20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Asaxx112

Mac Pro SSD

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen deze twee schijven behalve de prijs en wat de voor- en nadelen zijn?
    Zijn deze schijf installeerbaar in een Mac Pro eerste generatie zonder een case dus gewoon inschroeven?

http://www.mycom.be/ocz-colossus-lt-120gb-3-5inch.html

http://www.mycom.be/ocz-vertex-2-120gb-3-5inch.html

Moderator
    unSOUND

De Colossus is eigenlijk een kastje met daarin 2 Vertex-1 schijven, en de Vertex-2 is gewoon een Vertex-2, maar in een grotere behuizing. De Vertex 1 had wat meer problemen met teruglopende snelheden, dus is waarschijnlijk de Vertex 2 de betere keus.

Ikzelf heb in mijn Mac Pro de SSD’s niet in de drive bays gehangen, maar gewoon los op de plek van de brander gelegd, hierdoor ben je niet gebonden aan 3,5 inch modellen.

Bijdrager
    Asaxx112
    unSOUND op 05 januari 2012

Ikzelf heb in mijn Mac Pro de SSD\’s niet in de drive bays gehangen, maar gewoon los op de plek van de brander gelegd, hierdoor ben je niet gebonden aan 3,5 inch modellen.

Hier kan ik even niet volgen. Wat is de plek van de brander?

Moderator
    unSOUND

De Superdrives bovenin…

Bijdrager
    gamjam

Zoek even op SSD, vele tropics. Waarom geen vertex 3, verdiep je ook in de trim problematiek rond de SSD en de verschillende OSX versies.

Moderator
    unSOUND
    gamjam op 05 januari 2012

Waarom geen vertex 3

Omdat het een eerste generatie Mac Pro is, die hebben “slechts” SATA 150″.

Wat betreft het inbouwen, zo heb ik het gedaan:

Nieuwe Mac Pro dilemma

Bijdrager
    Asaxx112

Wat zit er eigenlijk voor SSD in Macbook Air 2010?

Bijdrager
    AppleStef

Flash chips op het moederbord (zijn vervangbaar ook al zegt Apple van niet). En ze zijn van Samsung (snelle) of Toshiba (tragere) als ik me niet vergis.

Bijdrager
    Asaxx112

waarom hem er zo los inleggen als het ook met de drivebays gaat?
    Mijn plannen voor de toekomst zijn muziek en foto’s op HDD 1 of 2 TB om zeker te zijn en SSD voor programma’s en de OS en misschien ook documenten waar je echt iets aan verandert of opbouwt, 120 GB zal wel genoeg zijn.
    Dan kom je toch toe met de 4 drive bays, dus ik zou het nut er niet van inzien?

Bijdrager
    gamjam

Even nieuwsgierig, heeft een SSD nog toegevoegde waarde op een SATA 150 (prijs/prestatie).

Moderator
    unSOUND

Zeker wel. Niet alleen ga je van 70 a 80 mb/s naar 150 mb/s, maar je verliest ook een hele hoop vertraging van de leeskop ( latency ).

Moderator
    unSOUND
    Asaxx112 op 05 januari 2012

waarom hem er zo los inleggen als het ook met de drivebays gaat?

zoals ik al zei heb je dan ook veel meer opties qua merken en typen… Er zijn inmiddels goedkopere en betere schijven dan die 2 modellen. En mocht je de Mac Pro ooit inruilen voor een mini of MacBook, kun je hem gewoon overzetten.

Bijdrager
    Asaxx112

Wat ik me afvraag: is zo’n oude mac pro nog een ‘beest’ of doet onder voor bijvoorbeeld een macbook pro?
    En helpt zo’n SSD upgrade veel?

Bijdrager
    Asaxx112

Welke SSD is dan jouw suggestie 120GB?

Moderator
    unSOUND

Wat ik me afvraag: is zo’n oude mac pro nog een ‘beest’ of doet onder voor bijvoorbeeld een macbook pro?

Hangt er sterk van af hoe hij geconfigureerd is. Welke processor, welke grafische kaart, dergelijke.

Of hij “onder doet” voor een MacBook hangt heel sterk af van wat je er mee doet. De processor van een MacBook Pro kan sneller zijn, maar qua schijfruimte EN schijfsnelheid kan hij niet op tegen 4 schijven ( of meer ) die in de Mac Pro zitten. Zelfde geldt voor de videokaart, ik merk duidelijk dat mijn nieuwe Mac mini’s veel meer moeite hebben met mijn 30 inch ACD dan mijn 4 jaar oude Mac Pro…

Welke SSD is dan jouw suggestie 120GB?

De Corsair Force3 of de Adata AS510S3. Zijn beide rond de 135 euro. Maar als je puur het OS op die dingen gaat zetten, kan het ook kleiner. In mijn Mac Pro zaten 60 GB modellen, en in mijn MacBook Pro 48 GB. OS X en software neemt bij mij rond de 25 GB in beslag.

Bijdrager
    Asaxx112

en de OWC mercury extreme pro. Is hij beter of slechter?

Moderator
    unSOUND

Beter. Maar die zit dan ook iets hoger qua prijs. De Corsair ForceGT lijkt aardig op de Mercury Extreme, en is iets goedkoper, maar OWC heeft weer betere Mac support.

Bijdrager
    G-Force

2,5″ ssd gaat wel in de drive bays, moet je alleen wel even een 2,5″ > 3,5″ converter aanschaffen zoals de Icy Box MB882 (~18 euro). Gebruik deze zelf met mijn ssd en dat werkt prima, ook geen snelheidsverlies want er zit geen converterchip of iets dergelijks tussen.

Bijdrager
    Asaxx112

Wat is het verschil tussen owc 3G en 6G
    Zijn ze allebei compatibel met mijn Mac pro ?

Moderator
    unSOUND

3G = SATA II ( max 300 MB/s )
    3G = SATA III ( max 600 MB/s )

Beide zijn compatible, maar de extra snelheid heeft in jouw huidige machine geen zin.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.