18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    leoapple

Mac Pro early 2008 uitbreiden geheugen

Ik wil mijn Mac Pro uitbreiden van 12 GB naar 32 GB, ik vraag mij alleen af of ik daarmee winst behaal bij renderen in FCP, mijn Mac is al voorzien van 4 SSD schijven en een snellere videokaart.
    Kan iemand mij van informatie voorzien?

Moderator
    Night

Rendering is vooral processor-intensief, niet geheugen-intensief. Extra geheugen zal derhalve voor weinig snelheidswinst zorgen. 32 GB is méér dan voldoende voor FCP.

Snelheidswinst:
    1) Processor ( meer / snellere processors geven een snelheid boost )
    2) Disk drives ( in mindere mate maar zeker de moeite waard zijn snellere disks. Jij hebt SSD: sneller gaat haast niet )
    3) Geheugen ( minimale snelheidswinst. 32 GB is meer dan voldoende )

Bijdrager
    TheBigZ
    leoapple op 15 mei 2016

mijn Mac is al voorzien van een snellere videokaart.

Welke videokaart (hoeveel VRAM)?
    Hoe meer VRAM, hoe beter voor FCPX.

iMac 27 inch aanschaffen SSD-fusion-extern…..

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    MEEUW
    Night op 15 mei 2016

Rendering is vooral processor-intensief, niet geheugen-intensief. Extra geheugen zal derhalve voor weinig snelheidswinst zorgen. 32 GB is méér dan voldoende voor FCP.

Snelheidswinst:
    1) Processor ( meer / snellere processors geven een snelheid boost )
    2) Disk drives ( in mindere mate maar zeker de moeite waard zijn snellere disks. Jij hebt SSD: sneller gaat haast niet )
    3) Geheugen ( minimale snelheidswinst. 32 GB is meer dan voldoende )

Dat was niet de vraag, de vraag was of het van 12gb naar 32gb meer winst ging opleveren.(of rendabel genoeg is om uit te breiden)

“ssd : sneller gaat haast niet”.
    Misschien heeft hij wel 1 van de eerste ssd’s en zijn diegene die nu te koop heeft veel sneller :)?

Bijdrager
    leoapple

Mijn vraag is inderdaad hoeveel snelheidswinst ik inderdaad zou krijgen als ik van nu 12 gb naar 32 gb ga

Bijdrager
    TheBigZ

http://www.fcp.co/forum/4-final-cut-pro-x-fcpx/18118-how-much-ram-does-fcpx-use-on-your-computer

The larger your Events and Projects get, and the more effects and titles you use, the more RAM FCPX will require to cache your data. Although background render processing has been ported mainly to the graphics card now, your system still needs to cache temp files before sending the data to the GPU for processing, this also requires RAM. GPUs with high VRAM will take more load off your system RAM. That’s why the graphics card is important in this equation as well.

Most people will work comfortably with something between 8 and 16 GB system RAM when working on average projects. And to further enhance your editing experience you always can follow the basic performance enhancement rules:

Bijdrager
    leoapple

TheBigZ vroeg welke videokaart in mijn Mac Pro zit
    ATI Radeon HD 5770 1024 MB zit in mijn Mac ik weet niet of het snel genoeg is en zonet welke snellere videokaart is geschikt voor mijn Mac Pro zie systeem

Mac Pro (begin 2008)
    Processor: 2 x 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon
    Geheugen: 12 GB 800 MHz DDR2 FB-DIMM
    4 X SSD Samsung Evo 850 500 GB
    Videokaart: ATI Radeon HD 5770 1024 MB

Bijdrager
    TheBigZ
    leoapple op 16 mei 2016

… welke snellere videokaart is geschikt voor mijn Mac Pro

Bijvoorbeeld deze:
    http://tweakers.net/pricewatch/416133/evga-geforce-gtx-980-4gb-superclocked-acx-20.html

Voor andere opties, zie BruceX:
    http://www.fcp.co/forum/hardware/18250-brucex-try-this-new-final-cut-pro-x-benchmark?start=300

Geblokkeerd
    Carp

Een GTX980 kopen om OpenGL te draaien is wel de duurste oplossing, verkoop die 5770 en voor hetzelfde geld koop je een ATI 7950 of 7970…die zijn 3x zo snel.

Bijdrager
    TheBigZ

3x zo snel is overdreven. Maar een 280X (= 7970) is ook een goede keuze.

http://barefeats.com/tube05.html

Bijdrager
    leoapple

Is de 7979 wel geschikt voor mijn Mac Pro early 2008?

Bijdrager
    leoapple

Ik bedoel de 7970, sorry

Bijdrager
    McD44N

Leo, je zegt wel FCP, en niet FCP-X. FCP is een 32bit programma, en dat kan dacht ik maximaal 4GB RAM adresseren. Als dat klopt staat er nu 8GB niks te doen, en heeft meer RAM ook geen zin.. Welke software heb je dus?

Bijdrager
    leoapple

Ik werk met FCP X

Bijdrager
    McD44N

.. Dan is het goed!
    Over meer snelheidswinst in FCP-X.. Heb je je scratch folder op je Mackintosh HD? Die kun je beter een eigen ‘dedicated’ lokatie geven.
    En als je met H.264 materiaal werkt (van oa. DSLR camera’s), is het slim om met de ‘Create’ optie, die H264 video om te zetten naar een Apple ProRes codec. Dat omzetten duurt even, maar daarna kun je veel sneller editten. Zie ook deze info:http://www.bu.edu/comlabs/media-management-in-fcpx-where-how-to-save-your-work/

Bijdrager
    leoapple

McD44N, bedankt voor je reactie, allereerst ik werk alleen in avchd en niet in MP4
    De instellingen die jij aangaf zijn mij bekend en ook als zodanig ingesteld in mijn systeem.
    De reden dat ik op het forum deze vraag stelde is, ik heb een aantal filters geïnstalleerd in FCP X die best lang staal te renderen en mijn vraag was of ik door geheugen bij te plaatsen dit kon versnellen maar uit de reacties die geplaatst zijn concludeer ik dat ik beter een nieuwe videokaart kan plaatsen.
    Ik ben alleen bang als ik een nieuwe videokaart ga plaatsen dat ik misschien weer geen juiste drivers heb en weer moet gaan zoeken naar de juiste drivers of ik moet gelijk een juiste videokaart kunnen vinden.
    Voor alle duidelijkheid ik heb een Mac Pro early 2008 met de allerlaaste versie van OSX

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Als je werkt in OS X, dan moet je je niet te veel zorgen maken over drivers.;-)

Gewoon een kaartje erin zetten, en OS X herkent deze en zorgt gewoon netjes voor de drivers.
    Ik heb ditzelf gedaan bij mijn Mac Pro 1,1, hier had ik een HD7950 ingestoken. Alles werkte meteen!:)

Succes!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.