16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    P-Five

Mac Pro kan geen opstartschijf vinden…

Er is iets geks aan de hand met mijn MacPro (Quad core 2.66 2008). Er zitten 4 hard disks in. De disk in Nis1 bevat het systeem. Na enige tijd kon de MP bij het opstarten het systeem niet vinden. Je krijgt dan het BOING geluid, gevolgd door een grijs scherm gevolgd door een map met een vraagteken. Ik heb via ‘Opstartschijf’ de juiste opstartschijf geselecteerd maar dat mocht niet baten. Tot ik op het idee kwam om de schijf in Nis1 om te wisselen met de schijf in Nis3. Toen zag de computer mijn opstartschijf meteen. Prima…

Maar nu heb ik hetzelfde probleem met de opstartschijf (die nu in Nis3 zit). De MP kan het systeem niet vinden. Ik heb dus de opstartschijf van Nis3 gewisseld met de schijf in Nis2 en geen probleem met opstarten. Ik ben bang dat dit zo een tijdje door gaat totdat ik geen nis meer over heb.

Iemand bekend met dit verschijnsel? Ik heb het idee dat het probleem zit bij de sata-nissen van de MacPro.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    MartyMacy

Maar je kunt die eerste nis nog wel gebruiken?

Bijdrager
    Precisieman

Beste P-Five,

Een gevalletje van stuivertje wisselen dus, maar als ik het goed lees is het steeds weer dezelfde schijf die na een paar keer opstarten problemen geeft. En wanneer die HD nu weer eens voor de verandering in nis 1 wordt geplaatst, wordt dan het systeem wel (tijdelijk) gezien?

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zo’n nis (lees: de elektronica daarachter) door een niet goed functionerende harddisk wordt ‘aangetast’; eerder lijkt mij de HD zelf de oorzaak. In ieder geval zou ik desnoods via de grijze installatieschijven het schijfhulpprogramma erbij pakken en wanneer die applicatie niets kan uitrichten, dan is meestal DiskWarrior de reddende engel.

Lastig en – indien de computer buiten garantie is – prijzig wordt het zeker wanneer het moederbord defect zou zijn, want dan rest niets anders dan vervanging.

Succes bij het vinden van de oorzaak,
    Robbert

Bijdrager
    P-Five

@MartyMacy
    Ik kan Nis1 wel gebruiken. Daar zit een andere HD in waar alleen data op staat.

@Precisieman
    Schijfhulp kan niks vinden en het is inderdaad steeds dezelfde schijf die problemen geeft.
    Ik heb twee jaar geleden de schijf in een andere nis gedaan. Nu heb ik gisteren een update naar Snow Leopard gedaan. Ook bij het updaten van 10.6.3 naar 10.6.8 geen probleem want dan wordt steeds herstart. Ik heb de Mac uitgezet en daarna, bij het opstarten, kon het systeem niet gevonden worden…

Ik ben ooit begonnen met een schoon systeem 10.4.11. Schijven gewist enzo…

Bijdrager
    Precisieman

Beste P-Five,

Die nissen zouden niet uit moeten maken, want ieder slot moet in staat worden geacht te allen tijde een systeemmap op een harde schijf te vinden. ‘Niets aan de hand’ gaat dus nooit op in de beschreven situatie!

Afgezien van een defecte HD zou ook die oorspronkelijke upgrade naar Snow Leopard weleens deels mislukt kunnen zijn; in principe wordt dit gemeld, maar ja… er gebeuren wel meer rare dingen in computerland.

Ik zou zeggen: het oude systeem nog maar eens installeren en kijken of de beschreven opstartproblemen zich herhalen. Zo ja, dan een nieuwe HD aanschaffen of indien mogelijk het systeem op een van de drie andere harde schijven installeren.

Succes en vriendelijke groeten,
    Robbert

Bijdrager
    P-Five

Ik heb nu de systeemschijf weer in Nis1 zitten en zoals je ziet start de MP gewoon op. Vreemd.
    De schijven zitten nu weer in de oorspronkelijke volgorde. Als de problemen zich opnieuw voordoen kan ik het systeem op een nieuwe lege schijf installeren. Maar dan moet ik ook al mijn software opnieuw installeren. Op zich werkt dat wel verfrissend maar het is weer een hoop werk…

Bedankt,
    Rudi

Bijdrager
    mhrenes

Wat is de SMART status van die opstartschijf? Als het niet aan de nissen ligt dan ligt de schijf voor de hand.

Je kunt overigens heel eenvoudig met CarbonCopyCloner de inhoud van de schijf naar een nieuwe (eventueel grotere) schijf kopieren. Dan hoef je niks opnieuw te installeren.

Bijdrager
    P-Five

@mhrenes
    De SMART status van alle schijven: Gecontroleerd

Moderator
    unSOUND

Dat zegt helaas niet veel. Verschillende software geeft verschillende resultaten. Ik heb schijven gehad die door schijfhulpprogramma werden goedgekeurd, maar door het Smart Status weer werden gezien als bijna dood, en vervolgens door Smart Reporter weer als in orde werden bestempeld.

Bijdrager
    Macosxachist

Tijd voor een rondje SMART Utility, lijkt me.

Bijdrager
    P-Five

Hmmm… SMART Utility geeft aan dat Disk 3 FAILING is… Bad Allocated Sector.
    Gegevens even overgezet en de schijf gaat er zo uit. Maar de opstartschijf in Nis1 is PASSED…

Die heeft eerst op de plek van Disk 3 gezeten…

Twilight zone;-)

Bijdrager
    P-Five

De slechte schijf is er nu uit en de eerste 3 nissen zijn gevuld. Alle schijven zijn PASSED.
    Wat me wel opvalt is dat de opstartschijf een snelheid heeft van 3GB en de twee andere hebben een jumper die de snelheid limiteert tot 1,5GB. Is dat met opzet zo gedaan? Kunnen alle schijven in een MacPro niet tegelijk de snelheid van 3GB aan?

Bijdrager
    Precisieman

Beste Rudy,

De laatste serie G5 had die snelheid nog; alle Mac Pro’s hebben S-ATA 3 Gbps.
    Dus die jumpers zou ik er maar afhalen en schijf 3 kan linea recta de schroothoop op!

Vriendelijke groeten,
    Robbert

Bijdrager
    P-Five

Bedankt voor de hulp. Schijf 3 is naar het grof vuil en de jumpers ook. Ik snap nog steeds niet waarom de Mac mijn opstartschijf niet zag maar ik heb op tijd een slechte schijf kunnen ontdekken.;-)

Moderator
    unSOUND

Persoonlijk vind ik het overdreven om een schijf vanwege een bad sector gelijk maar weg te gooien. Als het aantal hetzelfde blijft kan die sector er al vanaf dag één gezeten hebben, en kan die schijf nog jaren probleemloos draaien. Je zou hem zelfs als scratch schijf of download schijf in kunnen zetten…

Bijdrager
    P-Five

Ik heb hem ook niet echt naar het grof vuil gebracht;-) Hij ligt op mijn bureau. Ik heb nu 3 interne schijven over van elk 500GB. 1 voor het systeem en de programma’s. Nummer 2 voor data en nummer 3 voor de downloads etc,etc… Maar ik heb ook nog 4 externe schijven van elk 1TB dus kwa ruimte kom ik niks te kort.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.