25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Bryan Ly

PowerMac G3

Hallo,

Ik krijg van mijn opa nog een Mac Pro G3 nu is mijn vraag kan ik deze nog voor iets gebruiken of wordt dit een antiek Macje? Dus mijn vraag is simpelweg. Wat kan ik er nog mee?

Mvg

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je er programma’s van een jaar of tien geleden opzet, kun je er vanalles mee — tekstverwerken, foto’s bewerken, e-mail lezen en schrijven, muziek luisteren, enz. Probeer echter geen relatief nieuwe programma’s te installeren, websites te bezoeken die moderne browsers verwachten, YouTube te kijken, of meer van dat soort werk, want dat gaat erg slecht lukken.

Bijdrager
    Targaryen

Een Mac Pro G3? Je bedoelt waarschijnlijk een PowerMac. Ik denk dat je er verder niet veel mee kunt. Die is intussen 15 jaar oud.

Bijdrager
    Bryan Ly

Ja ik bedoel inderdaad een powermac -Sorry voor het foutje-
    @Jakko: bedankt ken je zo enkele programma’s of een site die te vertouwen is voor het downloaden of eventueel kopen van die software?
    @Targayen: Waarop denk je dat?

Bijdrager
    Targaryen

Waarom? Dat lijkt me vrij duidelijk. Er wordt geen – nieuwe – software meer gemaakt die compatibel is met zulke oude systemen. Met wat geluk kun je nog een brakke vorm van Flash draaien maar voor de rest kun je er weinig mee. Nu ja, een gegeven paard moet je niet in de bek kijken zeker?;)

Bijdrager
    desafiadore

Aiii… een Powermac G3, die zijn tot ongeveer 300mhz gemaakt dacht ik.
    Niet meer dan een web- of mailserver, mp3 streamer of voor (zeer) licht werk als mail, tekstverwerken…

Ik heb hier en Powerbook G4 1,5ghz (1500mhz) en die is al traag op/met diverse websites, maar
    dat is nog net te doen, mits je geen haast heb. (voor mijn werk is het echter VEEL te traag, zelfs
    mijn moeder zou het al te traag vinden)

Leuk om te ontvangen, maar beter om ‘m dan maar te verkopen of weg te geven ‘ben ik bang’…

Bijdrager
    Bryan Ly

Weg doen ga ik niet doen mijn opa heeft deze al een hele tijd in gebruik. Ergens een emotionele waarde voor mij… Voor “werk” dacht ik hem al zeker niet te gebruiken. Wel heeft hij er een andere videokaart ingestoken als ik me niet vergis eentje van een PowerMac G5. Hij gebruikt hem vooral voor photoshop en het branden van CD’s..

Bijdrager
    Targaryen

Welja, voor het afspelen van muziek zal zo’n masjientje wel volstaan. Verwacht er echter geen wonderen meer van.:)

Bijdrager
    1984

Het is natuurlijk wel de vraag welke PM G3 je krijgt, de beige dan zit je met oude poorten en aansluitingen, maar zoals Jakko Westerbeke al schreef met oude software leuk om je mee bezig te houden.

2 x PowerMac G3

Bijdrager
    Bryan Ly

@1984: Het is niet de beige.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    desafiadore op 27 januari 2014

voor (zeer) licht werk als mail, tekstverwerken…

Daar ben ik het mee oneens: vroeger werden op diezelfde computers foto’s en video’s bewerkt, dus dat kan nu ook nog. Je moet het dan alleen wel doen met de software uit die tijd, niet met de huidige — dat betekent vaak dat je wat minder mogelijkheden hebt, maar dat ga je alleen écht merken als je goed thuis bent in die programma’s en veel van de mogelijkheden ervan nodig hebt (of denkt te hebben). Wil je een fotootje een beetje lichter maken en er wat stof uitpoetsen, dan gaat dat net zo goed met Photoshop 6 op een Power Mac G3 als met Photoshop CC op een bloemenvaas^WMac Pro. Misschien dat het wat langer duurt op die G3, maar zolang je geen hele bergen foto’s hoeft te bewerken zal dat ook niet echt uitmaken.

Bijdrager
    SunKeeper

Er zit wel een hele coole feature op: FireWire400!
    Dat is zo snel dat de interne harddisk in die Mac het nog net kan bijhouden. Chapo.:D
    Want van de USB moet je het immers niet hebben met max. 12MBit/s.

Bijdrager
    KarelWillem
    Jakko op 28 januari 2014
    desafiadore op 27 januari 2014

voor (zeer) licht werk als mail, tekstverwerken…

Daar ben ik het mee oneens: vroeger werden op diezelfde computers foto’s en video’s bewerkt, dus dat kan nu ook nog. … … Wil je een fotootje een beetje lichter maken en er wat stof uitpoetsen, dan gaat dat net zo goed met Photoshop 6 op een Power Mac G3 als met Photoshop CC op een bloemenvaas Mac Pro…..

Je vergeet hierbij één klein dingetje.

Verwerkten we ‘vroeger’ vooral 640 x 480 of 320 x 240 filmpjes, en 2 Mp foto’s.
    Nu is dat voornamelijk minstens full-HD en 10 tot 16 Mp.

En dat scheelt nogal.:)

Bijdrager
    Bryan Ly

Dus eigenlijk gaat alles nog lukken met de “oude” software?
    Is er ook een manier om deze Mac up te graden?
    Of is dit het niet waard?

Bijdrager
    KarelWillem

Nee dus. Er gaat zeker niet alles lukken met oude software.

Zoals ook al duidelijk gesteld is in voorgaande reacties.

Online is het voor een groot deel een drama met oude browser.
    Veel filmformaten gaat dat ding niet meer trekken om af te spelen.

Een beetje film bewerken kun je wel vergeten in HD of Full-HD.
    Grote foto’s (van vele Mp’s) wil je er ook niet mee afhandelen.

Dus je houdt dan een beetje muziek afspelen en wat tekstverwerking of simpele opmaak over.
    Of wat retro-games als je die kunt vinden.

Bijdrager
    SunKeeper

Je kunt er ook je spaargeld mee optellen en dan uitrekenen over hoeveel tijd je een nieuwe Mac kunt kopen.

Bijdrager
    Bryan Ly

Kan iemand me ook zeggen welke versie je er maximaal op kan zetten?

Bijdrager
    Targaryen

OS X 10.4 (Tiger)

Bron: Everymac

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    KarelWillem op 28 januari 2014

Verwerkten we ‘vroeger’ vooral 640 x 480 of 320 x 240 filmpjes, en 2 Mp foto’s.
    Nu is dat voornamelijk minstens full-HD en 10 tot 16 Mp.

Dat vergat ik niet, daarom zei ik „fotootje” in plaats van „foto”:)

Bijdrager
    Bryan Ly

@Targaryen: Bedankt!

Bijdrager
    Bryan Ly

Nog even voor de duidelijkheid het gaat om deze Power Mac G4 Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors 2013)

Bijdrager
    1984

The Power Macintosh G4/1.25 (MDD 2003) is a re-released version of the Power Macintosh G4/1.25 DP (MDD) (M8573LL/A) — due to demand from users who still needed to boot MacOS 9 — but configured, by default, with a single processor, less RAM, a smaller hard drive, and a DVD-ROM/CD-RW “Combo” drive instead of a DVD-R/CD-RW “SuperDrive”. It also sold for a much lower price, US$1299 instead of US$3299.

http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/specs/powermac_g4_1.25_mdd.html

PM G5 vs PM G4 (MDD)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Om eerlijk te zijn zou ik er geen 10.5 opzetten maar 10.4 — 10.5 liep niet echt zo heel lekker op m’n oude Mac mini G4, die een snellere processor had dan in deze Power Mac zit, terwijl hij geen enkele moeite had met 10.4.

Bijdrager
    Bryan Ly

@Jakko W. : bedankt voor je ervaring te delen!

Bijdrager
    desafiadore

Ah, kijk!
    Op die machine kun je het beste inderdaad 10.4 (Tiger) installeren, en dan TENFOURFOX als browser gaan gebruiken.
    Met MACTUBES kun je nog youtube filmpjes afspelen en als FLASH versie kun je het beste een oudere versie gebruiken voor
    Safari (b.v. versie 9). (Tenfourfox heeft meen ik een ‘eigen’ ingebouwde flash versie)

Werkt niet snel, maar indien je niets beters hebt en geen zware websites/flash sites bezoekt, gewoon mailen en nieuws lezen
    en eens wat opzoeken op internet, dan is het een prima ding!

Zet evt. bij de netwerkinstelling IPV6 op UIT, als je router n.l. een ipv6 adres uitdeelt en deze routeert naar internet, dan wil
    je mac de ipv6 versie van een website (mits die dat ondersteund. b.v. facebook) opvragen, dat resulteert in zeer traag laden
    van de website. Met ipv6 UIT wordt altijd de ipv4 versie geladen, ongeacht je router wel/niet ipv6 routeert. Zo laadt de browser
    weer ‘snel’. (en mocht je dat niet willen, je kan het bij een ‘beetje’ router ook IPV6 uitschakelen)

Kijk o.a. eens hier: http://macpowerpc.com/

Veel plezier !

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.