30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Erik Van der bijl

Mac pro upgrade?

Beste,

Binnenkort mag ik een mac pro aanschaffen met een maximale waarde van ongeveer 3600 euro.
    Ik neem het instapmodel met 16 GB RAM maar heb dan nog de keuze tussen drie verschillende upgrades:

1: RAM upgraden van 16 naar 32 GB.
    2: GPU upgraden van twee D300’s naar twee D500’s.
    3: CPU upgraden van een quad core naar een 6 core.

Ik ben een video editor die veel gebruikt maakt van final cut pro X en adobe priemere
    En wil dus graag weten aan welke upgrade ik het meest van profiteer.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bijdrager
    Nora Nora

Hangt er een beetje vanaf wat je ermee gaat doen of je voor een GPU of een CPU upgrade moet gaan. De RAM zou ik niet doen, dat kan je zelf later altijd nog upgraden, mocht je het nodig gaan hebben.

De belangrijkste vraag nu, wat ga je ermee doen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ten eerste: Je hebt sowieso genoeg RAM.
    FCPX c.q. Premiere vragen minimaal 8GB voor ‘4K’ editing.
    De videokaart moet minimaal 1GB VRAM zijn voor 4K.

Als je huidige videokaart al 1GB VRAM of meer heeft, dan is de CPU upgrade het beste wat je kunt doen. Feitelijk is een quad-core eigenlijk het minimum wat je nodig hebt bij zaken als video editing en dus is een 6 core altijd beter.

Werk je met bestanden die minder resolutie hebben dan 4K, dan maakt het minder uit welke upgrade je kiest, maar dan is een quad core t.o.v. een 6 core nog steeds de zwakkere schakel omdat je dan naast FCPX of Premiere minder capaciteit hebt voor de overige programma’s die je e.v.t. tegelijk wilt gebruiken.

Bijdrager
    RobApple

@ Erik Van der bijl

Binnenkort mag ik een mac pro aanschaffen met een maximale waarde van ongeveer 3600 euro.
    Ik neem het instapmodel met 16 GB RAM maar heb dan nog de keuze tussen drie verschillende upgrades:

http://store.apple.com/nl/buy-mac/mac-pro

Quad-core en twee GPU’s
    3,7-GHz quad-core Intel Xeon E5-processor
    12 GB 1866-MHz DDR3 ECC-geheugen
    Twee stuks AMD FirePro D300
    met elk 2 GB GDDR5 VRAM
    256 GB PCIe-flashopslag1
    Klaar voor verzending:
    3-5 werkdagen
    Gratis bezorgd
    € 3.049,00

1: RAM upgraden van 16 naar 32 GB.
    Standaard RAM geheugen is 12 GB /3x 4 GB
    Upgrade naar 16GB /4x 4GB [+ € 100,00]
    Upgrade naar: 32 GB (4x 8 GB) 1866-MHz DDR3 ECC [+ € 500,00]

2: GPU upgraden van twee D300′s naar twee D500′s.
    Standaard: Twee AMD FirePro D300 grafische processors met elk 2 GB GDDR5 VRAM
    Upgrade naar: Twee AMD FirePro D500 GPU’s met elk 3 GB GDDR5 VRAM [+ € 400,00]

3: CPU upgraden van een quad core naar een 6 core.
    3,5GHz 6-Core met 12 MB L3-Cache [+ € 500,00]

Advies: CPU Upgraden [+ € 500,00] en RAM geheugen 1x 4 GB Upgraden naar totaal 16 GB
    [+ € 100,00]

GPU Upgraden lijkt mij niet nodig met totaal 4 GB GDDR5 VRAM en RAM Upgraden kan altijd later nog indien gewenst/noodzakelijk.

Flashopslag van 256 GB lijkt mij (te) weinig.

Bijdrager
    Nora Nora

Waarom is 256GB Flashopslag (te) weinig? Het meeste werk je toch vooral vanaf externe HDD vandaag de dag. Of zo merk ik iig momenteel. Heb alles op externe schijven, behalve de projecten waar ik actief mee bezig ben, die staan op de ssd én op de externe HDD als backup. Daarnaast heb ik van heel het systeem, ssd en externe HDD, twee back-ups waarvan er 1 elders ligt en af en toe ververst wordt.

PS: Je kan die 4 GB RAM upgrade ook even laten voor wat ie is en deze 100 euro investeren in één of twee reepjes van 8GB. Zijn +/- 100 euro per stuk….

Bijdrager
    ArthurM.
    RobApple op 26 mei 2014

@ Erik Van der bijl

GPU Upgraden lijkt mij niet nodig met totaal 4 GB GDDR5 VRAM en RAM Upgraden kan altijd later nog indien gewenst/noodzakelijk.

VRAM mag je niet bij elkaar optellen. Het is dus gewoon 2GB VRAM

Bijdrager
    ramrod

@hendrik Ijzerboot
    >omdat je dan naast FCPX of Premiere minder capaciteit hebt voor de overige programma’s die je e.v.t. tegelijk wilt gebruiken.

Hoe moet ik dat nu zien , ik lees dit wel vaker maar ik begrijp het denk ik niet …?
    Als ik met FCP X bezig ben te monteren dan kan ik op dat moment toch niet bezig zijn met het werken in een ander programma ?

Thx

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hangt er van af wat je precies doet. Als je een taak start die enkele minuten of langer in beslag neemt dan kun je best verder gaan met iets anders. Stel dat je de frames van een film wilt verscherpen; dat kan lang duren bij een groot bestand met een hoge resolutie. In die tussentijd kun je iets anders gaan doen. Het maakt niet uit wat, maar hoe meer CPU cores je hebt, hoe makkelijker dat wordt.

Of omgekeerd: Stel dat je met een complexe 3D animatie rendering bezig bent die lang gaat duren maar ook een andere film wil gaan bewerken. Ook dan zal dat beter gaan op een Mac met veel cores. De technische term hiervoor is multi-tasking. En hoewel niet alle taken daadwerkelijk tegelijk gebeuren (twee of meer taken moeten b.v. even op elkaar wachten als ze allebei van de zelfde drive gebruik willen maken.) kan de volgende taak vaak wel beginnen als een andere nog niet klaar is en hoe meer cores je dan hebt hoe vaker meerdere taken sneller klaar zijn omdat de wachttijden korter zijn.

Vroeger toen een CPU altijd ook één core betekende moest deze CPU b.v. het toetsenbord uitlezen of de cursor verplaatsen als je de muis bewoog en kon er maar één taak worden uitgevoerd waardoor het programma dat je gebruikte vertraagd werd. Maar bij meerdere cores neemt één core dat voor zijn rekening terwijl een andere core b.v. gebruikt wordt voor het bewerken van een foto.

Bijdrager
    iep

Als je diverse reviews en benchmarks mag geloven dan zit de sweet spot bij de Mac Pro met 6-core cpu en de D500’s. Geheugen zou ik laten voor wat het is aangezien je dat later zelf kunt en mag upgraden (je hebt 4 bankjes in totaliteit). Zelf upgraden is aanzienlijk goedkoper dan bij Apple direct het geheugen configureren. Als je met iets als FCP X werkt heeft het ook weinig zin om geheugen te gaan uitbreiden omdat deze app inmiddels helemaal is gericht op het gebruiken van de cores en gpu’s in de Mac Pro. Daar ligt dan ook je performancewinst, niet bij de upgrade naar 32GB aan geheugen. Kijk liever naar wat reviews en benchmarks omtrent FCP X dan weet je of je de cpu of juist de gpu-upgrade moet doen.

Anoniem

Beschikt de Mac PRO inmiddels al over CUDA support voor hardware acceleratie in AFX en Premiere?

Bijdrager
    TheBigZ

@knekkie: CUDA is specifiek voor NVIDIA. In de nieuwe Mac Pro zitten grafische kaarten van AMD.

Geblokkeerd
    Bento

Fijn is dat als je advies krijgt van figuren die er geen verstand van hebben….

Bijdrager
    iMad

Blij dat jij geen advies geeft Bento

Anoniem

Dank je wel @thebigz thnx, dat wist ik niet. Weer wat geleerd.

@iedereen: Heeft Adobe inmiddels hun software geoptimaliseerd voor de 2013 Mac Pro?
    Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van video editors en compositors die werken met deze Mac Pro in combinatie met Adobe After effects en Première. Welke hebben jullie gekozen en waarom? Ik overweeg de aanschaf van een Mac Pro met name voor animatie, compositing & redering doeleinden maar ben er nog niet helemaal uit welke configuratie de slimste is. Ik werk Met Adobe CC en Specifieke animatie software en daar zoek ik passende hardware bij.

———————————————–
    Wat ik doe:
    ———————————————–
    Digitale cut-out animatie in Anime Studio Pro en digitaal traditionele animatie in toonboom Animate. Beide programma’s ondersteunen multi threaded renderen. Ik render mijn animaties uit in losse lagen met alfa kanalen. Deze lagen voeg ik samen in Adobe after effects met diverse maskers filters en effecten. Op mijn huidige setup werkt dit over het algemeen prima maar het renderen van deze duurt shots een eeuwigheid. Gezien de opdrachten die op stapel staan kan ik mij die verloren tijd niet echt veroorloven.

In vergelijking met waar ik nu meer werk ga er hoe dan ook op vooruit maar ik wil wel de juiste investering doen. Ik twijfel tussen deze twee configuraties. Wie kan mij opheldering geven welke het setup het meeste sence maakt. ook als je een andere Mac adviseert hoor ik het graag.

3,5-GHz 6-core met 12 MB L3-cache
    32 GB (4x 8 GB) 1866-MHz DDR3 ECC
    1 TB PCIe-flashopslag
    Twee AMD FirePro D500 GPU’s met elk 3 GB GDDR5 VRAM

3,5-GHz 6-core met 12 MB L3-cache
    1 TB PCIe-flashopslag
    Twee AMD FirePro D700 GPU’s met elk 6 GB GDDR5 VRAM

Ik ben benieuwd wat het effectieve verschil tussen de twee kaarten is en of het de upgrade van D500 naar D700 waard is voor wat ik doe.

Bijdrager
    TheBigZ

@knekkie: Wat betreft GPU gebruik in Adobe software: Premiere Pro: Ja, After Effects: Nee.

http://blogs.adobe.com/aftereffects/2013/12/top-after-effects-feature-requests-2013.html

top feature requests for After Effects in 2013 that we have not yet implemented

GPU acceleration of rendering other than ray-traced 3D renderer: Premiere Pro has done an excellent job over the past few years of showing how powerful the GPU can be for improving performance throughout an image-processing pipeline, and folks are reasonably asking us when After Effects is going to follow suit. We already use the GPU for some things, but not for many of the core image-processing tasks in After Effects. One thing that we are very wary of is creating a dependency on specific hardware for basic tasks when many of our users may not have access to that specific hardware. We are currently attacking this problem from a few different angles, and I hope to be able to share details with you next year. I think that you’re going to like what you see.

http://www.philiphodgetts.com/2014/01/export-times-mac-pro-final-cut-pro-x-and-premiere-pro-cc/
    http://www.philiphodgetts.com/2014/01/mac-pro-and-premiere-pro-cc-mid-dec-2013/
    https://forums.adobe.com/message/5972045

Zie ook: http://blogs.adobe.com/premierepro/2014/01/newgpusincc.html
    Maar ook: http://forums.creativecow.net/thread/3/954153

Anoniem

@thebigz Wauw.. dank je wel voor deze berg info.
    Weer flink wat in te lezen.:wink:

Bijdrager
    TheBigZ

Als je vooral AE gebruikt kun je beter investeren in meer cores dan in de duurdere GPU.
    Het is alleen jammer dat de D700 upgrade €600 is terwijl de 8-core upgrade je €1500 kost.

Anoniem

Ja idd. De upgrade prijzen liegen er niet om dus vandaar mijn vragen.

Dus dit zou een verstandigere keuze zijn:
    3,0-GHz 8-core met 25 MB L3-cache
    1 TB PCIe-flashopslag
    Twee AMD FirePro D500 GPU’s met elk 3 GB GDDR5 VRAM

Bijdrager
    TheBigZ

Ook informatief, dit artikel van Adobe:
    http://www.adobe.com/content/dam/Adobe/en/products/aftereffects/cc/pdfs/Configuring_Your_System_20140312.pdf

Optimizing Hardware Systems for Adobe Premiere Pro CC, After Effects CC, SpeedGrade CC, and Photoshop CC
    The artist’s guide to configuring or upgrading a computer to get the most out of these cornerstone video software applications.

Anoniem

interessante kijk in de keuken van

Bijdrager
    TheBigZ

@knekkie: Ben je er al uit?

Anoniem

Ik ben er inmiddels uit. Mede door jou info en dit filmpje. Ik heb vaak wat visuele overtuiging nodig. Statistiek en specs zeggen mij niet zoveel. behalve sneller dan de vorige.

Ik heb de volgende configuratie in bestelling staan.
    • 3,0-GHz 8-core met 25 MB L3-cache
    • 32 GB (4x 8 GB) 1866-MHz DDR3 ECC
    • 1 TB PCIe-flashopslag
    • Twee AMD FirePro D500 GPU’s met elk 3 GB GDDR5 VRAM

Hier kan ik voorlopig weer mee vooruit.
    Deze configuratie komt blijkbaar ook nog eens in aanmerking voor een zakelijke prijs als je via de online store van Apple zelf bestelt. leverde mij een flinke korting op.

Bijdrager
    TheBigZ
    knekkie op 16 juli 2014

Hier kan ik voorlopig weer mee vooruit.

Dat dunkt mij ook!:-D

Laat even weten als je de Mac Pro binnen hebt en hoe het bevalt. En alvast veel plezier ermee!(y)

Anoniem

Dank je wel. Ik zal jullie op de hoogte houden.
    verwachte leverdatum is 30 juli

Anoniem

Nou hij is binnen hoor. Een week te vroeg.:-D …en zoals je ziet meteen al grappige collega’s bij het maken van de foto.

Vanavond maar eens aansluiten in m’n eigen studio die hap.

Anoniem

Daar staat ie dan:D

Bijdrager
    TheBigZ

Mooi! En een Cintiq 22HD zo te zien.:-D

Heb je al getest hoeveel sneller After Effects draait?

Anoniem

Wacom Cintiq HD Touch zelfs;)

En het renderen is een wereld van verschil. In zowel Anime studio Pro, Toonboom, waar ik in animeer als AFX & Premiere waar ik compositing en post in doe. Allemaal software die Multi – threaded rendering ondersteunt. En dat verschil met de extra cores en ram merk je gelijk.

Ik heb even een complex project opgestart dat eigenlijk te zwaar was voor mijn oude hardware. De MacPro draait er zijn hand niet voor om. Compositing gaat een stuk soepeler en RAM previews zijn vaak niet eens nodig of zijn bijna instant. Dat is op de MacBook AIR en de Surface Pro (waar ik eerst mee werkte) altijd flink wachten met mijn projecten.

Ik moet toegeven projecten met veel lagen vol alpha kanalen daar heeft zelfs de Mac Pro het af en toe moeilijk mee om zonder prerender iets af te spelen. Maar het wachten op ram previews is nu heel goed te doen. Werkelijk een wereld van verschil. Projecten die klaar zijn voor export renderen nu bijna allemaal in minder dan de helft van de tijd dat het project zelf duurt. En het belangrijkste is dat ik gewoon volle vaart met andere dingen bezig kan blijven tijdens render werkzaamheden. Dus render tijd betekent geen verloren tijd meer.

Voor mij dus een geslaagde Upgrade naar de nieuwe Mac Pro.

Bijdrager
    asnoep

Ik werk veel met projecten vol lagen en alpha kanalen in After Effects, is deze configuratie (ik moet deze investering ook doen) dan toch de moeite? (heb nu ouwe mac pro)

Anoniem

Ik kan er prima mee uit de voeten. En Adobe heeft nog niet echt veel aannoptimalisatie gedaan voor de Mac pro dus het kan alleen nog maar beter worden.

Ik kan je deze configuratie aanbevelen. Zeer blij mee.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.