11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Alwin

Mac Pro doet raar

Dit is mijn systeem met 10.9.1:

Modelnaam: Mac Pro
    Modelaanduiding: MacPro3,1
    Processornaam: Quad-Core Intel Xeon
    Processorsnelheid: 2,8 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 4
    L2-cache: 12 MB
    Geheugen: 8 GB
    Bussnelheid: 1,6 GHz
    Opstart-ROM-versie: MP31.006C.B05
    SMC-versie (systeem): 1.25f4

Verder 1 SSD met het OS erop en 3 harde schijven.

Het probleem is dat hij na een tijdje (soms meerdere dagen en soms na een paar uur) een grijs beeld geeft. Hij is nog wel aan. Als ik toevallig iTunes nog aanheb op dat moment speelt die nog gewoon door. Ik heb alle varianten mbt energiebeheer al geprobeerd. Daardoor veranderd er niks in gedrag.

Verder heb ik het geheugen getest. Daar kwam ook niks uit.

Iemand…?

Bijdrager
    wil51

Er is een probleem bekend met de videokaart ATI Radeon HD 5770. Die werkt soms niet goed met mavericks. Je geeft niet aan welke kaart je gebruikt.

Bijdrager
    Alwin

ATI Radeon HD 2600

Bijdrager
    FloorvN

heb je al eens een Nvram reset gedaan, en SMC Reset ??

Draai ook eens de Apple hardware test, en kijk wat daar uit komt..

Bijdrager
    rauerik

En die ATI Radeon HD 2600 is dat nog de orginele kaart die bij de mac pro kwam?
    Want de ATI Radeon HD 2600 is bekend dat bepaalde series niet goed zijn, die van mij is jaren geleden vervangen.

Bijdrager
    sally

Hiero dezelfde MacPro. (wel ATI Radeon HD 5770)
    Het grijze scherm heb ik een enkele keer gehad.
    Ik heb ook plotseling uitval gehad.
    Mijn remedie: schoonmaken.
    Ik denk dat het geheugen het belangrijkste is: platen er uit trekken, geheugen eraf halen en alles goed stofvrij maken
    (kijk ook in de gebruiksaanwijzing)
    Het gaat nu weer vijf dagen zonder problemen.

Bijdrager
    bartb112

99% zeker dat je videokaart aan het overlijden is, heb dit inmiddels met 3 macpro’s gehad!
    Je zou een poging bij apple kunnen wagen, maar het omruil programma is al afgelopen.

Bijdrager
    bartb112

Start hem eens op met de shift ingedrukt, dat gaf mij wel vaak weer beeld, en heb je nog een mac of ander device zet schermdeling aan, log in als dat probleem voordoet dan zul je zien dat de video kex niet geladen zijn.

Bijdrager
    Mateo

Reset:
    -> SMC
    -> PRAM
    -> Boot in safe mode
    -> Reboot to normal mode

DELETE (Finder):
    -> Macintosh HD/Library/Caches
    -> Macintosh HD/Library/LaunchAgents
    -> Macintosh HD/Library/LaunchDeamons
    -> Macintosh HD/Library/Preferences/SystemConfiguration (optioneel) -> desktop
    -> Macintosh HD/Library/StartupItems

-> User/Library/Caches
    -> User/Library/LaunchAgents
    Om in de gebruikers bibliotheek te komen klik met de Alt/option toets ingedrukt op bibliotheek in het ‘Ga’-menu van Finder.
    -> Reboot

Als er nog steeds een probleem is dan is het vrijwel zeker een hardware issue.
    Enige wat je nog kan proberen is een zgn. Archive and Install (OSX opnieuw installeren in Recovery Mode).
    Hier wordt alleen de systeembestanden overschreven.

Evt. als het verschijnsel zich voor blijft doen dan kun je een hardware test doen (opstarten met de ‘D’-toets ingedrukt).
    Maar is dan vrijwel zeker een hardware issue.

Bijdrager
    Alwin

Bedankt voor alle reacties.

De bekende resets zijn al een keer uitgevoerd.

Het OS is met een clean instal op de SSD gezet. Onder de “schone” 10.8 (sata schijf) deed ie het ook al. Ik had de stille hoop dat ie het met een schone 10.9 op een nieuwe SSD het gedrag niet meer ging vertonen. Mijn gevoel zegt dat het daar allemaal niet aan ligt.

Ik ga eens met schermdeling de boel proberen over te nemen als ie weer op grijs staat. Dan lijkt het mij een een videokaart probleem.

Bijdrager
    M44RTEN

Jammer dat je videokaart het nu pas begeven heeft. Ik heb mijn kaart vergoed gekregen via vervangprogramma dat op 7-12-2012 eindigde.
    Link: http://support.apple.com/kb/ts3630 Zeker even mailen naar Apple of op naar de Genius Bar.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.