4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    maceric

Mac Pro 'quad core' 2.0 (2008) scherm blijft zwart

Hallo Allemaal,

Had mijn mac pro ‘quad core’ 2.0 een paar weken niet gebruikt en toen bleef het scherm ineens zwart, machine leek normaal op te starten.

Toen heb ik ‘m opengemaakt en eigenlijk in een reflex de 2 geheugenbanken even los getrokken en weer teruggeplaatst.

Daarna startte de computer en scherm weer normaal op, alsof er nooit iets aan de hand was geweest.

Gisteren overkwam me hetzelfde, weer geheugenbanken losgehaald en teruggezet, maar nu zonder resultaat.

Er zit een Radeon X 1900 XT videokaart in, zou het daarin kunnen zitten? Iemand een idee?

Of iemand met dezelfde ervaring?

Andere videokaart die er in past zou de Nvidia Geforce 7300 GT zijn.

Scherm is in orde, werkt normaal op andere computer.

Groet,

Eric

Bijdrager
    Qapla

Probeer eens één geheugenkaart per keer, misschien is er eentje defect.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er is een simpele manier om te testen of het de videokaart is. Namelijk opstarten in verbose mode. Hou direct na de herstart command-v ingedrukt totdat er op een zwart scherm witte tekst verschijnt. Zie je dus alleen een zwart scherm dan is er iets aan de hand met de videokaart – scherm connectie. De regels tekst laten de details zien van de verschillende opstart processen. Verschijnt er (in eerste instantie) dus wel tekst dan zal de laatste regel waarschijnlijk een foutcode laten zien. Als de regels stoppen kun je mits niet alles weer zwart wordt met het commando ‘reboot’ gevolgd door return de Mac weer normaal opstarten.

Je kunt ook proberen om een keertje in safe mode te starten (shift ingedrukt houden) en daarna normaal. (safe mode herstelt o.a. corrupte systeem data)

Bijdrager
    maceric

Hartelijk dank voor jullie tips!

Het blijkt toch de videokaart te zijn…of de connectie tussen de kaart en het scherm…het speldvormige lichtje rechts onderin de cinema display ging ook niet aan..waarschijnlijk was dat met de geheugenbankjes toeval…of de kaart was toen al stervende…

Blij dat ik het heb kunnen oplossen…de machine weer voor de poorten van de hel weggesleept!

Nogmaals dank,

Eric

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.