de permissies (in je homefolder) ook herstellen m.b.v. Terminal:

diskutil resetUserPermissions / 
    id -u</code>

Bij een -69841 foutmelding eerst dit in Terminal typen:

chflags -R nouchg ~

en dan de eerste regel opnieuw uitvoeren.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    NicoJ op 04 januari 2018

Het feit dat je geen beeld hebt als je opstart in veilige modus houdt niet in dat je niet in veilige modus kunt opstarten.
    Als je opstart en na een tijdje, als je er zeker van bent dat hij helemaal is opgestart, gewoon herstart, zonder scherm, bereik je volgens mij hetzelfde effect.

Werkt screensharing in de veilige modus? Anders weet ik niet hoe ik de Mac moet herstarten als ik geen beeld heb. Ik wil de aan- en uit knop hiervoor niet gebruiken want dat is geforceerd en niet goed voor de harde schijven en SSDs.

@ Night: als ik jouw commando gebruik krijg ik de volgende melding:
    -bash: syntax error near unexpected token `newline’

Aanvullende info: ik heb twee Mac Pro’s 2009 5,1. De eerste met 32 GB RAM en een nVidia Geforce 980 en SSDs met Sierra en High Sierra heeft het probleem. De tweede Mac Pro met 16 GB RAM en SSDs met Yosemite en High Sierra en een ATI Radeon 5870 heeft het probleem niet. Omdat één van de SSDs een PCI-e SSD van OWC is in Raid is daar TRIM niet enabled.

Moderator
    Night

Excuus, er was een fout in de terminalcommando’s geslopen. Deze is inmiddels gecorrigeerd.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

@ Night: Nu krijg ik dit:
    Incorrect number of parameters
    Usage: diskutil resetUserPermissions MountPoint|DiskIdentifier|DeviceNode UID
    Reset the permissions of a user home directory.
    Ownership of the affected disk is required.
    Ik deed copy-paste maar heb zelf van de terminal geen kaas gegeten.:(

Bijdrager
    NicoJ

Die pram batterij vervangen kan toch sowieso geen kwaad?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Koste vroeger tien EUR, nu blijkbaar veel minder. Heb dat nog nooit moeten doen met een Mac die ik dagelijks gebruik. Alleen bij toestellen die maanden niet met het stopcontact verbonden waren. Weet wel hoe het moet. Maar misschien bestaat er een programmaatje om die batterij te testen?
    Laatste opstart duurde zelfs 90 seconden. Het wordt blijkbaar erger.
    Ik heb even MacTracker geraadpleegd en ik zou een ander type batterij nodig hebben dan bij mijn vroegere Macs.
    3 V CR2032 lithium.
    Op hoop van zegen.

UPDATE 1:
    Nog geen PRAM batterij vervangen. Mac Pro start snel op vanaf de interne SSD onder High Sierra. Zou er iets mis zijn met die OWC Accelsior PCI SATA III kaart waarop die Samsung EVO met Sierra gemonteerd is? Alle vier de PCI-sloten zijn bezet. Of is er misschien een overbelasting in de PCI-sloten?

UPDATE 2:
    Ik heb opgestart met de GT120 en had hierdoor een bootscreen. Het blijkt dat de Mac wél snel de opstartschijf vindt maar dat de progressbar stopt wanneer hij 4/5 ver is.
    Ik heb een safe boot gedaan. CleanMy Mac gebruikt. Opgestart in de recovery mode en alle schijven hersteld. (ze waren OK)
    Dan weer de monitor gekoppeld aan de Geforce 980.
    Voorlopig start hij weer snel op onder Sierra.
    Fingers crossed.
    De PRAM batterij heb ik voorlopig nog niet vervangen. Het zal wellicht niet nodig zijn.
    Ik had het probleem dus verkeerd ingeschat doordat ik normaal geen bootscreen heb.:-?

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Je kan je eigen bericht aanvullen via 'bewerk' uit het menu als je op je avatar klikt
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    NicoJ

Eind goed al goed, dus.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ja, het ziet er beter uit. Bedankt voor de hulp.:)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.