19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    utah62

Mac Pro 6.1 kopen. Nog verstandig?

Momenteel heb ik een 2007 witte iMac 2.16 core 2 duo. Ik twijfel tussen een iMac 27inch 5K 3.5 of een Mac Pro 6.1(model 2013, ”trashcan”) . Ik zie er op tweedehansmac.nl een paar Mac Pro’s staan in zowel 4 en 6 core. Deze bijv: MacPro 6 core Is dit nog verstandig? Gebruik mijn huidige Mac voor het monteren van filmpjes in FCPX 10.0.5. dank voor jullie advies.

• Dit onderwerp is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  utah62.

Bijdrager
    brinkey

Een mac pro kan nog prima werken, maar dan moet hij wel vol zitten met ram, een ssd, een goede videokaart tot evt een snellere processor. Daarnaast heb je natuurlijk een goede monitor nodig. Wil je zonder teveel gedoe direct aan de slag dan zou ik voor de iMac gaan.

Moderator
    Night

Besef inderdaad dat je bij de MacPro’s nog een (zéker voor videomontage) goeie, minstens 27″ monitor nodig hebt. Die kosten komen er nog bovenop. Voor de rest zijn beide opties prima geschikt voor FCPX en zullen zéker een goed merkbare snelheidswinst boeken t.o.v. je huidige iMac. hang je je Mac echter ook aan het internet en ga je ermee surfen, dan is de 2017 iMac natuurlijk door het (nieuwste) OS veel beter beveiligd.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het nadeel van een 6,1 t.o.v een 5,1 is dat hij niet uitbreidbaar is en dat de upgrades veel moeilijker zijn. Bovendien kost het nogal wat om de SSD en videokaart up te graden en er een scherm bij te kopen. Voor FCPX blijkt de nieuwe Radeon beter te zijn dan nVidia.
    Ik zou ook eens te rade gaan op https://barefeats.com/index.html.
    Anderzijds hoor ik dat de Radeon Vega mischien wel snel is maar slaap- en fanproblemen heeft in een 5,1 (MacRumors).
    De iMac blijkt de “best bang for the buck”. Maar ik zou wel gaan voor de 3,8 Ghz met SSD. En zeker niet voor een 3.5 Ghz met fusion drive.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    RobApple

@ utah62
    Apple Mac Pro6,1 2013 Thunderbolt 2 serie, NIET modulair. Ik geef u enkele tips voor de eventuele aankoop.
    De 3,7GHz 4-Core uitvoering / instapmodel is erg langzaam, zou ik u niet adviseren, is sinds 4 april 2017 door Apple uit productie genomen.
    De 3,5GHz 6-Core uitvoering is sneller, maar met een Geekbench3 64-bit van maximaal 20654 nog relatief langzaam voor een Pro model.
    De 3,0GHz 8-Core uitvoering is weer sneller, heeft een Geekbench3 64-bit van maximaal 25648, maar deze uitvoering wordt sporadisch verkocht.
    De 2,7GHz 12-Core met Apple 1TB flash SSD en 64 GB / 4x 16 GB RAM is de snelste, heeft een Geekbench3 64-bit van maximaal 32747.

Ter vergelijking:
    de modulaire Apple Mac Pro5,1 2010/2012 12-Core 2x 6-Core 3,46GHz Intel Xeon processors heeft een Geekbench3 van maximaal 31500 met 96 GB / 6x 16 GB RAM geheugen PC3-10600R DDR3 RDIMM ECC en een SSD SATA III 6G tot 6Gb/s. / 550MB/s in PCIe slot 3 of 4.
    Is gebruikt veel voordeliger dan een gebruikte Apple Mac Pro6,1 2013 2,7GHz 12-Core met Upgrades en praktisch net zo snel !!

Meegeleverde RAM geheugen is standaard af Apple 16 GB / 4x 4 GB PC3-14900E DDR3 UDIMM ECC.
    Beschikbaar RAM geheugen Upgrades voor de Mac Pro6,1 2013 serie is PC3-14900R DDR3 RDIMM ECC, kan niet gecombineerd worden met UDIMM geheugen, 32 GB / 4x 8 GB of 40 GB / 2x 16 GB + 2x 4 GB of 64 GB / 4x 16 GB.

Meegeleverde flash SSD opslag is standaard 256 GB.
    Beschikbaar SSD flash geheugen Upgrades: 512 GB, 1 TB SAMSUNG of OWC Aura 1 TB, 2 TB of 4 TB SSD tot en met OS Sierra 10.12.6 in theorie volgens OWC, niet hoger, is in de praktijk echter wel te Upgraden naar High Sierra 10.13.2+ met een paar handelingen.
    Voor High Sierra 10.13.2+ is bijvoorbeeld de snellere OWC Aura Pro X serie leverbaar: 256 GB, 512 GB, 1 TB en 2 TB, is niet geschikt voor Sierra 10.12.6 of lager.

Beschikbare GPU videokaarten voor Mac Pro6,1 2013: AMD D300 2x 2GB (standaard) – AMD D500 2x 3GB – AMD D700 2x 6GB.

Het euvel doet zich voor, dat de D700 2x 6GB nog weleens defect kunnen raken, dan heeft u buiten de garantie een “probleem”. Vervangen is niet goedkoop, kan door een AASP uitgevoerd worden, die kan een nieuwe set bestellen en installeren.

Het later Upgraden van de videokaarten kan niet: deze kaarten zijn niet los verkrijgbaar, heeft u later een snellere videokaart nodig, dan is een oplossing om opnieuw een Mac Pro6,1 aan te schaffen met D500 2x 3GB of D700 2x 6GB GPU kaarten.

U zou eventueel ook een externe eGPU Thunderbolt2 of Thunderbolt3 behuizing kunnen overwegen. Dan heeft u een ruime keuze aan videokaarten.
    Voor FCPX 10.0.5 software zijn AMD GPU videokaarten (veel) beter geschikt dan NVIDIA GPU kaarten.
    Voor bijvoorbeeld Adobe software zijn NVIDIA GPU Mac EFI kaarten met CUDA (veel) beter geschikt dan AMD GPU kaarten.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  RobApple.

Bijdrager
    Melle

Als plaats geen probleem is zou ik altijd voor een Mac pro 5.1 gaan. Enige nadeel is daar plaats en eventueel energieverbruik…

Heb je al een scherm waar je tevreden van bent?
    Bij een iMac zit je vast aan “spiegelend”

Ikzelf vind een iMac echt lelijk qua design in vergelijking met bijvoorbeeld een thunderbolt display.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De Mac Pro 5,1 blijft ook mijn favoriet, maar het is alleen de vraag welke videokaart je daarin moet stoppen voor optimaal gebruik van FCPX. Barefeats is vol lof over de Vega, maar ik hoor wel dat er fan- en slaapproblemen zijn bij 10.13.2 op een Mac Pro.
    http://barefeats.com/imacpro_vs_pt1.html

Bijdrager
    utah62

@robapple: dank voor de uitvoerige toelichting. Dus u zou eerder voor deze gaan: Mac Pro dan een nieuwe iMac 27inch 5K?

Bijdrager
    computer space
    Night op 04 januari 2018

Besef inderdaad dat je bij de MacPro’s nog een (zéker voor videomontage) goeie, minstens 27″ monitor nodig hebt. Die kosten komen er nog bovenop.

Bij een iMac ook. Dat scherm is eigenlijk niet geschikt voor video met zijn fixed 60hz. En contrast is laag. 4K MVA scherm met 60/72/75Hz geniet de voorkeur, dan kun je 24/25/30p allemaal juddervrij kijken.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  computer space.

Moderator
    Night

De mac Pro zou inderdaad mijn keuze zijn (ondanks alles). Maar dan wel de 12-core. Daarna koop je lekker veel (bv Cruxial) geheugen zodat je 16 of 32 GB intern geheugen hebt. Kijk wel goed naar de geboden videokaart. Een AMD is het beste voor werk met FCPx. Hoe sneller die kaart (en aantal GB), hoe beter. En het torenmodel kan ook nog eens lekker wat TB’s aan extra opslagruimte kwijt.

Wil je echt alleen FCPx vooropstellen, dan lijkt me de ‘Pro’ de beste keuze. Wil je er meer mee doen dan alleen FCPx, dan lijkt me de iMac (wel een i7) de betere keuze. Maar ook dan geldt: Veel (maximaal) geheugen en goede videokaart. En een aantal Thunderbolt externe drives. Dual screen is een optie, zodat je één scherm dedicated voor de preview kan gebruiken en het andere scherm voor de tools en tijdlijn.

Misschien dat dit artikel je ook wat helderheid kan verschaffen:
    https://www.macworld.co.uk/feature/mac/best-mac-for-video-editing-imac-mac-pro-or-macbook-pro-3449141/

Which to Pick: Mac Pro or iMac?

Dus wat is van belang:
    • AMD Radeon videokaart (sneller en meer GB = beter)
    • Snelle processor (12 core of i7)
    • Véél geheugen (liever 64 GB dan 12 GB)
    • Goede monitor (liefst 2: 1 voor tijdlijn en tools en 1 voor preview)

Dan ligt het er nog aan wat je wil gaan editten:
    Mac Pro (o.a.):
    • Multicam
    • Rendering
    • Complexe effecten
    • Editten van RAW ongecomprimeerd videomateriaal
    iMac i7 (o.a.)
    • Uiteindelijk goedkoper
    • Single-stream video
    • HD video materiaal
    • Ruimte voor 1:1 4K beeld + tools op één 5K scherm

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  Night.

Bijdrager
    RobApple

@ Night
    [Reactie aangepast]
    De modulaire Mac Pro5,1 2010 of 2012 2x 6-Core 3,46GHz Intel processors met 48 GB / 6x 8 GB of 96 GB / 6x 16 GB en 4x PCIe2.0 sloten en ruime opslag mogelijkheden is de goedkoopste en beste keuze. SAMSUNG of SK HYNIX Factory Original Ram geheugen RDIMM ECC is de beste A-kwaliteit.

Moderator
    Night

[Reactie aangepast]

Inderdaad is dat een goede, degelijke keuze. Maar nogmaals: e.e.a. aan keuzemogelijkheden is afhankelijk van wát je precies wil gaan doen met FCPx en je budget. Want technisch gezien kun je FCPx zelfs prima op een MBP doen.

Bijdrager
    RobApple

@ Night
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Voor alleen FCP X is een Mac Pro niet nodig.
    Een Mac Pro5,1 2010/2012 12-Core is meer geschikt voor professionals met bijvoorbeeld zware videotaken, zoals renderen, Adobe Premiere en andere Adobe software of Audio met AVID kaart(en) in PCIe sloten en meer opslag mogelijkheden e.d.

Moderator
    Night

Nu maar hopen dat TS wat aan alle info heeft en hier een goede, toekomstgerichte keuze uit kan maken.

Bijdrager
    utah62

Heren, dank voor alle wijze adviezen. Ik ga ermee aan de slag. Waarschijnlijk toch een Mac Pro 5.1. Ruimte is geen probleem. Maak geen gebruik van zware viseotaken maar financieel is de Mac Pro 5.1 een stuk gunstiger dan de iMac die ik in eerste instantie op het oog had. De 2013 Mac Pro is na jullie adviezen al direct afgevallen.
    Of de Mac Pro 5.1 het ook 10 jaar volhoudt zoals mijn huidige Mac ? We zullen het zien.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Die Mac Pro 5,1 is een heel goede machine, maar bedenk dat ATI Radeon AMD voor FCPX beter is dan nVIdia en dat er met die Vega kaarten fan-en slaapproblemen zijn onder High Sierra. Ik zou ook eens een licht opsteken bij de MacRumors Forums voor wat aanvullende info.
    Onderstaande grafiek illustreert wat ik zeg over FCPX.

Nochtans is nVidia voor de rest een heel degelijke kaart.

Als TS bijna uitsluitend met FCPX werkt is de nieuwe iMac ook een goede keuze.

Bijdrager
    RobApple

Als er problemen zijn met de AMD VEGA 64 serie, adviseer ik niet daarvoor te kiezen, maar een AMD Radeon R9 280X 3GB voor Apple Mac Pro 2008~2012 – NIEUW, die werkt probleemloos met FCP X.

Bijdrager
    utah62

Heren, zoals vermeld is het monteren in Fcpx geen dagelijkse kost, een paar, meestal, GoPro filmpjes. Heb ook geen 4K camera of zo. In ieder geval weer bedankt voor de toelichting.

Moderator
    Night

Aha, duidelijk verhaal. Weet je wel wat je naast FCPx verder nog met je Mac gaat doen? Want zoals ik het denk ik nu begrijp, doe je al je andere computerwerkzaamheden dus ook op je toekomstige Mac. Derhalve zou ik dan toch gaan voor de iMac 27″ 5K.

Voordelen:
    • Prima geschikt voor FCPx
    • 5K scherm staat 1:1 videoweergave + menu’s en tools toe
    • Scherm ondersteund Adobe RGB en 99% van het nieuwe DCI P3 gamut dus met mooie kleurdiepten en diepzwart
    • 4,2 GHz i7 processor voor optimale kracht, nu en in de toekomst
    • Radeon Pro 580 met 8GB voor optimale rekenkracht
    • 512GB SSD (snel en voldoende ruimte voor OS, apps en temp-files/scratch-disk)
    • All-in-one, dus weinig ruimte nodig
    • Nieuwste versie MacOS, dus veiligste en meest compatible met laatste software
    • Geheugen eenvoudig uitbreidbaar
    • Videokaart via eGPU upgradebaar voor bv gebruik van metal2, rendering, gaming of 2e 5K scherm

Prijs: € 3.107,91 (exclusief FCPx, € 3.437,90 incl. FCPx)

Standaard heeft een iMac 8GB intern geheugen, maar dit kun je zelf uitbreiden tot 64 GB, hetgeen vele malen goedkoper is dan geheugen door Apple te laten installeren. (€1680,- van Apple t.o.v bijvoorbeeld € 760,- van Crucial)

Let op dat je 2 extra Thunderbolt drives nodig hebt: 1 voor (video)dataopslag en 1 grote voor je (TimeMachine) Backup.
    Voordeel van Thunderbolt drives is dat deze – net als vroeger de SCSI drives – doorlusbaar zijn en je dus verder voldoende poorten vrijhoudt.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.