19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    SolidCake

Mac Pro 5,1 anno 2016 de moeite waard?

Hallo beste mensen!
    Een aantal maanden geleden begon ik dit topic.
    TL;DR ik zoek een nieuwe mac voor video editing en grafisch vormgeving. Ik had toen ter tijd de keuze gemaakt om te wachten op de nieuwe Skylake MacBook Pro’s. Volgens de laatste geruchten worden deze gepresenteerd bij The Apple WWDC op 17 juni, volgende maand! Echter, heb ik vandaag de dag bijna geen vertrouwen meer in het MacBook Pro platform voor serieus werk.
    Zie topic: De teller staat nu op de 5e reparatie, 6e defect en nog steeds geen oplossing van Apple.
    Mijn aandacht is momenteel aan het verschuiven naar een Mac Pro 5,1. Je kan het upgraden naar 64GB ram, er kan een GTX 980 ti grafische kaart in (Cuda/OpenCL), 2 x 6 core cpus’s. Klinkt allemaal erg aantrekkelijk voor grafische vormgeving. Bovendien kan je erbij om het een en ander aan de hardware te vervangen (!). SATA II en USB 2.0 is wat verouderd maar dat is voor mij niet een erg groot probleem.
    Graag wil ik van jullie weten of het ook echt de moeite waard is?
    Werken jullie misschien nog op een 5,1 en wat is jullie ervaring ermee?
    Is er ‘echt’ een verschil tussen de 4,1 en de 5,1, los van de firmware?

Bijdrager
    Soulshaker

Ik heb zelf een Mac Pro van 2009.
    De uitbreidmogelijkheden zijn enorm en hun levensloop zeker nog niet ten einde.
    Plaats voor 4 harde schijven , een optical drive en een ssd onder de optical drive.

Je kan een grafische kaart installeren , zolang het een Nvidia kaart is. De webdrivers gaan mooi recent op met de softwareupdates.( duurt gemiddeld een paar dagen na elke update) Wel goed oppassen met het uitvoeren van de OSX updates , of je komt met een zwart scherm te zitten. En ook geen bootscherm meer. (voor bootcamp is dit minder leuk). Zorg ook dat je de cuda drivers update.

Sata II is snel genoeg voor al je harde schijven. SSD’s gaan er iets trager op (250 a 300MB/s) , maar met een SSD in een pcie slot haal je wel de volle Sata III snelheid. Zelfs een pci-e ssd die je in de nieuwe macbook retinas ziet kan je via een PCIe bracket aansluiten op je mac.

Ook een usb 3 kaart kan perfect in de mac pro.

Nadeel is de support , voor de usb 3.0 kaart en GPU kan dat eens gewoon stoppen bij een nieuwe OSX versie.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Soulshaker.

Geblokkeerd
    Carp

Beginnend met de laatste vraag; de 4.1 en 5.1 wijken idd alleen af mbt de firmware.
    De 1 is de officiele firmware van Apple, de andere een hack. Verschil, 0,0

Je zegt het zelf al, je kunt kiezen welke GPU, flink RAM, 96Gb ram max, de 6x8Gb optie is eigenlijk ongewenst, omdat je dan de Triple Channel snelheid mist,..idd 3 cq 6 bankjes draaien sneller dan 4 of 8 (na upgrade CPU!!).
    En bij een probleem kun je overal makkelijk bij.
    De GTX780 vind ik een hele fijne om te adviseren, geen probleem met zwart scherm, want de Apple driver ondersteund m ook, wat het nut van flashen wel heel erg klein maakt!

12core- 3.46Ghz – 31960 score Geekbench3 64bit 253 punten onder de 12core Trashcan!

Je mag het op die van mij uitproberen en ik kan je ook helpen met het vervolg.

Moderator
    Night

De MacPro blijft nog steeds het ultieme werkpaard voor m.n. grafische taken die het meerendeel van de huidige apparatuur nog steeds het nakijken geeft. Daarnaast heb je de vrijheid in het kiezen van zowel de interne hardware als externe. Zo zijn er voldoende beeldschermen die kwalitatief beter zijn als die van Apple zelf, hetgeen een bijna onmisbaar pluspunt is voor de grafische industrie. Elke vergelijking met een MacbookPro gaat volledig manco.
    Neem wel een NVIDIA GTX kaart met voldoende geheugen, zodat je bij videobewerking makkelijk een tweede scherm kan aansturen. Ik kan helaas even zo snel niet nagaan of deze MacPro ook Metal ondersteunt. Zelfs de Titan X wordt ondersteund in MacPro 4,1 en 5,1 waardoor via de DisplayPort zelfs 2 4K-schermen op 60Hz aangestuurd kunnen worden!

Een overzicht van alle NVIDIA MacPro 4,1/5,1 compatible cards vind je hier:
    http://www.macvidcards.com/store/c10/Mac_Pro_4%2C1_and_5%2C1.html

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Night.

Geblokkeerd
    Carp
    Night op 02 mei 2016

Neem wel een NVIDIA GTX kaart met voldoende geheugen, zodat je bij videobewerking makkelijk een tweede scherm kan aansturen. Ik kan helaas even zo snel niet nagaan of deze MacPro ook Metal ondersteunt.

Met de GTX780 kun je al 4 monitoren tegelijk aansturen.
    Metal word door el Capitan gesteund en de gebruikte GPU’s zijn Metal proof,..maar ik moet bekennen dat ik weinig verschil merk met Yosemite.
    Uiteraard kan je in de Adobe apps de GTX aanwijzen om erbij te gebruiken.

Ik vermoed dat Metal meer bedoeld is voor de i5, i7 serie CPU’s, met de ingebouwde grafische chip.
    Maar zoals vaak, heel veel halfslachtige tests.
    En de m.i achterlijke prijzen die er voor het flashen van deze GPU’s word gevraagd. MVC bovenaan!

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Carp.

Bijdrager
    computer space

De originele Pro’s zijn m.u.v. de eerste generatie nog steeds super.
    Een dubbele octacore uit 2010 geeft iedere huidige single processor computer het nakijken. Deze Sandy octacore processors zijn momenteel maar 100€ omdat Facebook een datacenter heeft geupgrade. Wellicht passen die ook in zo’n oude MacPro, dan heb je een leuke upgrade. Beetje veel stroomverbruik vergeleken bij de nieuwste 14nm beestjes, maar ach, je draait nooit continue op volle kracht.

Bijdrager
    SolidCake

Met zo veel lovende reacties over de Mac Pro 5,1 kan ik niks anders dan series overwegen een aan te schaffen! Hartelijk dank!
    Iemand tips voor een goede tweedehands verkoper/verkooppunt?

@ Carp
    Kan ik uit jouw bericht opmaken dat je ze verkoopt? Zo ja, BTW bon mogelijk?

@ computer space
    Een dubbele octacore klinkt fantastisch!

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  SolidCake.

Geblokkeerd
    Carp
    computer op 03 mei 2016

Een dubbele octacore uit 2010 geeft iedere huidige single processor computer het nakijken. Deze Sandy octacore processors zijn momenteel maar 100€ omdat Facebook een datacenter heeft geupgrade. .

Je bedoeld een dual Quad…een dubbele octo bestaat nl niet!8-)

Geblokkeerd
    Carp
    Carp op 03 mei 2016
    computer op 03 mei 2016

Een dubbele octacore uit 2010 geeft iedere huidige single processor computer het nakijken. Deze Sandy octacore processors zijn momenteel maar 100€ omdat Facebook een datacenter heeft geupgrade. .

Je bedoeld een dual Quad…een dubbele octo bestaat nl niet!8-)
    Of bedoel je een dual Hex?

@solidcake ik kan je wel helpen met eea, zie PB.

Bijdrager
    SolidCake

@ Carp, Ik bedoelde echt een dubbele octacore, ik nam aan van computer space dat dat een ding was ;)… Check je PB.

Bijdrager
    SolidCake

Zojuist een Mac Pro 4,1 octo-core met een firmware flash naar 5,1 aangeschaft via iUsed!
    @ Carp, dank voor de tip!
    Ik ga het systeem zo veel mogelijk bijhouden en upgraden dus het wordt een soort van hobby. Ik ga een log bijhouden en dit uiteindelijk publiceren als blog/vlog.
    Ik houd jullie op de hoogte!

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  SolidCake.

Bijdrager
    Soulshaker

Proficiat met je aankoop ! Nu kan je meteen al upgraden.:)

Deze usb 3 kaart heb ik Inateck

Wil je een ssd of een 5de HDD in je mac pro plaatsen , kan je dit met deze mount doen , vanOrico , wel aan sata II snelheden.

SSD’s in een 1 van de pci sloten kan ook , die van OWC bvb .

Geblokkeerd
    Carp

Als je een 5de of 6de SSD wilt installeren, dan heb je in de Optical Bay 2 aansluitingen en heb je de afzetters van OWC niet nodig. Twee stukjes velcro will do.
    Alles wat die gasten verkopen is tegen absurde prijzen.
    Je bent wel gek als je daar zo’n OWC slee voor koopt!

Ik heb er toevallig 1 omdat die al in de MP zat die ik kocht, evenals dat OWC RAM. 8Gb voor €89,..die zijn van de pot gerukt!
    Van Apple afgekeken zeker.
    En het is nog zo’n beetje het traagste RAM dat je kunt kopen ook.
    Ik zei het je al Tim, er word ontzettend veel onzin uitgekraamd als t over de classicMacPro gaat, valt me nog mee dat de HH handelaren je niet komen melden dat je toch echt een iMac nodig hebt, ipv. 8-)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    Soulshaker op 04 mei 2016

Deze usb 3 kaart heb ik Inateck

Kompatibel mit Windows XP / 7 / 8 / Mac OS 10.8.2 bis zu Mac OS 10.9.5. Werkt deze niet met El Capitan?
    Website vermeldt Yosemite.

Tussen haakjes vermeld ik ook maar eens dat de OWC Pci-e Sata III is terwijl de Optical Drive Bay Sata II is, wat toch 50% trager is. Dat neemt niet weg dat je daar ook een aanzienlijke snelheidswinst mee zult hebben in vergelijking met een harde schijf.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Mac Hammer Fan.

Geblokkeerd
    Carp
    Mac op 05 mei 2016
    Soulshaker op 04 mei 2016

Tussen haakjes vermeld ik ook maar eens dat de OWC Pci-e Sata III is terwijl de Optical Drive Bay Sata II is, wat toch 50% trager is. Dat neemt niet weg dat je daar ook een aanzienlijke snelheidswinst mee zult hebben in vergelijking met een harde schijf.

PCI SSD is oud MacHammer en voor OWC prijzen, zou ik er een PCI/M.2/SM951 (flashblade) inzetten, voor €150 heb je er 1 van 256Gb met PCI kaartje…4x zo snel.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Inderdaad veel goedkoper dan OWC. Mooie tip.(y)
    http://barefeats.com/hard210.html

Geblokkeerd
    Carp

Deze zijn interessanter voor de gewone gebruikers, die 4x kaart kost wel erg veel.

http://barefeats.com/hard183.html dit is het oudere model, maar het overzicht is erg inzichtelijk!

http://barefeats.com/hard200.html

Bijdrager
    RobApple

Meest recente artikel omtrent SAMSUNG SM951 512GB blade SSD M.2 AHCI voor Mac Pro4,1 2009 en Mac Pro5,1 2010/2012

Originally posted December 15th, 2015 by rob-ART morgan, mad scientist
    Updated December 28th, 2015 – added NVMe version of SM951

Angelbird Wings PX1 M.2 Adapter with NVMe flash and ‘cool’ heatsink
    http://barefeats.com/hard211.html

WHERE TO BUY THE ANGELBIRD WINGS PX1
    Order from Mac4us of Netherlands.

Deze uitvoering is met SAMSUNG SM951 512 GB SSD AHCI, lezen en
    schrijven tot 1.500MB/s. = 12 Gb/s.

AMFELTEC PCIe kaart kan geleverd worden met bovenstaande 2x of 4x 512 GB SSD’s.

Inateck USB3.0 kaart is compatibel met Mac OS 10.8.2 tot Mac OS Mavericks 10.9.5.
    Geen Yosemite 10.10 of El Capitan 10.11. Kaart heeft bovendien geen UASP.
    Snelheid van de totale kaart is 5Gb/s, maar per poortje slechts 1,25Gb/s.

USB 3.0 PCIe kaart 4 poorts UASP SuperSpeed Apple Mac Pro 2006~2012 – NIEUW
    Snelheid: tot 5Gb/s. per poort !! Is een snelle SuperSpeed kaart met UASP (USB Attached SCSI Protocol).
    Compatibel met El Capitan 10.11.4 +

SONNET Allegro Pro USB 3.0 4-poorten PCIe kaart UASP voor desktop Apple Mac Pro 2008~2012 serie
    Snelheid: tot 450 MB/s. per poort – Overdrachtsnelheid kaart tot 14,4 Gb/s. = tot 1.800 MB/s.
    Compatibel met El Capitan 10.11.4 +

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  RobApple.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 5 maanden geleden door  RobApple.

Bijdrager
    Lucide-B

De 1,1 Mac Pro’s zijn ook weer up-to-date en goed bruikbaar sinds de komst van El Capitan, welke een performance update is. Eerdere recente OSsen werkte ook wel maar vertraagde te veel. Het werkt wel met een aangepaste versie van het OS maar dat is inmiddels al zo ver door ontwikkeld dat er een kant-en-klare installer is die ook updates ondersteund. Als je er genoeg geheugen in stopt en een SSD als opstartschijf heb je voor zeer weinig geld een hele fijne Mac waarmee je prima bijv. grafische projecten, muziek productie en webdesign kan doen. Deze Macs zijn gebouwd als een tank, zeer betrouwbaar en nog aardig snel voor deze tijd.

Voor het zwaardere Photoshopwerk en Video-editing op grotere formaten is een nieuwere Mac Pro wel aan te raden. Die zijn uit te bouwen tot ware krachtpatsers die vaak geen match zijn voor de nieuwe modellen van Apple ..op de nieuwere Mac Pro’s na dan maar die kosten dan ook meer dan 10000 euro.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.