16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    strigoi

Mac Pro configuratie

Binnenkort ga ik een Mac Pro bestellen 2.8-Ghz 4-Core met 5870 grafische kaart. Verder haal ik via derden werkgeheugen (12GB), SSD (Intel X25-M 80GB) voor OS en programma’s, Windows 7 Home Premium 64-bit (Games), WD Caviar Black 500 GB voor Windows.

Zelf zit ik nog met het volgende: de machine gaat gebruikt worden voor:
    – 90% Grafisch Ontwerp (Adobe CS)
    – 10% Video Editing (Final Cut Studio)
    – Games
    – Huis / tuin / keuken werk
    – Externe 2TB schijf voor Backups

Hoe kan ik het beste mijn harde schijven indelen. Zorgt de huidige HD uitbreiden naar 2x 1TB WD Caviar Black (Raid-0) voor merkbaar meer snelheid. De schijven wil ik dan in 2en partitioneren voor Cache bestanden en Opslag. edit: Ik kom van een MacBook Pro (mid 2007 met 7200RPM HD en 4GB Ram) af dus alles zal sowieso sneller gaan, ik ben gewoon benieuwd naar deze optie.

Als laatst twijfel nog over AppleCare aangezien mijn MacBook Pro pas na 3,5 jaar kuren had en dat ook buiten de garantie valt. De Mac Pro wordt prive aangeschaft omdat het voornaamste gebruik komend half jaar nog studie betreft. Verder was AppleCare voor m’n MacBook Pro toentertijd €439.- en is het voor de Mac Pro €299.- edit: Ik denk dat ik het wel doe voor de zekerheid, maar het schijnt dat deze zaken ook goed via eBay te verkrijgen zijn. Wat is jullie mening over AppleCare + Mac Pro?

Bijdrager
    Bart Dekker

Ik heb ook de nieuwe mac pro in mijn bezit in combinatie met 2 caviar black harde schijven (2tb). De softwarematige raid is zeer eenvoudig in te stellen. Hier even een beschrijving van mijn werkwijze. misschien heb je er wat aan:

Mac Pro installatie  Harde schijven:

1. Start de Mac Pro.
    2. Configureer zoals je dat normaal ook zou doen.
    3. Doe de Snow Leopard install disk in de Mac Pro.
    4. Sluit Mac OSX af.
    5. installeer de harde schijven.
    rek 1: 2 TB (WD) Mac OSX.
    rek 2: 2 TB (WD) Windows.
    rek 3: 1 TB (standaard harde schijf) Op deze schijf is reeds Mac OSX geinstalleerd.

5. Start de Mac Pro en boot vanaf de DVD. Hiervoor moet de alt-knop ingedrukt worden gehouden. 
    6. Ga bij het installatiescherm naar Utilities, rechts bovenin het scherm en dan naar Disk Utility.
    7. Formateer de 2 Western Digital harde schijven. 1 extended journaled en de ander Fat en geef ze de namen. Mac OSX en Windows. Pas op: extended Journaled = Mac OSX en Fat = Windows. Mac OSX moet geinstalleerd worden op de 2 TB harde schijf die zich op dat moment al bevind in rek 1. 
    8. installeer nu Mac OSX op de harde schijf in rek 1.
    9. Herstarten. Gebeurt vanaf de nieuwe harde schijf.
    10. Transfer informatie van de oude opstartschijf in bay 3 naar de Mac OSX schijf in bay 1.
    11. Wanneer de computer klaar is moet de harde schijf geformateerd worden bij disk utilities.
    12. Gebruik de harde schijf in rek 3 als time-machine schijf.    

Mac Pro installatie werkgeheugen

1. Schakel de computer helemaal uit en haal hem van de stroom.
    2. Open de deur.
    3. Verwijder de processor en leg hem op een zachte ondergrond.
    4. Verwijder de 3 ram sticks door eerst de twee pinnetjes aan weerszijden van het werkgeheugen gelijktijdig om laag te duwen. Je moet een klik horen. 
    5. Plaats de drie ram sticks in bay 1, 2, 3. Dit zijn de eerst benaderbare. 
    6. Schuif de processor weer in de computer en doe hem aan.

Bijdrager
    Bart Dekker

Ohja. Ik zou even met applecare wachten. Als je dit nodig vindt kun je het altijd nog doen, mits je binnen het jaar standaard garantie zit.

Bijdrager
    Trat

Ik zou je toch aanraden om de upgrade naar een hexa-core Mac Pro te nemen. Dit gaat je wel wat extra kosten maar dit is een hele snelle Mac Pro: sneller dan de 8-core configuratie.

Geheugen kun je goedkoop via crucial kopen en dit scheelt je een hoop geld.

Applecare zou ik niet doen voor een Mac Pro omdat ieder onderdeel (behalve logicboard en CPU’s) zeer goed en relatief goedkoop via eBay te bestellen zijn. Mocht er over een paar jaar iets sneuvelen dan is dit 9 van de 10 keer een HDD. Ik heb nog nooit een Mac Pro gezien die een defect had trouwens, maar wil niet zeggen dat dit niet bestaat. Bij een portable of iMac is Applecare wat logischer, vooral omdat er wat met het scherm kan gebeuren dit is vrij kostbaar te vervangen…
    Mocht je toch Applecare willen, dan zou ik dit pas na een maand of 11 doen en dan weer via eBay omdat dit je heel veel geld scheelt (soms meer dan 60% van de prijs).

Bijdrager
    strigoi

Dankje wel Bart. Wat ik me nog afvroeg is of je nu echt een RAID hebt gecreëerd? Ik zou in mijn Mac Pro graag de volgende setup realiseren:

rek 1: SSD Intel X25-M 80GB (systeem + programma’s)
    rek 2: WD Caviar Black 1TB* RAID-0
    rek 3: WD Caviar Black 1TB RAID-0
    rek 4: WD Caviar Black 500 GB (windows 7 home premium 64-bit)
    externe HD van 2TB Time Machine Back-up

Rek 2 en 3 zouden dan weer partities bevatten, 1 voor Cache bestanden van programma’s en 1 voor Opslag. Ik meen dat harde schijven in RAID-0 een veel grotere lees en schrijf snelheid hebben, is dit ook goed ‘voelbaar’ bij 2D programma’s of werken deze voornamelijk in RAM en Cache van HD? Aangezien videobewerkingen niet mijn hoofd werkzaamheden zijn.

* (meen dat deze standaard meekomt met de MP)

Bijdrager
    strigoi

@ Trat:

De 6-core heb ik overwogen maar ik heb er het geld niet voor over, wordt te veel met alles wat ik er nu nog bij noem. Ik weet dat deze weer flink sneller is dan de 2.8 4-Core, maar ik kom van een MacBook Pro 2.4 Ghz Core 2 Duo met een 8600M videokaart. Ik verwacht nu al een wereld van verschil.

Naderhand is de basis Mac Pro niet meer naar de 6-Core up-te-graden hè? Zit de CPU trouwens vast gesoldeerd zoals bij alle andere Macs?

Bijdrager
    Trat

Dat geheugen kun je ook later kopen en een SSD ook (hoe later hoe beter met een SSD). Echt, ik denk niet dat je zoveel aan een SSD gaat hebben qua snelheidswinst als je veel dezelfde taken doet op je Mac: veel programma’s staan al actief in je geheugen als je ze eenmaal hebt gestart, tenzij je je Mac veel aan en uit gaat zetten. Een app killen en daarna opstarten gaat met een SSD net zo snel als met een gewone HDD je app weer uit de save-state halen. Dat is IMO niet echte winst, maar ik kan moeilijk inschatten wat je precies met je Mac moet doen. Het geld dat je hiermee uitspaart zou ik dan investeren in de upgrade naar hexa-core: echt een veel snellere machine voor single-thread activiteiten. Overigens heb je wel wat onderhoud aan een SSD als je er veel OS’en op gaat draaien: zo het beperken tot OSX en apps. Cache en scratchdisc zou ik ook niet op een SSD doen.

Het schijnt overigens dat je de 8-core wel later kan upgraden naar een 12-core. Of je met een 4-core naar 6-core kan gaan weet ik niet: CPU’s zitten niet vast op het moederboard. Koeling van je CPU afhalen is wel een spannend klusje…

Bijdrager
    strigoi

De SSD zal enkel gebruikt worden voor één OS (Mac OS X), programma’s. De cache bestanden en andere losse bestanden zijn bestemd voor de harde schijven (Raid-0 of niet). Als ik zorg dat alle andere zaken op externe schijven (of schijf) draaien valt het onderhoudt aan de SSD toch wel mee? Windows komt ook op een losse schijf te staan zoals ik er nu tegen aan kijk.

Wellicht stel ik deze complexiteit eerst nog wel even uit en ga ik voor de Mac Pro + Videokaart upgrade + Ram upgrade. Dat zijn eigenlijk de belangrijkste zaken. Ik weiger om minder dan 4GB in mijn nieuwe machine te stoppen aangezien mijn 4GB met enige regelmaat volloopt. Ik kan ook eerst beginnen met 2x4GB en 2x1GB om de kosten te drukken.

Bijdrager
    Bart Dekker

Ik heb zelf de hexacore en gebruik hem net als jij van plan bent o.a. voor Games. Ik raad je echt met klem aan om de hexacore te nemen. Deze werkt op een kloksnelheid van 3,33 ghz. Veel sneller dan de 2.4 die jij wilt. Voor games is de kloksnelheid van groot belang. Laat de ssd overigens zitten. De blackcaviars zijn super snel. Als je geen ssd en geen applecare neemt zit kun je bijna voor hetzelfde geld een hexacore nemen. Ik zal hier even mijn specificaties geven die echt ideaal zijn voor games. Om alvast de reacties te pareren dat macs niet geschikt zijn om games op te draaien: alle nieuwste games kunnen op de hoogste settings draaien met zeer acceptabele framerates.

Intel westmere 6-core (3,33ghz.)
    – 3 x 4 ghz. = 12 ghz.   
    – Ati Radeon 5870 (1 ghz.)
    – 2x western digital black caviar 2 TB + 1 TB apple = 5 TB
    ( 2tb voor Mac Osx, 2tb voor Windows, 1 tb voor Timecapsule )
    – Ingebouwde Airportkaart.
    – 1 superdrive ( DVD ).

Werkgeheugen heb ik van kingston. Modelnummer: kta-mp1333. Deze is verkrijgbaar bij de nederlandse internetshop maxict.nl Bespaar je de moeite om het werkgeheugen uit de vs te halen.

Bijdrager
    strigoi

Haha jullie maken me het wel erg lastig, ik had bijna de 6-Core afgeschreven maar nu ik dit allemaal zo hoor.. Het model dat ik voor ogen heb draait toch op 2.8 Ghz en met turbo boost 3.06 Ghz. Maar ik geloof graag dat de 3.33 Ghz (turbo boost) 3.6 Ghz nog een slag sneller is. Ik vraag me gewoon af of ik wel gebruik maak van een 6-Core (12 virtuele processoren). Video bewerking is maar een klein onderdeel en games gebruiken op dit moment meestal maar 2 Cores sommige 4. Ik laat wel even AppleCare, SSD voor wat het is dus er is wellicht wel ruimte voor de 6-Core.

Bijdrager
    strigoi

Twijfel momenteel tussen de 2.8 4-Core en 3.2 4-Core, 6-Core is hartstikke mooi maar momenteel heb ik er gewoon niet het geld voor over.

Bijdrager
    Pieterr

Hier heb je een overzicht van de drie Xeon processoren in de Mac Pro.

W3530 $294
    W3565 $562 ( +€400 Apple meerprijs)
    W3680 $999 ( +€1200 Apple meerprijs)

Apple weet de pijngrens voor de 6-core inderdaad wel flink hoog te leggen.

Bijdrager
    Trat

Die upgrade is een winst van bijna niks. Gewoon even doorsparen voor de 6-core!

Bijdrager
    Hessel89

het punt bij een hexacore is dat de processor op een nieuwe architecture gebaseerd is terwijl de 4 core nog op de oude nehalem voortborduurt. + je kan als je dat wil later altijd upgraden naar 12 core.

Bijdrager
    strigoi

Ik ga denk ik toch voor de 2.8 4-Core. De nieuwe 6-Core is technologisch inderdaad nieuw, snel, awesome en sexy maar de chipset en architectuur is dezelfde als die van de Nehalem, vandaar dat de 8-Core ook up te graden is naar 12-Cores. Bovendien zijn de 4-Core Nehalem 2.8 Ghz en 6-Core Westmere beide in Q1 2010 geïntroduceerd. Volgend jaar wordt er weer een compleet nieuwe architectuur / chipset een reeks CPU’s (Sandy Bridge platform) geïntroduceerd. Ik koop nu deze machine, deze is nu al veel sneller dan mijn huidige MacBook Pro. Mochten de verschillen over 1 à 2 jaar echt ‘shocking’ zijn dan verkoop ik mijn Mac Pro wel weer. Heel erg bedankt voor al jullie advies!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.