11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    eerdepeer

Mac Pro RAID 0 via OSX vs. RAID kaartq

Met de aanschaf van een Mac Pro in het vooruitzicht vraag ik mij af wat het verschil is tussen RAID 0 via OSX (via de Disk Utility een array aanmaken) of om die RAID kaart van een dikke 600 euro aan te schaffen? Menig Apple verkoper weet het niet en ik ben wel benieuwd naar gebruikerservaringen.

Ik kijk uit naar een RAID 0 opstelling van 2x 1TB schijven met Seagate 7200.10 schijven.

Bijdrager
    sven-

Zo’n speciale RAID kaart is voor als je SAS schijven gaat gebruiken geloof ik.

Bijdrager
    iJoost

Alles wat je weten wilde maar niet durfde vragen over RAID (inclusief het verchil tussen software- en hardware-RAID):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

Bijdrager
    waupiman

Raid controllers zijn vooral leuk als je raid levels draait waar parity berekend moet worden, anders kun je net zo goed software raid doen :wink:

Bijdrager
    Pieterr

RAID 0 kun je beter niet gebruiken. Je verhoogt daarmee alleen maar de kans op data verlies.

Bijdrager
    sven-

Serieus? Maar ik dacht dat RAID 0 juist handig was omdat de snelheid omhoog gaat?

Bijdrager
    Pieterr

Het hangt er van af waar je je RAID voor wilt gebruiken. Als je denkt dat je data zekerder is (“redundant”) door RAID 0 te gebruiken, dan kom je van een koude kermis thuis. Als één van de schijven onderuit gaat, ben je alles kwijt.

Bijdrager
    waupiman
    ”Pieterr”

RAID 0 kun je beter niet gebruiken. Je verhoogt daarmee alleen maar de kans op data verlies.

Dat is een overweging die je maakt bij raid0, daar zal de ts wel over nagedacht hebben. Atans laten we dat hopen.

”sven-“

Serieus? Maar ik dacht dat RAID 0 juist handig was omdat de snelheid omhoog gaat?

Helemaal correct!

Bijdrager
    eerdepeer

Het klopt dat als 1 schijf bij RAID 0 kapot gaat je alle data kwijt bent, maar ik hou altijd nog een time machine backup bij, dus dat is verder niet van belang.

Ik vraag mij af of 2 schijven in RAID 0 op een Mac Pro zonder RAID kaart even snel draait als met een RAID kaart? Het lijkt mij wel dat als je RAID 5 zou willen draaien (2 schijven + 1 parity disk), je dan meer van je processorkracht vereist. MAar dat terzijde, dat was ik toch niet van plan.

Bijdrager
    –help

Vaak “voelt” HW Raid sneller aan als software Raid, en software raid vraagt altijd iets van je CPU dit i.v.m. het visualiseren van de Raid array. Als je betere performance wilt en het geld hebt kan je altijd het beste voor hardware Raid gaan.
    Daarnaast het principe achter Raid 0 ken je hoop ik ? 2 schijven samenvoegen tot één grote en als er één daarvan failt ben je alles kwijt (en dat is met een array van 2 TB veel, erg veel!)

Bijdrager
    waupiman
    ”eerdepeer”

Het klopt dat als 1 schijf bij RAID 0 kapot gaat je alle data kwijt bent, maar ik hou altijd nog een time machine backup bij, dus dat is verder niet van belang.

Ik vraag mij af of 2 schijven in RAID 0 op een Mac Pro zonder RAID kaart even snel draait als met een RAID kaart? Het lijkt mij wel dat als je RAID 5 zou willen draaien (2 schijven + 1 parity disk), je dan meer van je processorkracht vereist. MAar dat terzijde, dat was ik toch niet van plan.

Als je RAID0 draait zou ik persoonlijk lekker voor software gaan. De MacPro heeft genoeg CPU Juice:wink:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.