7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    maurits brock

mac pro gaat vanzelf uit en start opnieuw op (na enkele minuten)

Mijn mac pro heeft een raar probleem: sinds enkele dagen kan ik geen kapitale P meer invoeren met shift + p en wel met bijvoorbeeld shiftlock + p Mijn mac pro valt ook steeds uit en start dan weer vanzelf op. Ik heb opgestart van DVD en de opstartdisk herstelt. Het probleem is nog niet opgelost. Wanneer is de opstartdisk fysiek verwijder en op een nieuwe hd een nieuw systeem probeer te installeren lukt dat niet omdat de mac steeds na enige tijd (tussen één en twintig minuten) weer uitvalt en opnieuw opstart.

Na wat gezocht te hebben op internet vermoed ik dat ik het probleem bij de voeding van de mac moet zoeken. Kan dit gedrag ook voort komen uit een lege batterij op het moederbord of aan het geheugen? Ik heb nu een jaar of vijf intensief met de mac gewerkt zonder ooit problemen te hebben ondervonden.

Graag suggesties hoe ik het probleem op kan lossen.
    Bedankt!
    maurits brock

Bijdrager
    RobApple

Het is een Mac Pro/1,1 8-Core uit 2006.
    Wat voor geheugen zit erin? Hoeveel modules van hoeveel MB of GB?
    PRAM resetten, helpt dat niet? Batterij vervangen?
    http://support.apple.com/kb/HT1895?viewlocale=nl_NL
    Stof eruit halen? Kan ook een warmteprobleem zijn.
    Voeding heeft ook vaak met warmte te maken.

Bijdrager
    oldsmelly

Ik had hetzelfde bij mijn mac pro 3.1 2008…..

Was bij mij de voeding…,

Bijdrager
    maurits brock

@RobApple: 4 geheugenmodusles van 1GB, PRAM is gereset, batterij is nog niet vervangen maar ik weet niet of een lege batterij deze problemen kan veroorzaken. Mac is schoon en vrij van stof
    @oldsmelly: Weet je waar ik voor een redelijke prijs aan een voeding kan komen. Zoals ik het nu zie kost een voeding ongeveer €300. Ik vind dat veel geld.
    Bedankt!

Bijdrager
    Moriarty

Het kan een voeding zijn, maar ook een thermisch probleem…

Ik zou eerst eens laten uitzoeken waar het probleem nou daadwerkelijk zit voordat je een hoop geld uitgeeft voor een onderdeel wat niet de oorzaak is.

Bijdrager
    chatsmit

probeer eerst de makkelijke zelf-to-do dingen:
    – een enkel geheugen latje gebruiken, dus haal er 3 uit en kijk of zelfde probleem terug komt binnen half uur.
    – als je toevallig nog een harddisk hebt liggen, vervang die dan even en probeer daar dan als test osx op te installeren

Pas wel op met het laten repareren van zo’n oud beestje.. Kan erg duur zijn, kun je misschien nog beter een 2e hands machine kopen die 2 jaar nieuwer is.

Bijdrager
    iep

Met Lion kun je de computer opnieuw laten opstarten bij een probleem. Deze instelling vindt je terug in de systeemvoorkeuren onder de energie opties. Waarschijnlijk krijg je een kernel panic. Lion heeft problemen met bluetooth dingen bij sommige machines. Het kan zijn dat dit bij jou ook het geval is en het systeem dan hangt waarna de machine herstart wordt omdat die optie is ingeschakeld. Helaas is er voor het bluetooth verhaal niet bepaald een oplossing. Met de app Console (staat op je Mac) kun je de logs bekijken. Als je zoekt op blued kun je de meldingen over bluetooth eruit halen (en hier plaatsen als het kan).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.