15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Rolf

Mac Pro met nieuw RAM – moet ik dat configureren ???

Ik heb een Mac Pro 5,1 (mid 2010). Enige tijd geleden al een upgrade gedaan met andere processor (3,46 6-core XEON) en andere Video kaart.

Wat ik nog had draaien als RAM waren 4x 4gB van 1066 Mhz (DDR3, ECC)

Nu heb ik nieuwe DIMMs geplaatst: 4x 8gB van 1066Mhz (althans zo zijn ze verkocht), maar de Mac geeft aan dat het 4x 8Gb tegen 800 Mhz zijn.

– Kloppen die DIMM’s niet?

– klokt de Mac automatisch terug naar 800Mhz omdat hij die 32 iets TE vindt (ondanks dat het volgens specs kan)

– moet ik nog een handmatige actie doen mbt configureren ??

Ben heel benieuwd….. dank !!

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Haal er eens één uit. Als je dan wel 1066 krijgt heeft het hier mee te maken:

https://forums.macrumors.com/threads/1066mhz-ddr3-ram-down-clocked-by-mac-pro-to-800mhz.1016127

Bijdrager
    Rolf

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 28 september 2020 om 13:55</p>
    Haal er eens één uit. Als je dan wel 1066 krijgt heeft het hier mee te maken:

https://forums.macrumors.com/threads/1066mhz-ddr3-ram-down-clocked-by-mac-pro-to-800mhz.1016127

Ik was al aan het zoeken op Macrumors, maar deze post lijkt het probleem te kennen. Ik ga meteen eens proberen, dank voor de snelle/goeie tip !!

EDIT … zojuist geprobeerd, en ook met 3 DIMMS blijft ie 800Mhz draaien…

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door Rolf.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Hee, dat is gek. Andere volgorde of even met 2 reepjes proberen? DDR3 geheugen van 800Mhz komt amper voor dus dat zal het toch niet zijn. Is het geheugen van een van de bekendere merken?

Bijdrager
    Rolf

Het zijn Samsung DIMMS, 8Gb 4Rx8 PC3L 8500R

Heb er net 2 stuks uitgehaald, andere volgorde, en nu herkent ie maar 1 – en dat wel met 1066mhz …. vreemd.

Zal een trial-and-error feestje worden om de goede volgorde te vinden.

EDIT. Net herschikt. Met 2 stuks weer 16gB, en weer terug naar 800 mhz. Nu maar weer alle 4 erin gezet: 32gB en 800 mhz.

ik begrijp dat deze DIMMS uit een server komen. Kan dat verschil maken? Ander soort RAM?

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door Rolf.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Nieuw of tweedehands..? Misschien is er één niet helemaal lekker. Allerlei combinaties maar uitproberen dan om erachter te komen 🧐.

EDIT: ik zie je aanvulling. Tweedehands dus, tsja lastig te zeggen. Mac’s zijn soms wel kritisch met geheugen, het moet precies de goeie specs hebben. Of het uit een server komt staat daar los van, als het maar voor deze Mac geschikt is.

Bijdrager
    MacBro

1 voor 1 proberen, dan zie je vrij snel of er een tussenzit die afwijkend gedetecteerd wordt, of zelfs niet door de start komt.

Bijdrager
    Rolf

ok, dank voor alle goeie tips and tricks!

Wat blijkt, een voor een zijn ze allemaal OK. 8Gb tegen 1066 Mhz. Allemaal zelfde gedrag. Nu even voorzichtig combineren, vanaf eerste bank naar binnen, en dan kom ik inderdaad tot en met 24gB tegen 1066 mhz, bij de vierde (binnenste) wordt het 32gb tegen 800 mhz.

Dus dat artikel in die eerste link is inderdaad van toepassing. Dat artikel nog maar eens bestuderen.

En verder testen en proberen denk ik wat beter draait ….. 24gb met 1066, of 32gb met 800.

Wat zegt jullie gevoel/ervaring? Afhankelijk van wat je ermee doet, welke toepassingen etc?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Leuk om te horen 👍🏻. Mijn gevoel én ervaring zegt dat 24 GB best veel is en dan zou ik voor snelheid gaan (zeker omdat ie wat ouder is). Dus ligt het er inderdaad aan wat je doet, als dat extreme zaken zijn kan de overweging anders zijn. Kijk eens in ‘Activiteitenweergave’, 2e tabje ‘Geheugen’ bij het grafiekje linksonder ‘geheugendruk’. Je moet aardig je best doen wil je die in het rood krijgen.

Bijdrager
    mowat

@ Rolf,

Ik had zo’n 2 jaar geleden een soortgelijk probleem met corsair geheugen en heb dat toen ook op OMT gezet :

Geheugen 1866 MHz wordt weergegeven als 1600 MHz

Even een quote uit dit draadje :

” Volgens een site die het probleem bespreekt ligt de fout bij Corsair (“Corsair CMSA16GX3M2C1866C11 Mac Memory 16GB(8×2) DDR3L 1866 C11 1.35V/1.5V SODIMM 1.35V – “Be aware of mismatching timing/CAS latency” – The RAM seems solid. Unfortunately in an iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015), adding the Corsair memory to Apple’s stock 8GB of RAM will slow all the RAM down to 1600MHz instead of 1867MHz due to mismatched timing/CAS latency.”)

Volgens de leverancier heeft Apple een hekel aan vreemd geheugen. (“Blijkbaar wilt Apple niet graag met andere merken geheugen samenwerken. Indien u enkel de Corsairgeheugens zou plaatsen zal u zien dat de snelheid juist is. Als u beiden combineert wordt de snelheid iets verlaagd. Heeft blijkbaar te maken met de CL-snelheid, deze is van Corsair iets sneller dan die van Apple (Corsair is CL11 en Apple zou CL13 zijn). Best om even proefondervindelijk vast te stellen waar uw computer het snelst mee is : 24 GB aan 1600 MHz of 16 GB aan 1867 MHz (en ook nog eens met een snellere CL !).”) ”

en om het even kernachtig uit te drukken de quote van TheBigZ , en dat advies heb ik dan ook gevolgd :

” het verschil tussen 1600 en 1866 maakt voor jou in de praktijk geen drol uit. Gewoon laten zitten, die geheugenreepjes.”

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door mowat.
    Bijdrager
    Rolf

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 28 september 2020 om 17:47</p>
    Leuk om te horen 👍🏻. Mijn gevoel én ervaring zegt dat 24 GB best veel is en dan zou ik voor snelheid gaan (zeker omdat ie wat ouder is). Dus ligt het er inderdaad aan wat je doet, als dat extreme zaken zijn kan de overweging anders zijn. Kijk eens in ‘Activiteitenweergave’, 2e tabje ‘Geheugen’ bij het grafiekje linksonder ‘geheugendruk’. Je moet aardig je best doen wil je die in het rood krijgen.

Ha. Nee, dat klopt. Dat rode gebied bereiken is bijkans onmogelijk. Maar ik merk wel degelijk verbetering. Gewoon allerlei domme huis-tuin-en-keuken dingen die soepeler gaan. Het verschil bespeuren tussen 24 & 1066 en 32 & 800 zal nog heel lastig worden.

Bijdrager
    Rolf

<p class=”cite”>mowat op 28 september 2020 om 17:55</p>
    @ Rolf,

Ik had zo’n 2 jaar geleden een soortgelijk probleem met corsair geheugen en heb dat toen ook op OMT gezet :

Geheugen 1866 MHz wordt weergegeven als 1600 MHz

<iframe class=”wp-embedded-content” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” title=”“Geheugen 1866 MHz wordt weergegeven als 1600 MHz” — One More Thing” src=”https://www.onemorething.nl/community/topic/geheugen-1866-mhz-wordt-weergegeven-als-1600-mhz/embed/#?secret=7Zc1Bzr9eV&#8221; width=”500″ height=”282″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”7Zc1Bzr9eV”></iframe>

Even een quote uit dit draadje :

” Volgens een site die het probleem bespreekt ligt de fout bij Corsair (“Corsair CMSA16GX3M2C1866C11 Mac Memory 16GB(8×2) DDR3L 1866 C11 1.35V/1.5V SODIMM 1.35V – “Be aware of mismatching timing/CAS latency” – The RAM seems solid. Unfortunately in an iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015), adding the Corsair memory to Apple’s stock 8GB of RAM will slow all the RAM down to 1600MHz instead of 1867MHz due to mismatched timing/CAS latency.”)

Volgens de leverancier heeft Apple een hekel aan vreemd geheugen. (“Blijkbaar wilt Apple niet graag met andere merken geheugen samenwerken. Indien u enkel de Corsairgeheugens zou plaatsen zal u zien dat de snelheid juist is. Als u beiden combineert wordt de snelheid iets verlaagd. Heeft blijkbaar te maken met de CL-snelheid, deze is van Corsair iets sneller dan die van Apple (Corsair is CL11 en Apple zou CL13 zijn). Best om even proefondervindelijk vast te stellen waar uw computer het snelst mee is : 24 GB aan 1600 MHz of 16 GB aan 1867 MHz (en ook nog eens met een snellere CL !).”) ”

en om het even kernachtig uit te drukken de quote van TheBigZ , en dat advies heb ik dan ook gevolgd :

” het verschil tussen 1600 en 1866 maakt voor jou in de praktijk geen drol uit. Gewoon laten zitten, die geheugenreepjes.”Ja

Ja, dat Apple alles wat vreemd is buiten de deur wil houden klopt zeker. En geheugenbankjes van verschillende merken combineren is volgens mij vragen om problemen. Daarom dat ik ook alles tegelijk wel veranderen. En Samsung – ach – dat zijn op sommige gebieden best vriendjes van Apple. Maar goed, nu maar even spelen!

Bijdrager
    Balen zeg

Misschien de memory slot utility?

/System/Library/CoreServices/Memory Slot Utility

Bijdrager
    Rolf

<p class=”cite”>Balen zeg op 28 september 2020 om 20:17</p>
    Misschien de memory slot utility?

/System/Library/CoreServices/Memory Slot Utility

‘the Memory Slot Utility is not intended to run on this system’ …. huh?

Maar goed, om met utilities uit de library te spelen vind ik sowieso wel link – als amateur dan he:-)

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan eenvoudig testen hoe snel je “800” MHz geheugen is t.o.v de originele 2 DIMMs door ze te wisselen en deze te testen met bv. MemTest (hiervoor moet je wel een bootable USB stick of CD/DVD aanmaken) of Rember. Kwestie van de stopwatch ernaast houden en wachten tot de testcyclus is afgerond. Pas dan kan je een echt vergelijk maken.
    Voor hetzelfde geld laat Apple wel het getalletje 800 zien maar werkt het verder gewoon op 1066 MHz.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.