10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Ludo

Mac pro opnieuw inrichten, wat is een goede aanpak?

Ik ben bezig om m’n mac pro geheel van scratch op te bouwen omdat ik al meer dan tien jaar migreer van de een naar de andere mac staat alles vol troep. Ik wil nu de boel eens goed opschonen. Wat is een goede manier om bijv. je HD’s te benoemen, backups te maken en de noodzakelijke info over te nemen uit de Time Machine back-up ZONDER alle overbodige troep. Ik heb nu diverse schijven vol met bestanden, backups etc. Kortom, het is een onoverzichtelijke bende geworden in de loop der tijd. Klantenmap met werk, fonts, maar ook instellingen van mail, safari, iphoto biebs e.d. wil ik natuurlijk behouden en liefst kopieëren uit m’n backups. helaas staat Time Machine maar beperkt selectie toe. Programma’s bijv. dan krijg je de hele map weer terug incl. alle verborgen troep die erbij hoort.

Een clean opgebouwd systeem, dat effectief en betrouwbaar ge-backupped word hoe richt je dat in en wat is er voor nodig/
    Wat ga je wel backuppen en wat niet?

Ik heb de beschikking over een Mac Pro 4.1 quad core met 3 x 1GB schijven en een 120 GB SSD (opstart+programma’s)

Bijdrager
    TheBigZ
    Ludo op 04 december 2013

Wat ga je wel backuppen en wat niet?

Je maakt een backup van je gehele OS X (opstart)partitie (dwz de SSD) met Time Machine, SuperDuper etc.

Je zet de OS X installer op een USB stick of schijf. (Jouw Mac Pro kan Mavericks draaien.)

Vervolgens start je op vanaf de USB stick of schijf, kies je schijfhulpprogramma uit het menu, en wis je de interne opstartpartitie. Daarna voer je een schone OS X installatie uit op de gewiste partitie.

Van de backup zet je alleen de data (en programma’s) terug die je ook echt terug wilt hebben (dwz nodig hebt).

Programma’s installeer je bij voorkeur opnieuw (vanuit de DMG).

Bijdrager
    Ludo

@TheBigZ; ik heb er al een schone installatie opstaan en ben nu via iCloud m’n meeste instellingen al aan het terughalen. Verder gebruik ik de creative cloud dus da’s ook geen probleem. Vervelend is alleen dat je uit een time machine back-up geen losse bestanden of kunt halen. De oude opstart schijf is veel groter dan de SSD dus terugzetten gaat sowieso niet eenvoudig.

Bijdrager
    computer space

beste is een dikke harde schijf kopen waar alles op past, daar een mooie heldere structuur op maken en alles ergens in stoppen. Ook je mail, agenda, addressen etc (jouw keus of je daar live op draait of backups). Systeem met programma’s is IMO een losse aangelegenheid, en die kun je prima Time-machinen mocht je systeem een keer crashen. Nu heb je toevallig een OSX periode, maar wie zegt dat dat over 10 jaar nog is?
    Is die schijf compleet en klaar, dan regel je er nog 2 om de boel naar te clonen/syncen. Een op een andere locatie bewaren.

Bijdrager
    Le Big Mac

Inderdaad, beginnen met een back-up van al je data, bv. met CCC. En aangezien je je Mac zakelijk gebruikt, zou ik voor alle zekerheid nog een back-up van je back-up maken! Van zo’n CCC-kopie kan je veel makkelijker bestanden/mappen/voorkeuren etc. terugzetten dan via Timemachine. Label de CCC-kopie goed, en bewaar hem minimaal een jaar, je weet maar nooit.

Na een clean install van OS-X (by the way, Mavericks bevat nog steeds erg veel bugs!) op je SSD zou ik de thuismap verplaatsen naar 1 van de 1tb-schijven (met naam: “Data”). In Finder kopieer je eerst je thuismap naar ‘Data’. Dan in Systeemvoorkeuren > Gebruikers klik je jouw gebruikersnaam aan met CTRL ingedrukt, dan krijg je ‘Geavanceerde Opties’, daar kan je je thuismap verplaatsen. Hierna moet je herstarten, en daarna kan je je oude thuismap op je ‘Mac HD’ verwijderen.

Lees dit eens door om te zien wat je waar moet terugzetten. Is een heel oud artikel, maar zeker nog een goede leidraad.

De 2e schijf van 1tb kan je voor TimeMachine gebruiken, en die noem je gewoon TimeMachine. Wat je met 3e schijf doet, hangt af van jouw wensen. Je zou bv. ook een Raid-0 kunnen aanmaken voor je schijf ‘Data’ met Schijfhulpprogramma. Dan gaat het openen en opslaan van grote documenten echt een stuk sneller, maar Raid-0 heeft natuurlijk risico’s.

Verder moet je eens goed nadenken over hoe je voortaan om wil gaan met je data. Mijn map ‘documenten’ ziet er (heel beknopt) zo uit:
    -1 Lopende projecten (met subfolders per klant/project). Is een project klaar, dan verplaats ik die meteen naar een externe archief-schijf. Van die schijf heb ik uiteraard een back-up via CCC, en die bewaar ik off-site, dus op een andere locatie (doe ik trouwens met alle data).
    -2 Administratie (submappen als Offertes, Facturen, …)
    -3 Downloads/software (submappen voor Fotografie, DTP, Office, … maar ook voor Fonts. Ik maak hier ook txt-documentjes aan met de bijbehorende registratie-/serienummers)
    -4 Prive
    – …

Zo is alles overzichtelijk en makkelijk terug te vinden. Het vereist natuurlijk wel een beetje discipline…

Bijdrager
    TheBigZ
    Ludo op 04 december 2013

Vervelend is alleen dat je uit een time machine back-up geen losse bestanden of kunt halen.

Natuurlijk kan dat wel. Je kunt je Time Machine backup gewoon in de Finder openen en doorwandelen.

Bijdrager
    Ludo

@ Le Big Mac: kijk dat bedoel ik nou, geweldige uitleg, daar heb ik wat aan! Ik heb trouwens nu 2 Mac Pro’s om in geval v/e een probleem te kunnen doorwerken, maar nu is het een moment om de zaak eens goed op te schonen.
    @ The BigZ: klopt ja, helemaal gelijk natuurlijk, is alleen een heel gewroet in de bestanden, maar daar kom ik wel uit (hoop ik)

– wat te doen met de diverse iphoto library’s (daar heb ik er inmiddels drie van (elk met iets verschillende inhoud) met een 8000 pictures erin) is eigenlijk ook een ramp al die foto’s, maar wegooien doe je ook weer niet;-) De ellende is dat je dat ook weer gaat backuppen, zodat de data een Big Data begint te worden, het groeit maar aan…

Bedankt voor de tips zover!

Bijdrager
    Janjans

@Ludo Hebben de dubbele exemplaren nog dezelfde naam? Dan kun je de verschillende bibliotheken kopiëren naar 1 map, en dan, wanneer daarom gevraagd wordt, bij vervangen op ‘alles ja’ klikken. Dan houd je uiteindelijk een map over met alle verschillende foto’s.

Wanneer je dit niet helemaal vertrouwt, dan kun je vervolgens, aangezien je de originele mappen nog hebt, ze stuk voor stuk naast de nieuwe map leggen en kijken of de namen overeenkomen met de foto’s in beide mappen.

Dit werkt natuurlijk minder makkelijk wanneer je je bibliotheek heel uitgebreid heb geïndexeerd. Ik had het alleen op jaar en maand staan, het was even werk om ze uit de verschillende mappen binnen iedere afzonderlijke bibliotheek in 1 map te krijgen, maar dan heb je uiteindelijk per bibliotheek 1 map met alle foto’s, welke je dan dus gaat samenvoegen op de bovenstaande manier.

Uiteindelijk laat je iPhoto de nu ontstane collectie gewoon opnieuw indexeren.

Bewaar je back-ups van de afzonderlijke bibliotheken in een apart mapje, zet er een datum bij, dan kan je het op een moment verwijderen, mocht je daar veel behoefte aan hebben, maar je hoeft het niet meer opnieuw te back-uppen, dat doe je vanaf nu alleen nog met de nieuwe bibliotheek.

Bijdrager
    Dapperdan

Zelf werk ik gestructureerd met klantnummers en klantorders, als een klus klaar is schrijf ik die weg naar twee externe harddrives (just in case..)
    Het indelen van je mac is voor iedereen persoonlijk, maar ik weet uit ervaring dat onder werkdruk, of chattism je de draad wel eens kwijt raakt.

Waar ik zelf erg veel van geleerd heb is de Mac Performance Guide: http://macperformanceguide.com/index_topics.html
    Het is een duizelingwekkende site met veel leesvoer, maar er gaat een wereld voor je open. Jep, ik loop met hem weg;-)

Ik heb een zelfde soort machien (met 60Gb SSD los ingebouwd)
    Tip: voeg de twee 1Gb schijven samen tot een Raid Stripe 0 als werkschijf (Le Big Mag schreef het al), gebruik de derde 1Gb voor materiaal dat mag crashen en koop een vierde (grote) schijf als Time machine backup erbij.

Bijdrager
    MvdM

Bekend probleem. Ik heb in mijn Mac Pro drie schijven hangen en een SSD (dus eigenlijk zit ie vol) met backup en backups en backups en tijdelijke mappen etc. Totaal onoverzichtelijk. Ik heb laatst een externe 2TB schijf gekocht en daar een indeling op gemaakt:
    – documenten
    – afbeeldingen (dus niet foto’s, dus bv schermafbeeldingen)
    – foto’s
    – video’s
    – apps
    en zo nog wat mappen

De interne schijven zijn per stuk te klein om alles op te zetten. Ik zet alles nu even op 1 schijf omdat, als alles eenmaal op 1 schijf staat het schuiven van mappen op die schijf heel snel gaat.
    ALLES wat ik nu op de andere schijven tegenkom move ik naar die mappen. Handigheidje hierbij kan zijn om aan de linkerkant van finder snelkoppelingen naar die folders te maken. Risico is wel dat als die ene 2TB schijf het begeeft er heel veel verloren gaat.
    Houd er rekening mee dat als je 2 mappen met dezelfde naam hebt en je de nieuwe map op dezelfde plaatst als de oude map dat de oude map eerst wordt geleegd en dan de nieuwe inhoud er op wordt geplaatst, het wordt dus niet samengevoegd (althans, niet bij Snow Leopard, waar ik nog mee werk).

Grote folders kun je trouwens snel terugvinden met Daisydisk (niet gratis, interface behoeft HEEL wat gewenning) of andere tools die een grafisch overzicht van je schijf kunnen maken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.