30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 81)
  • Q:
    Bijdrager
    Zaphod_B

Mac Pro geheugen

Het Mac Pro geheugen uitbreidings topic

Uiteraard is er het algemene Mac Pro topic, dat hier te vinden is: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=83945

In dit topic wil ik graag het RAM geheugen bespreken. Want, dit wordt wel hier en daar besproken in het grote topic maar wordt nogal ondergesneeuw door alle andere zaken over de nieuwe machine.

En het geheugen wat in de nieuwe Mac Pro moet worden gestopt verdient toch wel een apart topic om de volgende redenen:

– Het is extreem duur om het te upgraden bij een BTO via de Apple Store (4 GB, +1100 euro!)
    – Er gaat erg apartig geheugen in (667 MHz Buffered FB-RAMM DDR2 met ECC)
    – Het is nog nergens los te koop op dit moment!
    – Kingston (en anderen) hadden het eventjes op hun site, maar hebben het er weer afgehaald
    – Je kunt er niet ‘zomaar’ 667 MHz Buffered FB-RAMM DDR2 met ECC indouwen, want ze moeten ook die dikke heatsinks hebben. Op de Apple Support site staat in de memory upgrade DOIY guide dat dit erg belangrijk is, anders gaan je koelfans veel harder draaien in de machine, OF gaat het geheugen op een lagere kloksnelheid werken, OF het werkt helemaal niet!
    – Losse prijzen voor vergelijkbaar geheugen (maar dus zonder die heatsinks) liggen voor 4 GB bijvoorbeeld een stuk lager. Bij Informatique bijvoorbeeld, staat Kingston Dimm 1Gb DDR2 PC2-5300 667MHz ECC FB te koop voor 177 euro per 1 GB latje. Maal 4 dus 708 euro!
    – Bedrijven zoals Mailamac.nl hebben het nog niet in hun assortiment. Ik neem toch aan dat die snel zullen komen

Kortom, een topic om dit aparte geheugen te bespreken en -eventueel- samen te zoeken naar een oplossing. Want ik overweeg in ieder geval om een Mac Pro aan te schaffen (iemand een DP 2 GHz G5 kopen? ;)) maar ik ga geen 1100 euro uitgeven voor 4 GB….

Moderator
    unSOUND

Je kunt neem ik aan ook zelf losse modules kopen,
    en losse heatsinks kopen, en dan zelf monteren.

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”unSOUND”

Je kunt neem ik aan ook zelf losse modules kopen,
    en losse heatsinks kopen, en dan zelf monteren.

Ongetwijfeld. Iemand suggereerde dat ook al op een amerikaans forum (sorry geen link).

Maar ik zou toch wel erg blij zijn met een kant en klare oplossing. Desnoods ietsjes duurder. Maar de prijzen van Apple voor extrra geheugen, extra harde schijven etc zijn -zoals gewoonlijk- redelijk bezopen. Het is duidelijk dat ze daarop flink verdienen..

Ik vind het dus zeer aantrekkelijk om gewoon een ‘kale’ Mac Pro te kopen, en dan zelf 4×1 GB RAM en 4×250 GB SATA schijven erin te stoppen. Scheelt toch al gauw meer dan 500 euro.

Bijdrager
    kempovic

ik ben het helemaal met je eens!
    zou het ook graag zo doen, en hoop dat er snel een goeie oplossing komt.

Bijdrager
    lowfi

Geabonneerd op onderwerp! :P

Ik had deze nog gevonden: http://www.machouse.nl/index_home.tpl?groep=250-00&sku=5418&cat=100&show=detail&cart=11555763072883437

Daar is 4GB(2×2) 900 euro. Er staat een officieel apple serial nummer bij (MA686G/A) dus ik neem aan dat dit geheugen gewoon van apple zelf komt en dus die “super duper special” heatsinks heeft.

Bijdrager
    kempovic

scherp!

dat scheelt al een hoop.
    maar moet nog beter kunnen!

Bijdrager
    deniax

kkemperman

Maar natuurlijk!:)
    Ik heb bij Sallandautomatisering voor mijn Mac Pro (die pas over 5 weken binnenkomt:( ) 2x2GB kit besteld voor 642 euro (het is in totaal 4×1 GB)

Het gaat hier om Dane-Elec geheugen, specifiek voor de Mac Pro, ook met het officiele Apple Serienummer MA685G

Bijdrager
    JeroenR

Bij it pro zijn de prijzen van geheugen ook altijd goedkoper dan bij apple.
    Daar betaal je voor 4GB ram 920€ (2 x 2) of 876€ (4 x 1). Als je dan niet meer dan 4GB extra nodig hebt valt die 4 x 1GB prijs nog goed mee.

EDIT: Deniax was me voor met een goedkopere oplossing.

Bijdrager
    lowfi
    ”deniax”

kkemperman

Ik heb bij Sallandautomatisering voor mijn Mac Pro (die pas over 5 weken binnenkomt:( ) 2x2GB kit besteld voor 642 euro (het is in totaal 4×1 GB)

Het gaat hier om Dane-Elec geheugen, specifiek voor de Mac Pro, ook met het officiele Apple Serienummer MA685G

Interessant:)

Googlend naar dat serienummer kwam ik op deze site en daaruit blijkt dus dat apple zijn geheugen bij meerdere leveranciers (oa dane alec??) haalt die allemaal een heatsink erop zullen moeten plakken neem ik aan.

Denk dat ik daar ook maar ga bestellen….

Bijdrager
    Freerk
    ”deniax”

kkemperman

Heb je dit geheugen al binnen? Ben ook al een paar dagen op zoek naar geheugen voor mijn aankomende Mac Pro (morgen waarschijnlijk :P )

Die Dane Elec is na verhouding helemaal niet duur, ben er alleen een beetje huiverig voor. Maar ja als het niet zou werken moet je het gewoon kunnen terug sturen of niet?

Heb ook nog amerikaanse gezien van OWC, maar da’s ook vrij duur.
    http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory

Bijdrager
    ”deniax”

kkemperman

het officiele Apple Serienummer MA685G

Dat is geen serienummer. Het is de modelnummer. Iedere machine van hetzelfde snelheid, type, grootte etc hebben allemaal hetzelfde modelnummer.
    Modelnummer MA685G is inderdaad apple geheugen.

Bijdrager
    deniax

feerk

Heb je dit geheugen al binnen?

Nee, helaas nog niet:(

Die Dane Elec is na verhouding helemaal niet duur, ben er alleen een beetje huiverig voor. Maar ja als het niet zou werken moet je het gewoon kunnen terug sturen of niet?

Dane-Elec is A merk geheugen, ik heb ook veel goede ervaringen met het merk. Je kan het geheugen bij Salland binnen 8 dagen terugsturen door je te beroepen op de kopen op afstand wet.

En anders kan je ze opbellen om het te vragen, ze zijn altijd erg vriendelijk en informatief.

Ik kan het je pas eind september vertellen of het geheugen werkt:(

[email protected]

Dat is geen serienummer. Het is de modelnummer

Oeps, my bad !

Bijdrager
    Zaphod_B

Sja maar is dit geheugen ook met de benodigde heatsinks? Ik kan dit soort geheugen ook wel elders vinden maar dan zitten er foto’s bij van geheugenreepjes zonder heatsinks…

Bijdrager
    deniax
    ”Zaphod_B”

Sja maar is dit geheugen ook met de benodigde heatsinks? Ik kan dit soort geheugen ook wel elders vinden maar dan zitten er foto’s bij van geheugenreepjes zonder heatsinks…

Benodigd, benodigd, Apple heeft in het verleden zoveel beweerd;)
    Ik heb al verschillende posts van mensen gelezen die FB-DIMM’s zonder heatsinks besteld hebben waarbij de fans niet harder gingen draaien onder hoge load, terwijl de snelheid van de dimms gelijk bleef.

Aangezien in alle vertrouwen heb in Dane-Elec en omdat het hier om geheugen gaat wat speciaal voor de Mac Pro gemaakt is, heb ik 2x2GB besteld. Mocht het niet werken, dan kan ik het geheugen teruggeven.

Bijdrager
    benx

DDR2 geheugen verbruikt minder stroom dan DDR1, FB DDR2 is iets anders dan DDR2, volgens fora komt het stroom verbuik en dus warmte van FBDDR2 neer op DDR1, DDR1 hoeft echt niet gekoelt te worden met grote heatsinks.

uit reviews van werk geheugen met en zonder heatsinks blijkt dat de temperatuur bij goede airflow in de kast ( zit bij mac pro wel goed ) daalt met 2/3 graden, zonder airflow word de temperatuur vaak alleen maar een paar graden hoger. Het draaien van geheugen zonder heatsinks zal de fans van de mac pro echt niet sneller laten draaien.

het geheugen van de mac pro valt zo i zo zwaar tegen, een grote ontwerp fout van intel , na het lezen van deze review over FB geheugen in combinatie met Xeon cpu’s snap je wat ik bedoel

DDR2 veegt de vloer aan met FBDD2, zonden

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2816&p=11

Bijdrager
    deniax
    ”benx”

het geheugen van de mac pro valt zo i zo zwaar tegen, een grote ontwerp fout van intel , na het lezen van deze review over FB geheugen in combinatie met Xeon cpu’s snap je wat ik bedoel

DDR2 veegt de vloer aan met FBDD2, zonden

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2816&p=11

Ik had het artikel bij Anandtech ook gelezen, maar om het nou een grote ontwerpfout te noemen…

De performance valt inderdaad tegen, maar vergeet niet, dat zelfs deze “trage” FB-DIMM’s , een stuk sneller zijn dan het geheugen wat in de G5’s zit.

Het is inderdaad jammer dat Intel voor FB-DIMMs heeft gekozen, maar de Mac Pro is nog steeds de allersnelste Mac ooit gemaakt, en niet zo’n beetje ook:)

Bijdrager
    benx

ja elke nieuwe powermac die uit komt noemen ze de snelste mac ooit gemaakt!:P beetje nutteloos om telkens te zeggen

de prestatie ten opzichte van de powermac G5 is leuk, maar de prestatie ten opzichte van het dekstop conroe ( mainstream ) model is ook leuk^^ zeker voor het prijs kaartje wat er aan hangt, ik wacht zeker op de volgende rev ,mijn dual 2,3 g5 gaat nog zeker een jaar mee, misschien dat ze daar iets doen aan de memory preformance

Bijdrager
    deniax
    ”benx”

ja elke nieuwe powermac die uit komt noemen ze de snelste mac ooit gemaakt!:P beetje nutteloos om telkens te zeggen

Het is absoluut niet nutteloos om het elke keer te zeggen. De introductie van de Intel chips heeft zo’n grote impact op de performance dat je, vooral met de Mac Pro, kan spreken van de snelste Mac ooit, by far:)

mijn dual 2,3 g5 gaat nog zeker een jaar mee, misschien dat ze daar iets doen aan de memory preformance

Aan de performance kunnen ze weinig doen, ook al brengen ze een nieuwe intel chipset uit.

Het enige wat ze kunnen doen is een Core2Duo (dus ook DDR2) versie van de Mac Pro uitbrengen. Alleen zal het dualcore zijn en geen quadcore. Choices, choices!

Bijdrager
    Freerk

Ik zit nu al een tijdje te zoeken naar de specs of foto’s van de Dane-Elec, maar kan ze niet vinden. En bellen naar Salland is ook lekker zeg. Na drie minuten had ik nog steeds een keuze menu, dus voordat ik iemand zou kunnen spreken was ik al bijna 1,50 kwijt. Da’s snotverdikkie in gulden 3,30. Associaal :x

Bijdrager
    kempovic
    ”deniax”
    ”benx”

Het is absoluut niet nutteloos om het elke keer te zeggen. De introductie van de Intel chips heeft zo’n grote impact op de performance dat je, vooral met de Mac Pro, kan spreken van de snelste Mac ooit, by far:)

maarja, zou niet helemaal goed gaan als de opvolger van het snelste model niet de snelste mac ooit zou zijn. dus nutteloos is het zeker.

Bijdrager
    Freerk

*laat maar*

Bijdrager
    deniax
    ”Freerk”

*laat maar*

Je gaat je geheugen maar niet upgraden?;)

Overigens heeft het Dane-Elec geheugen zo te zien geen heatsinks, dus het is afwachten wat de eventuele consequenties daarvan kunnen zijn:
    http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=26891

Bijdrager
    lowfi

Heb jij je geheugen inmiddels binnen?

Bijdrager
    deniax
    ”lowfi”

Heb jij je geheugen inmiddels binnen?

Nee, nog niet. Me Mac Pro komt ook pas 29 september binnen en dan kan ik hem pas stress-testen.

Bijdrager
    lowfi

Mijne komt als het goed is de 22e. Ik wil er dan gelijk wat geheugen bijzetten eigenlijk maar heb toch liever met heatsinks denk ik. Als jij je geheugen binnen hebt kan je hier dan misschien even melden of die er inderdaad opzitten?

Bijdrager
    deniax
    ”lowfi”

Mijne komt als het goed is de 22e. Ik wil er dan gelijk wat geheugen bijzetten eigenlijk maar heb toch liever met heatsinks denk ik. Als jij je geheugen binnen hebt kan je hier dan misschien even melden of die er inderdaad opzitten?

Sure, no problem:)
    Misschien dat ik voor de zekerheid losse heatsinks erbij bestel bij Salland, mocht het toch niet goed gaan.

Bijdrager
    kempovic

Heeft iemand al een mac pro met zelf bijgezet geheugen?

Ervaringen SVP!!

Bijdrager
    lowfi
    Bijdrager
    Mirrorshade
    ”lowfi”

Crucial heeft nu iig ook mac pro geheugen met grote heatsinks:

http://www.crucial.com/eu/store/listparts.asp?Mfr%2BProductline=Apple%2BMac+Pro&mfr=Apple&tabid=AM&model=Mac+Pro&submit=Go

klopt, crusial is al niet meer de enigste met heatsinks op zijn geheugen, hoewel zij wel de orginele heatsinks er op hebben zitten volgens het plaatje…

http://www.barefeats.com/quad09.html
    Dit is ook geheugen dat voor de pro schijnt te zijn.
    Je kunt het onderandere kopen bij macsales zag ik :
    http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/53FB1GD4GBK/
    http://www.transintl.com/store/category.cfm?Category=2648 heeft ook geheugen met heatsinks er op.

De heatsinks zien er bij beide wel goed uit….

Bijdrager
    lowfi

Beetje onzinnig om geheugen helemaal in amerika te kopen terwijl het in europa ook gewoon te krijgen is;)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 81)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.